Smartphones har löjligt känsliga displayer

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Sv: Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav kullan » 2013-08-18 9:45:42

Vad spelat skalet för roll när det ät displayen som går sönder? Jag har bestämt mig. Tänker köpa Cat- telefonen.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Zirre » 2013-08-18 9:51:57

kullan skrev:Vad spelat skalet för roll när det ät displayen som går sönder?

Jo därför att skalet skyddar så displayen INTE går sönder.
Vad är det du inte förstår?
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav kullan » 2013-08-18 9:54:00

Att ni lägger er i. Men nu skiter jag i detta. Jag har en plan nu. Ni får tycka vad ni vill.
kullan

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-18 10:33:20

En CAT-telefon korsade min väg för ett par veckor sedan. En kusin till en god vän som var tillfälligt lite bakom flötet gjorde någonting med den så att den inte gick att ringa upp. Eftersom han vid tillfället var ganska vild och kastade runt jackor, colaflaskor och underlakan m.m. invid några särskilt vassa skärgårdsklippor är det möjligt att han krossade sin telefon mot berget; han kan även ha tappat den i vattnet och trots att den då eventuellt hade fortsatt att fungera så går det naturligtvis inte att telefonera via ens GSM genom en ordentlig vattenpelare. I övrigt var det jag hann se av mobiltelefonen ganska snyggt; den såg klassiskt "manlig" ut, fast så fördomsladdade uttryck använder jag inte.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav kullan » 2013-08-18 10:59:18

Problemet för mig är att alla mobiler jag ägt har någon eller några gånger åkt i golvet. Alla mobiler har varit Nokiatelefoner som kostat mellan 500 :- - 1000:- att inhandla och de har inte varit smartphones. Det har varit samtalsfunktion samt Meddelandefunktion. Den sista hade även en kamera och var av vikmodell. Alla Nokiamobiler har utan påverkan klarat att åka i golvet. min Samsung galaxy Mini åkte oxå i golvet ett par gånger och det blev ingen påverkan då heller. Nu var det en massa andra fel på den modellen då det var troligen en av marknadens sämsta smartphones.

Jag slänger inte mobilerna in i en bergvägg. Jag åker inte igenom ett vattenfall heller. Men jag tar den med mig när jag lämnar mitt hem. den följer med mig till affären,jag tar den med mig när jag går till tvättstugan och den ligger bredvid mig hela tiden hemma. Jag anser att gorillaglas borde bli standard i alla displayer på smartphones. Tillverkarna får ge fasen i att utveckla finesser som är rena rama leksaksfinesser. Satsa på hållbarheten istället.

En finess jag anser är helt onödig och skulle kunna skippas är den att man kan skaka mobilen och så kommer en meny fram. Vem har bruk för det? Inte jag. Jag har aldrig saknat den funktionen. det är enbart förvirrande när det dyker upp menyer utan att man gjort aktivt val. Löjligt och onödigt.Undrar hur mycket den funktionen kostade att utveckla- Tänk om de lagt ner dessa pengar på displayens hållbarhet istället.
kullan

Re: Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav Zirre » 2013-08-18 11:03:23

Jag har extra skal på min s3 och det har varit bra i många lägen.
Zirre

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-18 11:04:58

Ja du har ju redan bestämt dig för en CAT. När jag får råd ska jag köpa ett Otterbox Armor Series-skal till min mobiltelefon. Jag seglar och klättrar i grottor mycket så jag skulle ha användning för ett sådant. Jag håller med om att skakfunktionen är värdelös. Jag hoppas att du blir nöjd med din nya CAT nu.
Gripandekylig

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-08-18 13:08:54

Att sälja en nästan ny mobil för halva priset låter som en väldigt dålig affär. Jag köpte min mobil för 6 år sen och den var då ganska dyr. Kostade 4000 kr. Men slår man ut den på 6 år så blir det alltså en kostnad på ca 650 kr/år eller ca 55 kr/månad + kostnad för att jag bytt batteri en gång. Det kan jag stå ut med.

En lämplig riktlinje kan vara att en mobil inte bör kosta mer än 100 kr per månad + driftskostnader. Köper kan en mobil för 6000 bör den vara tillräckligt hållbar för att funka i 5-6 år. Vet man med sig att man brukar bli så sugen på nya finesser att man inte vill ha samma telefon i 6 år köper man inte en sådan mobil.

Vill man ha en avancerad telefon , inte vill att den ska gå sönder och inte vill köpa ett extra skal till den undviker man över huvud taget telefoner med touchscreen och då förman heller inte någon android i dagsläget.

Jag tror att du kullan har fallit i en konsumtions och teknikfälla just när det gäller telefoner. Du tror att du ska nöjd bara du får rätt sorts telefon men det kanske inte spelar någon roll hur många telefoner du köper. Det är risk att du aldrig blir nöjd i alla fall?

Jag tror man bör förlika sig med att varje teknisk pryl man köper alltid i någon mån är en kompromiss och att det blir fel ibland och då brukar det bästa vara att försöka lära sig leva med det hela och göra det bästa av situationen i stället för att jaga efter det perfekta.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Moggy » 2013-08-18 13:23:45

Bjäbbmonstret skrev:
En lämplig riktlinje kan vara att en mobil inte bör kosta mer än 100 kr per månad + driftskostnader. Köper kan en mobil för 6000 bör den vara tillräckligt hållbar för att funka i 5-6 år. Vet man med sig att man brukar bli så sugen på nya finesser att man inte vill ha samma telefon i 6 år köper man inte en sådan mobil.

Går inte att räkna med att dagens smartphones ska hålla i 5-6 år. 2-3 år är mer realistiskt. Det är inte byggda för att hålla längre än så och redan 3 år är optimistiskt.

Sen upphör mjukvaran att utvecklas efter ungefär 18 månader och man får inga nya versioner av Android. Går att förlänga med custom rommar som utvecklas längre än tillverkarnas egna rommar. Man behöver ju inte heller alltid ha de senaste men för eller senare så stödjs inte längre versionen man kör av nya appar. Då sitter man i en trist situation när man inte längre kan räkna med att nya appar funkar. Tänk när det kommer nåt nytt som alla spelar och så får man avstå för att det inte går att få in det på sin mobil. Inte roligt.

Nu är ju smartphones fortfarande ganska nytt och utvecklingen sker snabbt. Det kanske är så att marknaden kommer att stabiliseras mer framöver och att modellerna håller längre. Men en modell som köps idag kommer garanterat att kännas tråkig om 2 år och den kommer sannolikt att ha börjat krångla.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav kullan » 2013-08-18 13:30:12

Bjäbbmonstret skrev:ag tror att du kullan har fallit i en konsumtions och teknikfälla just när det gäller telefoner. Du tror att du ska nöjd bara du får rätt sorts telefon men det kanske inte spelar någon roll hur många telefoner du köper. Det är risk att du aldrig blir nöjd i alla fall?

Du får tro vad du vill. Men nä jag har inte hamnat i någon fälla. Hade jag fått info om Cat - B15 innan jag köpte min Samsung Galaxy S3 hade jag köpt den. Jag brukar ha mina mobiler i ca 2 . 3 år. Sen har tidigare modeller fått lov att bytas ut pga av någonting. Typ att tangenter slutar funka eller nåt.

Det finns smartphones som tål mer stryk bara man letar. Så att välja bort android för att få en tålig mobil är inte nödvändigt. Vad som anses som en dålig affär är väl en smaksak man själv får ta beslut om. Min ev. ekonomi är mitt privata bekymmer och det är inget som någon annan behöver bry sig uti. Så jag vore tacksam om folk kunde låta bli att lägga sig i den detaljen.

En mobil kan vara både tekniskt funktionsduglig och hållbar. Det är bara tillverkarna som ska fatta att ingen vill ha en telefon för 6000:- som går sönder på en gång. Att folk är så korkade att de acceptera en sån sak är otroligt. Dagens konsumenter verkar ju korkade och blåsta. Jag vill att det jag handlar ska hålla. Jag tror dessutom att om kanske 10 - 15 år finns det bara smartphones på marknaden och då blir det ramaskri om telefonerna går sönder för ingenting.
kullan

Inläggav Zirre » 2013-08-18 14:13:04

Jag tror helt enkelt att vissa är lite för kräsna.
Zirre

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-18 14:41:54

Som sagt - med ett kvalitetsskal för en knapp tusenlapp blir även de dyraste, bästa och modernaste smartphonesarna funktionella. De finns givetvis även till Galaxy S3/S4-modellerna.

Själv har jag bytt skärm en gång på min Iphone 4S, men sedan dess har den klarat sig tack vare ett snyggt silikonskydd för blott 199 eller så (fick i present). Dock stal sannolikt den galna pojken mitt skal för ett par veckor sedan så nu kör jag naket igen.
Gripandekylig

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-18 15:23:26

Jag köpte ett gummiskal till min Sony Xperia Go för 149 kronor. Den är vattentät och tål att man pratar i den fast det regnar. Gummiskalet har en kant som blir som en ram på framsidan. Även om mobilen tappas i golvet med skärmen ner mot golvet, så går skärmen inte sönder.

Sen finns det ju även armor case eller Otter box eller liknande, skal som har en gummerad insida och ett plastskal utanpå. Då håller smartphonen även för tuffare tag. Men skärmen är lika repkänslig för det, så man får ju köpa ett bra skärmskydd också.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-18 15:47:50

Lilla Gumman skrev:Sen finns det ju även armor case eller Otter box eller liknande, skal som har en gummerad insida och ett plastskal utanpå. Då håller smartphonen även för tuffare tag. Men skärmen är lika repkänslig för det, så man får ju köpa ett bra skärmskydd också.

Nja Otterbox Armor Series, för cirka 849 kr på Mediamarkt t.ex. är helt vattentätt och har definitivt en framsida: annars hade det inte kunnat vara vattentätt eftersom bl.a. högtalaren sitter monterad där.
Gripandekylig

Inläggav kapuni » 2013-08-18 17:01:34

kullan skrev:Vad spelat skalet för roll när det ät displayen som går sönder? Jag har bestämt mig. Tänker köpa Cat- telefonen.

Om man har ett stötdämpartåligt skal så skyddar den även displayen vid ett möjligt fall. Jag har ett sådant skal till min iPhone och den displayen håller än efter tre år och ett antal fall. Förstår inte varför du är så stark motståndare till Apple, har du ens provat deras produkter? De är användarvänliga och av bra kvalitet.
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-08-18 17:11:42

@Moggy

Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan köpa en sak med tanken att man bara ska kunna ha den i två år. Men du har bra skäl för att undvika att köpa en telefon med Android
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav kullan » 2013-08-18 21:09:28

Zirre skrev:Jag tror helt enkelt att vissa är lite för kräsna.

Alltså en telefon för 6000:- ska tåla mer. det är bara så. det handlar inte om att man är kräsen. Det handlar om att saker ska hålla för det de är till för. En fabriksny bil som går sönder efter 100 meter vill man inte köpa igen. Samma med mobiler som kostar svindyrt men bara man råkar tappa den lite lätt så är den i kras. Tack tusan att man blir sur.
kullan

Inläggav slackern » 2013-08-18 21:11:24

kullan skrev:

Alltså en telefon för 6000:- ska tåla mer. det är bara så. det handlar inte om att man är kräsen. Det handlar om att saker ska hålla för det de är till för. En fabriksny bil som går sönder efter 100 meter vill man inte köpa igen. Samma med mobiler som kostar svindyrt men bara man råkar tappa den lite lätt så är den i kras. Tack tusan att man blir sur.

Vad händer med en ny bil om du krockar med den?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-18 23:44:02

slackern skrev:
kullan skrev:

Vad händer med en ny bil om du krockar med den?

En fenomenalt elegant analogi slackern. Kullan, det är inte konstigt att displayen på din S3 sprack. Priset avgör inte hur tålig produkten är. I det här fallet valde du ett f.d. så kallat flaggskepp. De är byggda för att vara så högteknologiska som möjligt och inte för att vara så härdiga som möjligt. Se bara på vad ditt eventuella nyförvärv av en CAT-mobil kommer att kosta dig: inte 6000 kronor i vart fall. Är den däremot byggd för att tåla att tappas? Ja. Mobiltelefoner kan likt bilar vara konstruerade för olika saker. Det finns visserligen ingen schysst motsvarighet till härdiga mobilskal när det gäller analogin med bilar men du kan se din nya CAT som en Paramount Group Marauder och du kan se din nuvarande S3 som en Pagani Zonda. Testa att imaginärt krocka lite med båda dessa bilar och tänk vilken utav dem som tar mest skada.
Gripandekylig

Inläggav Miche » 2013-08-19 0:01:03

Ett litet förtydligande:
Gripandekylig skrev:Paramount Group Marauder

Bild
Gripandekylig skrev:Pagani Zonda

Bild
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Tiblan » 2013-08-19 6:41:20

Bäst vore om alla tillverkare var tvungna att kostnadsfritt byta glas till mobilerna när dom går sönder då skulle alla kunna ta den mobil dom vill ha.

Personligen skulle jag aldrig köpa en ny mobil om glaset gått sönder utan laga glaset och skaffa ett snyggt skal till. Letar skal till min Lumia 920 men har inte hittat något än men verkar inte heller behövas. Skulle dock varit trevligt med lite variation. Tycker det är skit att allt är ajfån hela tiden och att allt som görs anpassas till ajfån......
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav Zirre » 2013-08-19 8:41:29

Det är jättetråkigt att kullans mobil har gått sönder det är det. Med ett skal för en hundring hade det kanske inte blivit lika stor skada.

Nu kan vi väl hoppas på att nästa mobil blir rätt val för henne. (Mobiler är ju inte nåt som går att köpa i överflöd för alla)
Senast redigerad av Zirre 2013-08-19 8:49:18, redigerad totalt 1 gång.
Zirre

Inläggav Zirre » 2013-08-19 8:48:07

Tiblan skrev: Tycker det är skit att allt är ajfån hela tiden och att allt som görs anpassas till ajfån......
Jag håller med dig om det. 9 av 10 roliga tillbehör funkar bara till ajfån.
Zirre

Inläggav kullan » 2013-08-19 8:57:43

Jag har tittat på det gummerade skalet och på bilden syns det inte hur det ska i praktiken kunna stoppa en skada vid en olycka. Alltså bilden är otydlig på den punkten. Jag tycker det är för mycket display utanför skalet. Mitt bekymmer är väl att om jag lämnar in mobilen på lagning så blir jag utan mobil. Och jag har folk som måste kunna nå mig dygnet runt.

Och även om jag reparerade displayen vet jag inte om jag vågar använda mobilen igen eftersom den är så känslig. Då känns det bättre att skaffa en mobil som inte är så extremt känslig utan man kan tappa den utan en panikattack.

Jag hade gärna sluppit handla en ny mobil. Jag gillar inte att köpa teknikprylar, Men en telefon måste man ha helt enkelt och varför måste jag avstå från en smartphone bara för att jag vet att jag kan råka tappa den i golvet?
kullan

Återgå till IT-forum

Logga in