SMS-hyfs?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav geocache » 2008-10-10 12:56:58

Hej Titti!

Så klokt skrivet av dig, tycker jag! Visst är det så att den som får inkommande samtal eller sms-meddelande har ansvar för att inte störa andra. För den som skickar meddelande eller ringer upp kan ju inte veta om mottagaren just då sover, sitter i viktigt möte, är på bröllop/barndop/begravning eller så.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 16:13:28, redigerad totalt 1 gång.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav weasley » 2008-10-10 13:08:32

Bjäbbmonstret skrev:Jag betraktar mig inte som lättväckt men kommer det ett SMS så vaknar jag ganska lätt. Jag har på mobilen under nätterna dels för att jag använder den som väckarklocka så jag kan inte stänga av den helt, dels för att jag annars lätt glömmer att sätta på den på morgonen. Som tur är så har min bekantskapskrets folkvett.

Sätt telefonen på ljudlös på natten. Alarmet bryr sej nämligen inte om det, det låter ändå. Iaf på min mobil (Nokia). Dessutom slår den på sej automatiskt om jag har stängt av den men har programmerat in ett larm.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:13:28, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav nallen » 2008-10-10 13:12:30

Bjäbbmonstret skrev:Nej man kan inte smsa mitt i natten. Det är ohyfsat för man kan väcka folk om de inte har stängt av mobilen.

Jag vidhåller fortfarande att folk får skylla sig själva om de inte har vett att ställa in sina telefoner (och andra tekniska prylar) så att de inte stör dem i onödan.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 16:13:28, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav nallen » 2008-10-10 13:26:55

Saninaé skrev:Det kanske vore användbart att ha möjlighet att skicka sms som inte resulterat i ett pip på mobil telefonen? Och gärna att folk accepterar dessa ljudlösa meddelanden som något som inte behöver läsas eller svaras på direkten.

Jag har aldrig sett en mobiltelefon där möjligheten att ställa in den så att den inte tutar och/eller vibrerar när det kommer SMS saknas. Faktum är att min normala profil är just sådan, den ringer när nån ringer men är helt tyst när nån messar (den blinkar med displayens bakgrundsbelysning en gång).

Ofta finns det ju dessutom möjligheter att hantera inkommande samtal och meddelanden olika beroende på vem avsändaren är, t.ex en profil där enbart samtal från morsan kommer att orsaka att telefonen ringer.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 16:13:28, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Re: SMS-hyfs?

Inläggav antikropp » 2008-10-10 13:52:55

weasley skrev:Kan man som tjej skicka sms till en kille med flickvän utan att det blir konstigt? Nu menar jag alltså bara för att säga "hej hur är läget" och inget annat.

Ja det tycker jag att man kan göra. Det finns givetvis en viss risk för att det ska uppstå någon sorts svartsjukeproblem. Men det är inte något du som kompis ska behöva ta hänsyn till. Det är mellan din kompis och hans tjej. Om det skulle uppstå något svartsjuke-tjafs på deras håll så skulle det uppstå tids nog ändå och det är deras och i synnerhet den svartsjuka personens ansvar att lösa och inte ditt. Det förutsätter givetvis att du inte medvetet försöker inducera svartsjuka i kompisens partner för att sabba, men vanliga "hur är det?"-grejer ska ju vara tvärlugnt.

weasley skrev:När på dygnet är det ok?

Det måste man nog veta mer om personen för att säga, jag tycker inte om sms mitt i natten men ibland är det ok. Många tycker det är tvärlugnt, en del vidtar åtgärder och stänger av signalen på telefonen.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 16:13:28, redigerad totalt 1 gång.
antikropp

Anslöt: 2008-04-10

Inläggav sommar » 2008-10-10 14:04:58

Jag tycker det är ohyfsat att sms:a folk mitt i natten eller allt för sent på kvällen och allt för tidigt på morgonen och själv gör jag det aldrig. Dock har jag en vän som gör det men det är för att han vet att han får lov. Vi har överenskommelsen (mer eller mindre uttalad) att den ene kan höra av sig till den andre när helst den vill eftersom vänner ställer upp för varandra i vått och torrt dessutom mår båda ganska risigt emellanåt och oväntade tråkiga saker dyker ofta upp för oss båda som behöver ventileras direkt för att kunna stå ut. Dock stänger jag av mobilen på natten för att inte blir störd och ibland redan på kvällen (och ibland även dagtid) för att få ro och det vet han om men jag kollar naturligtvis av den precis innan jag stänger av den. Väntar jag ett sms eller anar att det ska komma ett eller väntar svar från honom stänger jag naturligtvis inte av den. Andra ringer eller sms:ar mig aldrig nattetid. Antagligen för att de har hyfs. :) Jag är försiktig med att ringa och sms:ar folk då de är på jobbet och vid middagstid om det inte är något viktigt jag har att meddela. Fördröjningar av skickade sms kan ske men är sällsynta.

Visst ska man kunna sms:a en vän eller kompis som har flickvän. Det har jag och många andra gjort, bara man inte går över gränsen. Blir flickvännen eller kompisen sur är det de som har problemet och man bör fundera på om man vill fortsätta kontakten och vill man det ska man försöka säga till för annars lär kontakten dö ut förr eller senare.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:13:28, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2008-10-10 14:21:55

Jag har blivit väckt av sms och då känt mig typ såhär :-)051 och sedan legat och vänt och vridigt mig en lång stund efter men min vän är ett undantag.
sommar
Bannad

Inläggav weasley » 2008-10-10 14:28:04

Jag försöker låta bli att ringa till folk efter kl 22. Det är ju liksom någon sorts outtalad tidpunkt, efter den kan man råka ut för att väcka folk som behöver sin nattsömn.

Men SMS, där är det ju faktiskt så att de inte är lika "pockande" som ett telefonsamtal. Jag menar, man SMS-ar ju inte till 112, man RINGER. Att ringa är alltså mer brådskande, mer uppmärksamhetskrävande, än ett SMS.

Tycker JAG. Vad säger ni andra, kloka?

Och, lite mer info till mitt bryderi; grejen är att jag inte känner personerna (killen och hans fv) sådär jättebra, men jag gillar dem båda skarpt.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:13:28, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Inläggav sommar » 2008-10-10 15:10:26

weasley skrev:
Men SMS, där är det ju faktiskt så att de inte är lika "pockande" som ett telefonsamtal. Jag menar, man SMS-ar ju inte till 112, man RINGER. Att ringa är alltså mer brådskande, mer uppmärksamhetskrävande, än ett SMS.

Tycker JAG. Vad säger ni andra, kloka?

Jag sällar mig till de kloka. :wink: Står fast vid min åsikt! Jo, telefon är mer pockande men sms stör också.
sommar
Bannad

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-10 20:40:42

Jag skulle skriva nåt i stil med Hej, jag lever, lever du/ni? Hör av dig och berätta! Ha det bra! och måste jag prompt skicka det vid vilken tid som helst, typ mitt i natten, skulle jag använda tjänsten Skicka senare och se till att det gick iväg på förmiddagen.

Jag har mobilen på för att kunna nås om det är nåt akut (vilket faktiskt hänt oftare än jag önskat), men jag blir skitstörd av icke-viktiga mess som väcker mig. Eftersom andra inte kan hjälpa mina val skulle jag inte klaga över det, men jag tycker heller inte det är kul. Eftersom jag vet att andra har mobilen på fast de sover (av samma eller andra skäl) skriver jag ALDRIG sent om det inte är nåt akut.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:13:28, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pontus » 2008-10-10 21:13:59

Bjäbbmonstret skrev:Jag betraktar mig inte som lättväckt men kommer det ett SMS så vaknar jag ganska lätt. Jag har på mobilen under nätterna dels för att jag använder den som väckarklocka så jag kan inte stänga av den helt, dels för att jag annars lätt glömmer att sätta på den på morgonen. Som tur är så har min bekantskapskrets folkvett.

Dom flesta mobiler har väldigt flexibla inställningar för ljud.
Dom flesta mobiler fungerar utmärkt som väckarklocka även om dom är avstängda.
Är det då avsändarens fel om du som mottagare inte har stängt av eller fixat inställningarna på mobilen? Det kan det ju faktiskt inte vara.
Och det har ingenting med folkvett att göra, ett sms är som ett mail. Och kom inte med någon ursäkt om att ett mail inte hörs, för om jag inte är helt bakom så går det att skaffa ljud för mail också.
Jag får tex ett mail när någon svarat på en tråd jag skrivit i här på forumet, hade jag då haft något ljud när jag får mail skulle jag alltså kunna anklaga människan som satt vaken och skrev på forumet för att inte ha folkvett? Eller reklammail, företagen har tydligen inget folkvett som skickar mail när man sover.

Det är du själv som är ansvarig för dina ljudinställningar på både dator och telefon.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 16:13:28, redigerad totalt 1 gång.
Pontus

Anslöt: 2008-03-12

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-10 21:20:01

Pontus skrev:

Dom flesta mobiler har väldigt flexibla inställningar för ljud.
Dom flesta mobiler fungerar utmärkt som väckarklocka även om dom är avstängda.
Är det då avsändarens fel om du som mottagare inte har stängt av eller fixat inställningarna på mobilen? Det kan det ju faktiskt inte vara.
Och det har ingenting med folkvett att göra, ett sms är som ett mail. Och kom inte med någon ursäkt om att ett mail inte hörs, för om jag inte är helt bakom så går det att skaffa ljud för mail också.
Jag får tex ett mail när någon svarat på en tråd jag skrivit i här på forumet, hade jag då haft något ljud när jag får mail skulle jag alltså kunna anklaga människan som satt vaken och skrev på forumet för att inte ha folkvett? Eller reklammail, företagen har tydligen inget folkvett som skickar mail när man sover.

Det är du själv som är ansvarig för dina ljudinställningar på både dator och telefon.

På min skitmobil (jag kan inte ha dyra, dels har jag inte råd, dels har jag sönder dem för ofta) kan man ha eller inte ha ljud. Det går såvitt jag vet INTE att ha ljud för t ex samtal (som kan vara akuta och därför ska igenom) och inte-ljud för sms, som rimligtvis inte kan vara akuta, för då ringer man (enligt mig). Så jag tycker nog man kan och bör visa hänsyn också genom att inte messa vid vilka tider som helst. Men det är min åsikt och andra får tycka precis vad de vill. ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:13:28, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Inläggav Pontus » 2008-10-10 21:26:27

alfapetsmamma skrev:På min skitmobil (jag kan inte ha dyra, dels har jag inte råd, dels har jag sönder dem för ofta) kan man ha eller inte ha ljud. Det går såvitt jag vet INTE att ha ljud för t ex samtal (som kan vara akuta och därför ska igenom) och inte-ljud för sms, som rimligtvis inte kan vara akuta, för då ringer man (enligt mig). Så jag tycker nog man kan och bör visa hänsyn också genom att inte messa vid vilka tider som helst. Men det är min åsikt och andra får tycka precis vad de vill. ;)

Det skulle väl vara det enda undantaget då, om man faktiskt har en mobil som inte har ljudinställningar som är specifika för sms. Men då är det fortfarande upp till dig att upplysa din bekantskapskrets att dom får ge fan i att skicka sms till dig mitt i natten, för du kan ju faktiskt inte begära att dom vet vad du har för inställningsmöjligheter i din mobil.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 16:13:31, redigerad totalt 1 gång.
Pontus

Inläggav weasley » 2008-10-10 21:29:52

alfapetsmamma skrev:På min skitmobil (jag kan inte ha dyra, dels har jag inte råd, dels har jag sönder dem för ofta) kan man ha eller inte ha ljud. Det går såvitt jag vet INTE att ha ljud för t ex samtal (som kan vara akuta och därför ska igenom) och inte-ljud för sms, som rimligtvis inte kan vara akuta, för då ringer man (enligt mig). Så jag tycker nog man kan och bör visa hänsyn också genom att inte messa vid vilka tider som helst. Men det är min åsikt och andra får tycka precis vad de vill. ;)

Whut?

Redan på min nokia 3210 (poppis runt 2000) kunde man ha olika inställningar för olika samtal, samt ett tystläge där alarmet ändå hördes. Hur gammal är din telefon?!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:13:31, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Inläggav Pontus » 2008-10-10 21:33:42

En ny telefon behöver för övrigt inte kosta mycket heller, efter en snabb koll på netonnet finns det telefoner från 249:- och uppåt.
Men jag gissar på att man hamnar på ca 500:- för en vettig budgetvariant.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 16:13:32, redigerad totalt 1 gång.
Pontus

Inläggav MsTibbs » 2008-10-10 22:20:49

weasley skrev:Redan på min nokia 3210 (poppis runt 2000) kunde man ha olika inställningar för olika samtal, samt ett tystläge där alarmet ändå hördes. Hur gammal är din telefon?!

Min mobil kan antingen ha ljud (med eller utan skak) eller bara skak. På min första Nokia kunde man ha mobilen påslagen utan att den varken skalade eller lät, detta var alldeles utmärkt bra på lektioner, föreläsningar och möten, där jag inte vill missa samtal, men samtidigt inte vill få skäll av läraren, som ju oftast inte tror på att jag inte kan ha både ljud/skakfri samtidigt den är påslagen.

Om nån vet nått sätt att få min Samsung SGH E-250 tyst och skakfri mottager jag gärna tips, jag har inte klurat ut det än, så antar det inte går... :(
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:13:32, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Saninaé » 2008-10-10 23:13:13

Det går åtminstone att ställa in på min mobil att den inte skall ge ifrån sig ljud när det kommer sms

Det jag menar är att den som skickar smset ska få välja, och inte bara mottagaren.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 16:13:32, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv

Anslöt: 2006-01-24

Inläggav MsTibbs » 2008-10-10 23:55:35

Ni får gärna sms:a mig mitt i natten, men förvänta er inte att jag svarar. Åtminstone inte något begripligt.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:13:32, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-11 0:59:51

weasley skrev:

Whut?

Redan på min nokia 3210 (poppis runt 2000) kunde man ha olika inställningar för olika samtal, samt ett tystläge där alarmet ändå hördes. Hur gammal är din telefon?!

Den är inte så gammal. I ärlighetens namn har jag inte letat igenom den helt och hållet, jag har inte varit så intresserad. Det kanske visst går att göra det som talas om här.. Jag skulle ändå inte vilja behöva mecka med att sätta av och på inställningar, sånt glömmer jag lätt och så blir jag väckt av satansvibrationen som får hela sängbordet att skaka, för att nån t ex säger Läget? Fika i veckan vid halv fyra-draget när de känner sig ensamma? Knappast.

Ska genast kolla om jag KAN ställa in det där öht. ;)
alfapetsmamma

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in