Småstad, storstad och mellanstor tätort.
49 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Jag skulle säga att de enda storstäderna i Sverige är Stockholm och Göteborg och möjligtvis Malmö. En mellanstor stad, eller medelstor stad tycker jag låter bra att säga. För mig är en medelstor stad t.ex Gävle och Uppsala, en liten stad är exempelvis Skutskär.
Rent trivselmässigt så är det väl bäst att hålla sig undan byhålorna..
Det finns som sagt många boplatser som kan sägas vara en "stad" i sverige.
Det finns som sagt många boplatser som kan sägas vara en "stad" i sverige.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Uppsala är dock förutom universitetssidan (dvs, den delen som ligger öster om ån) praktiskt taget en förort till Stockholm och är som vilken annan medelstor stad som helst.
Praktiskt taget två olika städer i atmosfären omkring.
Praktiskt taget två olika städer i atmosfären omkring.
- kvicksilver
- Anslöt: 2011-02-19
Re: Småstad, storstad och mellanstor tätort.
En förort till en stad/kommun är inte en egen stad/kommun. Därför är ex inte Solna en förort till Stockholm men Kista är det däremot eftersom Kista tillhör Stockholms kommun men ligger utanför stadskärnan.
Alien skrev:Huggorm skrev:Nja, domkyrkan gör väll Uppsala lite speciellt? Jag har bara sett det från tågfönster så jag har inte mycket erfarenhet av den stadenkiddie skrev:Om man bara räknar innerstan så är Uppsala en mellanstad i mellanjölkens land.
Det är väl snarare universiteten som gör Uppsala speciellt, dvs det är en gammal universitetsstad, precis som Lund (men större). Och universititeten drar till sig ungdomar från hela landet, ja nuförtiden från hela världen, vilket gör att staden inte ser så provinsiell ut.
Nej det beror på att Sveriges ärkebiskop har haft sitt säte i Uppsala sedan 1164. Det var pga den katolska kyrkan och Sten Sture Uppsala universitet grundades 1477 vilket gör det till Nordens äldsta universitet.
slackern skrev:Nej det beror på att Sveriges ärkebiskop har haft sitt säte i Uppsala sedan 1164. Det var pga den katolska kyrkan och Sten Sture Uppsala universitet grundades 1477 vilket gör det till Nordens äldsta universitet.
Säkert att du inte gått i söndagsskola?
antonius skrev:slackern skrev:Nej det beror på att Sveriges ärkebiskop har haft sitt säte i Uppsala sedan 1164. Det var pga den katolska kyrkan och Sten Sture Uppsala universitet grundades 1477 vilket gör det till Nordens äldsta universitet.
Säkert att du inte gått i söndagsskola?
Haha jag är bombsäker på det. Är bara sjukt intresserad utav historia.
kiddie skrev:Städer i byråkratisk mening finns väl direkt inte men man säger ju iaf stad. Och vissa kommuner har blivit stad officiellt fast det inte betyder mer än kommun, bara att de får byta namn typ. Rätt många som gjort det. Som Örebro och Haparanda.
Håller med om allt det citerade förutom Skutskär som är en håla, det finns ju knappt något där förutom ett bruk som stinker...Liljan skrev:Jag skulle säga att de enda storstäderna i Sverige är Stockholm och Göteborg och möjligtvis Malmö. En mellanstor stad, eller medelstor stad tycker jag låter bra att säga. För mig är en medelstor stad t.ex Gävle och Uppsala, en liten stad är exempelvis Skutskär.
Köping kan man kalla för en liten stad, en promenad genom centrum klaras av på under fem minuter... Det finns ändå byggnader av stadskaraktär och några små gallerior.
Lund är väl det äldsta lärosätet?
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Lund är väl det äldsta lärosätet?
Här kan du läsa.
Det grundades 1666 som det då fjärde svenska universitetet och är det nutida Sveriges näst äldsta lärosäte efter Uppsala universitet
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lunds_universitet
Skulle det gå att räkna ut hur många invånare en stad behöver innan den slutar vara en byhåla? det borde vara kopplat till hur många sociala kontakter personer kan omge sig med som utgångspunkt. Frågan är då hur många sådana kluster som behövs innan de sociala klustrerna tappar förmågan att hålla koll på varann.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Skulle det gå att räkna ut hur många invånare en stad behöver innan den slutar vara en byhåla? det borde vara kopplat till hur många sociala kontakter personer kan omge sig med som utgångspunkt. Frågan är då hur många sådana kluster som behövs innan de sociala klustrerna tappar förmågan att hålla koll på varann.
Birka Sveriges första stad hade omkring 700 invånare.
Birka var Sveriges första egentliga stad med omkring 700 invånare under sin storhetstid.
http://www.raa.se/upplev-kulturarvet/va ... hovgarden/
Tänker mer på modern tid. En observation är att det krävs iaf över 45 000 invånare för att en stad ska vara något annat än just byhåla.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Tänker mer på modern tid. En observation är att det krävs iaf över 45 000 invånare för att en stad ska vara något annat än just byhåla.
Jag tänkte bara mer som en reflektion.
Det är faktiskt riktigt klurigt att hitta information om dessa benämningar!
Har kikat på många olika sidor nu men det verkar inte finnas några exakta definitioner av dom olika benämningarna när det gäller folkmängd när det gäller mindre städer än storstad.
Storstad
Centralorten måste ha mer än 500.000 invånare.
Medelstor stad
50.000 - 200.000
Småstad
10.000 - 50.000 invånare.
Dessa två har befolkningskrav om man vill kalla det så:
Megastad
Centralorten måste ha mer än 10.000 000 invånare.
Storstad
Centralorten måste ha mer än 500.000 invånare.
Medelstor stad
50.000 - 200.000
Småstad
10.000 - 50.000 invånare.
Byklassifikation:
Öppna vidder
Byhåla
Byhåla
Byhåla
Byhåla
Acceptabel stad
Storstad
Öppna vidder
Byhåla
Byhåla
Byhåla
Byhåla
Acceptabel stad
Storstad
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Byklassifikation:
Öppna vidder
Byhåla
Byhåla
Byhåla
Byhåla
Allt utanför Stockholms kommun.
Desto större stad, desto mer misär och dekadens har man lyckats samla på en och samma plats
Re: Sv: Småstad, storstad och mellanstor tätort.
Huggorm skrev:Desto större stad, desto mer misär och dekadens har man lyckats samla på en och samma plats
Skitsnack här i Stockholm har du kultur och intellektuell stimmulans. Till skillnad mot landsort där folk är misstänksamma mött främlingar allt nytt. Där helgens stora nöje är att dricka HB ur 5 liters dunk och bränna kors
Re: Småstad, storstad och mellanstor tätort.
Tänk hur många småstäder det fanns innan kommunreformen 1971.
slackern skrev:Huggorm skrev:Desto större stad, desto mer misär och dekadens har man lyckats samla på en och samma plats
Skitsnack här i Stockholm har du kultur och intellektuell stimmulans. Till skillnad mot landsort där folk är misstänksamma mött främlingar allt nytt. Där helgens stora nöje är att dricka HB ur 5 liters dunk och bränna kors
Bränna kors? Fjollig djävulsdyrkan hör nog snarare städerna till. Här åker man omkring i någon rostig volvo och "dunkar plåt", religion och ockultism är det få som intresserar sig för. Och hembränt har jag inte sett på tio år, nu för tiden är det tysk smuggelöl som gäller.