Sömnmedicin? Lugnande?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav csharp » 2011-01-15 0:18:13

Näe jag är 34 år och "fullt frisk" och aldrig knarkat och gjort som läkarna sagt att hålla tider med mat och sömn och motionera.

Jag hoppas att sömnen blir bättre när jag får ADHD medicin snart.
:shock:
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav snuggelhund » 2011-01-15 2:24:38

csharp skrev:Näe jag är 34 år och "fullt frisk" och aldrig knarkat och gjort som läkarna sagt att hålla tider med mat och sömn och motionera.

Jag hoppas att sömnen blir bättre när jag får ADHD medicin snart.
:shock:


Då är det ju för jävligt att du inte får någon starkare sömnmedicin utskriven !! :evil:

Men som jag skrev ovan, försök med en annan läkare och säg att du redan provat de mildare preparaten och att de inte hjälper dig.

Annars får man ju hoppas att ADHD medicinen hjälper dig.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-01-15 2:47:38

Hittills är Theralen det enda som funkat det minsta på mig. Har testat massor med andra sömntabletter och andra tabletter som ska göra än trött och inget har funkat. Värst var stilnoct för den gjorde mig riktigt manisk.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav Dagobert » 2011-01-15 3:03:41

KaosPrinsessa skrev:Hittills är Theralen det enda som funkat det minsta på mig. Har testat massor med andra sömntabletter och andra tabletter som ska göra än trött och inget har funkat.

Har inte läst denna långa tråd, men
Zopiklon gör mig faktiskt inte trött, ändå hjälper den mig att somna.
Theralen gör mig trött och hjälper mig att somna.
Dagobert
 
Inlägg: 14477
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-01-15 14:47:23

Dagobert skrev:
KaosPrinsessa skrev:Hittills är Theralen det enda som funkat det minsta på mig. Har testat massor med andra sömntabletter och andra tabletter som ska göra än trött och inget har funkat.

Har inte läst denna långa tråd, men
Zopiklon gör mig faktiskt inte trött, ändå hjälper den mig att somna.
Theralen gör mig trött och hjälper mig att somna.


Zopiklon gav mig hallisar och massor med ångest. Skulle gärna ha kvar theralen men jag utvecklade allergi mot det :/
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav csharp » 2011-01-15 14:51:16

Ni som äter ADHD medicin, hjälper det något mot sömnproblem?
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav Heishi » 2011-01-15 16:14:37

Jag läste tidigare att någon samtalat med sin läkare, och hävdat att denne inte fick t.ex Propavan utskrivet. Anledningen var risk för vanebildande läkemedel (a.k.a beroendeframkallande).

" Propiomazin är ett kraftfullt antihistamin [...] det utnyttjas därför för sina sedativa egenskaper [...] sömnmedel under namnet Propavan (som 25 mg tabletter) och är till skillnad från många andra sömnmedel (tex. bensodiazepiner, bensodiazepinderivat) ej vanebildande.
Medicinen är receptbelagd
. "
Källa; Svenska Wikipedia

FASS påpekar inte heller någon risk eller särskilt aktsamhet vid användning varken utav Propavan, eller den aktiva substansen, [url=http://www.fass.se/LIF/produktfakta/substance_products.jsp?substanceId=IDE4POCAU9DNEVERT1]Propiomazin
[/url]
Jag läser även direkt från en bipacksedel och citerar;

Hur verkar Propavan?
Propavan har en uttalad centralt dämpande och lugnande effekt. Propavan är inte beroendeframkallande.

Så den saken borde egentligen inte vara något problem. Anledningen till den smått rättshaveristiska tankebanan är att alla bör ha rätten till eller hjälp att sova. Det är ett stort problem för mig privat, och irriterar mig otroligt då personal som bör kunna detta, inte gör det.



Jag tror det var CSharp som hade en fråga gällande ifall visa mediciner vid behandling av ADHD skulle hjälpa mot sömnproblem. I en praktiskt tankebana; Ja. Du skulle bli mindre stressad/ofokuserad som helhet, därmed större chans att kunna somna. Stress är som bekant en omtalad och påpekad faktor vid sömnproblem. Även ifall man inte känner sig direkt stressad, är det oftast dock raka motsatsen.

Den medicinska biten säger följande: Metylfenidat, som är den verksamma substansen i både Concerta, Ritalin och Medikinet används för behandling vid b.la. ADHD, men även: kraftiga hjärnskador, svårt Aspergers syndrom, narkolepsi, vid kroniskt trötthetssyndrom(?) samt vid kraftig depression som visat sig resistent mot antidepressiva läkemedel.

Nackdelen är dock att Wikipedia även anger att vissa biverkningar kan vara besvärliga.

" De vanligaste biverkningarna är bl.a.: Huvudvärk,nervositet, insomningssvårigheter [...] Då vissa patienter får sömnproblem av metylfenidat används ibland sömnmedel. Vanliga i sammanhanget är Circadin (melatonin) och Propavan (propiomazin). "

Även Theralen nämndes tidigare, vilket jag har positiva upplevelser ifrån. Jag använder den främst som sedativ "force multiplier", men även vid mindre dos/er över dagen för att sänka den känsla av ångest som ibland uppstår. Jag använder Mirtazapin i samma syfte, dagsbruk exluderat. Det motsvarar 1-1,5 tablett á 25 mg Propavan för min del.

Mycket utav den information som står skrivet är hämtat från Wikipedia.
Då Wikipedia inte är en direkt pålitlig källa, bör man precis som packsedlar från div. mediciner ständigt upprepar; Tala med din läkare.

Mitt råd är dock att även vara kritisk till denne, då de framkommit att vissa uppenbarligen inte kan sitt område, och påstår diverse saker som inte kunde vara längre ifrån sanningen. Tråkigt och minst sagt enerverande.


MVH Heishi
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav AAA » 2011-01-16 1:20:38

csharp skrev:Ni som äter ADHD medicin, hjälper det något mot sömnproblem?

Ja! Provat kaffe innan du ska sova?
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav csharp » 2011-01-16 1:25:00

jag ska testa kaffe innan jag går och lägger mig

problemet är väl att jag inte kan slappna av utan ligger och spänner mig och får ont i kroppen
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav AAA » 2011-01-16 1:30:46

Försök skaffa dig egen erfarenhet om vad som funkar för just dig! Lyssna på vägledning om vad som funkat för andra, då menar jag ej konventionella metoder.

Läkares och andra professionellas tips är standardiserade upprepningar av vad de själva hört men ej testat (vilket uppenbarligen inte funkat för många av oss eftersom vi skriver i den här tråden: "Använd inte datorn för sent, drick ej kaffe efter kl. 18, gör inget annat än att sova i sängen, sporta regelbundet...")

Lycka till!
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2011-01-16 1:39:01

csharp skrev:jag ska testa kaffe innan jag går och lägger mig

problemet är väl att jag inte kan slappna av utan ligger och spänner mig och får ont i kroppen

Ja, det är för jävligt... Sov uruselt mellan kanske 5-38 år. Förstår hur du känner. Kan göra en galen!

Jag går upp och dricker kaffe om jag inte kan sova. Det har jag kommit på själv. Förut trodde jag det skulle hjälpa att vara utan efter middagen eller så, men det blev bara ännu värre med oron :-)

Concerta kan jag ta när som helst på dygnet, blir halvseg och tyvärr lite avstängd av dem. Men omgivningen tycker jag blir mer hanterlig. Jag får mer gjort och kan sitta still längre stunder. Dessutom tjafsar jag mindre med folk.

Bild
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav segdeg » 2011-01-16 2:19:29

Tar gärna en kopp kaffe om jag har svårt med sömn, tror jag piggnar till på ett sätt som får mig att koppla ner lättare. Tankarna verkar bli redigare än när jag trots trötthet inte kommer i tillräcklig ro, hur jag än kämpar verkar det som sömntåget går från en annan perrong. Förutsatt att det inte varit tokmycket koffein som Gjort mig speedad En kopp kaffe och John Blund gör ett oväntat besök mvh segdeg PS kaffe urindrivande (biverknigskontot?) DS
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Inläggav csharp » 2011-01-16 3:01:05

Läste nånstans att magnesium kunde va muskelavslappnande och bra mot ADHD... kanske ska testa magnesium kapslar och se om det funkar bättre att sova
:shock:
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav AAA » 2011-01-16 12:29:13

csharp, gör en sovdagbok... Vi kan säga hur vi gjort allt eftersom vi läser din.

"Det där funkade inte för mig heller..."
"Jag brukar bada varje kväll"
"Öronproppar ger förbättring"
"Radion på ganska svagt och ej för mörkt funkar..."
"Be Nunnans bön tre gånger innan släcka lampan gav positiv effekt"
"100 armhävningar och stå på händerna 5 min gav 8 h sömn"

Jag tror vi lite udda lirare snarare kan sova mindre dåligt om vi gör tvärtemot proffsens resultat :-)
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav snuggelhund » 2011-01-16 19:22:05

csharp skrev:Läste nånstans att magnesium kunde va muskelavslappnande och bra mot ADHD... kanske ska testa magnesium kapslar och se om det funkar bättre att sova
:shock:


Det kan nog vara värt att prova, själv så fick jag dock ökade problem med muskelspänningar i mina ben när jag testade magnesiumcitrat.

Magnesium kan nog ha motsatt effekt om man inte har någon brist, men det är ju bara att sluta om man upplever obehag.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav Heishi » 2011-01-16 19:28:04

Det där med att träna under dagen för att trötta ut kroppen funkar till viss del. Det är just kroppen du tröttar ut, men mina sömnsvårigheter är inte bara relaterat till de fysiska.

Däremot tror jag ganska mycket på enkla saker. Stänga av dator/tv en tid innan man går och lägger sig, rätt temperatur i sovrummet, en kort promenad innan man går och lägger sig, och liknande exempel.

Jag tycker att AAAs förslag med att föra en sömnjournal är en bra idé. Man kan då kartlägga om någon särskilt aktivitet härleder till ökad/minskad sömnmöjlighet.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav Moggy » 2011-01-16 20:48:03

csharp skrev:Läste nånstans att magnesium kunde va muskelavslappnande och bra mot ADHD... kanske ska testa magnesium kapslar och se om det funkar bättre att sova
:shock:



Många upplever bättre sömn på ZMA.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav emer2 » 2011-01-16 21:16:35

segdeg skrev:Tar gärna en kopp kaffe om jag har svårt med sömn, tror jag piggnar till på ett sätt som får mig att koppla ner lättare. Tankarna verkar bli redigare än när jag trots trötthet inte kommer i tillräcklig ro, hur jag än kämpar verkar det som sömntåget går från en annan perrong. Förutsatt att det inte varit tokmycket koffein som Gjort mig speedad En kopp kaffe och John Blund gör ett oväntat besök mvh segdeg PS kaffe urindrivande (biverknigskontot?) DS


Uteblivet kaffe=koffeinabstinens!
Enligt utsago är kvällsfika den absolut viktigaste rutinen på landets demensboenden. Annars löper gamlingarna amok när dom inte kan sova. :)

Dessutom har kaffe säkert en lugnande inverkan på oss med adhd eftersom koffeinmolekylen nästan är identisk med amfetamin (97-98%), tror jag det var.
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav AAA » 2011-01-17 0:43:26

Jag har dragit i mig en del sinnesförändrande substanser men aldrig sett centralstimulantia som någon höjdare - somnade tio gånger i rad...
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-01-17 3:39:11

Angående Magnesium. Jag hade hjälp av det under en period när jag var spänd och speedad samt kände mig ensam på nätterna och inte blev trött.
Magnesium bör (om man inte har konstaterad brist i varje fall?) tas tillsammans med kalcium för att inte störa kalcium-magnesisum-balansen.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Heishi » 2011-01-17 19:08:04

Jag kom och tänka på en sak, nu när jag skummade igenom tråden - Varför läser jag den här tråden själv?

För att komma till saken, jag har själv sömnsvårigheter. Jag kan oftast utan större bekymmer reglera det med medicin. Nackdelen är att det är huvudsakligen Propavan jag använder, vilket ger mig en fruktansvärt långdragen känsla dagen efter. Jag blir väldigt seg. Jag brukar beskriva det som att ha grus i lederna, om det får det att låta mer logiskt".

Hursomhelst, har jag försökt att hitta ett sätt att komma ifrån bieffekterna. Att dricka stora mängder (~1L) vatten verkar "filtrera" bort en del, men funderar ifall jag skulle titta på något annat läkemedel, eller om det finns något sätt att 1. lindra effekten redan från början, eller 2. Anordna någonting som gör att det går ur snabbare, motverkar trötthetskänslan.

Jag funderade kort på koffeintabletter(då jag inte dricker kaffe i 9/10 fall), men det kändes som en lite väl förhastad slutsats i dagens läge.

Är det någon annan som stött på liknande problem och hittat smarta lösningar/genvägar?

MVH Heishi
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav AAA » 2011-01-18 11:06:20

Prova en koffein-tablett eller två på morgonen så märker du om du slipper gruset i lederna?

Det kan väl inte skada?

Det är ju biverkningar på de flesta (alla) mediciner, så även på Propavan.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Heishi » 2011-01-18 11:16:58

Jag tänkte precis på de AAA, men viss skepsicm infann sig efter wikipediasökning på koffein. Hursomhelst, är det ju knappast narkotika-beroendeframkallande, så jag köper nog det idag, så kan man alltid testa!
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav AAA » 2011-01-18 21:30:27

Ja, annars får du ju inte veta resultatet ;-) Tycker nog Propavan är mer heavy är koffeintablett om du frågar mig!

Min erfarenhet med kemiska substanser är att de inte alltid påverkar mig som de påverkar de flesta andra.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in