Spädbarn räddades ur avloppsrör i Kina
12 inlägg
• Sida 1 av 1
http://www.news100.se/news/spadbarn-rad ... pp-3485042
Läste precis om det i lokaltidningen och visste seriöst inte om jag skulle skratta eller gråta. Så jag gjorde lite både och.
Läste precis om det i lokaltidningen och visste seriöst inte om jag skulle skratta eller gråta. Så jag gjorde lite både och.
Människan påstår att hon "råkade" föda barnet i toaletten. Känns som en efterkonstruktion för att skydda sig själv, även om det självklart kan vara så att hon var väldigt panikslagen och skärrad med tanke på att hon tydligen ägnat hela graviditeten med att dölja den.
Ja dom har det inte lätt där i Kina, med jordbävningar och så. Tyckte jag läste nånting om det här i Metro den senaste tiden , om det stämmer...Nånting jag har undrat en tid är hur huset därnere är byggda, i vilket material typ.
http://m.expressen.se/nyheter/darfor-sp ... r-bebisen/Kvinnan berättade för polisen att hon inte hade råd med en abort och att hon hade fött i hemlighet över toaletten under lördagen. Enligt Zhezhong News ska hon ha försökt fånga pojken men i stället så ska han ha åkt ner i avloppsröret. När hon inte själv kunde få loss pojken larmade hon sin hyresvärd. Nu riskerar mamman åtal för mordförsök. Till Daily Mail säger den kinesiska polisen att en utredning om kvinnans avsikter fortfarande genomförs.
Enligt Zhezhong News ska 22-åringen blivit gravid efter ett engångsligg och pappan ska inte ha velat ha någonting med varken henne eller barnet att göra. Enligt tv-kanalen ska hon ha velat uppfostra barnet själv men med sitt jobb på en restaurang och skammen i att inte ha en pappa till barnet inte vetat hur det skulle gå till. 22-åringen ska ha dolt graviditeten för sina föräldrar och de boende i huset genom att ha lösa kläder och linda sin mage hårt.
Tycker det verkar vara ett underverk att babyn inte dog. Till kvinnans försvar kan ju sägas att hon iaf larmade hyresvärden.
Det visar förstås hur dåligt socialt skydd och hur fördömande man är gentemot ogifta mödrar i Kina. Enlångsligg är inte ok för kvinnor, då är man en riktig slampa.
I Sverige går det inte för en man att bara säga att han inte bryr sig. Han är ändå skyldig att betala underhåll. Vet inte om lagen är i Kina, men är man så rädd för skammen hjälper det ju inte. Oavsett undehåll för barnet är man ändå stämplad som en slampa.
Eftersom det är en pojke borde det vara många som vill adoptera barnet. Det kan väl ändå inte växa upp på sjukhuset.
Eftersom vare person bara får ha ett barn, undrar jag om hennes chanser på äktenskapsmarknaden är förstörda. Är hon registrerad som mor till pojken (även om han inte växer upp hos henne), så har hon inte rätt att skaffa fler barn.
Hur kom babyn igenom vattenlåset? Har de större vattenlås i Kina..?
Zima33 skrev:Hur kom babyn igenom vattenlåset? Har de större vattenlås i Kina..?
De har annorlunda toaletter där, som man såg på filmen i Miches länk, antagligen har de inga vattenlås i de toaletterna.
Här gjordes allt för att rädda det barnet.
Men annars skulle myndigheterna gjort allt för att abortera barnet. En ogift kvinna skulle aldrig få tillåtelse att föda barn. Se t ex här om tvångsaborter:
Men annars skulle myndigheterna gjort allt för att abortera barnet. En ogift kvinna skulle aldrig få tillåtelse att föda barn. Se t ex här om tvångsaborter:
http://www.epochtimes.se/articles/2009/09/08/17767.html19-åriga, ogifta He Caigan tvingades abortera sitt barn i nionde månaden på samma sätt, enligt NPR.
Alien skrev:Här gjordes allt för att rädda det barnet.
Men annars skulle myndigheterna gjort allt för att abortera barnet. En ogift kvinna skulle aldrig få tillåtelse att föda barn.
Vem vill växa upp som en bastard?
Azo85 skrev:Vem vill växa upp som en bastard?
Jag utgår från att du menar i Kina, det var väl mist 50 år sedan det vara stigmatiserande att vara oäkting (det svenska ordet, dvs född i oäkta säng) i Sverige. Egentligen förstår jag inte varför barn ska behöva lida för sina föräldrars brister (i detta fall för att de inte kunde behärska sin sexlust).
Moralsynen har ändrats i Sverige, så den kan ändras i Kina också. Dels pågår en sexuell revolution i det tysta (7 av 10 har haft föräktenskapligt sex) samtidigt som gamla traditoner lever kvar som säger att kvinna ska vara oskuld till hon gifter sig.
En enkät av Rural Women’s Federation svarade 80% av rural women (kvinnor på landet) att oskulden är viktigare än livet. Chinese people and virginityGamla tankesätt lever förstås längre på landet.
Men på sätt och vis har ettbarnspolitiken lett till den tydliga skillnaden mellan sex och barnproduktion. Förr ansågs äktenskap (och sex) främst vara till för att få barn. En stor familj (och många söner) var idealet. Nu har den förvätnade baranskaran krympt till ett barn, och i forsättningen får paret ha sex utan någon koppling till barn.