'"Stig-Helmer" i jätteformat'
Kapuni: kan du inte posta en bild på dig själv och din egen stil i någon bildtråd. Jag är säker på att du klär dig med stil men, det vore intressant att se om den är typ amish/kväkare eller någonting mer modernt
Eftersom alla har olika smak så går det inte att klä sig så att alla gillar det. Är man mer osjälvisk om man klar sig så de flesta gillar det?
Nej, vare sig man använder ordet "egoistisk" el "självisk" om den töntigt klädde aspergaren, så anser jag att man använder fel ord. Det är inte bara jag som stötte mig på ordvalet.
Nej, vare sig man använder ordet "egoistisk" el "självisk" om den töntigt klädde aspergaren, så anser jag att man använder fel ord. Det är inte bara jag som stötte mig på ordvalet.
KrigarSjäl skrev:Säger du det...
Är det ett mode och en subkultur att bära cykelhjälm när man inte cyklar?
Nu är du ju enbart löjlig.
Att följa ett mode eller tillhöra en subkultur innebär väl inte att man automatiskt får bättre koll på saker och ting. Förövrigt är det knappast många som sitter och fikar med cykelhjälm på, så även där tycker jag du både är löjlig och förbaskat tarvlig.
gadas skrev:Att klä sig altruistiskt - att hänga på sig kappan ut och in så att någon annan enkelt kan ta över den...
Den var bra.
Bali skrev:KrigarSjäl skrev:Säger du det...
Är det ett mode och en subkultur att bära cykelhjälm när man inte cyklar?
Nu är du ju enbart löjlig.
Att följa ett mode eller tillhöra en subkultur innebär väl inte att man automatiskt får bättre koll på saker och ting. Förövrigt är det knappast många som sitter och fikar med cykelhjälm på, så även där tycker jag du både är löjlig och förbaskat tarvlig.
Det kan du få tycka hur mycket du vill, men jag menar i alla fall att det är bättre att vara tydlig än att svamla överslätande och säga saker i stil med att alla är lika snygga på sitt vis...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Har jag som aspergare ett ansvar att handla så att inte man ser ner på andra aspergare?
Jag tycker inte det eftersom aspergergare bara är en grupp jag tillhör. Då ska jag bete och klä mig så att ingen grupp jag tillhör hamnar i vanrykte. Det blir väldigt mycket att leva upp till...
Obs... otäck bild:
http://fora.mtv.ca/wp-content/uploads/2 ... ndals5.jpg
Jag tycker inte det eftersom aspergergare bara är en grupp jag tillhör. Då ska jag bete och klä mig så att ingen grupp jag tillhör hamnar i vanrykte. Det blir väldigt mycket att leva upp till...
Obs... otäck bild:
Mortalis skrev:Kapuni: kan du inte posta en bild på dig själv och din egen stil i någon bildtråd. Jag är säker på att du klär dig med stil men, det vore intressant att se om den är typ amish/kväkare eller någonting mer modernt
Haha! Amish, jo jag tackar jag...!
Jag vet inte om det kommer som en glädje eller överraskning men, jag ser varken ut som en amish eller frireligiös prussiluska.
Än så länge håller jag mig anonym. Men vem vet, jag kanske dyker upp på en aspergerträff snart. Då kan du analysera min stil.
Några typiska exempel på min stil är:
Bär rubiner och diamanter på fingret
Färgglada men icke skrikiga accenter
Preppy/flickigt
Kate Spade
Alien skrev:Eftersom alla har olika smak så går det inte att klä sig så att alla gillar det. Är man mer osjälvisk om man klar sig så de flesta gillar det?
Fast återigen, mina inlägg har inte syftat till om att man ska ha bra smak eller ej. Utan att man ska kunna klä sig någorlunda ordentlig och genomtänkt, åtminstone när man ska omge sig bland folk.
Re: '"Stig-Helmer" i jätteformat'
Men att klä sig som en Stig Helmer kan vara både planerat och uttänkt.
kiddie skrev:Har jag som aspergare ett ansvar att handla så att inte man ser ner på andra aspergare?
Obs... otäck bild:
Det där är inte otäckt, det där är en vanlig modevisning.
Vad som är otäckt är när aspergare ser ut såhär,
http://www.fub.se/lokalt/fub-falkenberg ... ed-gunilla
http://www.dagcenter.se/
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
kapuni skrev:Mortalis skrev:Kapuni: kan du inte posta en bild på dig själv och din egen stil i någon bildtråd. Jag är säker på att du klär dig med stil men, det vore intressant att se om den är typ amish/kväkare eller någonting mer modernt
Jag vet inte om det kommer som en glädje eller överraskning men, jag ser varken ut som en amish eller frireligiös prussiluska.
Än så länge håller jag mig anonym. Men vem vet, jag kanske dyker upp på en aspergerträff snart. Då kan du analysera min stil.
Preppy/flickigt
Kate Spade
Jag googlade Kate Spade och det såg ju inte direkt frireligiöst ut
Annars tycker jag Amish-stilen har sin charm. Lite tråkig i långa loppet kanske. Men, men...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Då är jag otäck då för så där kan jag se ut. Det där är helt vanliga normala kläder.
kapuni skrev:Mortalis skrev:Kapuni: kan du inte posta en bild på dig själv och din egen stil i någon bildtråd. Jag är säker på att du klär dig med stil men, det vore intressant att se om den är typ amish/kväkare eller någonting mer modernt
Preppy/flickigt
Kate Spade
Now we're talking!
Låter som en feminin, sval, välvårdad, återhållet sexig stil...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Re: Sv: '"Stig-Helmer" i jätteformat'
Alien skrev:kapuni skrev:Om man endast klär sig för att det ska vara praktiskt och inte tänker på hur man ser ut. Då blir det till en egoistisk handling. Där man alltså inte tänker på hur man ser ut för omgivningen. Det skadar inte att tänka till lite på sitt yttre för omgivningens (och sin egnas) skull. Att klä sig efter vad som passar ens figur och så vidare. OCH att det ska vara bekvämt, som jag skrivit tidigare. Förstår du nu då?
Nja, jag förstår nog ändå inte riktigt. Och frågan är om du förstår mig. Jag tycker jag skriver klart och tydligt men folk tycks ändå inte förstå.
De flesta försöker klä sig så de ser bra ut, men det gör de inte för att omgivningen ska slippa lida, utan för sig själva, för att få uppskattning el åtminstone acceptans. Men om man inte bryr sig om det (el tycker att de som bryr sig om det är ytliga och fåniga), varför skulle man göra sig besväret. T ex kan det ju finnas de som avskyr svart, piercingar och tatueraringar. Men inte får det folk att avstå från det. Med samma resonemang skulle jag påstå att alla som tatuerar och piercar sig är egoistiska, de bryr sig inte om vad omgivningen tycker.
Men tvärtom klär sig, sminkar, piercar, tatuerar sig folk just för att provocera omgivningen. Man gillar att chockera och få uppmärkisamhet. T ex klär/klädde en del sig i trasiga kläder el i byxor som visar halva rumpan bar. Vilka dumheter som helst kan bli trendigt. Man kan vilja tillhöra en utvald grupp som man förstås anser vara coolare och häftigare än andra.
Alltså jag kan ogilla hur andra klär sig, friserar sig, sminkare sig, piercar sig etc. Men jag ju inte förvänta sig att andra ska bry sig om det. Och då tycker jag att jag själv också har rätt att klä mig som jag vill och strunta i vad andra tycker.
Men det kan förtås också vara så att aspergaren öht inte vet hur hen ska klä sig för att bli godtagbar i andras ögon. Och det ser man ner på medan, den som avsiktligt provocerar, den står högre på rangordningen.
Där fel kläder kan bli egoistiskt skulle kunna vara en tjej som går på en kompis barns dop iförd en minikjol utan trosor. I mina ögon är det ett väldigt egoistiskt sätt att klä sig på ett dop.
Ja, men då gäller det att man sårar folk man känner. Då är det brist på hänsyn
Men jag har ju läst om folk som vill gå på bröllop i sin vanliga stil (som kan vara olämplig för en sådan fest) cch inte förstår att det är oartigt. Aspig oförmåga att sätta sig in i andras känslor?
När det gäller folk som inte känner en, typ ute på stan, är det något annat. Iofs tycker jag det alltid är dålig stil att gå ut i kjol utan trosor. Men det är tydligen väldigt olika, jag är mer inne på värdighet (förutom bekvämlighet), andra är mer inne på sexighet.
Men jag har ju läst om folk som vill gå på bröllop i sin vanliga stil (som kan vara olämplig för en sådan fest) cch inte förstår att det är oartigt. Aspig oförmåga att sätta sig in i andras känslor?
När det gäller folk som inte känner en, typ ute på stan, är det något annat. Iofs tycker jag det alltid är dålig stil att gå ut i kjol utan trosor. Men det är tydligen väldigt olika, jag är mer inne på värdighet (förutom bekvämlighet), andra är mer inne på sexighet.
Re: Sv: '"Stig-Helmer" i jätteformat'
Alien skrev:Ja, men då gäller det att man sårar folk man känner. Då är det brist på hänsyn
Vad bra då förstår du poängen med att klä sig utav egoistiska skäl.
Ja, fast det är väl ändå inte tillämpligt på Stig-Helmerlooken. Och jag skulle nog inte använda just egoistisk här, utan hänsynslös.
KrigarSjäl skriver om Aspergerlooken redan år 2007:
Det stämmer nog, men det gör det ju ändå svårare att undvika den förhatliga Aspergerlooken.
post40612.html#p40612Det handlar egentligen mer om hur man "bär upp" kläderna än vilka kläder man har. Tillsammans med detta bildar kroppsspråk, röstläge etc en helhet. Aspergerlooken.
Det stämmer nog, men det gör det ju ändå svårare att undvika den förhatliga Aspergerlooken.
Alien skrev:KrigarSjäl skriver om Aspergerlooken redan år 2007
-Och andra har missförstått sen 2007.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KS, du skulle säkert tycka att jag var fet, motbjudande och helt utan stil om vi sågs.
Är det konstigt att man har för dåligt självförtroende för att gå på aspergerträffar?
Är det konstigt att man har för dåligt självförtroende för att gå på aspergerträffar?
Kahlokatt skrev:KS, du skulle säkert tycka att jag var fet, motbjudande och helt utan stil om vi sågs.
Det handlar inte om vad jag tycker. Vad det handlar om är att jag vill belysa ett fenomen och definiera ett problem. Först därefter kan problem åtgärdas.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Mortalis skrev:Jag googlade Kate Spade och det såg ju inte direkt frireligiöst ut
Kanske det har skett en missuppfattning, men frireligiös är jag inte. Om du nu trodde det
KrigarSjäl skrev:kapuni skrev:Mortalis skrev:Kapuni: kan du inte posta en bild på dig själv och din egen stil i någon bildtråd. Jag är säker på att du klär dig med stil men, det vore intressant att se om den är typ amish/kväkare eller någonting mer modernt
Preppy/flickigt
Kate Spade
Now we're talking!
Låter som en feminin, sval, välvårdad, återhållet sexig stil...
Tackar!
KrigarSjäl skrev:Kahlokatt skrev:KS, du skulle säkert tycka att jag var fet, motbjudande och helt utan stil om vi sågs.
Det handlar inte om vad jag tycker. Vad det handlar om är att jag vill belysa ett fenomen och definiera ett problem. Först därefter kan problem åtgärdas.
Men om du tyckte att jag såg ut som en riktigt äcklig tönt, skulle du säga det till mig då, öppet och uppriktigt, "för mitt eget bästa"?
Återgå till Att leva som Aspergare