Spänner käkmuskler/hakan.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Spänner käkmuskler/hakan.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-09-30 18:51:42

Jag spänner mig lite i hakan/nacken. Tänker att det måste vara pga någon slags stress.
Någon som har idéer på vad man kan göra åt det personligen.

Jag tänker på saker i stil med massage/etc.
IndividualThoughtPatterns

Anslöt: 2008-12-10

Re: Spänner käkmuskler/hakan.

Inläggav Miche » 2011-09-30 19:58:20

Motion, det är både stresslindrande och depressionshämmande vilket kan minska problem med spänningar.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-09-30 21:16:30

Miche skrev:Motion, det är både stresslindrande och depressionshämmande vilket kan minska problem med spänningar.

Meeeeen... Motion.
Det är som alkohol fast man måste röra på sig.

Inläggav LostInAForest » 2011-10-01 13:46:07

gnisslar du tänder/"biter ihop"?

det gör jag, vilket förutom slitningar på tänderna blir till just den där spända käken/nacken. jag har numer en bettskena på natten (nåja, när jag kommer ihåg den...) och tycker det hjälper, blir mer avslappnad och mindre ansträngd även på dan. och så pratar man jätteroligt när skenan sitter i. :wink:

kolla med din tandläkare!
LostInAForest

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-10-01 14:48:44

Jag har läst om det. Det kanske skulle vara något att "titta på". Har haft sömnproblem länge, och vem vet. Kanske det är något som orsaker dem.

Inläggav calima » 2011-10-01 15:32:41

Rörelse/motion utomhus är bra. SKogspromenader sänker blodtryck och stressnivå, och man sover bättre.

Bettskena är jättebra.
Min tandläkare förslog att jag skulle "öva" in en betingad reflex. Varje gång jag öppnade/passerade en dörr skulle jag tänka på att "öppna" käken, lossa bettet och koncentrera mig på att slappna av i käken. Det har fungerat fint. Numer biter jag inte ihop käkarna lika mycket/ofta. Huvudvärk och nackvärk har blivit mycket bättre.
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-10-01 16:32:30

Några mer "övningar" som man kan göra hemma utan att behöva gå till doktorn?
Har inte tillgång till honom just nu. Så sånt jag skulle kunna göra just nu uppskattas.

Att medveten inte bita ihop försöker jag göra så ofta jag kan. Som nu t ex.

Inläggav calima » 2011-10-01 16:53:04

Tugga tuggummi funkade på mig, ett tag. Man skall tugga långsamt och "medvetet", eller hur jag skall säga. Och försiktigt liksom, inte attackera och bita för kung och fosterland.
För mig funkade det bäst med många tuggummin samtidigt. En rejäl boll gjorde mig medveten om att jag tuggade och fick mig att inte tugga så hårt.
Dessutom syresätter tuggandet käkmusklerna och det är bra.

Att massera käkmusklerna också bra, det kan få huvudvärk att släppa.
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav Sammelsurium » 2011-10-01 17:44:26

Ibland när jag har haft rejält stela och ömma käkmuskler pga (antar jag) stress har jag smort in käkpartiet med Voltaren. Har det varit riktigt illa har jag tagit en värktablett också.

Sen får man tänka på att inte spänna käkarna så mycket, liksom göra avslappningsövningar på samma sätt som man kan rulla med axlarna när man är stel.
Sammelsurium

Anslöt: 2009-11-29

Inläggav Fröken Fräken » 2011-10-01 22:19:40

calima skrev:Min tandläkare förslog att jag skulle "öva" in en betingad reflex. Varje gång jag öppnade/passerade en dörr skulle jag tänka på att "öppna" käken, lossa bettet och koncentrera mig på att slappna av i käken. Det har fungerat fint.

Intressant idé! Det ska jag pröva.
Fröken Fräken

Anslöt: 2011-01-20

Inläggav LordNelson » 2011-10-01 23:28:37

IndividualThoughtPatterns skrev:Någon som har idéer på vad man kan göra åt det personligen.

Uppsöka läkare och få ångestdämpande, självmediciner med alkohol, röka gräs eller ändra livssituation.

Tror alla alternativen funkar ungefär lika bra.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav MsTibbs » 2011-10-02 12:50:51

Jag fick en lapp med övningar för spänd käke, men vet inte vart den är, din tandhygienist har säkert nått.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-10-02 17:48:14

Tar du någon typ av centralstimulantia? Finns ju vissa läkemedel/droger som ger den där bieffekten.
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Re: Re: Spänner käkmuskler/hakan.

Inläggav ca » 2011-10-02 17:52:42

Deadly_Nightshade skrev:Tar du någon typ av centralstimulantia? Finns ju vissa läkemedel/droger som ger den där bieffekten.

Concerta ger mig precis detta, åtminstone nu under insättningsfasen. Det hjälper till viss del med huvudvärkatablett, eftersom man slappnar av lite automatiskt när smärtan dämpas.

Om inte det hjälper TS, prata med allmänsjukvård/tandläkare som säkert har lite olika tips.
ca

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-10-02 18:34:56

Deadly_Nightshade skrev:Tar du någon typ av centralstimulantia? Finns ju vissa läkemedel/droger som ger den där bieffekten.

Nope.
Eller ja, om vi inte räknar med té då. Men skulle gissa på att effekten av den mängd té jag dricker per dag är relativt försumbar.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-10-02 18:37:26

LordNelson skrev:
IndividualThoughtPatterns skrev:Någon som har idéer på vad man kan göra åt det personligen.

Uppsöka läkare och få ångestdämpande, självmediciner med alkohol, röka gräs eller ändra livssituation.

Tror alla alternativen funkar ungefär lika bra.

Det värsta med alkohol/dylikt är att måste ta smällen senare. Så det funkar nog inte "in the long run". Jag ogillar rent generellt att vara bakis.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-10-02 21:47:06

Det finns som sagt övningar för spända käkar. Jag fick några av en sjukgymnast. Bettskena är bra om man använder den regelbundet och inte lider för mycket av muntorrhet.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-03 7:02:21

Jag kan tipsa om att man kan få bettskenan gratis. Min tandläkare utformade i sin ansökan att bettskenan var nödvändig tandvård om jag inte skulle behöva byta ut halva garnityret. Men hon var osäker, och sade till mig att om det inte gick igenom så skulle hon låta mig få den gratis (jag har en lite speciell tandläkare... privattandläkare till på köpet).

Om tandläkaren inte vill betala så som min, och man är osäker, kanske det går att ansöka och få besked i förhand. Det kostar ju ändå flera tusen att få bettskenan, med avgjutning av tänderna och allt.

Fast jag trivs inte alls med bettskena och kan inte sova. Och de klämmer lite (måste de göra annars ramlar de ur) varpå jag sedan har ont i tänderna dagen efter. När tandläkaren har slipat bort så att det inte gör ont längre, får skena svårt att stanna kvar i munnen.

Å andra sidan kan jag berätta att jag som har spänt musklerna, har slutat med det efter att jag började med magnesiumcitrat i rekommenderad ODI-dos. Fick även lättare att slappna av när jag ska sova, och mindre RLS-liknande fenomen. Allt är effekter som magnesium sägs ge (calcium hjälper att spänna muskler, magnesium hjälper att slappan av - ämnena verkar ihop på det sättet). Magnesium sägs (orkar inte googla fram bevis på allting) förbrukas mycket av när man är under stress, depression, kroniska sjukdomar o.s.v. (alltså sådant som ger en stress på kroppen). Finns även andra ämnen som det går åt mycket mer av under sådana förhållanden (B-vitaminer, zink och lite annat).

Om det är så att magnesium förbrukas, så kanske man helt enkelt behöver ett tillskott, och att det inte behöver ses som att man får för mycket och utnyttjar en bieffekt.

Använda fler mediciner som tvingar musklerna att inte spänna sig, tror jag är en återvändsgränd så att säga.

Övningar kan vara bra. När man spänner och slappnar av, så verkar muskeln få lättare att slappna av under övrig tid. Vet inte varför, men jag har testat och det funkade. Det handlade dock inte om käkmuskler, utan att jag spände musklerna i pannan.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav LostInAForest » 2011-10-03 7:28:02

ajaj, idag har jag fått rejält ont på höger sida av käken.

mitt avslappningsknep är att gapa så stort jag bara kan och sen "le" med kindmusklerna, då åker muskler i halsen med nästan automagiskt så man får lite "ödlehals" också. sen håller jag det i några sekunder och släpper. men man ser otroligt dum ut så det kanske inte rekommenderas på tunnelbanan direkt. :lol:

bror duktig, vilket magnesiumpreparat använder du och hur mkt? jag klarar inte riktigt att sätta mig in i det där med olika beredningsformer och doser (för mkt info och uppgifter som går emot varann... :-)006 ) så jag har bara köpt den som finns på apoteket och tycker det funkar till viss del mot rls:en. men jag skulle inte klaga om jag fick ännu bättre effekt av ett annat!
LostInAForest

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-03 8:39:00

Jag köpte från health monthly i UK, så det kanske inte är var du har tänkt dig att köpa från.

Swansons magnesiumcitrat är det.

I Sverige (bodystore t.ex.) finns Solgar magnesiumcitrat, men det är ju lite dyrt, 230 kr för 120 tabletter, och man behöver ta 2-3 st. Det står dagsdos 1-2 på burken, men det skiljer verkligen mellan olika tillverkare, vissa anger 800 mg som högsta dos, andra 200 mg (samma sorts magnesium då, för det tror jag är av betydelse).

Swansons, eller vilket märke som helst när man köper från utlandet, är mycket billigare. Sverige verkar generellt jäkligt dyrt på kosttillskott.

Sedan finns en mängd cal-magpreparat, som jag gärna skulle ha använt, om det inte vore så att det i sådana så ofta är magnesiumoxid och den billigaste calciumformen. Och så brukar sådana tabletter vara anpassade efter att man inte behöver lite mer magnesium, så om man är ute efter att öka på bara magnesium, så måste man kolla att ett sådant preparat är avsett för det. 1:1 får det nog vara om man vill öka på andelen magnesium.

En del rekommenderar höga doser av enbart magnesium, andra varnar för rubbad balans om man håller på länge. Så jag tillför både och. Ungefär 1:1 eller något mer av mag p.g.a. hur tabletterna är doserade.

För att ha råd med det här när man kanske går på sjukersättning, så rekommenderar jag faktiskt healthmonthly.co.uk eller iherb.com. Kosttillskott i Sverige är som sagt inte billiga, och handlarna vet att ta rejält betalt för de bättre formerna, så skillnaden är ännu större när man handlar citrater o.s.v.

Och så tycker jag att man ska googla lite, så man vet vad man äter och varför, och inser när eller om man inte behöver ett preparat.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-10-03 14:31:25

Jag har hört att man absolut inte ska äta magnesium utan att samtidigt tillföra kalcium för att det kan rubba kalcium-magnesium-balansen.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Fröken Fräken » 2011-10-03 14:44:39

Vilken mat är bra att äta om man vill tillföra mer magnesium på "naturlig" väg?
Fröken Fräken

Anslöt: 2011-01-20

Inläggav Allanna » 2011-10-03 14:44:53

"Användningen av magnesium idag är oftast fel, det tas tillsammans med alltför mycket kalcium i början, vilket resulterar i att många av de symtom som magnesium verkligen kan åtgärda förblir ohanterade. Den främsta anledningen till detta är att kalcium behöver magnesium för att tas upp i kroppen. När alltför mycket kalcium konsumeras så drar det ur magnesium ur kroppen för att kunna assimileras. Detta skapar en magnesiumbrist och personen kommer att bli sämre och känna sig därefter. Detta inträffar ofta med människor som dricker mycket mjölk. Mjölk innehåller åtta gånger så mycket kalcium som magnesium (8:1) och kommer därför i längden att skapa en magnesiumbrist. Detta är en trolig anledning till hög osteoporos i länder som har hög mjölkproduktion."
Källa: http://www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN10.htm
Allanna

Anslöt: 2011-01-04

Inläggav Allanna » 2011-10-03 14:46:30

Fröken Fräken skrev:Vilken mat är bra att äta om man vill tillföra mer magnesium på "naturlig" väg?

Framför allt gröna grönsaker, ärter och bönor men det finns också i fisk, kött och spannmål.
Allanna

Anslöt: 2011-01-04

Återgå till Aspergare och vården

Logga in