Smuts i hemmet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav weasley » 2010-01-10 17:45:45

För den som inte orkar titta på Tobias länk kan jag meddela att det faktiskt är så att toan avger bajsbakterier och sprider dem i luften.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 23:38:45, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Zirre » 2010-01-10 17:47:46

weasley skrev:För den som inte orkar titta på Tobias länk kan jag meddela att det faktiskt är så att toan avger bajsbakterier och sprider dem i luften.

Varför fäller inte alla ner locket efter sig när de är färdiga på toaletten?
Senast redigerad av Zirre 2011-05-04 23:38:45, redigerad totalt 1 gång.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav weasley » 2010-01-10 17:51:32

Zirre skrev:
weasley skrev:För den som inte orkar titta på Tobias länk kan jag meddela att det faktiskt är så att toan avger bajsbakterier och sprider dem i luften.

Varför fäller inte alla ner locket efter sig när de är färdiga på toaletten?
Jadu, det undrar jag också!

En skrämmande historia från mitt eget liv: En gång när jag var en liten weasley gick jag på dass och gjorde en stor nr två. När jag var klar råkade jag på något vis knuffa ner hela familjens förråd av tandborstar i toan INNAN jag spolat! Misstänker att denna händelse kan ha bidragit till min toalettnoja för jag vill påpeka att det INTE var roligt att fiska upp allt! Var tvungen att göra det innan jag fick spola för annars kunde ju någon tandborste följa med och proppa igen avloppet (eget avlopp, inte kommunalt) och YÄÄÄÄCK vad ÄÄÄÄCKLIGT!!!!!!111!!!!!!11zomg221!!!!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 23:38:45, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav sugrövmanövern » 2010-01-10 18:14:14

:lol: Jag är också en toalettlocknedfällare. Det är så lagom roligt att tappa grejer i toan. Eller när katten ramlar i. Eller när man gör en felmanöver och råkar slänga i tops eller plackers, som man egentligen skulle slänga i sanitetspåsen...

Det är ett otyg att ha toastolen alldeles bredvid tvättfatet. När jag blir stor och bygger hus ska badrummet vara stort, och toastolen ska vara en bra bit från tvättfatet och badkaret.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 23:38:45, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Zirre » 2010-01-10 18:45:28

sugrövmanövern skrev::lol: Jag är också en toalettlocknedfällare. Det är så lagom roligt att tappa grejer i toan. Eller när katten ramlar i. Eller när man gör en felmanöver och råkar slänga i tops eller plackers, som man egentligen skulle slänga i sanitetspåsen...

Det är ett otyg att ha toastolen alldeles bredvid tvättfatet. När jag blir stor och bygger hus ska badrummet vara stort, och toastolen ska vara en bra bit från tvättfatet och badkaret.

Du skulle gilla mina föräldrars badrum. Ska försöka förklara hur det ser ut.

Det är som ett avlångt helkaklat badrum fast inte så stort. Direkt när du kommit in har du toalettstolen till vänster. Badrumsskåp med speglar ovanför. Mittemot en handdukstork. Sitter du ner på toaletten har du en vägg till vänster om toaletten, kanske en meter bred. Bakom den finns badkaret som är helt inkaklat. Mitt emot badkaret (mittemot långsidan) har du dubbelhandfat (två stycken handfat i ett stycke med två kranar och skåp under)
Stor spegel ovanför handfaten och högt badrumsskåp bredvid.
I andra änden jämte dörren, alltså om man gå in och sedan rakt fram, finns ett stort fönster. En matta finns det också samt en papperskorg :)
Ja det var väl allt.
Senast redigerad av Zirre 2011-05-04 23:38:45, redigerad totalt 1 gång.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav carl » 2010-01-10 18:50:35

Om du har skitigt hemma och aldrig träffar någon så blir du nog sjuk ganska mycket mindre än om du har superrent och umgås med människor.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 23:38:45, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav sugrövmanövern » 2010-01-10 19:00:37

Zirre: Dina föräldrars badrum låter mycket bra! Dubbla handfat ska jag också ha.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 23:38:45, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Inläggav sugrövmanövern » 2010-01-10 19:03:51

carl skrev:Om du har skitigt hemma och aldrig träffar någon så blir du nog sjuk ganska mycket mindre än om du har superrent och umgås med människor.
Ja, människor är smitthärdar. Jag fick svininfluensan när jag besökte en stormarknad. Då hade jag legat hemma flera månader, i princip. Första gången ute bland folk - sjuk. Det är så äckligt, jag skulle helst slippa vara bland folkmassor.
sugrövmanövern

Inläggav Parvlon » 2010-01-10 20:02:31

carl skrev:Om du har skitigt hemma och aldrig träffar någon så blir du nog sjuk ganska mycket mindre än om du har superrent och umgås med människor.
Säkert, det finns de som har kasst immunförsvar, och jag tror mer att det beror på att de inte utsätts för skit, än att det skulle bero på något annat. Hur man nu klarar av att aldrig träffa människor, även om det inte är helt omöjligt, så tror jag inte att det är många som lyckas särskilt länge utan att bli sjuka, psykiskt eller fysiskt. Tror att utstå för virus&bakterier som inte gör nytta gör immunförsvaret och de goda bakterierna mer effektivare. Jag vet många som antingen är sjuka ofta eller aldrig sjuka. Att folk kan smitta virus som de bär på är ju knappast en anledning till att ha det kliniskt rent hemma. Däremot om man vill överleva ålderdomshemmet så länge som möjligt, där de mest konstigaste bakterierna överlever, så kanske det är bra att ha övat sig innan i livet. Om man nu blir så gammal v.s. Men dit ska inte jag, så det kvittar. Undviker sjukhus så gott det går, och ska ha sparat tillräckligt med pengar för att ha anställda som torkar mitt bajs när jag blir gammal. Hälsokontroller varje vecka kommer de att få gratis. Jag är ganska säker på att jag har bättre immunförsvar än väldigt många, men det borde vara tvärtom, eftersom de för skitsaker, hällde i mig antibiotika när jag var liten. Bakterierna som jag från mina katter hjälper säkert till att hålla mig frisk. De brukar slicka i sig smeten när jag vispar våffelsmet.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 23:38:45, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav sugrövmanövern » 2010-01-10 20:47:35

Katter är fräscha :lol: . De trampar runt på diskbänken, drar runt kött, smakar på ens mat. Min ena katt ger sig alltid på tomater om man glömmer dem framme. Biter hål på dem, varenda en. Äter inte av dem, biter hål bara.

Ibland undrar jag varför jag har dem, och deras äckliga kattlåda. Men de är ju så söta helt enkelt.

Folk må tycka att jag är fånig som byter disktrasa flera gånger i veckan, ibland varje dag och tjollrar om bakterier. Men katterna sitter faktiskt i sin bajslåda och skiter, krafsar runt bland avföring, och hoppar sedan runt på bord och diskbänk etc och tappar hår och trampar runt.

När man ser på det från den synvinkeln så undrar jag om inte en del faktiskt skulle banga på te och macka på mitt icke avtorkade bord. Eller ska jag komma och vispa runt lite med en nytvättad mirakeltrasa? Nej, vi äter direkt på fekalieresterna vetja, hygien är överskattat!
sugrövmanövern

Inläggav Parvlon » 2010-01-10 21:28:04

sugrövmanövern: Jo, de springer ju överallt. B.la på mitt ansikte på morgonen. :lol: Men de är inte sjuka och jag har knappt vart sjuk sedan jag skaffade den första katten, alltså måste jag se det som att de håller mig friskare snarare än tvärtom. Ändå så tömmer jag inte kattlådan varje vecka. Flera har klagat på att det luktar kattpiss. Jaha? Varsego att töm lådan då.. :twisted: Iofs är en av de klagande en person som knappt kan hålla i något som hon vet att andra har hållt i, p.ga bacillskräck.

Disktrasa byter jag med ofta, fast p.ga att mina blir så skitiga så fort jag får för mig att använda dem. Synligt smuts! Flugorna har kommit tillbaka, så jag får väl diska någon dag snart. Har handlat ren diskborste två gånger nu, ändå har jag inte börjat diska.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Selma » 2010-01-10 21:41:18

Parvlon , det finns risk att katterna letar upp alternativa toaletter om inte lådan är fräsch. För många år sedan slarvade jag lite (...) med lådrengöringen och den katt jag hade då skaffade sig nya toaletter - bakom TV:n och i badkaret.
Böt till en annan sorts kattsand (Pussi) som är klumpbildande. Rensar nu ur lådan varje kväll och fyller på ny sand vid behov.
Senast redigerad av Selma 2011-05-04 23:38:45, redigerad totalt 1 gång.
Selma

Anslöt: 2009-05-04

Inläggav Parvlon » 2010-01-10 22:02:27

Jo, katterna gör bara sina behov på dass nu. När jag fick hem kattungarna så sket de lite överallt, men så hade de troligen nyss öppnat ögonen oxå. Tog inte lång tid innan de visste vad de skulle göra på pappkartonen när jag tog fram den, och hällde kattsand på. Har hänt att katterna går in i dushen och skiter, men det är för att jag har glömt att rensa lådan. Rensar lådan gör jag såklart, oftast mer frekvent än varje vecka. Har nästan alltid bott med katter. När jag bodde i husvagn hade jag 5-6 stycken. Då sket de/vi utomhus. :)
Parvlon
Inaktiv

Inläggav alfapetsmamma » 2010-01-10 22:10:04

weasley skrev:
Bajsbakterierna

På ett uppfinnarprogram på teve så hade de en toa som gjorde så att bajsbakterierna inte flög omkring så, men jag kan inte för mitt liv minnas hur det funkade.

Och igår såg jag ett reportage från Indien, på franska teven, om en sociolog som uppfunnit nya toasystem som var hur coola som helst. Det blev gödsel och renat vatten och allt möjligt bra av hans uppfinning, som var gjord för att kastlösa skulle slippa hantera människobajs med händerna, bland andra skäl.

Har du sett min länk till dig förresten, woolythougts tror jag det hette. Kolla i gladtråden annars, några dagar bakåt.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in