Sport: våldsamma utövare och fans?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Sport: våldsamma utövare och fans?

Inläggav plåtmonster » 2013-03-22 0:09:12

Såg detta inslag:
SVT inrikes skrev:Vanligt med våld inom idrotten

Det är fyra gånger vanligare att råka ut för våld och hot för en person som arbetar som VD i en idrottsförening än för en polis, enligt en statlig utredning som presenteras i dag. Utredningen visar att sportchefer, ordningsvakter och domare regelbundet utsätts för våld, hot och trakasserier.

Utredningen bygger på djupintervjuer med ett antal aktiva spelare, ledare, domare och ordningsvakter inom fotboll och hockey och har letts av den nationella samordnaren mot brott vid idrottsarrangemang, Björn Eriksson.

Stämmer det med din erfarenheter ?

Moderator Alien: Med tanke på hur diskussionen utvecklats ändrade jag rubriken något.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Sport, våldsamma utövare?

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-25 20:36:59

Ja det stämmer helt och hållet. I många sporter sätts människor att "tävla" emot andra människor i konstruerade och kraftigt onaturliga situationer. Närhelst två levande ting skall tävla emot varandra så skapas farliga situationer; när människor skall tävla emot varandra så blir dessa farliga situationer mycket intrikata. Den ilska en fotbollsspelare kan känna emot sin motståndare består i samma slags djuriska frustration som man kan känna då någon inkräktar på ens territorium, eller inför avlivandet utav sitt byte eller ifall ens liv och hälsa är hotade.

Att överhuvudtaget hålla på att uppsåtligen försätta människor i antagonistiska situationer är för mig helt befängt. Vi bör istället sträva efter att leva för varandra i mysiga gemenskaper.