Sökes: Den bästa Aspergerboken

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav alfapetsmamma » 2011-04-08 21:32:48

KaosPrinsessa skrev:
"Tvä själar" var det du som tipsade mig om ^^

Den andra boken finns att låna på stadsbiblioteket här i sthlm annars går den att köpa för under 200 kr via adlibris.


Haha, det hade jag glömt... Vad bra att du gillade den, det gläder mig!

Den andra ska jag låna, glömde kolla idag när jag var inne fast jag tänkte på det innan... Attans vad glömsk jag är!!
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03


Re: Bästa boken om AS?

Inläggav Ugglan » 2012-02-14 23:58:11

Jag gillar bäst Inger Jalakas "Nördsyndromet", och Attwoods "Den kompletta guiden.." inte för att jag känner igen mig mer än bitvis...
Den bok jag tycker är finast och med högst litterära kvalité i denna genre, även om det är autism och inte AS som behandlas, är "Kära Gabriel" av Halfdan W. Freihow
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-15 22:53:54

Jag har bara läst Aspergirls av Rudy Simone, den var väldigt bra men hade gärna läst något som var lite mer svenskt. Där man skrev om omständigheter som finns här, det är svårt att relatera till sånt som är rent amerikanskt.

Någon som har ett tips på en bok som är skriven om svenskar eller folk med liknande omständigheter? ska helst handla om tjejer med aspergers.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-02-15 23:12:09

Corpse Bride skrev:Någon som har ett tips på en bok som är skriven om svenskar eller folk med liknande omständigheter? ska helst handla om tjejer med aspergers.


Om ett missfoster - Pauline Wågström
Älskade ungar och Ska det vara så här? - Helena Dahlstrand
Två Själar - Linnéa Dahlgren
Med andra ögon - Terese Ekman (har bara läst lite av denna)
Min ljusa och min mörka sida - Terese Lantz
Ut ut tunneln - Amari Raphaelis (har bara läst lite av denna)

Har själv inte läst Aspergirls. De böcker jag har nämnt är alla biografier av personer med HFA/AS och som är tjejer. De av Helena Dahlstrand är skrivna om (och med) hennes dotter. Men tycker att de alla är läsvärda även om jag inte hunnit läsa klart vissa av de av olika skäl.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav barracuber » 2012-02-15 23:19:29

Corpse Bride skrev:Jag har bara läst Aspergirls av Rudy Simone, den var väldigt bra men hade gärna läst något som var lite mer svenskt. Där man skrev om omständigheter som finns här, det är svårt att relatera till sånt som är rent amerikanskt.

Någon som har ett tips på en bok som är skriven om svenskar eller folk med liknande omständigheter? ska helst handla om tjejer med aspergers.


I Sverige är det ju fler faktiskt tjejer än killar som skrivit om sin asperger. Om jag tar snabbt ur minnet:

Svenska tjejer/kvinnor:
    Gunilla Gerland
    Gunilla Brattberg
    Lotta Abrahamsson
    Pauline Wågström
    Ann-Charlotte Sternefält

Svenska killar/män:
    Håkan Jansson (har skrivit en självbiografisk bok)
    Torbjörn Andersson (skriver mer faktaböcker än självbiografiska)

Kommer faktiskt inte få fler just nu. Så tjejerna leder klart för tillfället! :D

EDIT: ser att Kaosprincessa har mer ännu fler svenska tjejer/kvinnor än vad jag kom på!
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-15 23:21:14

Tack för tipsen :-)Happy
Ska börja kolla upp böcker på nätet nu.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav kattkvinna » 2012-04-10 9:22:20

läs Trollhare - Ur en bokstavsvuxen transpersons ordgarderob, av Immanuel Brändemo

Mitt möte med Immanuel var på hans föreläsning i Norrköping, november 2010. Vi pratade en stund efteråt om gemensamma erfarenheter av missförstånd, och om lättnaden och resningen i samband med att få en autismdiagnos. Jag fick ett intryck av att han trivdes med sig själv och det inspirerade mig och gjorde mig glad. Du måste skriva en bok, sa jag.
Äntligen, tänkte jag, när jag nyligen läste Andets brev om att Immanuel Brändemo skrivit en bok.

Jag beställde den genast och slukade den. Den här boken är den mest unika och skarpa skildringen jag har läst av en aspergares försök att förstå neurotypernas (majoritetens) osynliga regler och beteenden. De formulerade reglerna för att underlätta kommunikation med andra och för sin egen överlevnad ger boken en extra knorr och många igenkännande skratt. Språkligt är den en njutning. Ett fritt flyt. De egna orden som dyker upp lite varstans är helsköna och vänder ofta på perspektivet att se på saker.

Beställ på andet.se
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-10 18:43:29

Stäppvargen, Herman Hesse.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav Peace » 2012-04-10 19:48:19

Har bara läst en, "En riktig människa", och den gillade jag inte så mycket. Kände inte igen mig så jättemycket heller.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav Mamasnest » 2012-04-10 19:53:37

Är det någon som har hittat "Två Själar" - Linnéa Dahlgren på nätet?
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-04-10 21:13:28

Nu har jag läst Aspergirls av Rudy Simone och den var grymt bra. Var jättemycket jag kände igen mig i och som blev förklarat. Sen var det såklart saker som inte passade (särskilt när det gällde könsidentitet) och saker som jag inte vet nått om än (som att ha barn och att bli gammal).

Mamasnest skrev:Är det någon som har hittat "Två Själar" - Linnéa Dahlgren på nätet?

Inte att läsa på nätet, för antar att det är det du menar.
Bara att beställa boken från nätet.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav Pieohpah » 2012-04-10 22:29:09

KrigarSjäl skrev:Stäppvargen, Herman Hesse.


Intressant, har den här näst på min läslista av en slump. Visste bara att det är en klassiker. Nu blev jag än mer nyfiken.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav Mellanvärld » 2012-04-11 23:50:09

KaosPrinsessa skrev:Sen var det såklart saker som inte passade (särskilt när det gällde könsidentitet)
På vilket sätt passade det inte?
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav Red and green » 2012-04-12 0:02:26

Hmmm ... önskar jag hade tid att läsa 'vanliga' böcker, men jag får nog vänta tills semester. Pretending to be normal blir min semesterbok. Hängmatta & bok. Det blir bra det.

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-04-12 0:39:58

Mellanvärld skrev:På vilket sätt passade det inte?

I den stod det att tjejer med AS/HFA (iaf alla hon träffat och alla de som hon intervjuat) kände sig till hälften kvinna och till hälften man eller att de klart och tydligt kunde föreställa sig sin manliga sida. Men så känner verkligen inte jag.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav kattkvinna » 2012-04-12 8:06:48

Gunnel Norrös lilla blåa bok: Aspergers syndrom - Har jag verkligen det?
Hon har återutgivit boken i höstas. Finns att köpa på adlibris.se, bokus.se. Den hjälpte mig väldigt mycket när jag var nyutredd. Boken har en varm, försonande ton. Den är lättläst men samtidigt skarp och kärnfull. Det intressanta är att Gunnel fick sin diagnos långt upp i åldern. Igenkänningsfaktorn är hög för den som ska gå igenom en utredning, eller precis har gjort det. Gunnels bok är en faktabok med en personlig prägel - inte en självbiografi, även om hon bjuder en del på sina egna erfarenheter. Den perfekta förstagångsläsningen om AS!
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-13 0:59:37

Pieohpah skrev:
KrigarSjäl skrev:Stäppvargen, Herman Hesse.


Intressant, har den här näst på min läslista av en slump. Visste bara att det är en klassiker. Nu blev jag än mer nyfiken.

Nu menade jag inte att det är en aspergerbok i bokstavlig bemärkelse, jag läste den efter att ha hört att många aspergare känt igen sig i den och så kunde också jag.
Jag menar också att skönlitteratur ofta kan vara mer 'sann' än faktaböcker, de kan gå på djupet och ta ut svängarna mer.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav Kvasir » 2012-04-13 1:20:39

KrigarSjäl skrev:
Pieohpah skrev:
KrigarSjäl skrev:Stäppvargen, Herman Hesse.


Intressant, har den här näst på min läslista av en slump. Visste bara att det är en klassiker. Nu blev jag än mer nyfiken.

Nu menade jag inte att det är en aspergerbok i bokstavlig bemärkelse, jag läste den efter att ha hört att många aspergare känt igen sig i den och så kunde också jag.
Jag menar också att skönlitteratur ofta kan vara mer 'sann' än faktaböcker, de kan gå på djupet och ta ut svängarna mer.


Kan bara instämma. Första gången jag läste Stäppvargen hade jag inte diagnos och visste inte att jag hade AS, men kände igen mig i väldigt mycket och upplevde boken som väldigt gripande på ett sätt som få andra böcker. Sedan läste jag om den efter att ha fått diagnos och konstaterade att den inte precis blev mindre intressant och aktuell.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Bästa boken om AS?

Inläggav Pieohpah » 2012-04-13 5:50:21

KrigarSjäl skrev:
Pieohpah skrev:
KrigarSjäl skrev:Stäppvargen, Herman Hesse.


Intressant, har den här näst på min läslista av en slump. Visste bara att det är en klassiker. Nu blev jag än mer nyfiken.

Nu menade jag inte att det är en aspergerbok i bokstavlig bemärkelse, jag läste den efter att ha hört att många aspergare känt igen sig i den och så kunde också jag.
Jag menar också att skönlitteratur ofta kan vara mer 'sann' än faktaböcker, de kan gå på djupet och ta ut svängarna mer.


Det var så jag tolkade det också. Att det inte är en AS-bok uttryckligen. Ska ändå bli extra intressant att läsa den nu.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav TORatANDET » 2012-04-15 11:48:16

kattkvinna skrev:läs Trollhare - Ur en bokstavsvuxen transpersons ordgarderob, av Immanuel Brändemo

Jättetrevligt att läsa att du gillade Trollhare så mycket.
Nyskapande och precist språk, tycker jag. Men jag är iofs jävig.
Författaren blev också glad när hen tipsats om ditt inlägg.

Här är ett videoklipp där Immanuel B läser ur självbiografin Trollhare, om några är intresserade.
http://www.youtube.com/watch?v=id32KuuYC8M
TORatANDET
 
Inlägg: 846
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav jojomamma » 2012-04-15 19:01:15

"All cats have asperger syndrome" av Kathy Hoopmann, läste jag för min unge efter hans diagnos. Han lyssnade och tittade intresserat på alla roliga bilder. När boken var klar sa han med något osäker röst "Måste jag bli en katt"?

Jag rekomenderar boken i alla fall. Den avdramatiserar lite, och man kan få människor som inte tänker fördjupa sig i diagnosen att läsa och tänka till lite.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav Ugglan » 2012-04-21 19:07:25

Kan inte låta bli; Min kamp av Knausgård.
Därför att jag känner igen mig i hans förhållningssätt, i hur han upplever omvärlden.
Därför att han har ett exakt detaljminne och ständigt förmedlar känslan av att befinna sig ett steg utanför verkligheten, att alltid vara den betraktande.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-22 4:55:44

Ugglan skrev:Kan inte låta bli; Min kamp av Knausgård.
Därför att jag känner igen mig i hans förhållningssätt, i hur han upplever omvärlden.
Därför att han har ett exakt detaljminne och ständigt förmedlar känslan av att befinna sig ett steg utanför verkligheten, att alltid vara den betraktande.

Detaljminnet kan lika gärna vara research och en litterär teknik.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in