Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Flawed » 2012-11-12 19:59:39

plåtmonster skrev:Menas det att asperger ger dålig kortisol utsöndring och att det kan kompenseras med socker? (iaf för stunden) Brist därav skulle kanke kunna kopplas till ADD?
plåtmonster skrev:Menas det att asperger ger dålig kortisol utsöndring och att det kan kompenseras med socker? (iaf för stunden) Brist därav skulle kanke kunna kopplas till ADD?

Den cirkadiska utsöndringen av kortisol är avvikande hos personer med NPF.
En av kortisolets uppgifter (tror jag) är att ge hjärnan ett jämt tillflöde av glukos.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Flawed » 2012-11-12 20:27:05

Eller tvärtom.
Flawed
Inaktiv

Inläggav Flawed » 2012-11-12 20:28:14

Jag har tappat min "Endochronology and metabolism for dummies" bok.
Flawed
Inaktiv

Inläggav Someone » 2012-11-13 15:48:26

Bara att kolla på U.S.A, de har mycket goda tilltugg och läskedrycker. Se hur många som är överdrivet feta där. Socker finns i det mesta och det är inte en slump. Billigt att producera, tar mycket plats i produktenm smakar gott och leder till beroende.

Det handlar om ekonomi, så fort människor blir mer allmänbilldade och lär sig läsa en innehållsförteckning samt utgår från den informationen när de väljer produkter så skulle givetvis sockerberoendet minska. Om efterfrågan på socker försvinner så vill man givetvis inte vara i den branchen och mer naturliga råvaror skulle tillämpas isället.

Frågan är hur många som är beredda på att ge upp socker för en bättre häsla.
Someone

Anslöt: 2012-04-09

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-13 16:31:36

Det handlar inte om utbildning nödvändigtvis. Det handlar också om hur samhället är organiserat och vilka produkter som är lätt att få tag på och om att ha tid att laga bra mat.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Parvlon » 2012-11-13 16:37:08

Om man inte har tid att äta annat än sockerbomber så har man prioriterat helt åt helvete. Jag tror inte heller att utbildning är svaret. Tjockisar vet varför de är tjocka. De saknar dock motivation (för att äta mindre än de gör av med) och att det blivit enkelt att leva utan att fysiskt prestera på dagarna gör såklart inte situationen bättre för dem. Sen är det ju så många som blivit feta nuförtiden. Idioti smittar.
Senast redigerad av Parvlon 2012-11-13 16:40:55, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-13 16:40:34

Faktum är redan att folk börjat kolla upp mer noga. Fler och fler produkter har mindre socker (och sötningsmedel). Fler chips har kommit utan smakförstärkare (även om de ibland försöker luras med jästextrakt).

I hyllan med utländskt inlagt, hittar man LÄTT ättiksinläggningar helt utan socker och som inte smakar saltgurka eller äckligt. Vissa är t.o.m. naturligt syrade (fast tyvärr pastöriserade för hållbarheten).

Jag hittar mer och mer köttprodukter som hamburgare med 99 % kött och 1 % riktiga kryddor. Likaså har det dykt upp glass på äkta råvarar och 2-3 chokladsorter utan vegetabiliskt fuskfett och emulgeringsmedel.

Så jag tror att det håller på att vända. FOlk blir mer och mer medvetna, och de behöver inte avstå från många saker för att komma undan fuskråvaror, farliga råvaror, dolt socker. däremot rena sötsaker är ju söta vare sig sockret är oraffinerat, ekologiskt, innehåller med mineraler eller ej. Och sötningsmedel är ju inte bra. Stevia är inte färdigkontrollerat så med det vet man inte heller.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Wine » 2012-11-13 19:19:40

Att gå över till att äta LCHF, och då inte slarva med kolhydraterna, är en bra metod för att minska eller helt bli av med både jobbiga hungerkänslor samt sug efter sött/kolhydrater.

Det är nog också rätt vanligt att rationalisera vid eventuellt (miss)bruk av olika slag.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav plåtmonster » 2012-11-13 20:43:41

Det finns nog de tjocka som tröstäter och då är det inget som direkt kan informeras bort.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-13 22:57:09

plåtmonster skrev:Det finns nog de tjocka som tröstäter och då är det inget som direkt kan informeras bort.

Säkert inte, men för den stora massan gäller ändå att många köper sådant med mer socker än de förstår, med dolt socker, eller att de inte inser vilken skada socker gör. Detta verkar folk bli mer och mer medvetna om. Det är tydligt att tillverkarna hakar på. jag som läser alla ingredienslistor har sett att det ändrats en hel del sedan "hemlige kocken", "äkta vara" o.s.v.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Wine » 2013-03-11 17:57:07

Ann Fernholm, vetenskapsjournalist som disputerat i molekylär bioteknik, har skrivit boken ”Ett sötare blod” där hon tar upp vilka konsekvenser överdriven konsumtion av socker samt fel sorts kolhydrater får för vår hälsa:

DN - Hur farligt är sockret egentligen?
Publicerad 11 mars 2013 10:44

Socker och fel sorts kolhydrater är ett betydligt större hot mot vår hälsa än fett. Det menar Ann Fernholm, som vill rikta uppmärksamheten mot vårt allt sötare blod.

– De senaste stora vetenskapliga genomgångarna visar att det inte finns någon koppling mellan mättat fett och hjärtsjukdom. Däremot har sju av tio som kommer till vården med akut hjärtinfarkt problem med blodsockret. Av det kan man dra slutsatsen att det inte finns någon vetenskaplig grund för att ge de kostråd som ges i vården i dag, säger Ann Fernholm.

Sockerkonsumtionen har nått rekordnivåer under de senaste 30 åren och fetma och diabetes har blivit ett växande problem i stora delar av världen. Det beror på okunskap, menar Fernholm. Hjärt- och diabetespatienter har rekommenderats att äta mat med lite fett, när de borde följa kost med så lite blodsockerhöjande kolhydrater som möjligt, tycker Ann.

– Jag tycker att alla vuxna, framför allt de som bär på övervikt, ska prova att drastiskt dra ner på kolhydraterna under en månad bara för att se vad som händer.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav plåtmonster » 2013-03-11 18:02:33

Var kommer dessa felaktiva rekommendationer ifrån egentligen?
plåtmonster

Inläggav Wine » 2013-03-11 18:04:42

plåtmonster skrev:Var kommer dessa felaktiva rekommendationer ifrån egentligen?

Menar du varifrån Livsmedelverket och sjukvården har fått dem?
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav plåtmonster » 2013-03-11 19:30:41

Dels var de får de ifrån, och varför de inte omvärderar de.
plåtmonster

Inläggav Wine » 2013-03-11 19:55:34

plåtmonster skrev:Dels var de får de ifrån, och varför de inte omvärderar de.

Det ska tydligen pågå en revision av de nordiska näringsrekommendationerna just nu enligt artikeln i DN Hur farligt är sockret egentligen?, här kan man läsa mer:

Livsmedelsverket - Översyn av de nordiska näringsrekommendationerna

Livsmedelsverket - Synpunkter välkomnas på förslag till nya nordiska näringsrekommendationer

Här finns det mer info om den senaste upplagan av Nordiska Näringsrekommendationer 2004 (NNR 4):

Livsmedelsverket - Rekommendationer för näringsriktig mat och daglig fysisk aktivitet i Norden

Vetenskapligt underlag till NNR 4
NNR 4 baseras på aktuell vetenskap och forskning och tar hänsyn till matvanor och hälsoförhållanden i de nordiska länderna. I boken beskrivs det vetenskapliga underlaget för att fastställa rekommendationerna för de olika näringsämnena. För varje näringsämne beskrivs dess funktion, omsättning och konsekvenser av för lågt eller för högt intag. Vidare beskrivs de specifika kriterier som använts för att fastställa det rekommenderat intaget.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav plåtmonster » 2013-03-11 20:08:47

Brukade äta potatis till fisk förutom grönsaker och av olika anledningar så blev det inte till att göra koka potatis. Det visade sig fungera precis lika bra.. ;)
plåtmonster

Inläggav kiddie » 2013-03-12 1:49:21

Egentligen inte konstigt att socker och fett orsakar sug. Vi måste instinktivt veta vad som innehåller mest kalorier eftersom människor haft mycket svält under sin existens. Vi skulle aldrig överlevt om vi satsat på den magraste maten.

Och jag förstår om man har denna drift och inte kan hantera den. Vi har alla olika impulskontroll. Jag har rätt lätt för att säga nej till mat. Men alla har inte det lika lätt. De måste träna mer och själva se att suget upphör om man motarbetar det. Dummare är inte kroppen än att den ger upp efter ett tag. Men de har svårt att utmana problemet på grund av att de har starkare impulsivitet.

Vi har ju mat omkring oss hela tiden. Det är egentligen inte helt normalt. Det har blivit ett ramaskri i USA sedan New York har bannlyst stor läsk (sån där i pappmuggar, alltså menad att dricka med en gång). Visst, förmynderi, men hur tänker folk när de tycker att 1,2 liter är en lagom mugg läsk? (Det finns större oxo....) För mig är det helt bisarrt att ens tänka tanken på att svepa så mycket cola. Är jag riktigt törstig kan jag hälla i mig en liter vatten men då är jag sedan stånkmätt på vatten. Och det har inga bubblor... Då har det blivit en extrem tillvänjning på kalorier och mängd som bara kan finnas i ett samhälle som detta.

Men det bygger ju på att vissa inte kan säga nej, och så blir det absurda sett som normalt.

Jag har en 33 cl pepsi i kylen, en enda. Den storleken är avsedd för barn i USA. Tjoho.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Parvlon » 2013-03-12 1:56:21

kiddie skrev:Jag har en 33 cl pepsi i kylen, en enda.
Säger väl inte så mycket. Själv har jag nån jävla korv i min kyl men ingen föda av animaliskt ursprung i min mage.
Senast redigerad av Parvlon 2013-03-12 1:58:41, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav plåtmonster » 2013-03-12 1:57:09

Verkar som det inte blir något mega-dricka-förbud 12 mars (imorgon):
ABA journal: Judge nixes NYC ban on big, sugary drink sales, calling it ‘arbitrary and capricious’
plåtmonster

Inläggav kiddie » 2013-03-12 1:58:24

Parvlon skrev:
kiddie skrev:Jag har en 33 cl pepsi i kylen, en enda.
Hur många har du i magen?

Enda i magen är en kopp te och några mackor sen jag åt frukost. ;) Nog dags för mat snart tror jag...
kiddie
Inaktiv

Inläggav Wine » 2013-03-12 11:12:40

kiddie skrev:...

Vi har ju mat omkring oss hela tiden. Det är egentligen inte helt normalt. Det har blivit ett ramaskri i USA sedan New York har bannlyst stor läsk (sån där i pappmuggar, alltså menad att dricka med en gång). Visst, förmynderi, men hur tänker folk när de tycker att 1,2 liter är en lagom mugg läsk? (Det finns större oxo....) För mig är det helt bisarrt att ens tänka tanken på att svepa så mycket cola. Är jag riktigt törstig kan jag hälla i mig en liter vatten men då är jag sedan stånkmätt på vatten. Och det har inga bubblor... Då har det blivit en extrem tillvänjning på kalorier och mängd som bara kan finnas i ett samhälle som detta.

I klippet nedan förklaras varför man blir mer törstig av att dricka läsk/coca-cola, Dr Robert H. Lustig talar om det i ca 3 minuter men jag rekommenderar starkt att se hela YouTube videon Sugar: The Bitter Truth om hur socker, fruktos m.m. påverkar vår kropp, hur det metaboliseras i kroppen och bidrar till övervikt, fetma och ökar risken för metabola syndromet och sjukdom, här om "The Coca-Cola Conspiracy", 10 minuter och 52 sekunder in i klippet:

Här är mer info från klippet där Dr Robert H. Lustig förklarar hur kroppen metaboliserar fruktos till skillnad från glukos samt i jämförelse med etanol. Fruktos undertrycker inte hungerhormonet ghrelin och stimulerar heller inte produktionen av insulin, i ca 30 minuter talar Dr Robert H. Lustig om detta, 42 minuter och 11 sekunder in i klippet:

"Why our diets doesn't work", 1 timme 22 minuter och 6 sekunder in i klippet:

Wine
Förhandsgranskad

Inläggav kiddie » 2013-03-13 1:13:03

Väldigt bra föreläsning!

Jag visste rätt mycket om det som sas, men vissa saker fattade jag inte alls hur de hängde ihop. Doktor Lustig fixade detta mycket bra så att nästan alla luckor jag haft i just detta område försvann, saker jag förstått var fakta men inte hur.
kiddie
Inaktiv

Inläggav Flawed » 2013-03-13 9:02:13

ATT man blir fet av ex cola har inte så mycket med att "socker är ett gift omg!!!!" utan av att det är en dryck,som till skillnad ifrån vatten innehåller en hel del kalorier.
Läsk och de flesta andra drycker som innehåller kalorier ger i stort sätt ingen mättnadskänsla och om man har ett beteende där man dricker kalorier när man skulle kunna dricka vatten istället så får man helt enkelt enväldig massa mer kalorier i sig med tiden och följaktligen blir det mycket lättare att bli överviktig.

När man är överviktig så får man en massa sjukdomar som tex diabetes.
Flawed
Inaktiv

Inläggav kiddie » 2013-03-13 21:09:15

Ja men frågan är ju varför läsk inte ger mättnadskänsla. Det förklaras i klippet. Vilket borde kunna motivera människor att hålla sig borta från läsken.
kiddie
Inaktiv

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in