Sömnmedicin? Lugnande?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav emer2 » 2011-01-19 1:15:31

Såg nu att Koffein och amfetamin inte var så lika som jag minns det.
Men lika nog om man tittar på formeln. Föredrar koffein själv, hellst med lite skummad mjölk med fint hjärtmönster gjort av den söta tjejen på mitt favoritfik. :-)027
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav AAA » 2011-01-19 8:46:49

emer2 skrev:Såg nu att Koffein och amfetamin inte var så lika som jag minns det.
Men lika nog om man tittar på formeln. Föredrar koffein själv, hellst med lite skummad mjölk med fint hjärtmönster gjort av den söta tjejen på mitt favoritfik. :-)027


Okej, men utan pattskvalp då! Hur gick det på Gowindas i torsdags?
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav JennyH » 2011-01-19 17:18:46

Jag var hos ny läkare i förra veckan, för akuta sömnbesvär och behövde hjälp med det utöver mina andra mediciner. Fick Abilify...känns väl inte riktigt som om det var ett bra val efter vad jag har läst på många ställen :roll: (hade aldrig hört talas om den innan..). Fast den läkaren hade inte många rätt i övrigt heller, så helt förvånad är jag inte. Har aldrig träffat honom tidigare och på tio minuter hade jag fått två diagnoser till :?.
JennyH
 
Inlägg: 257
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Skåne

Inläggav emer2 » 2011-01-20 4:17:50

AAA skrev:
emer2 skrev:Såg nu att Koffein och amfetamin inte var så lika som jag minns det.
Men lika nog om man tittar på formeln. Föredrar koffein själv, hellst med lite skummad mjölk med fint hjärtmönster gjort av den söta tjejen på mitt favoritfik. :-)027


Okej, men utan pattskvalp då! Hur gick det på Gowindas i torsdags?


Jodå, Govindas var trivsamt. Tyvärr serverar dom inte kaffe. :cry:
Men dom har glass gjord på mjölk från glada kor. :)
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav Parvlon » 2011-01-20 5:02:37

JennyH skrev:Har aldrig träffat honom tidigare och på tio minuter hade jag fått två diagnoser till :?.
Grattis, att det gick fort var nog bara för att han är så duktig.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Heishi » 2011-01-20 15:27:44

Kapar tråden halvt om halvt, men jag snackade ju ändå om sömntabletter & koffein förut..


Jag läste att koffein kan motarbeta/försvåra upptaget av kreatin, kan någon styrka detta? :o

Tippar på att eftersom att koffein är vätskedrivande, funkar de inte så bra tillsammans med kreatin då det är rätt j*vla viktigt att dricka mycket vatten när man kör kreatin? :roll:
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav AAA » 2011-01-20 15:34:27

Lägg bort hjärnan och testa koffeintabletterna. Funkar de så är det kanske nåt sånt du behöver om du tagit Propavan dagen innan. Om inte så kan du ju totalt koppla bort eventuell kreatin-påverkan.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2011-01-20 15:36:43

emer2 skrev:
AAA skrev:
emer2 skrev:Såg nu att Koffein och amfetamin inte var så lika som jag minns det.
Men lika nog om man tittar på formeln. Föredrar koffein själv, hellst med lite skummad mjölk med fint hjärtmönster gjort av den söta tjejen på mitt favoritfik. :-)027


Okej, men utan pattskvalp då! Hur gick det på Gowindas i torsdags?


Jodå, Govindas var trivsamt. Tyvärr serverar dom inte kaffe. :cry:
Men dom har glass gjord på mjölk från glada kor. :)


De serverar inte AS heller :-)

Nåja, kom det några med AS dit då, förutom du?
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Heishi » 2011-01-20 15:37:02

Njae, inte helt. Jag förstår din tankebana då sömn(&mat) > allting annat, men jag fokuserar rätt mycket på att få bra effekt från träningen. Vilken man bara kan få om man sover någorlunda hyffsat, men jävla jobbig loop de här blir.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav AAA » 2011-01-20 19:09:04

Ja, vad som är viktigast kan ju ingen annan än du bedöma :-)
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav emer2 » 2011-01-20 21:40:11

AAA skrev:
emer2 skrev:
AAA skrev:
emer2 skrev:Såg nu att Koffein och amfetamin inte var så lika som jag minns det.
Men lika nog om man tittar på formeln. Föredrar koffein själv, hellst med lite skummad mjölk med fint hjärtmönster gjort av den söta tjejen på mitt favoritfik. :-)027


Okej, men utan pattskvalp då! Hur gick det på Gowindas i torsdags?


Jodå, Govindas var trivsamt. Tyvärr serverar dom inte kaffe. :cry:
Men dom har glass gjord på mjölk från glada kor. :)


De serverar inte AS heller :-)

Nåja, kom det några med AS dit då, förutom du?


Nej inga döda djur på menyn. Men dom serverar ASpergare. Tyvärr blev det brysselkål i dag igen men det gick ner det också. Idag blev vi tre som kom så utrymme finns för intresserade. Nu blev det ot så jag tar upp saken på träffar.
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav AAA » 2011-01-21 9:07:38

emer2 skrev:Idag blev vi tre som kom så utrymme finns för intresserade. Nu blev det ot så jag tar upp saken på träffar.

Kul! Nja, ni kanske sover bätte sedan av brysselkålen och brist på kaffe så då blir det On2Pic ;-)
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Sömnmedel utan "hangover", finns det?

Inläggav marcooleo » 2011-05-18 19:29:02

Jag har alltid haft problem med sömnen och det enda som fungerar på mig är Imovane, desvärre blir jag orolig dagen efter Imovane och trött. Propavan kan fungera ibland men inte alltid och den blir jag ännu tröttare dagen efter utav.

Jag har provat Stilnoct men den fungerade inte alls, blev inte ens trött av den, snarare tvärtom.
Så min fråga är alltså om det finns något sömnmedel som inte ger hangover-effekt dagen efter?

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om sömnmedel.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Sömnmedel utan "hangover" finns det?

Inläggav Bror Duktig » 2011-05-18 19:56:17

Hur provade du Stilnoct? Det är viktigt att man lägger sig. Om man är uppe eller aktiv mer än 5 minuter efter man har tagit den, så kan man bli speedad i stället.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Sömnmedel utan "hangover" finns det?

Inläggav Moggy » 2011-05-18 20:06:08

Valeriana kan vara värt att prova. Det är inte nåt starkt preparat men en del får bra resultat på det.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Sömnmedel utan "hangover" finns det?

Inläggav marcooleo » 2011-05-18 20:14:42

Bror Duktig skrev:Hur provade du Stilnoct? Det är viktigt att man lägger sig. Om man är uppe eller aktiv mer än 5 minuter efter man har tagit den, så kan man bli speedad i stället.

Stämmer jag satt väl uppe kanske en halvtimma innan jag la mig.
Märkligt att den fungerar så
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Sömnmedel utan "hangover" finns det?

Inläggav Bror Duktig » 2011-05-18 20:19:51

Prova dem en gång till, och gå och lägg dig direkt.

Fast det bästa är om man kommer på andra lösningar än medicin. Det är svinlätt att bli beroende av att behöva kemisk hjälp att sova.

En sak man kan prova, och som kunde fungera på mig förr, var att äta Stilnoct ett kort tag, få in en rutin (gå och lägga sig, somna) och sedan prova samma utan Stilnoct. Det fungerade faktiskt för mig, även om effekten inte höll för evigt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Sömnmedel utan "hangover" finns det?

Inläggav marcooleo » 2011-05-18 20:22:47

Bror Duktig skrev:Prova dem en gång till, och gå och lägg dig direkt.

Fast det bästa är om man kommer på andra lösningar än medicin. Det är svinlätt att bli beroende av att behöva kemisk hjälp att sova.

En sak man kan prova, och som kunde fungera på mig förr, var att äta Stilnoct ett kort tag, få in en rutin (gå och lägga sig, somna) och sedan prova samma utan Stilnoct. Det fungerade faktiskt för mig, även om effekten inte höll för evigt.

Har tyvärr inga stilnoct att tillgå längre, kanske man ska ta upp det med läkaren igen. Cipralex som jag äter gör att jag är uppe i varv och har extremt svårt att somna så jag behöver sömnmedel
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Sömnmedel utan "hangover" finns det?

Inläggav Bror Duktig » 2011-05-18 20:24:16

Ok. Om du har riktigt svåra problem som ger problem i vardagen, så skadar det nog inte att prova igen. Men tala med läkaren som du skrev, är nog bra.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Sömnmedel utan "hangover" finns det?

Inläggav Wine » 2011-05-18 21:08:47

Testa melatonin som man kan få på recept licensförskrivet eller Dormeasan (som innehåller Valeriana) från hälsokosten. Bättre än beroendeframkallande sömntabletter.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Sömnmedel utan "hangover" finns det?

Inläggav marcooleo » 2011-05-18 21:29:31

Valeriana fungerar inte på mig tyvärr. Ska se om det går att få melatonin
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Sömnmedel utan "hangover" finns det?

Inläggav treeman » 2011-05-19 11:50:37

Bror Duktig skrev:Hur provade du Stilnoct? Det är viktigt att man lägger sig. Om man är uppe eller aktiv mer än 5 minuter efter man har tagit den, så kan man bli speedad i stället.


Hehe. Brukade ge en ex-flickvän såna innan hon skulle sova. Hon ville ofta inte gå och lägga sig utan började babbla som en speedad ekorre.

OT
Själv tar jag 10mg Stesolid som hjälp vid sömn. De har ingen "hangover".
:-)023
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Sömnmedel utan "hangover" finns det?

Inläggav prick » 2011-05-19 12:35:56

jag har propavan sen fem år tilbaka. hangovereffekten försvinner efter ett par veckor. åtminstone gjorde den det för mej. har kedjetäcke också, vilket jag verkligen rekommenderar för sömnen. lycka till!
prick
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-08-29

Re: Sömnmedel utan "hangover" finns det?

Inläggav Bror Duktig » 2011-05-19 16:19:32

Wine skrev:Testa melatonin som man kan få på recept licensförskrivet eller Dormeasan (som innehåller Valeriana) från hälsokosten. Bättre än beroendeframkallande sömntabletter.

Ja, det beroendeframkallande är ingen höjdare. Och Stilnoct är ju beroendeframkallande också.

Men jag är ändå lite skeptisk till Melatonin också, innan man vet mer om det. Att tillföra hormon i rätt höga doser, hur vet man hur det påverkar andra hormoner? Och om det påverkar andra hormoner, men inte jättemycket, så kanske effekten visar sig, utan att prover är alarmerande.

Och man kan bli beroende av, inte själva ämnet i tabletter, utan beroende av att man måste "ta något" för att sova. Lite psykologiskt beroende.

Jag har nu svinbråttom iväg, så jag hinner inte slipa mer på det jag skrev, utan hoppas att jag inte verkar bror duktig eller så, för det är inget sådant jag menar. Utan mest att det går att vara skeptisk till allt av olika skäl, och att jag håller med om det du skriver om beroendeframkallande. Helst bör man hitta sätt att lära sig sova utan tabletter, för fungerar det, så får man den allra bästa effekten.

Själv har jag slutat med Stilnoct efter 8 år. Ingen lätt sak, och jag har låååång insomningstid än.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Aspergare och vården



Logga in