Stavfel eller skrivfel?
4 inlägg
• Sida 1 av 1
Stavfel eller skrivfel?
Vad är ett stavfel?
Är det bara när man skriver som man felaktigt tror att det stavas?
Eller är det även när man inte tänker sig för och det råkar bli fel?
Är det till och med när man råkar trycka p¨å (se där så lätt hänt det är! ) två tangenter samtidigt? Eller ska det kallas skrivfel?
Minns hur upprörda lärare och föräldrar blev när man ursäktade sig med att det var ett slarvfel...
Är det bara när man skriver som man felaktigt tror att det stavas?
Eller är det även när man inte tänker sig för och det råkar bli fel?
Är det till och med när man råkar trycka p¨å (se där så lätt hänt det är! ) två tangenter samtidigt? Eller ska det kallas skrivfel?
Minns hur upprörda lärare och föräldrar blev när man ursäktade sig med att det var ett slarvfel...
Stavfel eller skrivfel?
Jag ser det som att stavfel gör man när man inte vet hur ordet stavas. Sådana fel gör förstås inte jag.
Skrivfel el felslag är just när man slår på tangenterna. Bokstäverna kommer i oordning. Det händer mig ofta, jag ser rätt dåligt också. Men för den som läser blir ju allt stavfel, de kan ju inte veta varför man gör felet.
Slarvfel är väl när man haft för bråttom och inte kollat sedan. Speciellt förödande i matteprov; svaret blir ju helt fel då.
Och jag antar att man inte får mindre felpoäng för att man säger att det är ett "slarvfel".
Skrivfel el felslag är just när man slår på tangenterna. Bokstäverna kommer i oordning. Det händer mig ofta, jag ser rätt dåligt också. Men för den som läser blir ju allt stavfel, de kan ju inte veta varför man gör felet.
Slarvfel är väl när man haft för bråttom och inte kollat sedan. Speciellt förödande i matteprov; svaret blir ju helt fel då.
Och jag antar att man inte får mindre felpoäng för att man säger att det är ett "slarvfel".
Stavfel eller skrivfel?
Ett stavfel är det då du inte förstår hur någonting ska stavas på grund av okunskap och skriver därför fel, ett stavfel. Detta kan vara allt ifrån enstaka ord, meningsbyggnad till regler inom grammatik (som skillnaden mellan de och dem).
Ett skrivfel är då en annan faktor spelas in och gör ett fel inom din text, så som att du skriver fel på ditt tangentbord eller att du är sömnig och råkar skriva fel på ett ord. Du kan regeln men på grund av någon anledning så blir det fel.
I alla fall så jag ser skillnaden mellan dessa två ord.
Ett skrivfel är då en annan faktor spelas in och gör ett fel inom din text, så som att du skriver fel på ditt tangentbord eller att du är sömnig och råkar skriva fel på ett ord. Du kan regeln men på grund av någon anledning så blir det fel.
Stavfel eller skrivfel?
Ardryn skrev:Ett stavfel är det då du inte förstår hur någonting ska stavas på grund av okunskap och skriver därför fel, ett stavfel. Detta kan vara allt ifrån enstaka ord, meningsbyggnad till regler inom grammatik (som skillnaden mellan de och dem).
Så har jag också uppfattat det. Men nu ska jag bli lite elak
Är "en annan faktor spelaS in" ett stavfel eller ett skrivfel? Du nämnde "regler inom grammatik".
Och är ett avsiktligt fel också ett skrivfel? Eller ett 'siktfel'?
Eller det kanske inte alls är fel?
Nej då, menar inte alls att vara elak, bara imponerad av att du med eller utan avsikt fått med detta 'fel'. Det finns säkert fel i mitt inlägg också. För osökt tankarna till en musiklektion med lärarkandidater i slutet av 60-talet - minsta killen i klassen kissar på sig. Den annars ganska gammaldags magistern böjer sig med sin imponerande kroppshydda över Håkan och tröstar med lite tysk brytning:
- Du ska inte vara ledsen, Thommy. Nästa gång jag, och och alla lärarkandidaterna, också kissa på oss!
Poängen här var att alla kan begå misstag. Men för att fortsätta analysen: Var "Tommy" ett slarvfel eller sägfel eller kanske avsiktligt? Heter det förresten sägfel - eller heter det felsägning? Och är det i så fall nödvändigtvis fel att säga sägfel? Det kanske är det som är skillnaden mellan sägfel och felsägning - men vilket är vilket? Det var i alla fall avsiktligt...
PS. Jodå, THåkan slutade gråna och började skrattla...