Sömnlöshet. När blir det farligt att inte sova?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2010-02-23 3:44:37

Jag var jättetrött men kan ändå inte sova. :(
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:35:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2010-02-23 4:53:43

Suck, nu har jag försökt tre gånger att somna. Är hur trött som helst men sömnen behagar ändå inte infinna sig. Precis som det brukar vara veckan innan fullmåne med andra ord. *suck*

Tänkte göra ett fjärde försök strax. Ska bara lyssna på en finsk prog-vaggvisa först.
Inger
Inaktiv

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-23 10:50:31

geocache skrev:Hej vadloink

Varje månad inför att det ska bli fullmåne är jag vaken från kanske 8 eller 9 på morgonen och till 3 eller 4 efterföljande natt, i tre eller fyra dygn.

Jag har det inte lika illa som geocache med fullmånen, men det är väldigt påtagligt ändå. Det är många som säger att de sover mycket sämre då, inte bara aspisar. Kan vara vettigt att hålla reda på sålunda, och ta (mer) sömntabletter då eller på andra sätt parera det.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:35:59, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav vadloink » 2010-02-23 11:54:44

Tråkigt att höra Inger. Har du ingen medicin?

Jag tuppade en och en halv timme efter att jag tog melatoninet och sov som en klubbad säl i tio timmar. Jag får se om det är så bra.
Senast redigerad av vadloink 2011-05-05 0:35:59, redigerad totalt 1 gång.
vadloink

Anslöt: 2009-09-30

Inläggav Inger » 2010-02-23 12:12:43

Har reserv-benzo för nödsituationer men tar inte gärna om jag måste köra några timmar senare. Lyckades somna framåt morgonen, på femte försöket men jag är inte precis utvilad.
Inger
Inaktiv

Inläggav vadloink » 2010-02-23 16:59:28

Charley? skrev:
vadloink skrev:Jag förstår att mina och dina åsikter om cannabis aldrig kan mötas. Låt oss bara släppa det temat. Det var dumt av mig att ta upp det.

Jag hoppas verkligen att du håller dig borta från det i framtiden. jag vet hur det är att växa upp med en far som missbrukar cannabis.

Du vet ingenting om mig. Jag skulle uppskatta om du inte spekulerar i min eventuella relation till cannabis. Och framförallt skulle jag uppskatta om du inte gjorde antaganden om mitt föräldraskap. Jag diskuterar gärna ämnet, men tror inte att det är någon större idé att vi pratar om det.
vadloink

Inläggav vadloink » 2010-02-23 17:02:05

Inger skrev:Har reserv-benzo för nödsituationer men tar inte gärna om jag måste köra några timmar senare. Lyckades somna framåt morgonen, på femte försöket men jag är inte precis utvilad.

Trist. Håller sömnlösheten i sig länge? Jag har ju typ en sömnlös natt av tio och det fungerar om jag bara får sova i kapp däremellan. Men smart blir man ju inte.
vadloink

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-23 17:56:57

vadloink skrev:
Jag tuppade en och en halv timme efter att jag tog melatoninet och sov som en klubbad säl i tio timmar. Jag får se om det är så bra.

Minska dosen? ;)
alfapetsmamma

Inläggav vadloink » 2010-02-23 18:01:14

alfapetsmamma skrev:
vadloink skrev:

Minska dosen? ;)

Svårt. Det är depåtabletter som man SKA ta hela. Men det kan ha berott på att jag sovit skitdåligt i ett par veckor. Kanske jag behöver lite extra första nätterna. Det som var skönt var att sömnen var normal, inte en sån där kemisk dvala som annan medicin ger. Jag drömde rätt underhållande. Inga detaljer.
vadloink

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-23 18:04:00

vadloink skrev:
alfapetsmamma skrev:
vadloink skrev:

Minska dosen? ;)

Svårt. Det är depåtabletter som man SKA ta hela. Men det kan ha berott på att jag sovit skitdåligt i ett par veckor. Kanske jag behöver lite extra första nätterna. Det som var skönt var att sömnen var normal, inte en sån där kemisk dvala som annan medicin ger. Jag drömde rätt underhållande. Inga detaljer.

Aha, du fick Circadin alltså? Om du vill kan du få lite vanligt melatonin av mig, jag har både 3 och 5 mg, för att testa och kanske söka licens om du tycker det funkar.

Inte för att är eller vill vara värsta langaren, men jag hjälper dig gärna med det.
alfapetsmamma

Inläggav vadloink » 2010-02-23 18:34:22

alfapetsmamma skrev:
vadloink skrev:
alfapetsmamma skrev:[quote="vadloink"]

Minska dosen? ;)

Aha, du fick Circadin alltså? Om du vill kan du få lite vanligt melatonin av mig, jag har både 3 och 5 mg, för att testa och kanske söka licens om du tycker det funkar.

Inte för att är eller vill vara värsta langaren, men jag hjälper dig gärna med det.[/quote]

Jag testar några nätter till. Återkommer om det inte vill funka.
vadloink

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-23 19:00:18

vadloink skrev:
alfapetsmamma skrev:
vadloink skrev:[quote="alfapetsmamma"][quote="vadloink"]

Minska dosen? ;)

Inte för att är eller vill vara värsta langaren, men jag hjälper dig gärna med det.[/quote]

Jag testar några nätter till. Återkommer om det inte vill funka.[/quote]

Lugnt.

Diskret avsändare utlovas. :D (Höll sånär på att skriva 100% diskretion och renlighet, men nä, då får jag väl nån modd-varning om att bara skriva saker jag menar... ;))
alfapetsmamma

Inläggav vadloink » 2010-02-23 19:04:06

Hö hö. Passa dig så de inte anklagar dig för skörlevnad. (Jag bara måste använde ordet. Så snyggt.)
vadloink

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-23 19:05:30

vadloink skrev:Hö hö. Passa dig så de inte anklagar dig för skörlevnad. (Jag bara måste använde ordet. Så snyggt.)

Skörlevnad får mig att tänka på skörbjugg, och att jag igår läste ordet jourbjugg, om läkare som sover för lite och blir sjuka. Det var ett så bra ord.. Jag nämnde det för min läkare idag och han anammade det genast. Sorry for OT...
alfapetsmamma

Inläggav vadloink » 2010-02-23 19:27:52

Det är min tråd, offtoppika järnet!

Och på julfesten, dansar de jourbugg?
vadloink

Inläggav Inger » 2010-02-24 0:00:05

vadloink skrev:
Inger skrev:Har reserv-benzo för nödsituationer men tar inte gärna om jag måste köra några timmar senare. Lyckades somna framåt morgonen, på femte försöket men jag är inte precis utvilad.

Trist. Håller sömnlösheten i sig länge? Jag har ju typ en sömnlös natt av tio och det fungerar om jag bara får sova i kapp däremellan. Men smart blir man ju inte.

Den brukar hålla i sig tills fullmånen passerat. Och har jag otur så har dygnet ofta blivit framknuffat bortom punkten för tillbakaknuffning (efter 6 på morgonen) så då är det bara att knuffa framåt istället. Det är jobbigt som fan för jag mår inte alls bra av att sova dagen. Och så när man äntligen lyckas knuffa fram sovtiden till tvåtiden på natten (min ideala läggtid) så håller det varar bara några dagar sen är det ny fullmåne på gång. :(
Inger
Inaktiv

Inläggav Debbido » 2010-02-24 0:22:37

Såg nyss på Kunskapskanalen. Det är farligt att inte följa sin egen inre klocka. På förmiddagarna är blodet lite klibbigt och trögt. Risk för hjärtinfarkt finns då för de som ligger i riskzonen. Så, man ska alltså inte pressa sig för hårt utan försöka följa sin känsla.

Problemet är bara att få ett nattanpassat samhälle...Allt stänger när jag nyss vaknat- :?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 0:35:59, redigerad totalt 1 gång.
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav Charley? » 2010-02-24 0:23:52

vadloink skrev:Du vet ingenting om mig. Jag skulle uppskatta om du inte spekulerar i min eventuella relation till cannabis. Och framförallt skulle jag uppskatta om du inte gjorde antaganden om mitt föräldraskap. Jag diskuterar gärna ämnet, men tror inte att det är någon större idé att vi pratar om det.

Diskutera på. Jag är intresserad av att höra din förklaring till hur det kan vara okay att bruka cannabis när man är ansvarig för barn.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-05 0:35:59, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-22

Inläggav vadloink » 2010-02-24 0:52:50

Charley? skrev:
vadloink skrev:Du vet ingenting om mig. Jag skulle uppskatta om du inte spekulerar i min eventuella relation till cannabis. Och framförallt skulle jag uppskatta om du inte gjorde antaganden om mitt föräldraskap. Jag diskuterar gärna ämnet, men tror inte att det är någon större idé att vi pratar om det.

Diskutera på. Jag är intresserad av att höra din förklaring till hur det kan vara okay att bruka cannabis när man är ansvarig för barn.

Man ska vara försiktig överhuvudtaget med berusningsmedel om man är ansvarig för barn. Det har jag inte ens varit inne på. Det jag talade om var cannabis som medicin. Som du kanske känner till används cannabis som läkemedel i vissa länder och i vissa kulturer. Eftersom cannabis är betydligt mindre fysiskt beroendeframkallande än många vanliga läkemedel och har visat sig fungera rätt bra som lindring av vissa sjukdomar så tycker jag att vi här i Sverige skulle fundera över om åtminstone Marinol, "medicinsk cannabis", skulle kunna vara ett alternativ för vissa människor.

Visst. I många fall innebär medicinsk marijuana bara ett legaliserat flummande och då är det en helt annan femma. Då handlar det om smyglegalisering och även om jag anser att vi snarare borde förbjuda tobak och alkohol än cannabis, så gillar jag inte mycket av vad cannabislobbyn sysslar med.

(Och. Jag uppskattar visserligen cannabis som berusningsmedel, men skulle aldrig komma på tanken att röka på i närheten av mina minderåriga barn. Dels för att det är olagligt, dels för att jag vill vara klar i skallen när jag är ansvarig för dem.)
Senast redigerad av vadloink 2011-05-05 0:36:00, redigerad totalt 1 gång.
vadloink

Inläggav Charley? » 2010-02-24 0:57:23

vadloink skrev:Man ska vara försiktig överhuvudtaget med berusningsmedel om man är ansvarig för barn. Det har jag inte ens varit inne på. Det jag talade om var cannabis som medicin. Som du kanske känner till används cannabis som läkemedel i vissa länder och i vissa kulturer. Eftersom cannabis är betydligt mindre fysiskt beroendeframkallande än många vanliga läkemedel och har visat sig fungera rätt bra som lindring av vissa sjukdomar så tycker jag att vi här i Sverige skulle fundera över om åtminstone Marinol, "medicinsk cannabis", skulle kunna vara ett alternativ för vissa människor.

Visst. I många fall innebär medicinsk marijuana bara ett legaliserat flummande och då är det en helt annan femma. Då handlar det om smyglegalisering och även om jag anser att vi snarare borde förbjuda tobak och alkohol än cannabis, så gillar jag inte mycket av vad cannabislobbyn sysslar med.

(Och. Jag uppskattar visserligen cannabis som berusningsmedel, men skulle aldrig komma på tanken att röka på i närheten av mina minderåriga barn. Dels för att det är olagligt, dels för att jag vill vara klar i skallen när jag är ansvarig för dem.)

Jag anser att det är ovidkommande vilket syfte man använder droger som cannabis. De har en rusgivande verkan även om det är för medicinskt bruk.

Tränar du någonting, förresten?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-05 0:36:00, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Inläggav Debbido » 2010-02-24 1:02:32

Charley? skrev:Jag anser att det är ovidkommande vilket syfte man använder droger som cannabis. De har en rusgivande verkan även om det är för medicinskt bruk.

Nja, så kan man väl inte säga? Cannabis används ju i flera länder som smärtlindrande medicin för personer, t ex reumatiker, som har dålig lever. Vanliga värktabletter slår mot levern, men inte marijuana. Därför anser jag att den ska kunna skrivas ut till personer med leverproblem och stark smärta.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 0:36:00, redigerad totalt 1 gång.
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav Charley? » 2010-02-24 1:03:33

Debbido skrev:Nja, så kan man väl inte säga? Cannabis används ju i flera länder som smärtlindrande medicin för personer, t ex reumatiker, som har dålig lever. Vanliga värktabletter slår mot levern, men inte marijuana. Därför anser jag att den ska kunna skrivas ut till personer med leverproblem och stark smärta.

Alldeles för stor missbrukarpotential, i mina ögon.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-05 0:36:00, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Inläggav vadloink » 2010-02-24 1:06:28

Charley? skrev:
Tränar du någonting, förresten?

Ja. Jujutsu. Efter tio års uppehåll. Det är först de senaste veckorna som jag har börjat komma igång ordentligt. Var i riktigt risig form när jag slutade med alkoholen i oktober.
Senast redigerad av vadloink 2011-05-05 0:36:00, redigerad totalt 1 gång.
vadloink

Inläggav Truly » 2010-02-24 1:06:39

Charley? skrev:
Debbido skrev:Nja, så kan man väl inte säga? Cannabis används ju i flera länder som smärtlindrande medicin för personer, t ex reumatiker, som har dålig lever. Vanliga värktabletter slår mot levern, men inte marijuana. Därför anser jag att den ska kunna skrivas ut till personer med leverproblem och stark smärta.

Alldeles för stor missbrukarpotential, i mina ögon.

Men vad har det med barn att göra?
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:36:00, redigerad totalt 1 gång.
Truly

Anslöt: 2009-11-25

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in