Slottstappning - gammaldags ord
50 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Re: Slottstappning - gammaldags ord
Tack igen, Flia.
På tal om ordböcker så satte jag på radion igår precis när reprisen av denna Mammas nya kille-klassiker började: Spartakus och ordboken
På tal om ordböcker så satte jag på radion igår precis när reprisen av denna Mammas nya kille-klassiker började: Spartakus och ordboken
Re: Slottstappning - gammaldags ord
Ett par detaljer om någon bryr sig:
Nja, trampa har ersatt trä/träda i det sammanhanget. Finns ingen chans att träda kan utvecklas till trampa enligt någon ljudlag som har verkat i svenskan.
Jag skulle satsa mer på wider 'mot'.
Vildsvin skrev:inger skrev:Träda (verb) = gå. (Jmfr framträda och eng. tread. Har dock inget med avträde att göra. Eller har det det?)
I germansk tid hette det "tredan", något som i svenskan utvecklades till ordet "trampa" och i medellågtyskan till "treden". Eftersom det tyska versionen har något annorlunda betydelse än det svenska kunde vi enkelt berika vårt språk genom att låna in det.
Precis som "träda" är ett speciellt sätt att "gå" så är "avträde" en speciell typ av "avgång".
Nja, trampa har ersatt trä/träda i det sammanhanget. Finns ingen chans att träda kan utvecklas till trampa enligt någon ljudlag som har verkat i svenskan.
Vildsvin skrev:inger skrev:Vederlag?
wieder = åter, lage = läge.
I ekonomiska sammanhang uppstår återläget när arbetaren får vederlag av lönekontoret, eller när den som tagit en vara ger vederlaget till försäljaren. "Ekonomisk ersättning" är nog det närmaste moderna uttrycket. Detta behöver inte ske i pengar utan kan även handla om bytesvaror, aktier etc.
När arkitekter pratar om vederlag menar de nr 6 på bilden:
Det är där valvets tyngd åter har kontakt med det bärande golvet.
Jag skulle satsa mer på wider 'mot'.