Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Flawed » 2013-03-13 21:38:54

kiddie skrev:Ja men frågan är ju varför läsk inte ger mättnadskänsla. Det förklaras i klippet. Vilket borde kunna motivera människor att hålla sig borta från läsken.

Det gäller inte bara läsk.
Det är generellt lättare att få i sig näring via dryck än i matform innan det tar stopp.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Bror Duktig » 2013-03-14 8:16:37

Folk som dricker MBC (Magic bullet coffe) blir mätta på drycken. Det är kaffe som mixas med 10-40 gram rent fett (kokosfett eller kokosfett + smör).

Har själv testat. Liknar INTE det sötsug som startar av coca cola. Coca cola ger fyllnadsmättnad en kort stund, medan det här feta ger verkligen mättnad. Obs, man ska inte bara lägga till förstås, det är gott om kcal i, och används som mellanmål eller en del av en måltid, eller för de som har svårt att få i sig tillräckligt med fett.

Att mixa smör/kokosfett med kaffet, gör att det smakar otroligt löjligt gott! Testa! Bättre smak än någon kaffe med mjölk/grädde i någon form, som jag någonsin smakat.

Jag ändrade lite, och tog kokosfett med smak, vaniljpulver (raw äkta) och raw kakaomassa. Ghhez alltså XD GOTT
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav kiddie » 2013-03-14 10:26:24

Har en känsla att bara vanlig mjölk mättar mer än läsk men det var ett tag sedan jag drack sockrad läsk så jag vet inte. När jag var liten åt vi rätt små portioner och jag minns man blev mätt men sedan drack man ALLTID mjölk till. Dricka vatten till mat existerade inte! Konstigt nog...
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav slackern » 2013-03-14 10:29:28

kiddie skrev:Har en känsla att bara vanlig mjölk mättar mer än läsk men det var ett tag sedan jag drack sockrad läsk så jag vet inte. När jag var liten åt vi rätt små portioner och jag minns man blev mätt men sedan drack man ALLTID mjölk till. Dricka vatten till mat existerade inte! Konstigt nog...

Jag och sonen dricker nästan alltid mjölk till maten. När han är törstig dricker han självmant vatten eller han vill ha vatten när han är törstig. På helgerna brukar vi lyxa till med läsk.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav barracuber » 2013-04-02 16:01:48

Mera Robert Lustig ikväll på SVT 20.00.

Korrespondenterna, Robert Lustig och Claude Marcus om socker i SVT

kostdoktorn skrev:Kvällens Korrespondenterna kl 20:00 på SVT handlar om socker och sockerberoende. Bland annat intervjuas dr Robert Lustig som menar att socker är en beroendeframkallande drog, ungefär lika beroendeskapande som alkohol.

I morgonsoffan på SVT satt professor Claude Marcus och gav sin syn på saken. Det positiva är att han håller med om att socker är ett problem och att vi till och med borde beskatta socker.

När det gällde sockrets potential till beroendeskapning var han väl optimistisk dock. Ett par dagar eller en vecka utan socker räcker för att bli av med sötsug sade han. Det kan stämma för de flesta, liksom de flesta blir av med alkoholsug efter en vit vecka. Men är man alkoholist så räcker inte en vecka. Och är man sockerberoende så räcker det knappast heller.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Wine » 2013-04-02 16:14:45

barracuber skrev:Mera Robert Lustig ikväll på SVT 20.00.

Tack för tipset.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-02 20:09:05

Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav barracuber » 2013-04-02 20:45:53

Gripandekylig skrev:Korrespondenterna om socker
http://www.svtplay.se/video/1133640/del-4-av-10-varldens-sotsug

Undrar vart Claude Marcus tog vägen...det hela var ju bara några reportage från USA, Brasilien och Indien samt korta intervjuklipp med Robert Lustig. Iofs så har jag noll förtroende för Claude Marcus (ffa sedan han började jobba åt Viktväktarna :roll: ) så jag saknade honom inte direkt...
barracuber

Inläggav barracuber » 2013-04-03 18:37:47

P1 Studio ett onsdag - Är Sverige redo för en socker-skatt?

Kul att Rössner äntligen börjar släppa på prestigen och erkänner att överkonsumtionen av sockret inte är bra för oss.
barracuber

Inläggav plåtmonster » 2013-04-03 18:45:28

Skatt?

Man kan börja med att skippa exponeringen av godis vid kassan och i entrén av butiker. Sätt det gärna högt upp också utanför synhåll av småttingar. Om man jobbar sent så finns det oftast bara godis i automaterna. Samma ute på stan, godis finns nästan överallt medan riktig mat är dyr och svåråtkomlig i jämförelse. Reklam för skitmat på TV kunde man också dra in.

Sedan kan man se till att den frukt som erbjuds är ätmogen....

Det finns med andra ord mycket man kan göra innan skatt blir tvunget.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Alien » 2013-04-06 2:18:27

Gripandekylig skrev:Korrespondenterna om socker
http://www.svtplay.se/video/1133640/del-4-av-10-varldens-sotsug

Jag tyckte det var intressant att se sockerproblemet från tre olika delar av världen:
Korrespondenterna har träffat barnen på bantningsinternatet i Kalifornien, en av miljontals diabetesdrabbade familjer i Indien och indianerna i Brasilien som drabbas av vårt sug efter socker som bränsle.

Nyligen kom även en forskningsrapport som visar att över 180 000 personer i världen dött av hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes som kan härledas till allt för stor konsumtion av läsk.

Bengt Norborg och Linda Hörnqvist reser till Kalifornien för att träffa barnläkaren och professorn Robert Lustig som forskar på barnfetma. Han hävdar att socker är en beroendeframkallande drog som kan jämföras med alkohol.

När indierna levde på linser och grönsaker till vardags (till fest blev det förstås mera) så var de smala och led inte av sockersjuka. Men när de tagit till sig västerlandests moderna matvanor går det illa. Och jag tänkte om mamman som oroade sig för barnens övervikt och att de kunde få diabetes precis som hon, att det inte lönade mycket till att tjata. Hon kan inte ha läsk, kakor och gläss hemma och vräka i sig det själv utan att barnen också gör det. Hopplöst att försöka med "gör som jag säger, inte som jag gör".
Indien är det land som konsumerar mest socker i världen – och även det land där antalet diabetiker ökar mest

Det här är ju allra mest upprörande, hur företagen kan stjäla marken från ursprungsbefolkningen:
Mister sina liv i kampen om marken
Men vårt behov av socker får också andra konsekvenser för mänskligheten. I Brasilien har odlingen av sockerrör tvingat bort ursprungsbefolkningen från sin mark. Lena Scherman och Tomas Hallstan besöker Guaraní-indianerna som kämpat i decennier för att få tillbaka sin mark från storbönderna som odlar sockerrör. De senaste tio åren har omkring 300 indianer mist livet i kampen om jorden.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2013-04-06 2:24:11

Påverkar en skatt verkligen sockerkonsumtionen? Möjligen barn som måste köpa det för en låg veckopeng.

Så har står det i en ledare i DN om en sockerskatt:

DN skrev:Kan jag få ha min kropp och mina kostvanor i fred, tack? Så känner jag spontant. Men om jag anser att det av folkhälsoskäl är helt rimligt med skyhöga skatter på sprit och cigaretter, varför inte beskatta bort fetma, diabetes, hjärt- och kärlproblem genom fett- och sockeravgifter?

Nej, jag skulle inte ha några argument mot – om det fungerade.

I Danmark skrotades just den utskällda fettskatten, samtidigt som idén om en särskild sockerskatt också begravdes. Men i Finland har rege­ringen beslutat att återigen höja skatten på sötsaker. Och flera läkare i Sverige tycker att vi borde följa det finska exemplet.
http://www.dn.se/ledare/signerat/priset ... e-sotsuget

Priset kommer inte att få folk att sluta köpa läst och godis:
Men att rynka pannan över priset på en läskflaska är inte detsamma som att besluta sig för att dricka vatten i fortsättningen. Föresatsen att börja äta sunt kommer inifrån, inte från att chokladkakan plötsligt kostar två kronor extra. Lågpriskedjorna har dessutom sötsaker till så löjligt låga priser att inte ens en 50-procentig prishöjning skulle göra någon större skillnad för kunderna.

Den enda vägen är information:
Envetet arbete med information och utbildning till barn och föräldrar, aktivare raster och mer idrott på schemat – något annat sätt finns inte.
Alien
Moderator

Inläggav plåtmonster » 2013-04-06 4:04:38

Förbjud exponering. Lätt att hålla efter.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Fenren » 2013-04-06 11:06:29

Alien skrev:Påverkar en skatt verkligen sockerkonsumtionen? Möjligen barn som måste köpa det för en låg veckopeng.

nog sjutton skulle jag köpa mindre söta saker om priset vore det dubbla. att öka priset lite grann skulle inte göra stor skillnad.

man borde dessutom göra skatten enkel. finns det tillsatt socker så är det ytterligare 100% moms på skiten, oavsett sockerhalt.

då kanske vi får slut på detta idiotiska med att ha socker i bröd och liknande.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav barracuber » 2013-04-06 12:21:19

Fenren skrev:...
då kanske vi får slut på detta idiotiska med att ha socker i bröd och liknande.

Mycket bra tanke. Och idag finns det ju inte bara i bröd utan i tomater, köttpålägg, potatismos, kaviar, senap, bacon, juice....

Ibland används socker för att balansera upp en väldigt salt grundsmak. Ifall sockerskatt infördes skulle kanske tillverkarna bli mer intresserade av att hitta lika konkurrenskraftiga sötsubstitut exv stevia och liknande för att uppnå samma effekt utan de skadliga nackdelarna av rent socker/kolhydrater.

Diabetesforum: Varför finns det socker i allt?
barracuber

Inläggav Fenren » 2013-04-06 13:08:16

fast sockersubstitut är inte bra, de heller.

Bättre att vi går tillbaka till en tid då fler smaker än den söta ansågs goda.
Fenren

Inläggav kullan » 2013-04-06 13:17:02

Fenren skrev:fast sockersubstitut är inte bra, de heller.

Bättre att vi går tillbaka till en tid då fler smaker än den söta ansågs goda.

Bra sagt! Allt ska inte smaka sött.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Alien » 2013-04-06 13:27:06

Men har det lilla socker som finns i bröd, kaviar etc någon praktisk betydelse? (Förutom för diabetiker, då räknas väl allt.) Frågan är förstås om det finns för smakens skull el som konserveringsmedel.

Det viktigaste är väl att undvika läsk, godis, kakor, söta efterrätter etc. Och de som vill ha socker i brödet får väl ha det; det finns bröd utan socker så ingen påtvingas det.
Alien
Moderator

Inläggav slackern » 2013-04-06 14:53:46

Alien skrev:Men har det lilla socker som finns i bröd, kaviar etc någon praktisk betydelse? (Förutom för diabetiker, då räknas väl allt.) Frågan är förstås om det finns för smakens skull el som konserveringsmedel.

Det viktigaste är väl att undvika läsk, godis, kakor, söta efterrätter etc. Och de som vill ha socker i brödet får väl ha det; det finns bröd utan socker så ingen påtvingas det.

Socker i maten är där som smakförstärkare. I bröder har man tillsatt socker för att sätta fart på jäsningen. För vår spannmål har haft för dålig kvalitet pga bristen på sol. Tror även att det fanns en lag som sa att folket var tvungna att använda vörten ifrån ölbryggningen i degen för att få fart på jäsningen eller tillföra näringsämnen.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav kullan » 2013-04-06 14:56:40

Man har socker i jäsdegar för att mata jästen och väcka upp den. Annars är det mest en smakfråga. Matindustrin smyger in socker i sin tillagning av den färdigmat vi handlar. Det kan heta stabisileringsmedel eller surhetsreglaerande medel. Men det är lik förbannat socker. Och att undvika socker är en knepig djungel. Ok att man ger tusan i att handla det mest uppenbara som godis,kaffebröd och läsk. Men sen kan ju pastasåsen innehålla socker. Korven innehåller oftast laktos - Mjölksocker. Tom rökt skinka har socker i sig. Det är saltlaken man har den i innan rökningen antar jag.Så det är inte alls enkelt att skippa socker. en diabetiker har det tufft.
kullan

Inläggav Fenren » 2013-04-06 15:03:08

man har INTE 10% socker för jästens skull! en halv procent skulle jag kunna tro på...
Fenren

Inläggav kullan » 2013-04-06 15:17:03

Fenren skrev:man har INTE 10% socker för jästens skull! en halv procent skulle jag kunna tro på...

Nä så mycket socker är det inte. När jag bakat brukar det vara några korn på sin höjd. Max en tesked till en halvliter degvätska. Då pratar jag om matbröd.
kullan

Inläggav barracuber » 2013-04-06 16:45:08

Fenren skrev:fast sockersubstitut är inte bra, de heller.

Fast poängen är att de inte är kolhydrater. Och därmed får man inte samma nackdel som äkta socker/kolhydrater dvs ökad insulinproduktion (för att säkna blodsockret) och därmed ökad fettinlagring (dvs kroppsfett). Glöm inte att insulin är kroppens viktigaste metabola hormon och det största fettinlagrande hormonet.

Däremot blir ju sockersuget detsamma även när man äter sockersubstitut. Så sett är de inte bra. Men när man väl bestämmer sig för att minska ned på kolhydraterna (och verkligen gör det) så minskar även suget efter socker/kolhydrater ganska snabbt, i de flesta fall. Helt enkelt en avvänjning vilket det praktiken handlar om. Om man bara låter bli kolhydraterna kommer suget aldrig tillbaka.

Alien skrev:Men har det lilla socker som finns i bröd, kaviar etc någon praktisk betydelse? (Förutom för diabetiker, då räknas väl allt.) Frågan är förstås om det finns för smakens skull el som konserveringsmedel.

Det viktigaste är väl att undvika läsk, godis, kakor, söta efterrätter etc. Och de som vill ha socker i bröder får väl ha det; det finns bröd utan socker så ingen påtvingas det.

nu pratar du om SNABBA kolhydrater och de är värst helt sant.

Men även de långsamma kolhydraterna som finns i bröd, potatis, ris, pasta, bönor, linser, frukt, grönsaker, rotfrukter ÄR trots allt kolhydrater. Ok, inte riktigt lika onyttiga. Men de blir ändå glukos i blodet.

Så visst, det är kanske inte jättemängder RENT socker i maten vi köper idag. Men det är ändå kolhydrater i form av stärkelse och andra olika långa sockerkedjor vi får i oss. Vilket alltid blir ren glukos i blodet. Vilket ökar på insulinproduktionen för att sänka blodsockernivån. Vilket det visserligen gör. Men om man äter FÖR MYCK€T kolhydrater kan insulinet inte ta hand om all glukos - den överstigande delen av glukosen till kroppsfett! Därav all den ökande fetma och övervikt vi ser idag worldwide. När insulinproduktionen rasar ihop får vi diabetes.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolhydrat
barracuber

Inläggav Fenren » 2013-04-06 20:11:37

barracuber skrev:nu pratar du om SNABBA kolhydrater och de är värst helt sant.

Men även de långsamma kolhydraterna som finns i bröd, potatis, ris, pasta, bönor, linser, frukt, grönsaker, rotfrukter ÄR trots allt kolhydrater. Ok, inte riktigt lika onyttiga. Men de blir ändå glukos i blodet.

Så visst, det är kanske inte jättemängder RENT socker i maten vi köper idag. Men det är ändå kolhydrater i form av stärkelse och andra olika långa sockerkedjor vi får i oss. Vilket alltid blir ren glukos i blodet. Vilket ökar på insulinproduktionen för att sänka blodsockernivån. Vilket det visserligen gör. Men om man äter FÖR MYCK€T kolhydrater kan insulinet inte ta hand om all glukos - den överstigande delen av glukosen till kroppsfett! Därav all den ökande fetma och övervikt vi ser idag worldwide. När insulinproduktionen rasar ihop får vi diabetes.

fast det där är omöjligt sant. så enkelt kan det inte vara, då bröd historiskt sett varit en av de absolut viktigaste källorna till energi, utan att folk blev feta för det.

Det var faktiskt först när vi gjorde bröd som vi kunde producera mer mat än vi åt, så vi kunde börja bygga städer och förstöra jorden.
Fenren

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in