Statistik på självmedicinering nikotin/koffein (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Röker/snusar o/e dricker du kaffe i stora mängder

Jag har AS o/e ADHD och röker o/e snusar
7
18%
Jag har AS o/e ADHD och dricker kaffe i mängder
5
13%
Jag har AS o/e ADHD och både röker/dricker enl. ovan
9
24%
Jag har AS o/e ADHD och gör INGET enl. ovan
17
45%

Antal röster : 38

Inläggav asmig » 2010-03-14 20:40:56

Hej MsTibbs

Got your point !

Grejen för mej här e, varför röker du/jag eller dricker/tuggar kaffe (whatever). Detta skall blir min nästföljande allmäna fråga om många här med AS/ADHD verkar göra just det.

Alla som exempelvis röker fortsätter ju med det för att de har ett beroende och av den anledningen inte kan sluta. Men hur många röker för att dom också tycker livet funkar bättre när dom gör det oavsett sitt beroende och att det e jobbigt att sluta.

Man kan också fråga, varför började du/jag röka så att vi hamnade i det beroende vi sitter fast i. Var det för att vara "koooola" o göra som kompisarna jorde (grupptrycket) eller var det heltenkelt för att vi möjligen upptäkte att våra liv fungerade bättre när vi tog dessa "droger". När du var liten, satt du då bara med kompisarna och inhalerade Nikotin för att varalika kooool som dom, eller kunde du likväl sitta helt själv i din ensamhet. OSV OSV.
Senast redigerad av asmig 2011-05-05 1:05:53, redigerad totalt 1 gång.
asmig

Anslöt: 2007-10-21

Inläggav MsTibbs » 2010-03-14 21:00:19

Jag provade röka när jag var ensam i Stockholm över en helg, för att prova. Slutade efter två paket på tre dagar ca, för röka var tråkigt. Snusa fortsatte jag med för jag fick en kick av det, mådde bättre, klarade av mitt jobb bättre, varvade med Redbull vissa dagar, ungefär samma effekt. Nu nikotintuggummin, de kan man ha inne till effekten försvinner utan att de blir äckliga.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 1:05:53, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Jossan » 2010-03-15 7:04:58

Förut kände jag ibland behov av cigaretter, rökte därför lite då och då, även om det aldrig blev så mycket.

Efter att jag började med Concerta så har jag inte känt behov av cigaretter en enda gång.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-05 1:06:00, redigerad totalt 2 gånger.
Jossan
Inaktiv

Anslöt: 2006-12-08

Inläggav vadloink » 2010-03-16 2:02:30

Jag har storkonsumerat nikotin sedan jag var 13. Snusar och röker ibland. Kaffe dricker jag typ normalt, 3-5 koppar om dagen, men det går ibland veckor då jag inte dricker kaffe alls.

Fram tills ett halvår sedan självmedicinerade jag med sprit, men dricker nu inget starkare än lättöl.

Självmedicinering är ett komplicerat ord. När det gäller sprit i synnerhet, men också nikotin, så är själva missbruket alltid en medicinering mot abstinens och märkligt nog mot de oavsiktliga bieffekter som de ger.

Nikotin till exempel är ju väldigt uppiggande, men den effekten märker knappast en vanerökare. Hon eller han känner sig snarare lugnad av en cig, eftersom rökningen stillar abstinensen mer än nikotinet piggar upp.

Likadant är det med sprit. Till slut behövs så stora mängder alkohol för att det ska bita att hela kroppen hamnar i något slags konstant stress som man måste dricka ännu mer för att lugna. Och då upphör liksom självmedicineringen och nikotinet eller alkoholen får sin egen logik, kör sitt eget race.

Det är ju lite så med kaffe också. Efter några koppar så funkar det egentligen inte längre. Till slut blir du snabbt trött efter några minuter. Jag känner många kaffeberoende människor som har samma relation till kaffe som jag har till tobak. Det bara stillar begäret. Värst var det med han som jämt var trött, men började dagen med en energidryck och två stora koppar kaffe. Sen var det liksom bara nerför.
Senast redigerad av vadloink 2011-05-05 1:06:00, redigerad totalt 1 gång.
vadloink

Anslöt: 2009-09-30

Inläggav asmig » 2010-03-16 11:41:34

Jo, det e väll detta som är problematiken med olika droger, att man till slut blir imun mot det possitiva effekterna som man möjligen från start känner att det ger. Hjärnan vänjer sej och man känner tillslut inte längre av det som i början. Man börjar i stället konsumerar mer och mer och tillslut tar kroppen stryk på olika vis. Självmedecinering blir ur denna synpunkt inte bra. Det vore bättre om det fanns större allmän tillgänglighet på kontrollerad medecinering.

Men av någon anledning är ju detta en så kontroversiell fråga. Hur pass mycket ska samhället vara med och hjälpa folk som känner behov av olika droger. Jag syftar till ALLA människor som börjat ta droger för att dom då känner att dom fungerar bra/bättre.
Förvånas över den stelbenthet vi som finns och som får så många att på olika vis lida och bara må dåligt. Att man exempelvis mer eller mindre MÅSTE klassas i nån form av NPF-"Störning" för att kunna få någon kontrollerad hjälp i detta avseende.

Om samhället (Vi alla) hade en annan inställning, om vi verkligen ville alla medborgare väl och det bästa, så kunde man ju lätta på insällningen till droger och låta folk ta dessa mer som dom själv tyckte och att läkareövervakning var ett naturligt inslag (just för att det inte ska går överstyr). Jag tror man då skulle komma från de missbruksproblem som det i dag så mycket leder till och alla följdkonsekvenser detta ger både för den enskilde och samhället i stort.

På detta viset är jag drogliberal, JA !

Vårat grannland Danmark är väll lite längre fram i detta tänk som jag ser det.
Senast redigerad av asmig 2011-05-05 1:06:00, redigerad totalt 1 gång.
asmig

Anslöt: 2007-10-21

Inläggav Charley? » 2010-03-16 12:10:37

Jag går på amfetamin och lsd.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-05 1:06:00, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-22

Inläggav rapchic » 2010-03-16 14:50:03

asmig skrev:PS. Kom även på att man kanske sulle inkludera TE drickande, för det fins väll nåt som heter TeIN. Åsså CocaCola (Hur det nu stavas). Ja,ja...

Kanske man ska tänka igenom ordentligt innan man drar igång en sån här tråd, men impulsiv som man är så blir saker som de blir. Min far sa alltid "Du som satt din sista potatis (=jag), försök att tänka lite först och tala sen.".. Jag undrar fortfarande..hur många SISTA potatisar går det att sätta egentligen :roll:

det är koffein i te, tein är ett gammalt namn på koffeinet i te men det är samma ämne.

det enda jag möjligen skulle kunna "droga" är väl te, dricker väl kankse 1 tekanna te (grönt) om dagen men det är snarare facinationen av tekulturen/smaken än koffeinet jag är efter.

jag är annars absolutist och undviker oftast varor med stora koffein/socker mängder, men inte till den grad jag undviker andra droger (alcohol, nikotin m.m.)
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in