Stillasittande ökar riskerna för diabetes och hjärtsjukdomar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav barracuber » 2012-10-19 14:20:29

Miche skrev:
Wine skrev:Även om man får mer ont tillfälligt så är det bättre att röra på sig och när man har en kronisk sjukdom

Om sjukdomen förvärras då?

Om sjukdomen förvärras måste ju vårdgivaren pröva en annan väg att gå.

[OT-terapi]
Tänker på det här avsnittet av Kropp och Själ Biverkningar av samtalsterapi där man diskuterar att eventuellt införa Bipacksedel även för psykologiska behandlingar, något som inte finns idag, utan bara för mediciner, naturläkemedel, smink och hygienprodukter. Detta trots att man vet att negativa effekter av terapi förekommer.
[/OT-terapi]
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Zombie » 2012-10-19 14:31:18

earlydayminer skrev:
Zombie skrev:
earlydayminer skrev:Jag tänkte inte "normal motion". Jag tänker alltid anpassad motion.

Om du tänker det verkligt förutsättningslöst: heder åt dig, för då är du ovanlig.

Det är givet i min bok.

Det är av ytterst vikt.

Vet du vad som kan hända om växelarmen på cykelns bakväxel av något skäl ligger för tätt intill hjulets ekersystem vid växelns tillfälliga position och du växlar ner ytterliggare?

Växelarmen kan åka in i emellan hjulets ekrar och kan slita av både växelarmen, hela bakväxelsystemet, växelörat, hjulets ekrar och även till den grad att hela hjulet och/eller växeln blir förstörd(a). För att undvika detta bör man justera växelsystemet med jämna mellanrum beroende på hur man åker eller om man kraschat eller gör en rutinundersökning.

(Jag blev cykelmekaniker över en natt. Superenkelt.)

Det här är min hjärna gjord för. Att tänka mekaniskt, men ofta talar vi inte om människor i mekaniska termer. Det kan vara kränkande. Vi är inga maskiner och våra kroppar fungerar inte riktigt så, men det hjälper mig att tänka som så att man bör justera sin kropp från stund till stund. Man ska anpassa en model efter individens behov, inte tvärtom.

Man kan inte bara skriva ut concerta till någon som är stressad och utgå från att det hyperaktiva beteendet är ett tecken på adhd. Centralstimulantia till en stressad person. God idé - NEJ. Man kan inte kräva att någon med kronisk trötthetssyndrom ska in och göra 2-4 styrketräningspass i veckan eller ens den typ av motion som anstränger flås så att individen börjar känna influensaliknande symptom. Det är fullständigt orimligt.

När det kommer till kroppens olika organ och system så är det bara nötter som kräver saker från en individ vars tillstånd inte klarar av krav. Det gäller att söka efter och utvärdera problemet och dess potens, påbörja en planläggning för individens bästa och rehabilitering samt gå igenom den steg för steg med individen tills individen känner sig till mods med konceptet, sedan i god takt påbörja bygget från en stabil och säker grund med väl genomtänkt plan b-c-d---, finslipa eventuella trubbiga koncept och följa upp tills det är absolut utan tvekan säkert att fortsätta i en något högre takt och om igen tills man når en optimal nivå.

DET ÄR DEFINITIVT MÖJLIGT. Den som påstår något annat är en endast politiker eller ett rövhål, även om dessa oftast är synonymer. :wink:

Men ni vet, resurser. P E N G A R.

Tid, ja.. tiden är begränsad för alla och det är tiden vi slösar mest med. Personligen önskar jag att någon kunde skaka till det rejält i systemet.

Jag lovar att om jag en dag får styrkan efter jag studerat och fixat mitt liv, då ska jag ta upp det offentligt och göra en riktigt stor grej av hur vården - både somatisk och psykisk - ser ut. Utan tvekan. Jag kommer ha en bra "back up" och någon politiker ens yttrar begreppet ekonomi i resursfrågan så ska den få ett resonemang som kommer eka i hela världen. Jag är inte rädd för att säga det jag tycker när jag väl sätter mina tänder i ett ämne som berör mig och miljoner andra människor. Det gäller bara att själv vara så stadig, för blir det uppståndelse så kan man inte backa ur och lämna alla som kanske berörts och lagt sitt hopp i ens händer.

Det var stort. Jag är imponerad. (Ja, avsikten räcker till det.) Och hoppas det går vägen, men om inte det så något annat. Bra blir det säkert.

Tyvärr finns det rövhål inte bara bland politiker utan även bland vanligt vårdfolk, inklusive sjukgymnaster. Och i allmänheten, där man ju också möter dem i form av nära och mer eller mindre kära. Rechiquititos tiranicitos (yttepyttesmå små minityranner) på grund av okunnighet (egen och deras som har utbildat en), kulturcentrism, kort- och trångtänkthet, förståelig motvilja mot ansvar man inte har täckning för och omsorg om sin försörjning... Men det vet du väl också, fast jag inte såg det nämnt just här.

Haha, just det där om cykelkedjeväxeln råkade jag också känna till! Fast kedjeväxel är uteslutet för min del. För mycket arbete (på grund av det vi talar om)... :(
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav plåtmonster » 2012-10-19 14:42:58

Styrketräning i lugn takt kanske fungerar?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Zombie » 2012-10-19 14:57:27

Wine skrev:
Zombie skrev:Och nej, jag har själv för god insyn bakom kulisserna för att obetingat lita på ställen som Vårdguiden.

:?:

Men vad är det då som inte stämmer av det som står på Vårdguiden om kroniskt trötthetssyndrom och träning:

Jag orkar inte sitta här och försöka bena ut subtila saker, för att inte tala om att googla efter nätbelägg som kanske inte ens finns alla gånger (nej, allt står inte på nätet). Tror inte heller det skulle vara någon idé att gå in i enskildheter, som alltid kan diskuteras bort och som hursomhelst är borta nästa gång i något annat ämne.

Gör som jag har gjort: ut i livet, tvinga dig att lyssna och titta dig omkring utan att omedelbart applicera dina egna tolkningsramar på det du ser och hör som om andra skulle vara mindre vetande än man själv. Ett felslut som vi alla gör tills vi eller livet tvingar oss till annat, så du behöver inte känna dig ringaktad för att jag säger det.

Fortsätt för all del att leta artiklar om vetenskapliga rön, men läs också på om vetenskap tills du själv kan se direkt i texterna, dels att vetenskapare är lika felbara och fördomsfulla som vi alla; dels exakt vilka redskap vetenskapen erbjuder för att minska följderna av det; dels att användningen av dessa redskap ändå beror helt av felbarheten hos den eller dem som håller dem i handen.

Tvinga dig att tillämpa en sådan relativistisk syn även på andra teoribyggnader än vetenskap. (Samhällsidéer till exempel, eller vad nätsajter som Vårdguiden säger.) Ut i verkligheten och se själv att varken vetenskapen eller någon annan teoribyggnad tar upp allt som finns; inte ens allt som kan vara av livsavgörande vikt för enskilda människor på de områden där vetenskap eller samhällsbyggnad skulle kunna göra skillnad.

Det finns ingen automatik som ser till det.

Däremot finns det ideologiska och andra mentala styrningar, på både individuell och kollektiv nivå. Även och inte minst hos en själv; och de hos en själv är de man först, främst och hur som helst kan börja göra någonting åt. (Sluta göra någonting åt dem kan man också, men bör kanske inte.)

Människans felbarhet igen. Allt beror på vem som råkar vara intresserad och hurpass gynnsamma eller ogynnsamma de strukturer folk har att arbeta i är för att ta upp ett visst problem eller ta upp det ur en viss synvinkel. Strukturer som finns både inom och mellan oss.

Därför kan det till exempel hända att folk på ett nätforum sitter och vet saker som vetenskapen blånekar till. Och att man kan konstatera det även efter nödvändig kritisk granskning – kanske inte med vetenskaplig säkerhet men med tillräcklig säkerhet för vardagliga behov (som ändå kan vara livsviktiga för dem det gäller). Därför kan man överhuvudtaget inte bara gå efter kartan, utan måste tvinga sig att vara ute i terrängen själv, tvinga sig att titta och tvinga sig att rätta sig efter det man ser – även om det strider aldrig så mot principer man inte vill ändra på.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Parvlon » 2012-10-19 17:05:40

En del flummar hellre än motionerar. Det är säkert bra med hjärngympa också men man måste röra på sig annars förtvinar musklerna och benen blir skörare. För att inte tala om hjärtat som knappast blir bättre av ett stillasittande liv. Jag vill se något som tyder på annat. Äter man eller rättare sagt om kroppen får marginellt med bränsle som den kan använda för energi eller om man är väldigt sjuk och i princip kroniskt sängliggandes förstår jag logiken i att motionera så lite som möjligt, inte annars.

Latmasken finns i oss alla och är starkare än man tror.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav barracuber » 2012-10-19 17:29:32

I äldre samällen rörde man sig helt naturligt, man funderar öht inte över det, det var så självklar del av livet. I dagens förledande bekväma samhällen riskerar vi att bita oss själva i svansen. Inte bara riskerar, det räcker att läsa lite om hur livsstil- och välfärdssjukdomarna rusat i höjden för att inse vad som händer och..jaa..förhoppningsvis reagera. Inte självklart dock.
barracuber

Inläggav Parvlon » 2012-10-19 17:38:32

@barracuder: Precis, sjukvården kommer få mer att göra ju latare vi blir ("bättre" vi har det).

Det fanns nog flummare förr i tiden med men jag tror att de sällan blev lika feta som de är nuförtiden. Kunskap är bra men teori och praktik är som två skilda dimensioner.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Miche » 2012-10-19 18:43:43

Välfärdssjukdomar är nog lika gamla som feodalismen, det var nu med den som det skapades möjligheter att låta andra jobba ihop brödfödan (eller fanns det något före?) men då var det en ren överklassjukdom!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Selma » 2012-10-19 21:56:40

Miche skrev:Välfärdssjukdomar är nog lika gamla som feodalismen, det var nu med den som det skapades möjligheter att låta andra jobba ihop brödfödan (eller fanns det något före?) men då var det en ren överklassjukdom!

Det här förstår jag inte riktigt. Menar du att välfärdssjukdomar numera drabbar någon slags underklass och att det är de som låter andra jobba ihop brödfödan?
Selma

Anslöt: 2009-05-04

Inläggav plåtmonster » 2012-10-19 22:05:36

Feodalismen möjliggjorde att klara sitt uppehälle utan att jobba (fysiskt) vilket gjorde att välfärdssjukdomar uppstod. Det är samma nu utan fysisk aktivitet ökar risken signifikant.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Wine » 2012-10-19 22:08:11

Selma skrev:
Miche skrev:Välfärdssjukdomar är nog lika gamla som feodalismen, det var nu med den som det skapades möjligheter att låta andra jobba ihop brödfödan (eller fanns det något före?) men då var det en ren överklassjukdom!

Det här förstår jag inte riktigt. Menar du att välfärdssjukdomar numera drabbar någon slags underklass och att det är de som låter andra jobba ihop brödfödan?

Ja det kan nog stämma för det brukar väl visa sig i undersökningar att de som är högutbildade inte är drabbade i samma grad av ohälsa utan det är de i de lägre socialklasserna som är "sjukast"?
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Miche » 2012-10-19 22:57:13

Selma skrev:Menar du att välfärdssjukdomar numera drabbar någon slags underklass och att det är de som låter andra jobba ihop brödfödan?

Numera innebär massor med jobb låg fysisk aktivitet (arbetslösa blir även de oftast stillasittande), kombinerat med att skräpmat är billigt och kunskapen bland många är låg om hur man äter rätt mat billigt samt bristande motivation till att motionera så har välfärdssjukdomarna blivit en sjukdom bland underklassen!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Sv: Stillasittande ökar riskerna för diabetes och hjärtsjukd

Inläggav barracuber » 2012-10-20 4:44:54

Jag känner till ett undantag från det påståendet. Bröstcancer lär var vanligare bland välutbildade kvinnor.

Nu blir jag osäker på om det jag skrev egentligen är relevant i diskussionen. Det kanske var jag som drog in begreppet "välfärdssjukdomar" trots att jag aldrig sett nån riktig definition. Jag personligen intresserar mig mkt för kosten och då pratar vi det "metabola syndromet", som isf skulle vara ett subset av "välfärdssjukdomar". Men då är jag OT eftersom vi diskuterar fysisk rörelse och träning.
barracuber

Inläggav Karlstad » 2012-10-22 5:51:58

Miche skrev:
Karlstad skrev:Jag har svårt till motivation att gå ut. Jag vill ha nåt mål om jag ska ta mig ut. Det är inte lätt att motionera då.

Jag bor ca 20 minuters promenad från ett köpcentrum, när jag handlar mat så promenerar jag oftast dit och tillbaka, ofta handlar jag inte i närmaste affären utan den större (och lite billigare) och jag handlar inte så mycket, vilket gör att jag måste gå dit oftare.

När jag ska in till stan så har jag rätt nära till bussen och den går hyfsat tätt, ändå går jag istället ofta till tunnelbanan, det tar ca 20 minuter och likadant när jag åker hemåt. När jag är inne i stan så går jag ofta mellan de platser jag ska besöka. Sen Juni i år så har jag blivit en flitig gångare och har ibland tagit promenader på flera timmar tillsammans med min dotter där målet har varit vårt umgänge och har sen dess gått ner ca 10 kg (jag tröståt mycket choklad förra året så det mesta av den vikten har jag gått bort).

Nu har jag mycket bättre ork för vardagssysslor, ork att ta till när det är jobbigare grejer att hantera, jag sover bättre på nätterna vilket ger mig motivation nog att fortsätta att motionera, så nu i höst har jag köpt årskort till bad och har som mål att simma en timme minst två gånger i veckan (förra veckan blev det bara en gång).

Min motion har verkligen hjälpt mig ur en jobbig period i livet.

Jag går ut på promenad jag med men motionerar gör jag väl inte. Men jag känner mig hyfsat glad i bland :-)
Karlstad

Anslöt: 2012-09-29

Inläggav Wine » 2012-10-22 9:53:14

Ur ett dokument från Sida:

4.4 Hälsa och jämlikhet

Hälsan och ohälsan, som vi idag kan mäta den, är ojämnt fördelad. Det beror
mer på olika livsvillkor och levnadsvanor än genetiska faktorer. En mycket viktig
faktor enligt forskningen är socialklass eller social tillhörighet.

Sida - Hälsa & Utveckling Fattigdom & Ohälsa
– ett folkhälsoperspektiv
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in