Somnar i klassrummet
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Somnar i klassrummet
Har märkt att jag blivit annorlunda sedan jag började gymnasiet, ex:
Lättirriterad för små obetydliga ting, som när min kompis rör på sig så bordet vickar.
Trött så att jag lätt somnar mitt på ljusa dagen (har hänt i skolan)
Svartnar för ögonen när jag legat eller suttit ner och bara går en bit.
Trycker ner mig själv mer än jag gjort förut och litar inte på mig själv (fått höra från lärare att jag kan mer än jag tror)
Fruktansvärt stressad ofta och väldigt rastlös, känns som jag inte tkr någonting alls är kul längre, min enda egentliga hobby var att köra agility med min hund men det har inte blivit av eftersom det är vinter.
Vad kan det bero på?
Har även en misstanke om att jag har nåt sorts ångestsyndrom/generell ångest.
P.S rätt säker på att det inte har med att jag går å lägger mig sent eller så för det har aldrig varit så förut och jag har gått o lagt mig samma tid då.
Lättirriterad för små obetydliga ting, som när min kompis rör på sig så bordet vickar.
Trött så att jag lätt somnar mitt på ljusa dagen (har hänt i skolan)
Svartnar för ögonen när jag legat eller suttit ner och bara går en bit.
Trycker ner mig själv mer än jag gjort förut och litar inte på mig själv (fått höra från lärare att jag kan mer än jag tror)
Fruktansvärt stressad ofta och väldigt rastlös, känns som jag inte tkr någonting alls är kul längre, min enda egentliga hobby var att köra agility med min hund men det har inte blivit av eftersom det är vinter.
Vad kan det bero på?
Har även en misstanke om att jag har nåt sorts ångestsyndrom/generell ångest.
P.S rätt säker på att det inte har med att jag går å lägger mig sent eller så för det har aldrig varit så förut och jag har gått o lagt mig samma tid då.
Somnar i klassrummet
Hur är det med sömn?, mat? dygnsrytm?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Somnar i klassrummet
AgCeCiL skrev:P.S rätt säker på att det inte har med att jag går å lägger mig sent eller så för det har aldrig varit så förut och jag har gått o lagt mig samma tid då.
Var inte så säker på det, man kan komma in i perioder, inte minst under tonåren då kroppen kräver extra mycket sömn!
När går du och lägger dig? När går du upp och hur känner du dig då (framför allt jämfört med tidigare)?
Somnar i klassrummet
Känner igen det där på en klasskompis jag har, han får blackouts varje gång han reser sig upp från stolen i skolan och även på fritiden. Det låter även som ett klassiskt fall av vitaminbrist eller som andra redan nämnt sömnbrist.
Men att man äter rätt har en oerhört stor betydelse hur mycket energi man har lagrat och det visar sig efter ett tag.
Som man ofta nämner "frukost är den viktigaste måltiden på dagen".
Men att man äter rätt har en oerhört stor betydelse hur mycket energi man har lagrat och det visar sig efter ett tag.
Som man ofta nämner "frukost är den viktigaste måltiden på dagen".
Somnar i klassrummet
Ett tips kan vara att resa sig långsamt. Kroppen kan ta tid på sig att hantera snabb tillväxt.
- plåtmonster
Somnar i klassrummet
AgCeCiL skrev:Svartnar för ögonen när jag legat eller suttit ner och bara går en bit.
Det låter allvarligt. Du kanske borde gå och prata med en läkare.
Somnar i klassrummet
Sömnbrist
Vitaminbrist
För lite mat eller fel mat
verkar vara troliga orsaker till dina symptom
Rastlöshet kan gå över med regelbunden motion
Att det svartnar för ögonen kan bero på lågt blodtryck, Har man lågt blodtryck kan det förvärras av om man äter och dricker för lite, Framförallt vätskebrist kan ge såna symptom.
Du kan även ha en lindrig släng av depression, men det verkar inte som att den är allvarligare än att du nog kommer över den om du börjar ta hand om dig själv ordentligt.
Äta nyttigt och regelbundet, motionera regelbundet, se till att du får dagsljus varje dag, gå och lägg dig tidigt på kvällarna, det kan vara så att du (precis som Miche skrev) helt enkelt behöver fler timmars sömn än vanligt under den här perioden.
Vitaminbrist
För lite mat eller fel mat
verkar vara troliga orsaker till dina symptom
Rastlöshet kan gå över med regelbunden motion
Att det svartnar för ögonen kan bero på lågt blodtryck, Har man lågt blodtryck kan det förvärras av om man äter och dricker för lite, Framförallt vätskebrist kan ge såna symptom.
Du kan även ha en lindrig släng av depression, men det verkar inte som att den är allvarligare än att du nog kommer över den om du börjar ta hand om dig själv ordentligt.
Äta nyttigt och regelbundet, motionera regelbundet, se till att du får dagsljus varje dag, gå och lägg dig tidigt på kvällarna, det kan vara så att du (precis som Miche skrev) helt enkelt behöver fler timmars sömn än vanligt under den här perioden.
- ullstrumpan
- Anslöt: 2011-11-27
Somnar i klassrummet
Har man lågt blodtryck kan få rådet av läkare att öka mängden salt man äter..
(om man äter t.ex fusksalt såsom Seltin)
(om man äter t.ex fusksalt såsom Seltin)
- plåtmonster
Återgå till Att leva som Aspergare