Spåra IP-nummer?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav BigPete » 2011-06-25 22:38:04

Fighterbabe skrev:Hon får inte lämna ut namn till mig, men hon kan göra en sökning i deras register.
Hittar man nånting kan man gå vidare sedan om det är befogat.

Det kallast för olaga dataintrång och tjänstefel.
Poliser får ALDRIG göra allmänna slagningar på personer eller saker som kan kopplas till fysiska personer om det inte hör till deras arbetsuppgifter.
Att hon ens gör en slagning på t.ex. mobilnummer eller ipnummer gör att tjänstefel är fullbordat, oavsett om hon lämnar infon vidare eller inte.

Jag sitter själv tillgång till system med både dolda nummer, skyddade identiteter och oreggade kontantkort, nummer för poliser och statstjänstemän som är hemliga, men skulle jag göra en slagning på ett nummer som inte finns ett ärende på ligger jag riktigt risigt till, anställningen ryker på 2 röda och det blir fråga om åtal utan pardon.

Då du inte är direkt anonym, går nog din poliskompis att identifiera väldigt lätt.
Hon blir nog inte så glad av att få en internutredning över sig, baserat på dina uttalanden.
Dagens tips, tänk efter... före (för andras skull)

BTW, du kan aldrig få ut information om vem som står bakom ipnumret, då detta inte sparas i någon form av listor. Operatören själv måste göra en rätt omfattande kontroll innan de kan knyta en fysisk (eller juridisk) person till ett visst ipnummer.
Sen kan man med lite smarta metoder lyckas få tag på information som denne surfare lämnat efter sig identifiera den relativt enkelt.
BigPete

Anslöt: 2011-06-17

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-25 22:41:53

BigPete skrev:
Fighterbabe skrev:Hon får inte lämna ut namn till mig, men hon kan göra en sökning i deras register.

Då du inte är direkt anonym, går nog din poliskompis att identifiera väldigt lätt.

Nädu, henne får ni inte tag på.
Fighterbabe

Anslöt: 2007-10-26

Inläggav BigPete » 2011-06-25 22:48:21

Det finns massor med folk ute i sverige som har alldeles för lite att göra på dagarna, så va inte så säker på det du.
Ett exempel är ju "hatbloggen" du beskriver ;)

Det du kan göra är ju att försöka lura personen till olika länkar, på dessa länkar kör du lite scripts (som är lagliga och inte märks för besökaren) som t.ex. hämtar information om datornamn, webbläsare, tid, ipnummer o.s.v.
På det sättet kan man fiska lite mer information om personen, t.ex. om datorn deras heter Lasses dator och de är inloggade med användare Lasse Andersson.
Det var bara ett exempel, men många är så korkade att de spyr ut information omkring sig på internet, eller ja, korkade kanske är hårt, inte tillräckligt informerade kanske :)
BigPete

Inläggav Moggy » 2011-06-25 22:54:54

Fighterbabe skrev:
BigPete skrev:

Nädu, henne får ni inte tag på.

Nu tror jag att du precis utmanade ett antal kreativa individer.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav lasseivägen » 2011-06-25 22:55:55

Fighterbabe skrev:
slackern skrev:
Vadå någon som har publicerat nakenbilder på dej?

Ja, precis.... :roll:

Måste ju begränsa antalet möjliga förövare rejält, du borde inte ha så många att välja mellan.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-25 22:57:17

BigPete skrev:Det finns massor med folk ute i sverige som har alldeles för lite att göra på dagarna, så va inte så säker på det du.
Ett exempel är ju "hatbloggen" du beskriver ;)

Det du kan göra är ju att försöka lura personen till olika länkar, på dessa länkar kör du lite scripts (som är lagliga och inte märks för besökaren) som t.ex. hämtar information om datornamn, webbläsare, tid, ipnummer o.s.v.
På det sättet kan man fiska lite mer information om personen, t.ex. om datorn deras heter Lasses dator och de är inloggade med användare Lasse Andersson.
Det var bara ett exempel, men många är så korkade att de spyr ut information omkring sig på internet, eller ja, korkade kanske är hårt, inte tillräckligt informerade kanske :)

Ptja, alltså jag kan ju se datum och tid för olika besök på både hemsida och blogg...
Jo, det finns det nog folk som har för lite att göra, men jag har inte avslöjat hennes identitet varken på forumet, bloggen eller hemsidan... Det finns gott om poliser i Sverige också... :)
Fighterbabe

Inläggav slackern » 2011-06-25 23:02:50

lasseivägen skrev:
Fighterbabe skrev:
slackern skrev:
Vadå någon som har publicerat nakenbilder på dej?

Ja, precis.... :roll:

Måste ju begränsa antalet möjliga förövare rejält, du borde inte ha så många att välja mellan.

Hmm säker på det? Känner du till exakt vad alla på forumet gör bakom stängda dörrar?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Moggy » 2011-06-26 0:01:10

Fighterbabe skrev: men jag har inte avslöjat hennes identitet varken på forumet, bloggen eller hemsidan... Det finns gott om poliser i Sverige också... :)

Visst finns det det. Frågan är hur många kvinnliga poliser som bor i villaområdet Paradiset i Borlänge det finns?

Fighterbabe skrev:min granne är polis och för att det är polisen som håller i ordningsvaktsutbildningarna.

Jag har en väninna som är polis också.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-26 0:16:14

Moggy skrev:
Fighterbabe skrev: men jag har inte avslöjat hennes identitet varken på forumet, bloggen eller hemsidan... Det finns gott om poliser i Sverige också... :)

Visst finns det det. Frågan är hur många kvinnliga poliser som bor i villaområdet Paradiset i Borlänge det finns?

Fighterbabe skrev:min granne är polis och för att det är polisen som håller i ordningsvaktsutbildningarna.

Jag har en väninna som är polis också.

O ja, jag skrev att jag har en väninna som är polis också. Lycka till med att hitta henne! :lol:

Och för att krångla till det ÄNNU mer har jag fyra vänner till som också är poliser! :P
Fighterbabe

Inläggav Kristofer » 2011-06-26 0:22:13

Slagningar i register får inte göras hur som helst. Registerslagningar loggas så om någon av dina vänner som är poliser gör detta på din uppmaning loggas de slagningarna. Det innebär att de kan få en del att stå till svars inför hos sina arbetsgivare och det kan komma i fråga att de anses ha begått tjänstefel.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav weasley » 2011-06-26 2:08:31

Fighterbabe skrev: IP-nummer kan de också spåra -på individnivå.

Nej.

För att göra det måste de ha en polisanmälan och ett åläggande från domstol att ISP:en ska lämna ut loggar som gör det möjligt att se var IP:t registrerades vid det klockslaget. Inte ens då är det riktigt säkert att det går att avgöra vem som kan ha anslutit. Det kan tex vara ett publikt trådlöst nätverk = återvändsgränd.

Dessutom: att hota med att låta din vän göra uppenbara tjänstefel och bryta mot lagen samtidigt, det är inget annat än mycket lågt gjort. Jag hoppas att du bara pladdrar i nattmössan - att uppmana sin väninna att göra saker hon kan riskera sin karriär för är mycket mycket själviskt enligt min åsikt.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-26 2:36:05

Ni får tro och tycka vad ni vill! Jag tycker iaf att sidan som skapades var på riktigt låg nivå!!! Och jag agerar utifrån mina förutsättningar.
Fighterbabe

Inläggav BigPete » 2011-06-26 12:35:47

En person som är så pass klipsk att de klarar examen på polishögskolan skulle aldrig gå förbi aktuella interna regler och rutiner för att hjälpa en väninna med en blogg som troligen inte ens bryter mot lagen.
Så just den biten avfärdar jag som bull...

Dessutom har inte polisen register över varesig ipnummer eller kontantkort, de kan inte ens göra slagningar i dem. De kontaktar speciella handläggare på operatörerna som hanterar s.k. polisärenden.
Endera har du smuttat lite för mycket på snapsen, eller så skojjar din väninna med dig.

Om de nu vore så att hon saknar all polisheder och har kontakter inne på operatörerna som viger sina anställningar till en blogg i låg nivå, så borde du ju vara knäpptyst om det för att kunna använda din källa i fler sammanhang.
BigPete

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-26 12:54:18

BigPete skrev:En person som är så pass klipsk att de klarar examen på polishögskolan skulle aldrig gå förbi aktuella interna regler och rutiner för att hjälpa en väninna med en blogg som troligen inte ens bryter mot lagen.
Så just den biten avfärdar jag som bull...

Dessutom har inte polisen register över varesig ipnummer eller kontantkort, de kan inte ens göra slagningar i dem. De kontaktar speciella handläggare på operatörerna som hanterar s.k. polisärenden.
Endera har du smuttat lite för mycket på snapsen, eller så skojjar din väninna med dig.

Om de nu vore så att hon saknar all polisheder och har kontakter inne på operatörerna som viger sina anställningar till en blogg i låg nivå, så borde du ju vara knäpptyst om det för att kunna använda din källa i fler sammanhang.

Jag citerar väl det jag just skrev
Ni får tro och tycka vad ni vill!

Men jag kommer att agera utifrån mina förutsättningar (och tillgångar).

De har egna register att slå i som inte privatpersoner kommer åt. De har även ett register med fingeravtryck. Om ett ip-nummer, telefonnummer, fingeratryck etc. figurerat i nån utredning tidigare så kan de hitta det.
Fighterbabe

Inläggav weasley » 2011-06-26 13:05:48

Fighterbabe skrev:De har egna register att slå i som inte privatpersoner kommer åt. De har även ett register med fingeravtryck. Om ett ip-nummer, telefonnummer, fingeratryck etc. figurerat i nån utredning tidigare så kan de hitta det.

Du har helt rätt i sakfrågan.

Men som vanligt begriper du inte att OM din väninna skulle göra något sådant för dej skulle HON råka jävligt illa ut.

Jag hoppas VERKLIGEN att du inte frågar henne om att göra något olagligt "enligt dina förutsättningar etc yadayada". Gå den RIKTIGA vägen istället - gör en polisanmälan om det nu är så viktigt vad random internetklottrare skriver i en bloggkommentar.
weasley

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-26 13:08:09

weasley skrev:Jag hoppas VERKLIGEN att du inte frågar henne om att göra något olagligt "enligt dina förutsättningar etc yadayada". Gå den RIKTIGA vägen istället - gör en polisanmälan om det nu är så viktigt vad random internetklottrare skriver i en bloggkommentar.

Polisväninnan är väl inte så dum att den gör allt den blir bedd om, får man anta.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-26 13:14:32

weasley skrev:
Fighterbabe skrev:De har egna register att slå i som inte privatpersoner kommer åt. De har även ett register med fingeravtryck. Om ett ip-nummer, telefonnummer, fingeratryck etc. figurerat i nån utredning tidigare så kan de hitta det.

Du har helt rätt i sakfrågan.

Men som vanligt begriper du inte att OM din väninna skulle göra något sådant för dej skulle HON råka jävligt illa ut.

Jag hoppas VERKLIGEN att du inte frågar henne om att göra något olagligt "enligt dina förutsättningar etc yadayada". Gå den RIKTIGA vägen istället - gör en polisanmälan om det nu är så viktigt vad random internetklottrare skriver i en bloggkommentar.

Personen finns på detta forum och gör allt för att jävlas med mig. Och jag markerar att det inte är OK!
Man kan inte älska alla, och det kräver jag inte heller.
Inte ens JAG gör det, men jag sitter ändå inte och skapar förnedrande sidor om personer....

Jag vet nu VEM som IP-numret och identiteten, allt som krävs är bara en formell anmälan -vilket jag nu kommer att göra.
Fighterbabe

Inläggav weasley » 2011-06-26 13:28:59

Fighterbabe skrev:allt som krävs är bara en formell anmälan -vilket jag nu kommer att göra.

Bra. En formell anmälan är väl i mitt tycke en lite väl drastisk åtgärd för någon som roar sej med att småtrolla på en blogg, men du går åtminstone rätt vägar.

@BD jag hoppas också att väninnan inte dras med i denna affekt utan håller sej till de regler som finns. Har man klarat polisexamen är man nog inte vilken lättlurad stackare som helst.
weasley

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-06-26 13:34:17

För det första så är inte IP-adressen aktiv.
Gör man en trace route på den så tar det stopp vid Censurerat (telenor)

Men en lookup fungerar ju, för att få fram ISP.
Däremot kommer du aldrig få tag i ett namn på detta sätt eftersom ISP's aldrig ger ut sådan information till privatpersoner - enbart till polisen (kanske sagt i denna tråden redan?).

Men är IP't aktivt (dvs up n running) så kan man hacka routern med brute force (funkar faktiskt bra för de flesta människor har korkade lösenord till sina routrar), öppna en port, smyga in en RAT (remote administration tool, aka TROJAN) i det interna nätverket och därefter ta reda på en massa uppgifter. Men det är ju olagligt också :roll:
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-26 13:36:52

weasley skrev:
Fighterbabe skrev:allt som krävs är bara en formell anmälan -vilket jag nu kommer att göra.

En formell anmälan är väl i mitt tycke en lite väl drastisk åtgärd

Det tycker jag med! Men eftersom den som har IP-numret och identiteten på personen, bara kommer lämna ut det om polisen begär in det så... :roll:
Fighterbabe

Inläggav BigPete » 2011-06-26 13:41:43

Fighterbabe skrev:Jag citerar väl det jag just skrev

De har egna register att slå i som inte privatpersoner kommer åt. De har även ett register med fingeravtryck. Om ett ip-nummer, telefonnummer, fingeratryck etc. figurerat i nån utredning tidigare så kan de hitta det.

Jag avfärdar i stort sett allt du skriver nu i försök att skrämma en annan person eller försöka spänna musklerna så denne blir rädd och slutar.

Däremot, för mig som är väldigt insatt i det du skriver framstår det hela som ytterst löjligt, då du pratar om saker du inte har en sportkeps vetskap om, varesig tekniskt eller regelmässigt.

Ska verkligen forumet vara en kanal för att "mellan raderna" rikta personliga hot?
Du ställer först en fråga om hjälp, för att sedan barka på med dina poliskontakter och hemliga register, varför skulle du behöva hjälp från forumet då kan man fråga. :oops:
BigPete

Inläggav BigPete » 2011-06-26 13:43:44

Fighterbabe skrev:
weasley skrev:

En formell anmälan är väl i mitt tycke en lite väl drastisk åtgärd

Det tycker jag med! Men eftersom den som har IP-numret och identiteten på personen, bara kommer lämna ut det om polisen begär in det så... :roll:

Glöm det, det krävs misstanke om brott med fängelse på straffskalan innan polisen får en siffra från operatören.
Utan beslut från åklagare, så får en polis som begär uppgifter inte reda på ett skvatt, what so ever.
Dessutom får du som anmälare aldrig reda på uppgifterna förrän det väcks åtal.

Fast det kanske dina polisväninnor också offrar sina jobb för, så du får den infon.
BigPete

Inläggav Danne » 2011-06-26 13:50:41

Hahahaha... Detta är ju bara helt fantastiskt underhållande !! Bild
Danne

Anslöt: 2009-07-28

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-26 13:51:08

BigPete skrev:
Fighterbabe skrev:Jag citerar väl det jag just skrev

Jag avfärdar i stort sett allt du skriver nu i försök att skrämma en annan person eller försöka spänna musklerna så denne blir rädd och slutar.

Däremot, för mig som är väldigt insatt i det du skriver framstår det hela som ytterst löjligt, då du pratar om saker du inte har en sportkeps vetskap om, varesig tekniskt eller regelmässigt.

Ska verkligen forumet vara en kanal för att "mellan raderna" rikta personliga hot?
Du ställer först en fråga om hjälp, för att sedan barka på med dina poliskontakter och hemliga register, varför skulle du behöva hjälp från forumet då kan man fråga. :oops:

Det är inget hot om att man ska polisanmäla. Och min väninna är redan inkopplad sedan igårkväll. Att polisen har hemliga register är ju ingen hemlighet. Det fattar ju vem som helst! :roll:
Fighterbabe

Återgå till IT-forum

Logga in