Söker dig som genomfört TBA/ABA/IBT-behandling (studie)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav FujiokaV » 2024-12-12 19:27:56

Jag är en psykologstudent som planerar att undersöka personer med autisms upplevelse av sådan behandling inom ramen för mitt examensarbete. För att undersöka detta söker jag både personer med autism som själva genomfört denna typ av behandling och föräldrar som deltagit i behandlingen. Detta är ju ett forum för personer med aspergers och diagnoserna har ändrats en del men min förståelse är att denna diagnos nu borde motsvaras av "autism nivå 1". Studien pågår under våren 2025 och innefattar deltagande i en intervju. Resultatet av studien kommer att presenteras vid examinerande seminarium som är tillgängligt för allmänheten samt arkiveras i universitetets databas.

Inför studiens uppstart genomför jag nu en undersökning av intresset att delta i en sådan studie. Om du som läser detta vet med dig att du genomgått en sådan behandling och hade varit intresserad av att vara med i en intervju om din upplevelse av detta och/eller vill veta mer: skicka gärna ett mail till gushjertal@student.gu.se eller skriv här!

Hoppas att det är okej att jag lägger ut detta här, om det inte är det så ber jag om ursäkt :-)Happy
FujiokaV
Ny medlem

Anslöt: 2024-12-12

Inläggav Freddy Dreadful » 2024-12-21 21:21:24

FujiokaV skrev:Jag är en psykologstudent som planerar att undersöka personer med autisms upplevelse av sådan behandling inom ramen för mitt examensarbete.

Till att börja med, autism är ingen "upplevelse" och jag förstår inte riktigt vad du menar med "behandling"?
FujiokaV skrev:Hoppas att det är okej att jag lägger ut detta här, om det inte är det så ber jag om ursäkt :-)Happy

Men med det sagt, du behöver heller inte vara någon ängslig "wokester", jag besvarar mer än gärna dina frågor om du är intresserad (odb@live.se)!
- Take care!
Freddy Dreadful

Anslöt: 2010-09-13

Inläggav Skogkatt » 2024-12-21 21:30:02

Freddy Dreadful skrev:Till att börja med, autism är ingen "upplevelse" och jag förstår inte riktigt vad du menar med "behandling"?

Som jag läser det, tror jag att han menar hur personer med autism upplever TBA/ABA/IBT-behandling? :-)063 Tror jag.
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Inläggav Chilehead » 2024-12-21 21:35:48

Freddy Dreadful skrev:Till att börja med, autism är ingen "upplevelse" och jag förstår inte riktigt vad du menar med "behandling"?

Menar nog "en autistisk persons upplevelse AV denna behandling

IBT är ett individuellt färdighetsträningsprogram för förskolebarn med autism där nya färdigheter tränas mer intensivt med vårdnadshavare och tillsammans med förskolan. Programmet bygger på evidensbaserad teori och metod (inlärningsteori och tillämpad beteendeanalys -TBA).
Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

Inläggav Chilehead » 2024-12-21 21:40:33

verkar vara något program där man försöker få barnet att bete sig som "normala"

från ett annat forum
TBA/ABA har precis som du sagt visat sig vara extremt skadligt för barn med autism. Den fokuserar på att få barnet att verka ''normalt'' (läs: neurotypiskt) och involverar att t.ex låsa in små barn i små rum som ''straff'' osv. Autistiska barn i TBA/ABA behandlas inte bra och det är i längden väldigt traumatiserande och skadar barnet något extremt. Jag föreslår att försöka lista ut vad ditt barn behöver hjälp med, och se vad som kan göras i de specifika områdena. Autism.se, ASAN och youtube kanalen ''Neurowonderful'' Har massor av tips på hur man kan hjälpa sitt barn, och vad de behöver. Varje barn med Autism är unikt i sina behov, men ABA/TBA är bara skadligt.
Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

Inläggav HGJ » 2024-12-21 21:48:34

Skogkatt skrev:

Som jag läser det, tror jag att han menar hur personer med autism upplever TBA/ABA/IBT-behandling? :-)063 Tror jag.

Alltså gruppgenitiv:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Genitiv#Gruppgenitiv

Gruppgenitiv
Gruppgenitiv är en av anledningarna till att genitivens status som kasus i svenskan är omdiskuterad. För många är det mer naturligt att säga Länsstyrelsen i Jämtlands läns beslut än Länsstyrelsens i Jämtlands län beslut.[10] I äldre språkvård[förklaring behövs] var rekommendationen, för formell stil, att man satte genitivändelsen på huvudordet – som i det senare exemplet. På det sättet blir det heller ingen tvekan om att det är länsstyrelsens beslut som avses medan betydelsen kan bli tvetydig med genitivändelsen på det sista ordet (i en sammanhållen fras) – även om det känns mer naturligt. Rekommendationen i dag är därför istället att man skriver om texten så att man undviker gruppgenitiv.

Med genitivändelsen på huvudordet: personers med autism upplevelse av sådan behandling.
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Freddy Dreadful » 2024-12-21 22:14:57

Man skulle ju lätt kunna inta en passiv/aggressiv hållning, likt; "dont´try to cure me, Im´not sick"! Men och andra sidan, allt som kan få någon att må och fungera bättre är väl bra?
Freddy Dreadful

Inläggav Skogkatt » 2024-12-21 22:22:23

Freddy Dreadful skrev:Man skulle ju lätt kunna inta en passiv/aggressiv hållning, likt; "dont´try to cure me, Im´not sick"! Men och andra sidan, allt som kan få någon att må och fungera bättre är väl bra?

Ja, jag har hört den diskussionen några gånger förut. Och jag förstår att folk inte vill att det ska ses som något som går att bota. Eller som borde botas. Att det är en del av den person man är.

Men för mig personligen, så tycker jag inte direkt att det är en fördel. Det gör inte livet enklare. Tvärtom. Så om det kunde botas så kanske jag skulle göra det. Men det är väl också en del av min personlighet på ett sätt, så jag antar att jag då hade blivit en annan person. :-)063 Det låter lite obehagligt. Men det hade varit bra med ett lite enklare liv.
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Inläggav Freddy Dreadful » 2024-12-21 22:56:50

Skogkatt skrev:Ja, jag har hört den diskussionen några gånger förut. Och jag förstår att folk inte vill att det ska ses som något som går att bota. Eller som borde botas. Att det är en del av den person man är.

Men för mig personligen, så tycker jag inte direkt att det är en fördel. Det gör inte livet enklare. Tvärtom. Så om det kunde botas så kanske jag skulle göra det. Men det är väl också en del av min personlighet på ett sätt, så jag antar att jag då hade blivit en annan person. :-)063 Det låter lite obehagligt. Men det hade varit bra med ett lite enklare liv.

Det låter lite som en uppfriskande ambivalens i en "cybersvär" av för det mesta tvärsäkra utlåtanden! Det är uppenbarligen svårt att vara människa och ännu svårare att navigera i relation till andra när man knappt känner sig själv (och det blir inte lättare med åren)!
Freddy Dreadful

Återgå till Aspergare och vården

Logga in