Somatiska sjukdomar
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Somatiska sjukdomar
Är vi NP-personer mer benägna att dra på oss somatiska sjukdomar?
Verkar så i mitt fall.
Är vi mer känsliga eller har vi svårt att tala för vår sak när vi ska till doktorn?
Eller vad?
Jag har råkat ut för minst sagt besynnerliga åkommor.
Sist var det menisken som plötsligt svullnade upp och sen blev det operation
Verkar så i mitt fall.
Är vi mer känsliga eller har vi svårt att tala för vår sak när vi ska till doktorn?
Eller vad?
Jag har råkat ut för minst sagt besynnerliga åkommor.
Sist var det menisken som plötsligt svullnade upp och sen blev det operation
Re: Somatiska sjukdomar
Jag har får "nageltrång" opererat för 15 år sen. Det är allt jag råkat ut för.
Tack och löv.
Tack och löv.
Jag är närsynt. Har för närvarande hälsporre men *bank i bordet* jag är sällan somatiskt sjuk, även inkluderat förkylningar och tandläkare.
Jag har min egen teori. Jag anser att jag är schizotypisk med somatiska skov. Dvs att jag är lik de som har schizofreni, får ångest och så vidare, med psykotiska symptom men att det sedan slår igenom med ett somatiskt skov i slutändan. Dvs jag får inte en utpräglad psykossjukdom som schizofreni trots att jag är schizotypisk, dvs har en schizofren personlighet förutom psykosen. Jag anser alltså att jag är schizofren men jag vet att jag aldrig kommer att klassas som schizofren enligt samhällets definition, detta på grund av att mina skov är somatiska.
Jag har diagnostiserats med vissa brister i verklighetsprövning och jag tycker min personlighet stämmer överens med den som har schizo-sjukdomar ytligts sätt. Jag anser att bristerna i verklighetsprövning eller psykotismen eller vad man ska kalla det orsakar stress som sedan leder till ett skov. Social kontakt ökar risken för skov etc, precis som vid schizofreni.
Man kan kalla det att vissa mentaliserar och vissa somatiserar. Folk som har en utpräglad psykossjukdom räknar jag till de som mentaliserar sina skov medan de andra, däribland en del npfare somatiserar.
Jag har diagnostiserats med vissa brister i verklighetsprövning och jag tycker min personlighet stämmer överens med den som har schizo-sjukdomar ytligts sätt. Jag anser att bristerna i verklighetsprövning eller psykotismen eller vad man ska kalla det orsakar stress som sedan leder till ett skov. Social kontakt ökar risken för skov etc, precis som vid schizofreni.
Man kan kalla det att vissa mentaliserar och vissa somatiserar. Folk som har en utpräglad psykossjukdom räknar jag till de som mentaliserar sina skov medan de andra, däribland en del npfare somatiserar.
Jag läste precis en bok om stress och stress kan man ju bli sjuk av. Då många personer med NPF får genomlida situationer som man upplever som stressande betydligt oftare än oss utan så verkar det ju troligt att NPF:are är mer benägna att dra på sig stressrelaterade somatiska sjukdomar. Stress kan ju också sänka immunförsvaret så teorin verkar rimlig. Men om det i praktiken verkligen är så eller inte har jag ingen aning om.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Jag fick höra på en Attentionföreläsning idag att autoimmuna sjukdomar är mycket vanligare hos NPF:are än hos NT:s. Min morfar var misstänkt aspie och dog av en mycket ovanlig, autoimmun sjukdom... Min morbrors fru (antagligen ADHD, hon har "något") har MS. Vet inte om det stämmer.
Senast redigerad av biologic 2011-05-08 16:54:39, redigerad totalt 1 gång.
Ja. Brukar användas som motsats till psykisk.
Verkar som om vi NPF:are ofta har en del skörheter i vår fysiska konstruktion — nedsatt vitalitet, olika slags överkänsligheter, knökigt immunförsvar är väl några punkter på den menyn som har kommit fram rätt ofta härinne. Samt mer direkt neurologirelaterade saker som olika slags "avvikande" varsblivning och dålig eller sen motorisk utveckling, förstås.
Verkar som om vi NPF:are ofta har en del skörheter i vår fysiska konstruktion — nedsatt vitalitet, olika slags överkänsligheter, knökigt immunförsvar är väl några punkter på den menyn som har kommit fram rätt ofta härinne. Samt mer direkt neurologirelaterade saker som olika slags "avvikande" varsblivning och dålig eller sen motorisk utveckling, förstås.
Ok. Har en del somatiska sjukdomar då:
Huvudvärk (ibland migrän)
Ledvärk (nacke, axlar, armar)
Magvärk (olika typer, ibland nere och ibland uppe i revbenen.)
Öronvärk (inte jätteofta, men händer ibland)
Huvudvärk (ibland migrän)
Ledvärk (nacke, axlar, armar)
Magvärk (olika typer, ibland nere och ibland uppe i revbenen.)
Öronvärk (inte jätteofta, men händer ibland)
"Psykiskt sjuka får sämre vård" - Socialstyrelsens generaldirektör Lars-Erik Holm
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ps ... 898367.svd
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ps ... 898367.svd
JA är det troliga svaret eftersom stress sänker immunförsvaret. Om man misslyckas med arbetsliv och familjeliv är man sårbar och kan bli sjuk.
De flesta sjukdomar har väl med hjärnan att göra. Det är ju den som är chef och står för reglage/balans av olika slag. I mitt fall misslyckades hjärnan med godkänd östrogentillverkning. Hypofysen var det fel på och varför inte? AS innebär ju neurologiska störningar av olika slag.
Östrogenbristen ledde till en rad konsekvenser, b l a Polyartrit. Sedan drog den med sig följdsjukdomar och biverkningsskador etc etc.
Men, om man råkar ha en riktigt bra uppväxt och mild AS, om man ägnar livet åt sina specialintressen - då kan det hända att man inte utvecklar somatiska sjukdomar.
De flesta sjukdomar har väl med hjärnan att göra. Det är ju den som är chef och står för reglage/balans av olika slag. I mitt fall misslyckades hjärnan med godkänd östrogentillverkning. Hypofysen var det fel på och varför inte? AS innebär ju neurologiska störningar av olika slag.
Östrogenbristen ledde till en rad konsekvenser, b l a Polyartrit. Sedan drog den med sig följdsjukdomar och biverkningsskador etc etc.
Men, om man råkar ha en riktigt bra uppväxt och mild AS, om man ägnar livet åt sina specialintressen - då kan det hända att man inte utvecklar somatiska sjukdomar.
Jag har bara varit hemma från jobbet p.g.a sjukdom tre dagar senaste året. Jag har bl.a. diabetes men har sällan magsjuka, huvudvärk eller förkylning t.ex.
Svängande blodsockernivåer är dock jobbigt ibland.
Svängande blodsockernivåer är dock jobbigt ibland.
- hästintresserad83a
- Anslöt: 2009-10-20
Jag får väldigt lätt feber, ont i huvudet och halsen samt illamående,
Får ofta kramp.
Har några matallergier och överkänslighet.
Har astma, men det blev bättre i tonåren (allt anant blev dock sämre)
Har epilepsi men inte så allvarligt, har temporallobsepilepsi för att vara mer exakt. fast det är ju iof en neurologisk sjukdom.
Får ofta kramp.
Har några matallergier och överkänslighet.
Har astma, men det blev bättre i tonåren (allt anant blev dock sämre)
Har epilepsi men inte så allvarligt, har temporallobsepilepsi för att vara mer exakt. fast det är ju iof en neurologisk sjukdom.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Återgå till Aspergare och vården