Språktest DN/Språktidningen
9/12
Svårare den här gången!
Jag hade fel på 9 (hade ingen aning), 10 (rent slarvfel) och 12 (ingen aning). Två fel på två gissningar, med andra ord.
Svårare den här gången!
Jag hade fel på 9 (hade ingen aning), 10 (rent slarvfel) och 12 (ingen aning). Två fel på två gissningar, med andra ord.
Här har jag mycket att ta igen!
2020-05-02:
12/12 Det var nr 5 jag var osäker på, jag är inte särskilt hemma när det gäller gamla militära termer.
2020-05-02:
12/12 Det var nr 5 jag var osäker på, jag är inte särskilt hemma när det gäller gamla militära termer.
Spoiler: visa
Huggorm skrev:Jo, de har kallat det "kviss" ett tag och det svider i ögonen.ankhh skrev:Jag fick 12/12, men tvekade på 11 när jag började fundera för mycket.
Har de kallat sitt quiz för "kviss" tidigare? Lite fånig försvenskning, tycker jag. Men det kanske är som med "trottoir" (som det står i gamla svenska böcker) och "trottoar", m.fl. andra möjliga exempel...
Ja, det ser ovant ut. Men jag tycker det är helt rätt. När vi inte längre orkar säga "frågesport" så är det bäst att försvenska orden. "Quiz" gör att jag automatiskt känner att jag måste uttala det på engelska.
12/12, men jag chansade på fråga 11.
- Grönt Äpple
- Anslöt: 2019-06-29