Statistik på självmedicinering nikotin/koffein (Omröstning)
31 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Statistik på självmedicinering nikotin/koffein (Omröstning)
Hej
Är intresserad över hur många som har AS o/e ADHD som röker/snusar och dricker kaffe. Själv känner jag att mitt bruk av nikotin och koffein i stora mängder funkat som en självmedicinering. Är detta vanligt förekommande ?
Är intresserad över hur många som har AS o/e ADHD som röker/snusar och dricker kaffe. Själv känner jag att mitt bruk av nikotin och koffein i stora mängder funkat som en självmedicinering. Är detta vanligt förekommande ?
Senast redigerad av asmig 2011-05-05 1:05:53, redigerad totalt 1 gång.
Föreslår en rättning av trådtiteln.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 1:05:53, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Re: Statistik över självmedicinering
Jag kan inte svara i omröstningen för jag har en annan självmedicinering än det som står med. Sötsaker. Och jag har AS och ADHD.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 1:05:53, redigerad totalt 1 gång.
Hej KrigarSjäl
Tror jag förstår vad du menar, den blev möjligen allt för generell..
Hur kan man rätta den ? Nåt Admin här kan göra ?
Rubriken kanske ska heta.."Själmedecinering med nikotin & Koffein"
Hej Heliora
Intressant att starta en undersökning runt just den saken också iof.
Mitt intresse ligger iof runt detta med IN, såsom KoffeIN, Nikotin.
Ingår socker i denna grupp..Det finns ju förvisso sötningsmedel SackarIN, men är det ett sentralstimulerande medel på samma sätt ??
Ser att du du lider av Cowboyhattsyndromet som jag..kul
Tror jag förstår vad du menar, den blev möjligen allt för generell..
Hur kan man rätta den ? Nåt Admin här kan göra ?
Rubriken kanske ska heta.."Själmedecinering med nikotin & Koffein"
Hej Heliora
Intressant att starta en undersökning runt just den saken också iof.
Mitt intresse ligger iof runt detta med IN, såsom KoffeIN, Nikotin.
Ingår socker i denna grupp..Det finns ju förvisso sötningsmedel SackarIN, men är det ett sentralstimulerande medel på samma sätt ??
Ser att du du lider av Cowboyhattsyndromet som jag..kul
PS. Kom även på att man kanske sulle inkludera TE drickande, för det fins väll nåt som heter TeIN. Åsså CocaCola (Hur det nu stavas). Ja,ja...
Kanske man ska tänka igenom ordentligt innan man drar igång en sån här tråd, men impulsiv som man är så blir saker som de blir. Min far sa alltid "Du som satt din sista potatis (=jag), försök att tänka lite först och tala sen.".. Jag undrar fortfarande..hur många SISTA potatisar går det att sätta egentligen
Kanske man ska tänka igenom ordentligt innan man drar igång en sån här tråd, men impulsiv som man är så blir saker som de blir. Min far sa alltid "Du som satt din sista potatis (=jag), försök att tänka lite först och tala sen.".. Jag undrar fortfarande..hur många SISTA potatisar går det att sätta egentligen
asmig skrev:Det finns ju förvisso sötningsmedel SackarIN, men är det ett sentralstimulerande medel på samma sätt ??
Jag vet inte om socker räknas som centralstimulerande medel, men det ger iallafall en energikick om än kortvarig.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 1:05:53, redigerad totalt 1 gång.
Det var stavningen jag syftade på när jag föreslog rättning: statesik.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 1:05:53, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Finns mycket mer självmedicinering är koffein och nikotin.
Socker som nämnts, är en sak. Alkohol, andra droger och vissa beteenden är andra.
Socker som nämnts, är en sak. Alkohol, andra droger och vissa beteenden är andra.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 1:05:53, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Jag har slutat snusa och dricka kaffe helt sedan i höstas. Jag saknar det varje dag. Jag har slutat för blodcirkulationens skull.
- Bror Duktig
Jag dricker både kaffe och te i stora mängder, röker dock inte.
Alkohol intogs rätt friskt när jag var yngre.
Sötsaker spyr jag av eller mår riktigt illa av om jag förtärt och så har det varit sedan några år tillbaka,varför vet jag inte. Ironiskt nog så kan jag ändå känna sug efter det men får alltid samma effekt.
Alkohol intogs rätt friskt när jag var yngre.
Sötsaker spyr jag av eller mår riktigt illa av om jag förtärt och så har det varit sedan några år tillbaka,varför vet jag inte. Ironiskt nog så kan jag ändå känna sug efter det men får alltid samma effekt.
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-05 1:05:53, redigerad totalt 1 gång.
asmig skrev:Mitt intresse ligger iof runt detta med IN, såsom KoffeIN, Nikotin.
Om det är -IN du är intresserad av, så finns det ju ytterligare ett antal:
amfetamIN, heroIN, kokaIN, mfl...
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-05 1:05:53, redigerad totalt 1 gång.
Och vitamIN. Och idiamIN.
Men skämt åsido, amfetamin är väl vanligt som självmedicinering.
Men skämt åsido, amfetamin är väl vanligt som självmedicinering.
- Bror Duktig
asmig skrev:Kahlokatt skrev:Jag dricker en del kaffe, men inga jättebaljor. Är tyvärr svag för sötsaker.
Det ser man tydligt, kan man säga så
Öh...och vad insinuerar du din lille skit?
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-05 1:05:53, redigerad totalt 1 gång.
Jag har AS o/e ADHD och gör INGET enl. ovan
Men nu är jag medicinerad, fem varje dag och tre vid behov. Innan drack jag mängder av kaffe och snusade, nu håller jag mig till ca 2-3 nikotintuggummin per dag.
Men nu är jag medicinerad, fem varje dag och tre vid behov. Innan drack jag mängder av kaffe och snusade, nu håller jag mig till ca 2-3 nikotintuggummin per dag.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 1:05:53, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:Jag har AS o/e ADHD och gör INGET enl. ovan
Hej MsTibbs
Jag tycker du borde angett en röst på röker eller snusar. Men som jag ser.......Jag har inte varit tillräkligt tydlig med att det är självmedecineringen av nikotIN och koffeIN jag intresserar mej för.
I denna nikotIN aspekt spelar det väll mindre roll om du tuggar i dej nikotINet eller röker/snusar i dej det (Föruton Tjära o annat eläde då).
Jag inser, JAG tänker inte igenom saker innan jag gör dem, det går bara av farten åsså blir saker som de blir.
Stämmer, jag tolkade bokstavligt. Fast då skulle även "använder medicin från läkaren" också räknas som ett jämbördigt alternativ, då "beroendet" av (själv)medicinering är lika hög, även om man inte självmedicinerar (längre).
Lögn, förbannad lögn och statistik.
Lögn, förbannad lögn och statistik.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 1:05:53, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor