Statistik? (släktingar med AS, risk för att barn får AS)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Statistik? (släktingar med AS, risk för att barn får AS)

Inläggav polarbear_ » 2008-07-13 22:25:14

Jag och min älskade sambo, vill framtiden ha barn. Men min älskade flickvän har aspergers. Jag tycker ingenting illa om aspergers förutom att man ibland har motoriska svårigheter (som min flickvän). och jag undrar hur stor risken är att mitt barn får aspergers. Eller mer exakt dom motoriska svårigheterna.

För det första, om det redan finns vetenskaplig statestik på hur stor chansen är att födas med aspergers om ena föräldern har aspergers.
så får ni gärna hänvisa mig till den hemsidan.

Men om ni inte har den direkta infon så får ni gärna skriva ner hur:

*många syskon du har med aspergers och självklart om du har.

*och om en, ingen eller båda av dina föräldrar har aspergers.

*och dina mor och farföräldrar.

den här infon tänker jag använda till att få en ungefärlig inblick till hur stor chansen är att mitt barn får aspergers.
Senast redigerad av polarbear_ 2011-05-04 14:39:32, redigerad totalt 1 gång.
polarbear_
Ny medlem

Anslöt: 2008-07-13

Inläggav Inger » 2008-07-13 22:37:19

Varför vill du veta om du inte tycker AS är något större problem?

Här finns en tidigare diskussion om detta som kanske kan ge några ledtrådar:
as-slaktskap-fallenhet-t969.html
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:39:32, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav junkandshit » 2008-07-13 23:27:37

Jag tror att dyslexi också är smittsamt!
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 14:39:32, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit

Anslöt: 2007-09-05

Inläggav KrigarSjäl » 2008-07-13 23:37:21

junkandshit skrev:Jag tror att dyslexi också är smittsamt!

Visst är det så. Det finns det statestik på. :wink:
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:39:32, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Savanten Svante » 2008-07-13 23:41:25

Ingen asperger i min släkt så långt ögat når, det är bara jag som inte är defekt.. :)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:39:32, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Savanten Svante » 2008-07-13 23:41:57

KrigarSjäl skrev:
junkandshit skrev:Jag tror att dyslexi också är smittsamt!

Visst är det så. Det finns det statestik på. :wink:

sadistik heter det!

/dyselektriker
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:39:32, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav uniqueNr5 » 2008-07-13 23:51:01

Apropå statestik - Är det inte mer sannolikt att ungarna blir dyselektriker?
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 14:39:32, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5

Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Alien » 2008-07-14 0:41:24

Tror ni att Polarbear är ett troll eller ni bara elaka ändå? :roll: (Utom Inger då).

Om det nu inte är ett troll, så tycker jag att Polarbear och hans flickvän är lyckligt lottade om hennes AS bara visar sig i motoriska svårigheter.

De andra svårigheterna (betr social kommunikation) är mycket mer handikappande.

För att fortsätta den språkliga petigheten: I detta fall passar inte "chansen att mitt barn får aspergers", eftersom det inte ses som positivt av TS. Det bord heta neutralt "sannolikheten att ..." eller negativt "risken att ..."

Det finns en risk att det ev AS-barnet blir en besserwisser! :lol:
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:39:32, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Inger » 2008-07-14 0:44:36

Alien skrev:Det finns en risk att det ev AS-barnet blir en besserwisser! :lol:

LOL! Rätt stor risk dessutom! :lol:
Inger
Inaktiv

Inläggav Savanten Svante » 2008-07-14 0:49:15

Alien skrev:Tror ni att Polarbear är ett troll eller ni bara elaka ändå? :roll: (Utom Inger då).

Om det nu inte är ett troll, så tycker jag att Polarbear och hans flickvän är lyckligt lottade om hennes AS bara visar sig i motoriska svårigheter.

För att fortsätta den språkliga petigheten: I detta fall passar inte "chansen att mitt barn får aspergers", eftersom det inte ses som positivt av TS. Det bord heta neutralt "sannolikheten att ..." eller negativt "risken att ..."

Ingen får asp-diagnos på enbart motoriska besvär, så nåt är det som inte stämmer iaf.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Nilale » 2008-07-14 0:54:04

Savanten Svante skrev:
Alien skrev:Tror ni att Polarbear är ett troll eller ni bara elaka ändå? :roll: (Utom Inger då).

Ingen får asp-diagnos på enbart motoriska besvär, så nåt är det som inte stämmer iaf.

Det skrev han inte heller. Bara att det var den delen som hn inte gillade. Upplevde med det där otrevliga bemötandet man kan få här då och då, när jag läste tråden. Man kan väl skylla på brist på social kompetens kanske, men detta är en av de få platserna för oss och därför är ett trevligt bemötande viktigt.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:39:32, redigerad totalt 1 gång.
Nilale

Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Inger » 2008-07-14 1:11:15

Kanske en del bara tyckte det var lite småskumt att först kommer en tjej och vill abortera ungen för att pappan har AS. Och nu kommer en kille dan efter och vill veta risken för ev barn att få AS från mamman.

Synkronicitet, slump eller...
Inger
Inaktiv

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-07-14 1:13:08

Inger skrev:Kanske en del bara tyckte det var lite småskumt att först kommer en tjej och vill abortera ungen för att pappan har AS. Och nu kommer en kille dan efter och vill veta risken för ev barn att få AS från mamman.

Synkronicitet, slump eller...

Tänk om det är samma par och båda är diagnosförnekare....? 8)
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:39:32, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Charley? » 2008-07-14 1:23:19

Jag är den enda aspien i min släkt.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 14:39:32, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Nilale » 2008-07-14 1:42:19

Samma här vad jag vet, även om min ena förälder har en del drag av AS och möjligen skulle få diagnos om det blev en utredning.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:39:32, redigerad totalt 1 gång.
Nilale

Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Anastasia » 2008-07-14 2:08:17

Jag är också den enda med AS-diagnos i min släkt. Mormor har många AS-drag, de andra är ganska utpräglade NT.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 14:39:32, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia

Anslöt: 2008-06-21

Inläggav MsTibbs » 2008-07-14 3:16:24

Jag är den ende i min släkt med AS-diagnos. Liknane personligheter och OCD/Tourette's finns dock. Jag skulle inte undvika skaffa barn på grund ad det, det finns värre saker. Att äta onyttigt, till exempel.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:39:32, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav sommar » 2008-07-14 7:54:26

Så vitt jag vet är jag den enda i släkten som har AS. o. jag har svårt att bedöma om mina släktingar o. folk överlag har AS.-drag eller ej. Jag tycks mig inte märka något iaf. o. är inget jag direkt går o. tänker på. En nära anhörig till mig hade en morbror som dock hade någon funktionshinder men det var säkerligen utvecklingsstörning men det kan ju ha varit mer. Fast för min del tyder det mer på att det som hände vid förlossningen orsakade min AS. alt med komb. om det finns något litet AS-drag i släkten som jag inte vet om o. märker.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:39:32, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-14 8:50:04

Hej!

Jag är den enda i min släkt som har AS och ADHD. Men min mamma har kort stubin, och farmor är lite grann som jag. Så de kanske har en lindrig form av ADHD. Farmor var en bullbakande bondmora, som efter pensionen fortsatte baka sju sorters kakor.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:39:33, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav polarbear_ » 2008-07-14 9:46:13

Inger:

För att jag är kampsportare. och jag skulle gärna vilja gå igenom hela den här ”soccerdad” fasen med mina barn.
Så jag undrar i stort sett hur stor chans det är att barnet får motoriska hinder. Om det kanske inte är bättre att adoptera, för jag vill ge det barn jag uppfostrar dom bästa förutsättningar som jag kan. Då kan inte jag ta hänsyn till att jag kanske vill att det ska vara mitt biologiska barn.
Min flickvän tränar också karate med mig, men ibland är de rent sorgligt att se på. Hon får nämligen lida ganska mycket pga av sitt problem.

Junkandshit, KrigarSjäl & uniqueNr5: nä, de verkar troligt att min flickvän inte har aspergers. För dom flesta aspergare verkar vara ganska trångsynta och som Alien sa: besserwissrar.
Men de är ju bara det första intryck jag får här på forumet…
Dessutom är det ni som drar tråden off toppic, så ni kanske inte ska klaga på några stavfel.

Savanten Svante: så klart att hon inte enbart har motoriska svårigheter. Hon har genomgått en lååång utredning på psyk för att få diagnosen bekräftad.

Bjäbbmonstret: Tänk om det är samma par och båda är diagnosförnekare....?

Jag kan försäkra att vi inte är samma par.

Till er andra tack för att ni åtminstone är trevliga och on toppic.
Senast redigerad av polarbear_ 2011-05-04 14:39:33, redigerad totalt 1 gång.
polarbear_
Ny medlem

Inläggav Alien » 2008-07-14 12:17:19

polarbear_ skrev:Inger:

För att jag är kampsportare. och jag skulle gärna vilja gå igenom hela den här ”soccerdad” fasen med mina barn.
Så jag undrar i stort sett hur stor chans det är att barnet får motoriska hinder. Om det kanske inte är bättre att adoptera, för jag vill ge det barn jag uppfostrar dom bästa förutsättningar som jag kan. Då kan inte jag ta hänsyn till att jag kanske vill att det ska vara mitt biologiska barn.
Min flickvän tränar också karate med mig, men ibland är de rent sorgligt att se på. Hon får nämligen lida ganska mycket pga av sitt problem.

Jag måste säga att jag tycker det är konstigt att du skulle välja bort din flickvän som mor pga barnet skulle kunna bli dåligt på sport. (Det är det som får mig att undra om du är ett troll.) Även om du skaffar barn med nån annan el adopterar, hur vet du att barnet blir sportigt? Det kanske blir en intellektuell typ som föredrar att läsa böcker. Eller spela dataspel eller sjunga och spela i ett rockband etc.

Jag tycker inte man ska för bestämda förväntningar på sitt barn utan ta det som det kommer. Annars blir man besviken och det går ut över barnet.

Vad tycker din flickvän förresten? Om min man sagt att han gärna ville ha barn, men inte med mig utan det vore bättre om vi adopterade, så hade jag blivit djupt sårad.

Eftersom AS inte "fanns" förr så är det ingen av mina äldre släktingar som har diagnos. Och det är svårt för mig att bedöma.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:39:33, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Inläggav polarbear_ » 2008-07-14 12:55:36

jag är den ”kroppsliga” typen. stark, snabb och allt de där. Nu säger jag inte att jag är dum.
Men min flickvän har en hög IQ. Jag önskar bara att mitt barn får de bästa av allt. De vill säga, min kropp och min flickväns hjärna. Är de så fel?...
Jag har ALDRIG sagt att jag tycker något illa om aspergare. Jag är ju ändå tillsammans med en! Jag har aldrig heller ens sagt något om att lämna henne eller ha barn med någon annan.
Jag ville ha statistik för att om den är låg, så skaffar vi barn, och tar risken med att träna barnet från ung ålder. För att barnet senare tex ska kunna hoppa gämnfota (vilket min flickvän inte kan, och det är rent tragiskt!) den som påstår något annat är i mina ögon rent dum..
Är statiken hög så adopterar vi.
Och ja, min flickvän tycker som jag.
Vi båda anser att de är för mycket folk i värden redan, så om vi ska ha barn så ska de åtminstone göra någon skillnad. De ska inte bli ännu en som är för dum för att tänka själv, och för svag för att säga ifrån.
Är de också så fel tänkt? Om ni tycker de så kanske de är dags att ta en lång funderare…
Och varför blir man automatiskt ett troll så fort man säger något som inte passar? Väldigt barnslig taktik.
polarbear_
Ny medlem

Inläggav Alien » 2008-07-14 13:31:12

Du vill alltså att ditt barn ska få din flickväns intelligens och din sportighet, det bästa av två världar? Så önskar alla blivande föräldrar, men det finns inga garantier. Barnet kan lika gärna få din flickväns motorik och din hjärna. Att tycka att bara perfekta barn ska få komma till världen, ja vad tycker du det låter som? Jag tycker du själv borde ta en lång funderare, vilket slags samhälle du vill ha.

Att adoptera med den inställningen är också fel. Ni vet inte vad adoptivbarnet har för gener + att det kan ha skador av undernäring och bristande stimulans.

Om man är för mesig att säga ifrån beror inte bara på genetik utan också på miljön, där kan föräldrarnas uppfostran göra skillnad.

Vad beträffar statistiken så stod den väl i nåt inlägg i länken du fick av Inger. Hursomhelst är den lägre än 50%, hur låg ska den vara tycker du?

Om en ny användare skriver något kontroversiellt som sitt allra första inlägg och som dessutom påminner om ett ännu mer kontroversiellt inlägg nyligen, då är det klart man misstänker troll. Det är inte barnsligt utan rimligt enligt trollstatistiken. Om din flickvän skrivit några inlägg här om sig själv och sen kommit med samma undran, skulle ingen trott det var ett trollinlägg.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:39:33, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Inläggav polarbear_ » 2008-07-14 16:44:57

Alien skrev:Du vill alltså att ditt barn ska få din flickväns intelligens och din sportighet, det bästa av två världar? Så önskar alla blivande föräldrar, men det finns inga garantier. Barnet kan lika gärna få din flickväns motorik och din hjärna. Att tycka att bara perfekta barn ska få komma till världen, ja vad tycker du det låter som? Jag tycker du själv borde ta en lång funderare, vilket slags samhälle du vill ha.

Du vill alltså att ditt barn ska få din flickväns intelligens och din sportighet, de där var väl en tämligen dum fråga. vem vill att samhället ska förfalla mer. varför ha många dumma människor när man kan ha färre och smartare. tycker du verkligen samhället behöver mer kvantitet istället för kvallitet?
sen har jag aldrig pratat om ett perfekt barn. för såna finns inte. men åtminstone ett friskt. ett med bra förutsättningar. jag har jobbat nog inom vården för att överväga att inte skaffa barn, bara av rädsla att mitt barn ska behöva sån vård. ingen ska behöva leva så.
så du får tycka vad du vill, för jag tycker du ha fel. ska vi lämna de så? eller ska vi gräla i några dar för att sen inte komma fram till nått?

sen vet jag att man inte kan vara säker på vad man får om man adopterar. men jag kan ofta ta reda på vilka föräldrar eller typ av föräldrar som barnet har. så med andra ord kan jag bli "säkrare"

klart att mesighet inte sitter i mängden muskler. det sitter ju så klart i uppfostran. men det finns forskning som bevisar att en människas hälsa och fysik har stor inverkan på ens självförtroende. så ja, de hjälper.

vad gäller lägre än 50% så är de nästan lite högt för att skaffa egna. men jag tror den är nog låg för att flickvännen vill försöka med en unge innan vi adopterar om jag känner henne rätt.

vad gäller trollförklaringen. ok. men de känns ändå inte bra att bli utnämnd till världen ondaste människa bara för att man faktiskt vågar göra vad man finner rätt. är de jantelagen igen kanske?
polarbear_
Ny medlem

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in