Slutat med Concerta (ADHD)
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Psykologen säger jag är mer ADHD nu... kan inte sitta still, rastlös när psykologen talar till de nya medlemmarna om "irrelevanta saker" som jag brukar kunna hantera. Studsar, pratar högt och länge och hoppar mellan ämnen... slutade med Concerta pga psykotiska symtom (inläggning)... vart vill jag komma med detta?
... att du vill prova nån annan medicin?
jag fick sluta med concerta pga att jag fick andnings svårigheter, och nu testar jag andra liknande mediciner istället.
jag fick sluta med concerta pga att jag fick andnings svårigheter, och nu testar jag andra liknande mediciner istället.
Det är bättre att försöka vara sig själv utan medicin och gå in för att ha något litet att pilla med oftare. Exempel på detta kan vara: Pussel, enklare spel, korsord, poesi, teckna, måla, sy för hand, pyssla, sticka, brodera, sminkningar, håruppsättningar, matlagning, och mycket annat
- BloodyPirate
- Anslöt: 2014-02-18
BloodyPirate skrev:Det är bättre att försöka vara sig själv utan medicin och gå in för att ha något litet att pilla med oftare. Exempel på detta kan vara: Pussel, enklare spel, korsord, poesi, teckna, måla, sy för hand, pyssla, sticka, brodera, sminkningar, håruppsättningar, matlagning, och mycket annat
funkar inte för mig, för jag skulle inte ha koncentrationen för att göra EN av dom sakerna eller fullfölja dem. jag försökte i 24 år utan framgång att vara utan, och med den så orkade jag saker som jag trodde var utanför kartan.
MsTibbs skrev:Psykologen säger jag är mer ADHD nu... kan inte sitta still, rastlös när psykologen talar till de nya medlemmarna om "irrelevanta saker" som jag brukar kunna hantera. Studsar, pratar högt och länge och hoppar mellan ämnen... slutade med Concerta pga psykotiska symtom (inläggning)... vart vill jag komma med detta?
Hur länge har du tagit Concerta? Jag har slutat p.g.a. de hemska biverkningarna som aldrig försvann, när Concerta verkar på mig så är det mest positivt, men det är de där timmarna när det börjar gå ur som allehanda hemska symtom kommer, senaste lite paranoia. Nu ska läkaren skriva ut Ritalin eller Medikinet med modifierad frisättning så det går snabbare ur kroppen. Får se hur det går med det.
Sadistic skrev:BloodyPirate skrev:Det är bättre att försöka vara sig själv utan medicin och gå in för att ha något litet att pilla med oftare. Exempel på detta kan vara: Pussel, enklare spel, korsord, poesi, teckna, måla, sy för hand, pyssla, sticka, brodera, sminkningar, håruppsättningar, matlagning, och mycket annat
funkar inte för mig, för jag skulle inte ha koncentrationen för att göra EN av dom sakerna eller fullfölja dem. jag försökte i 24 år utan framgång att vara utan, och med den så orkade jag saker som jag trodde var utanför kartan.
Vad har du för intressen då? Försök fokusera på något du verkligen gillar (även om det låter omöjligt)
Har du fler diagnoser än adhd?
- BloodyPirate
Sadistic skrev:BloodyPirate skrev:Det är bättre att försöka vara sig själv utan medicin och gå in för att ha något litet att pilla med oftare. Exempel på detta kan vara: Pussel, enklare spel, korsord, poesi, teckna, måla, sy för hand, pyssla, sticka, brodera, sminkningar, håruppsättningar, matlagning, och mycket annat
Jag har min bok som jag skriver på nu mitt i natten för jag ej kan sova.
Sadistic skrev:... att du vill prova nån annan medicin?
Jag ska vänta lite. Njuta lite. I hemlighet önska att det är en hypomani.
marcooleo skrev:MsTibbs skrev:Psykologen säger jag är mer ADHD nu... kan inte sitta still, rastlös när psykologen talar till de nya medlemmarna om "irrelevanta saker" som jag brukar kunna hantera. Studsar, pratar högt och länge och hoppar mellan ämnen... slutade med Concerta pga psykotiska symtom (inläggning)... vart vill jag komma med detta?
Hur länge har du tagit Concerta? Jag har slutat p.g.a. de hemska biverkningarna som aldrig försvann, när Concerta verkar på mig så är det mest positivt, men det är de där timmarna när det börjar gå ur som allehanda hemska symtom kommer, senaste lite paranoia. Nu ska läkaren skriva ut Ritalin eller Medikinet med modifierad frisättning så det går snabbare ur kroppen. Får se hur det går med det.
Fick Concerta typ mars 2008. Vet för jag fick den vid en intox av Zoloft (som jag skrivit om på den tiden).
BloodyPirate skrev:Vad har du för intressen då? Försök fokusera på något du verkligen gillar (även om det låter omöjligt)
Jag tror inte d riktade dig till mig men svarar ändå:
* Jobbar på Mediagruppen Karlstad. Skriver och illustrerar för tidningen ASP Bladet.
* Sitter i styrelsen för Attention Karlstad
* Teckna och måla
* Skriva
* Sova i tält och sånt
Diagnoser:
* Aspergers syndrom (mild men klockren, sa psykologen)
* ADHD (blandad typ)
* Schizoaffektivt syndrom (bipolär typ)
MsTibbs skrev:BloodyPirate skrev:Vad har du för intressen då? Försök fokusera på något du verkligen gillar (även om det låter omöjligt)
Jag tror inte d riktade dig till mig men svarar ändå:
* Jobbar på Mediagruppen Karlstad. Skriver och illustrerar för tidningen ASP Bladet.
* Sitter i styrelsen för Attention Karlstad
* Teckna och måla
* Skriva
* Sova i tält och sånt
Diagnoser:
* Aspergers syndrom (mild men klockren, sa psykologen)
* ADHD (blandad typ)
* Schizoaffektivt syndrom (bipolär typ)
Ser man på, du är väldigt intresserad av psykologi, diagnoser och människors mående alltså.
Då hade jag tecknat, målat och skrivit ännu mer för att minska rastlösheten i vardagen och gjort ännu fler utflykter när vädret tillåter
Ungefär samma de sagt om Asperger och adhd till mig. Den tredje vet jag inte riktigt lika mycket om, mer än att bipolära är lite som manodepressiva och adhd-diagnostiserade om jag fattat det hela rätt.
- BloodyPirate
BloodyPirate skrev:Ser man på, du är väldigt intresserad av psykologi, diagnoser och människors mående alltså.
Då hade jag tecknat, målat och skrivit ännu mer för att minska rastlösheten i vardagen och gjort ännu fler utflykter när vädret tillåter
Ungefär samma de sagt om Asperger och adhd till mig. Den tredje vet jag inte riktigt lika mycket om, mer än att bipolära är lite som manodepressiva och adhd-diagnostiserade om jag fattat det hela rätt.
Schizoaffektivär typ mitt emellan bipolär och schizofreni. Tack för svaret!
BloodyPirate skrev:Sadistic skrev:BloodyPirate skrev:Det är bättre att försöka vara sig själv utan medicin och gå in för att ha något litet att pilla med oftare. Exempel på detta kan vara: Pussel, enklare spel, korsord, poesi, teckna, måla, sy för hand, pyssla, sticka, brodera, sminkningar, håruppsättningar, matlagning, och mycket annat
Vad har du för intressen då? Försök fokusera på något du verkligen gillar (även om det låter omöjligt)
spel, 'konstande' med allt det kan innebära, och mina djur.
och jag lovar jag har provat vissa saker klarar jag av bättre då det är inom mitt special intresse. Utan concertan blir det mycket halv avslutade projekt och mindre 'spontant' gjorda saker. svårt att förklara - hursom så kan jag inte ta concerta längre och den nya medicinen funkar inte.
jag has AS / ADHD, därför är jag på AS forum.
MsTibbs skrev:Sadistic skrev:BloodyPirate skrev:Det är bättre att försöka vara sig själv utan medicin och gå in för att ha något litet att pilla med oftare. Exempel på detta kan vara: Pussel, enklare spel, korsord, poesi, teckna, måla, sy för hand, pyssla, sticka, brodera, sminkningar, håruppsättningar, matlagning, och mycket annat
Jag har min bok som jag skriver på nu mitt i natten för jag ej kan sova.Sadistic skrev:... att du vill prova nån annan medicin?
Jag ska vänta lite. Njuta lite. I hemlighet önska att det är en hypomani.
Jag brukar fastna i nät surfande, lite som en evig loading screen då jag inte orkar eller har lust med annat ._.
hypomani?
Sadistic skrev:hypomani?
Innan hade jag diagnosen bipolär. Hypomani är en mildare form av mani, skillnaden är väl grovt att vid hypomani kan man oftast fungera i vardagen även om man flyger på moln, ringer folk mitt i natten, knappt sover, gräver ner sig i fantastiska projekt man aldrig lyckas fullfölja för man börjar på nytt hela tiden. Dessa kommer episodvis, i stor skillnad från ADHD som man har hela tiden. Vid bipolär sjukdom används också andra mediciner, jag har Lamictal och litium.
Titti skrev:Hur kom det sig att de ändrade din diagnos?
Man sätter ju en så mild diagnos man kan först ofta, såvida det inte går att undvika annat. Schizoaffektiv står det i kriterierna tom har jag för mig att den aldrig får sättas på nyinsjuknade då den är så svår att sätta. Jag är fortfarande bipolär, det dyker upp på sjukintyg då ingen vet vad SZA är misstänker jag. Men i journalen så är schizoaffektiv den diagnos som är satt och gäller. Jag är för psykotisk för att "bara" vara bipolär har de kommit fram till. Som jag skrivit tidigare så ligger SZA i schizofrenispektrum, men mitt emellan schizofreni och bipolär.
Återgå till Aspergare och vården