Som en klubbad säl...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Som en klubbad säl...

Inläggav Masselito » 2011-10-03 17:58:35

Jaha, då var det en sån dag igen då :( Möte, och sen är jag som en klubbad säl, har sovit ett par timmar nu på eftermiddagen och känner mig ändå slut. Lägger jag mig i sängen igen, så somnar jag igen.

Jag har hört att detta inte är ovanligt för oss med AS, likadant med att vara vaken en natt igenom utan någon tillsynes orsak, det händer mig ibland. Fast där har jag hittat en strategi. Inte för att sova, utan istället ta det som det är och helt enkelt göra något jag gillar istället. Men det är svårare när man känner sig som nu.

Är det så här för många av oss? Går det att tackla trötthetsperioderna, eller är det bara att flyta med dem och inse att "så här är det"?
Masselito

Anslöt: 2010-11-18

Re: Som en klubbad säl...

Inläggav treeman » 2011-10-03 18:24:34

Jag har insett att det för mig då, bara är att "flyta med dom". Är man trött så får man vila.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Savanten Svante » 2011-10-03 19:28:38

Masselito skrev:Jaha, då var det en sån dag igen då :( Möte, och sen är jag som en klubbad säl

Social baksmälla!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Iridia » 2011-10-03 20:05:50

Har känt mig så hela dagen fast jag inte gjort något mer än försöka få bukt med mina datorproblem. Tog en tupplur på förmiddan men det hjälpte bara lite. (Har varit sjuk iofs, inte helt återställd än.)
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-03 20:39:23

Jag sover extremt mycket och somnar lätt. Måste nästan alltid ta en tupplur efter middagen, även om jag inte har haft en ansträngande dag (jag äter iofs mycket medicin, det kan ju ha en viss inverkan). Om jag har varit på jobbet eller på stan i flera timmar brukar jag ha en stunds stresstinnitus när jag kommer hem till min tysta lägenhet.
När jag var sjuk nyligen sov jag nästan non stop i 36 timmar. Till slut visste jag inte vad som var dröm och verklighet. Jag drömde om mitt sovrum, men blandade hela tiden in en massa saker som inte finns där. I drömmen sade jag till mig själv: "Nej! Du har inte en pytteliten kinesisk byrå och det finns inget fönster på långsidan! Ta bort dem! Sådär! Nu är du vaken!" Men jag bara drömde att jag vaknade. Till slut gjorde jag det i alla fall på riktigt och nu har ryggen pajat.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Iridia » 2011-10-03 20:45:58

Sånt där är läskigt när det händer. Klarmardrömmar som inte går att vakna från. Och så tror man att man är vaken fast man fortfarande drömmer.

Har du också fått stygga viruset? Jag har varit sjuk nästan en månad, och har bara sovit och sovit och drömt väldigt livliga och ibland jobbiga drömmar.
Iridia

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-03 21:04:29

Jag har inte haft influensa, men jag hade först en rejäl halsinfektion, tyvärr i samband med att jag skulle sjunga upp för Allmänna Sången. På morgonen för provet lät jag snarare som Sven Wollter än som en hyfsad mezzosopran, så jag fick skippa provet.
Sedan fick jag ögoninflammation och var halvblind i några dygn. Men nu har jag repat mig.
Drömde att jag blev bästis med Helen Sjöholm. Den drömmen hade jag gärna undvikit att vakna ifrån! :oops:
Kahlokatt

Inläggav Iridia » 2011-10-03 22:47:30

Sven Wollter, lol! Låter jobbigt alltihopa.
Iridia

Inläggav LostInAForest » 2011-10-03 23:13:33

Masselito skrev:Jag har hört att detta inte är ovanligt för oss med AS, likadant med att vara vaken en natt igenom utan någon tillsynes orsak, det händer mig ibland. Fast där har jag hittat en strategi. Inte för att sova, utan istället ta det som det är och helt enkelt göra något jag gillar istället. Men det är svårare när man känner sig som nu.

har såna vaknätter någon gång i månaden sisådär, brukar kalla det för att jag "trotsar". oftast är det när jag egentligen har massa grejer jag måste göra men inte riktigt vill och då bara ignorerar jag allt och sitter och spelar spel hela natten, eller kollar på nån serie.

jag har börjat se på det som en del av min motivationsprocess. jag måste trotsa ibland för att inse att jag egentligen vill leva ordnat och vara iaf nästan en riktig vuxen.
LostInAForest

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Miche » 2011-10-03 23:40:23

Jag har vaknätter lite oftare, de ger mig bra motivation och ofta är jag som mest kreativ nattetid.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Moggy » 2011-10-04 1:34:05

Jag har varit trött och seg de senaste tre veckor. Somnar iofs lätt, men då på piller. På morgnarna och förmiddagen kan jag vakna tidigt men kommer inte upp. Somnar om och börjar drömma skumma drömmar. En del vridna och otäcka och andra sanslöst sjyssta, såna jag inte vill vakna ifrån. Blir trött mitt på dagen och kan lägga mig och halvslumra en timme.

Drömmer att folk står utanför lägenheten och vill in till mig. Ibland är det byggarbetare som kommer med massa lådor och brädor och ska göra saker. Ibland är det myndighetspersoner som ska inspektera och titta och jämt då är det nåt skit i lägenheter, t.ex jag har glömt plattorna på så det står kastruller överfyllda med bränd mat och sen upptäcker jag nåt nytt skit.

Fastibland blir det underbara vackra upplevelser i drömmarna med. Men det är mycket såna här livliga drömmar på förmiddagen. Händer regelbundet att jag drömmer att jag kommer ihåg att jag har ett till rum i lägenheten och det rummet är stort, ljust och fint och så finns det terrass jag kan gå ut på och där kan det sitta grannar som jag tydligen känner.

Jag kommer isåna här perioder ibland, känner igen det. Trötthet, mycket drömmar och ingen ork med vardagsgrejer och träning. Men så går det plötsligt över och jag kommer igång med träningen igen, går upp tidigare på förmiddagen och orkar mer.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Iridia » 2011-10-04 6:35:19

Har märkt att om man somnar om eller somnar på udda tider så brukar man drömma mer, längre, mer spännande eller otäckt. Även chansen för klardrömmar ökar om man somnar om. Mardrömmar brukar för mig ha samband med sjukdom eller magont t ex.
Iridia

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-04 20:55:54

Iridia skrev:Har märkt att om man somnar om eller somnar på udda tider så brukar man drömma mer, längre, mer spännande eller otäckt.

Ja, nu när du säger det...en gång när jag somnade på eftermiddagen, drömde jag ihop världens thriller om en tjej som var jagad av ett beväpnat gäng och skulle gömma något, vad vet jag inte, som det var livsviktigt att de inte fick tag på. Jag var själv inte med i historien.
Kahlokatt

Inläggav toddy » 2011-10-04 22:38:48

jag har haft sömnproblem i minst 12 år, jag minns inte när jag sov 6+ timmar sist (innan nu) men blev medicinerad första gången för 12 år sen. dom beror väl på diverse grejer men det som är mina största problem är att jag vaknar många gånger varje natt och aldrig sover riktigt djupt och sen drömmer jag nästan uteslutande riktigt otäcka drömmar, det är gore och thriller, aldrig en lugn stund allt går jättesnabbt. så känner mig aldrig riktigt utvilad och dom där påsarna under ögonen blir bara tyngre och tyngre.
ganska nyligen fick jag reda på att jag har en defekt inuti min näsa som i sin tur försvårat sömnproblemen och gett mig huvudvärk (jag har i princip ingen skiljevägg mellan näsborrarna pga nässpraysberoende, warning!). så numera har jag ett silikonimplantat och kan helt plötsligt andas (mycket bättre iallafall) och har den senaste månaden kommit upp i 6+ timmar i ett sträck flera gånger och tillåme kommit upp i 7+ två nätter! sen att jag fått sova i entimmarssträck efter är en annan sak. rantrant. winewine.

något som har hjälpt mig lite oxå är att jag gick en sån där KBT-sömnskola på öppenpsyk. lärde mig en del, det som är huvudreglen om man har sömnsvårigheter är att tupplurar är förbjudna. varje gång man sover, om så bara 10 minuter förminskar man möjligheten att komma ner i djupsömn. och för att optimera sömnen bör man vara vaken 16 timmar mellan sömntillfällena.

hokej. det blev kanske lite väl långt och föreläsande men... heh... :-)236
toddy
Ny medlem

Anslöt: 2011-07-14

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in