"Sluten avdelning", dokumentär ikväll TV2 kl 20.00
46 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
"Sluten avdelning", dokumentär ikväll TV2 kl 20.00
Det ska jag titta på, verkar intressant:
SVT: Sluten avdelningDen prisbelönta dokumentärfilmaren Maud Nycander har fått förtroendet att filma i en miljö som få av oss har tillträde till - en sluten psykiatrisk avdelning på S:t Görans sjukhus i Stockholm.
Under ett och ett halvt års tid har hon följt livet bakom de låsta dörrarna, och tittarna ges en unik inblick i en verksamhet som nästan ingen känner till men som det finns många myter om.
- Det är obegripligt att psykisk sjukdom fortfarande är så förknippat med skuld och skam. Jag vill skapa en öppenhet och förståelse. Det här är den viktigaste film jag gjort, säger filmaren Maud Nycander.
I den första delen får vi en inblick i hur det är att leva med bipolär (manodepressiv) sjukdom. Till avdelningen kommer både maniska och deprimerade patienter, några är inskrivna enligt LPT - lagen om psykiatrisk tvångsvård.
Hur är det att bli tvångsintagen? Hur hanterar man att vara psykiskt sjuk och förälder? Vad händer när man som manisk söker hjälp, men inte får plats på psyket? Vi får också följa personalens arbete med suicidbedömningar och patientsamtal.
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 1:20:00, redigerad totalt 1 gång.
Jag såg första avsnittet idag jag med. Jag hoppas många människor tar del av den. jag blev något förbryllad över hur lätt en del verkade ha för att få bli inlagd. Tänkte främst på kvinnan som fick bli inlagd för att vila upp sig..Men det är väll förstås olika utifrån vart man bor i landet.
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-05 1:20:01, redigerad totalt 1 gång.
Re: "Sluten avdelning", dokumentär ikväll TV2 kl 2
Alien skrev:SVT: Sluten avdelning
SVT skrev:SVT1 Måndag 22 mar 2010 kl 00.55
Stämmer inte. Nu visas Saltön. Det är tydligen den 23 mars som avses.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-05 1:20:01, redigerad totalt 1 gång.
Såg programmet.
Vad ska man säga? Det första är att jag har stor respekt inför människorna som medverkade, ja alltså patienterna.
Den kraftiga tjejens ord kändes väldigt...vördnadsbjudande.
En människa som kämpar på det viset hon och de andra gör har min största respekt, de är garanterat visare än alla klämkäcka coacher därute...du kan inte plugga dig fram till visdom, du kan inte köpa, mygla eller mingla dig till visdom.
Visdom är något alla vill ha, men inte de svårigheter och vedermödor som genererar visdom.
De gör en stor samhällelig gärning de som ställde upp, det finns otroligt mycket fördomar rörande psykiatrin och hur det funkar, och man behöver bevisligen inte vara "knäpp" för att bli inlagd.
Gillar också Maud Nycanders sätt att filma. Tydligt, distinkt, vilsamt och informativt utan att det blir spekulativt.
De borde komma ihåg hennes namn inför nästa guldbaggegala.
Vi lever i en ganska debil kultur andligt sett, allt ska helst vara glamour, fart & fläkt, bling-bling och melodifestivaler. Status & framgång är det som räknas mest när vi istället borde tala mer om värderingar, moral, mod, bildning och solidaritet.
Det är på tiden att vi börjar tala mer om livets svårare ämnen, och att vi luckrar upp fördomar och inskränkthet.
Fan vad helig jag låter helt plötsligt...
Vad ska man säga? Det första är att jag har stor respekt inför människorna som medverkade, ja alltså patienterna.
Den kraftiga tjejens ord kändes väldigt...vördnadsbjudande.
En människa som kämpar på det viset hon och de andra gör har min största respekt, de är garanterat visare än alla klämkäcka coacher därute...du kan inte plugga dig fram till visdom, du kan inte köpa, mygla eller mingla dig till visdom.
Visdom är något alla vill ha, men inte de svårigheter och vedermödor som genererar visdom.
De gör en stor samhällelig gärning de som ställde upp, det finns otroligt mycket fördomar rörande psykiatrin och hur det funkar, och man behöver bevisligen inte vara "knäpp" för att bli inlagd.
Gillar också Maud Nycanders sätt att filma. Tydligt, distinkt, vilsamt och informativt utan att det blir spekulativt.
De borde komma ihåg hennes namn inför nästa guldbaggegala.
Vi lever i en ganska debil kultur andligt sett, allt ska helst vara glamour, fart & fläkt, bling-bling och melodifestivaler. Status & framgång är det som räknas mest när vi istället borde tala mer om värderingar, moral, mod, bildning och solidaritet.
Det är på tiden att vi börjar tala mer om livets svårare ämnen, och att vi luckrar upp fördomar och inskränkthet.
Fan vad helig jag låter helt plötsligt...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 1:20:01, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag såg också programmet. Hade sett Maud Nycanders film Nunnan innan så jag visste att jag gillade hennes stil om den skulle kvarstå.
Kan konstatera att jag tycker att det liknade mycket det jag personligen sett av sluten avdelning dock inte via egen inläggning men många besök och samtal angående en vän.
Ett stort tack till medverkande som på ett bra sätt kunde förklara så lugnt och sansat deras upplevelse. Och äntligen en läkare som fick komma fram som sa lite vettiga saker i samtal med en patient. Inte ett tala till samtal. Även den äldre kvinnan lät sig vara med trots att man kunde se att hon var i ett skört tillstånd. Modigt och du har möjliggjort för många att förstå att när man mår så, framstår så, kan det bero på sjukdom, inte ovilja.
Kan konstatera att jag tycker att det liknade mycket det jag personligen sett av sluten avdelning dock inte via egen inläggning men många besök och samtal angående en vän.
Ett stort tack till medverkande som på ett bra sätt kunde förklara så lugnt och sansat deras upplevelse. Och äntligen en läkare som fick komma fram som sa lite vettiga saker i samtal med en patient. Inte ett tala till samtal. Även den äldre kvinnan lät sig vara med trots att man kunde se att hon var i ett skört tillstånd. Modigt och du har möjliggjort för många att förstå att när man mår så, framstår så, kan det bero på sjukdom, inte ovilja.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-05 1:20:01, redigerad totalt 1 gång.
Heliora skrev:Jag såg bara de sista tjugo minutrarna . Går den i repris, tro? Eller om den finns på nätet, SVTs hemsida eller nåt.. ?
Den finns här:
http://svtplay.se/v/1930421/dokumentarf ... del_1_av_2
HGJ skrev:Heliora skrev:Jag såg bara de sista tjugo minutrarna . Går den i repris, tro? Eller om den finns på nätet, SVTs hemsida eller nåt.. ?
Den finns här:
"Den här videon är tyvärr inte tillgänglig" står det. Jag kan höra filmen, men inte se den. Konstigt.
Är det något på datorn som jag behöver ladda hem?
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 1:20:01, redigerad totalt 1 gång.
Heliora,
vilken vävläsare kör du?
Testa i någon annan.
EDIT: Jag kör Chrome 3.0.196.2 och det funkar.
vilken vävläsare kör du?
Testa i någon annan.
EDIT: Jag kör Chrome 3.0.196.2 och det funkar.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:20:01, redigerad totalt 3 gånger.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Heliora skrev:HGJ skrev:Heliora skrev:Jag såg bara de sista tjugo minutrarna . Går den i repris, tro? Eller om den finns på nätet, SVTs hemsida eller nåt.. ?
Den finns här:
"Den här videon är tyvärr inte tillgänglig" står det. Jag kan höra filmen, men inte se den. Konstigt.
Det hände mig också förut. Har du provat med att uppdatera sidan? Det funkade i alla fall för mig.
Det funkade inte att uppdatera sidan. Jag har Internet Explorer som webbläsare. Klickade på "Hjälp"-knappen inne på SVT och fann att man kunde behöva installera Windows Media Player. Alltså jag har WMP på min dator, men jag kan bara lyssna på musik där, har inte kunnat se på musikvideor t ex. Så något fel är det väl på min WMP.
Inne på SVTs "Hjälp"-sida stod det dock att den hämtningsbara filen bara var tillgänglig för kunder med äkta Windowsprogram, och det har liksom inte jag....
Så vad göra??
Inne på SVTs "Hjälp"-sida stod det dock att den hämtningsbara filen bara var tillgänglig för kunder med äkta Windowsprogram, och det har liksom inte jag....
Så vad göra??
Ett bra program. Men eftersom jag s.a.s. gjort research inom ämnet på egen hand sedan tidigare, så var det inga nyheter för mig. Jag blir däremot jätteglad över att det för en gångs skull är en film som inte tar en negativ ställning till endera oss patienter eller vårdpersonalen, utan porträtterar alla inblandade som människor.
Det skall tilläggas att det är skillnad på en avdelning för affektiva sjukdomar och en för psykossjukdomar. Jag har legat på dessa två typer och på en som var specialinriktad på unga (mestadels flickor) med självskadeproblem (uj, vad jag var malplacerad). Eftersom klientelet skiftar mellan dessa, så är också stöknivån och samhörighetskänslan olika. Men det som alla patienter har gemensamt är att de är patienter, så trots åldersskillnader och verklighetsuppfattningsskillnader finns det en slags bakomliggande kollegialitet och ömsesidig stöttning.
Fast fick jag välja skulle jag vilja bli inlagd på psykosavdelningen nästa gång. Där kan jag få ett eget rum och de har vana av autister, så jag kan göra mig förstådd också när det gäller "konstiga småsaker" som i vilken ordning saker skall stå, hur stolar och tavlor skall vara placerade i förhållande till mig i samtalsrummet samt hur jag äter min frukost. När jag har ett depressionsskov kan jag inte anpassa mig till andra, förstår ni.
Men, alla ni som inte begriper hur det är att ha en psykisk sjukdom och som gång efter annan förminskar problematiken (och oss som är sjuka) skall ovillkorligen se de här två dokumentärerna. Vem vet, ni kanske lär er något?
Det skall tilläggas att det är skillnad på en avdelning för affektiva sjukdomar och en för psykossjukdomar. Jag har legat på dessa två typer och på en som var specialinriktad på unga (mestadels flickor) med självskadeproblem (uj, vad jag var malplacerad). Eftersom klientelet skiftar mellan dessa, så är också stöknivån och samhörighetskänslan olika. Men det som alla patienter har gemensamt är att de är patienter, så trots åldersskillnader och verklighetsuppfattningsskillnader finns det en slags bakomliggande kollegialitet och ömsesidig stöttning.
Fast fick jag välja skulle jag vilja bli inlagd på psykosavdelningen nästa gång. Där kan jag få ett eget rum och de har vana av autister, så jag kan göra mig förstådd också när det gäller "konstiga småsaker" som i vilken ordning saker skall stå, hur stolar och tavlor skall vara placerade i förhållande till mig i samtalsrummet samt hur jag äter min frukost. När jag har ett depressionsskov kan jag inte anpassa mig till andra, förstår ni.
Men, alla ni som inte begriper hur det är att ha en psykisk sjukdom och som gång efter annan förminskar problematiken (och oss som är sjuka) skall ovillkorligen se de här två dokumentärerna. Vem vet, ni kanske lär er något?
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:20:01, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev:Annars går programmet i repris i natt kl 0.55 i TV1. Det går också i repris 25/3 och 27/3.
Då orkar jag inte upp till träningen imorgon. Helst vill jag få till mediaspelaren så jag kan se den på nätet.
Heliora skrev:Alien skrev:Annars går programmet i repris i natt kl 0.55 i TV1. Det går också i repris 25/3 och 27/3.
Då orkar jag inte upp till träningen imorgon. Helst vill jag få till mediaspelaren så jag kan se den på nätet.
Prova med Firefox istället, jag har haft problem med SVTPlay och Internet Explorer ibland.
Senast redigerad av jorand 2011-05-05 1:20:01, redigerad totalt 1 gång.
Heliora skrev:Så vad göra??
Har du VLC Player? Annars ladda ner den <a href="http://swedish.toggle.com/lv/group/view/kl36434/VLC_Media_Player.htm">här</a> och installera och starta den.
Välj Media - Öppna fil och klistra in den här länken:
- Kod: Markera allt
http://media.svt.se/download/mcc/vision/kluster/20100321/PG-1129704-001A-SONDAGSDOKUMENTA-01.asx
(Se till att du får med hela länken)
Det borde gå.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:20:01, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag hatar att inte kunna namnge känslor ibland, som efter att ha sett programmet. Det enda jag kan säkert säga är att jag inte mår bra av att sett det. Kanske är det att veta vad som väntar om dagen kommer och jag måste bli en av dom. Kanske var det nån slags empati. Vet inte. Får se om jag vågar se del 2.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-05 1:20:01, redigerad totalt 1 gång.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Intressant program. Känner igen en del även om jag varit på en olåst allmänpsykiatrisk avdelning och en akutavdelning, där det var blandat med diagnoser. Undrar vilken avdelning som kommer nästa söndag?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 1:20:01, redigerad totalt 1 gång.
barracuber skrev:Heliora skrev:Så vad göra??
Har du VLC Player? Annars ladda ner den <a href="http://swedish.toggle.com/lv/group/view/kl36434/VLC_Media_Player.htm">här</a> och installera och starta den.
Välj Media - Öppna fil och klistra in den här länken:
- Kod: Markera allt
http://media.svt.se/download/mcc/vision/kluster/20100321/PG-1129704-001A-SONDAGSDOKUMENTA-01.asx
(Se till att du får med hela länken)
Det borde gå.
Tack, det funkade! Men jag skulle gärna vilja kunna se program inne på SVTs hemsida också, för nästa gång jag vill kunna se något så vet jag ju inte vad jag skall stoppa in för kod i VLC-läsaren. Några tips?
Mycket intressant, säger jag som nu också lyckats se programmet. Jag såg det ur ett utifrånperspektiv och det kändes ganska skönt på något sätt. Jag har aldrig varit inlagd och har hur dåligt jag än mått sett till att hålla mig undan från såna ställen. Psykläkaren i programmet verkade sympatisk iallafall.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 1:20:02, redigerad totalt 1 gång.