Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjävlar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav marxisten » 2012-05-08 23:29:44

nallen skrev:
marxisten skrev:Vad man bör begränsa är vilka Hz-frekvenser som mickarna får ta in (ex. är de ingen mening att ta in precis allt från en cymbal, då vårt öra ändå inte kan uppfatta de tonerna), om möjligt även utsändningen. Dessa ljud är nämligen farliga vid 97dB, liksom vid 140dB, och många av dessa toner kan vi ändå ej uppfatta, men de skadar likväl.

Källa?

EDIT:
marxisten skrev:... utan farliga toner som sänds ut. Spelar ingen roll vilken volym vissa toner sänds ut på, de är lika farliga i vilket fall, och det är de man ska undvika.

Källa på det också?

Stycket innan står det tydligt "jag tror", alltså saknar jag källa på det. Jag skriver inte "jag vet" eller något i den stilen. Däremot vill jag minnas jag läst eller hört något om det för länge sedan, om vissa Hz som är farliga. Och allting över 24 000Hz är meningslös ljudkälla i vilket fall som bara sliter på öronen, då vi ej kan uppfatta saker på över ca. 24 000 Hz (skiljer beroende på ålder, gener osv osv) så plocka bort de tonerna innan ni sänker musiken.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav weasley » 2012-05-10 12:38:42

marxisten skrev: Däremot vill jag minnas jag läst eller hört något om det för länge sedan, om vissa Hz som är farliga. Och allting över 24 000Hz är meningslös ljudkälla i vilket fall som bara sliter på öronen, då vi ej kan uppfatta saker på över ca. 24 000 Hz (skiljer beroende på ålder, gener osv osv) så plocka bort de tonerna innan ni sänker musiken.

Jag vill minnas att jag studerade det där på vågläran, för en massa år sedan. Att just höga frekvenser är mer skadliga än låga beror på att de har fler svängningar per sekund, vilket gör att de där fladderhåren i örat får svårt att hänga med och går av, vilket orsakar tinnitus.

Min tanke blir ju då, precis som marxisten föreslår, att begränsa det brus och höga toner som finns i musiken, kanske dra någon decibelgräns vid, säg, 15kHz och dämpa bort allt över 22kHz. Eftersom basljuden inte är lika farliga, då de tillåter fladderhåren att svänga sakta, kan man kanske ha en högre tolerans där. Men jag måste säga att jag vet inte särskilt mycket om det här, jag bara spekulerar utifrån det jag pluggade för sjuttielva år sen.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Miche » 2012-05-10 12:53:37

weasley skrev:fladderhåren

Kallades de inte flimmerhår för sjuttielva år sen? ;)
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav weasley » 2012-05-10 12:54:22

Miche skrev:
weasley skrev:fladderhåren

Kallades de inte flimmerhår för sjuttielva år sen? ;)

Ööööh kanske.. fast är inte flimmerhåren de som sitter i halsen och som man dödar när man smörjer in dem med tjära och nikotin?
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Miche » 2012-05-10 13:02:42

Jag tror det heter flimmerhår i öronen med, men kan ha fel... Har inte tid att googla nu!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav kullan » 2012-05-10 16:07:29

Moggy skrev:Varför är det så viktigt för banden med hög ljudvolym?

Ja det undrar jag oxå. det går att lyssna på musik fast det inte är ett vrålhögt ljud.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav marxisten » 2012-05-10 16:19:28

kullan skrev:
Moggy skrev:Varför är det så viktigt för banden med hög ljudvolym?

Ja det undrar jag oxå. det går att lyssna på musik fast det inte är ett vrålhögt ljud.

Problemet är att de är svårt att höra ett skit utomhus i 97dB om det är typ 55 000+ i publiken... :evil:

PS: Du är inget metalfan va? Metal går ej att lyssna på i låg volym.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in