Slipp direktreklam och telefonförsäljning
60 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Jag hoppas lära mig bli skarpare i tonen om de ringer men har nu ganska vattentäta skott. Har lyckats lära mig ignorera säljare (genom att inte svara) när de försöker fånga mig och börjar gå efter.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
Bravo, Sommar!
Utmärkt tillfälle att öva sig i att stå emot och säga ifrån, mot en person som ofta är exceptionellt envis men ändå en främling som man aldrig behöver ha kontakt med igen.
Själv är jag artig men kort. Väldigt kort. Och envisas de i alla fall så lägger jag bara på luren.
Utmärkt tillfälle att öva sig i att stå emot och säga ifrån, mot en person som ofta är exceptionellt envis men ändå en främling som man aldrig behöver ha kontakt med igen.
Själv är jag artig men kort. Väldigt kort. Och envisas de i alla fall så lägger jag bara på luren.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
Ibland har jag lekt med tanken att skicka räkning och debitera de företag som ringer. Femhundra spänn per påbörjad halvtimme kan väl vara lagom. Naturligtvis kommer de inte betala, och om man gör det ensamt och isolerat lär det inte vara till mycket nytta. Frågan är däremot vad som skulle hända om väldigt många gjorde så och alltid drog ärendet vidare till kronofogden när företagen inte betalar? Det skulle i vart fall orsaka en väldigt massa besvär och kostnader för företagen, även om de aldrig behöver betala själva räkningen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
ufo skrev:Kvasir: tanken har slagit mig med.
Men kostar det inte att dra ett ärende vidare till kronofogden?
Antar att just det är haken med det hela. Man kanske kan få något mindre nogräknat inkassoföretag att köpa fordran för en spottsyver? Baltic Inkasso eller några andra tuffa grabbar t.ex.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
tahlia skrev:ufo skrev:Men telefonförsäljarna får man vara otrevlig mot.
Inte skall man känna sig dum/otrevlig bara för att man svarar (Far åt helvete) o lägga på luren.
Jag uppskattar att ibland få någon att avreagera min inre ilska på.
Men får man verkligen det? Det här är människor som bara gör sitt jobb och som dessutom får uselt betalt för det. Jag tror inte att någon växer upp och tänker "Ja! Telefonförsäljare vill jag bli!". Det är snarare ett jobb man tar när man inget val har. Och då har jag inte hjärta att dessutom vara otrevlig mot personen.
Min dotter jobbade som telefonsäljare ett tag. Så hon har bett mig att alltid vara vänlig mot telefonförsäljare, för det är inte roligt att bli utskälld när man försöker göra sitt jobb och själv är vänlig.
Men säga att man inte är intresserad, vänligt men bestämt kan man alltid.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
ufo skrev:Men telefonförsäljarna får man vara otrevlig mot.
Inte skall man känna sig dum/otrevlig bara för att man svarar (Far åt helvete) o lägga på luren.
Jag uppskattar att ibland få någon att avreagera min inre ilska på.
Hur menar du?
Har du aldrig tänkt på att det finns många som sysslar med telefonförsäljning för att de inte har några andra alternativ till inkomst?
Jag jobbar själv med sälj (mestadels via telefon) och jag känner visst obehag inför att bli utskälld. Det har dock bara hänt en gång att någon skrikit åt mig (och denna gång p g a ett missförstånd) men jag kan inte påstå att jag inte alls tog illa vid mig.
Ingen gillar väl att bli utskälld, och då särskilt inte i en arbetssituation då man inte kan (och/eller får) bita ifrån tillbaka..
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
- missbutterfly
- Anslöt: 2007-02-13
Det är lätt att sitta på egna principer och höga hästar, men... själv skulle jag aldrig ta ett sådant jobb... blotta tanken på det känns nästan smutsig... Så känner jag om telefonförsäljning som princip.
Telefonförsäljning är vad som skuldsätter fler och fler privatpersoner, för att man skapar många många fler kunder, som luras/duperas in i transaktioner de annars aldrig hade tänkt en tanke på att ge sig in i, och sedan inte fixade.
Och i och med att lagarna och reglerna för skulder och fordringar är så vinklade till företags fördel och privatpersoners nackdel så vinner alltid företagen som byggt en affärsidé på att prångla ut något till så många som möjligt. Det de inte fick betalt för direkt får de betalt för av inkassobolagen de säljer fordringarna till, och deras telefonförsäljning har därmed skapat skulder som fan hos enskilda privatpersoner som kan få sina liv förstörda.
Så det känns inte som vilket yrke som helst, i mitt tycke... utan ett som alla som själva är enskilda privatpersoner borde akta sig noga för...
Telefonförsäljning är vad som skuldsätter fler och fler privatpersoner, för att man skapar många många fler kunder, som luras/duperas in i transaktioner de annars aldrig hade tänkt en tanke på att ge sig in i, och sedan inte fixade.
Och i och med att lagarna och reglerna för skulder och fordringar är så vinklade till företags fördel och privatpersoners nackdel så vinner alltid företagen som byggt en affärsidé på att prångla ut något till så många som möjligt. Det de inte fick betalt för direkt får de betalt för av inkassobolagen de säljer fordringarna till, och deras telefonförsäljning har därmed skapat skulder som fan hos enskilda privatpersoner som kan få sina liv förstörda.
Så det känns inte som vilket yrke som helst, i mitt tycke... utan ett som alla som själva är enskilda privatpersoner borde akta sig noga för...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
Det är inte försäljare som grupp jag retar mig på.
Utan de som inkräktar på mig.
En telefonförsäljare är lika mycket i mitt vardagsrum som om h*n skulle tränga sig in genom dörren med våld.
Gatuförsäljarna som tar tag i en och försöker pracka på mig varor brukar få bråttom iväg när jag får utbrott på dem.
Jag har all rätt i världen att få vara ifred.
Det är inte försäljare som grupp jag retar mig på.
Utan de som inkräktar på mig.
En telefonförsäljare är lika mycket i mitt vardagsrum som om h*n skulle tränga sig in genom dörren med våld.
Gatuförsäljarna som tar tag i en och försöker pracka på mig varor brukar få bråttom iväg när jag får utbrott på dem.
Jag har all rätt i världen att få vara ifred.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
Kan också tillägga att jag ibland på ren djävelskap tackar ja. Bara för att sedan ställa till med ett djävla liv när de sedan skickar varor som jag inte har beställt.
Det finns inte en chans i h***e att de kan bevisa att det var mig de pratade med. Bandinspelning är bara en bluff som får dig att tro det går att bevisa.
Notera: Erkänner du därimot att det var du som beställde så gäller överenskommelsen.
Det finns inte en chans i h***e att de kan bevisa att det var mig de pratade med. Bandinspelning är bara en bluff som får dig att tro det går att bevisa.
Notera: Erkänner du därimot att det var du som beställde så gäller överenskommelsen.
Alien skrev:det är inte roligt att bli utskälld när man försöker göra sitt jobb och själv är vänlig.
Saken är ju den att trevliga telefonförsäljare är sällsynta.
Det försöker att idiotförklara en när man inte är intresserad, "vadå vill du inte ringa billigare" osv.....
Sedan har vi också de där äklen som aldrig kommer fram till vad faan de vill.
Nää jag skall inte sälja något jag vill bara ge dig en sak aaaaaaleles graaaatis. PYTTSAN
Visst de gör bara sitt jobb, men ge faan i att ringa hem till mig.
ufo skrev:Alien skrev:det är inte roligt att bli utskälld när man försöker göra sitt jobb och själv är vänlig.
Saken är ju den att trevliga telefonförsäljare är sällsynta.
Inte på min arbetsplats.
Dessutom håller vi inte på och säljer några "suspekta prylar" och allt jag säger över telefon om produkten kan jag stå till svars för.
Men visst finns det oseriösa säljbolag.. Och de ska man passa sig för både som arbetssökande och potentiell kund.
Jag varnar då särskilt för telefoni-tjänst-försäljning via telefon.
Passa er för sådant säger jag bara!
Jag har själv arbetat på en firma som sålde sådana tjänster, och de blåste t o m mig på min lön.
Jag slutade (efter en dag) för att jag inte klarar av att sitta och ljuga för kunder.
Det kändes bara för ruttet!
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
- missbutterfly
De förfäljare som ringt till mig har varit väldigt trevliga. Så trevliga att jag ibland nästan fått dåligt samvete när jag är tvungen att göra dem besvikna (vilket säkert ingår i planen).
Och de kan också bli för trevliga och personliga. När de använder mitt förnamn och tilltalar mig som om vi vore gamla kompisar blir jag inte glad utan bara irriterad. Brukar då ta en debatt om detta istället för produkten.
Och de kan också bli för trevliga och personliga. När de använder mitt förnamn och tilltalar mig som om vi vore gamla kompisar blir jag inte glad utan bara irriterad. Brukar då ta en debatt om detta istället för produkten.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Och de kan också bli för trevliga och personliga. När de använder mitt förnamn och tilltalar mig som om vi vore gamla kompisar blir jag inte glad utan bara irriterad. Brukar då ta en debatt om detta istället för produkten.
Haha! Jag upplever det precis som du Inger, men omvänt. Jag får ofta en massa personlig information om kunden ifråga, som jag inte bett om.
Vissa tenderar att vilja berätta typ hela sin livshistoria när man ringer och blir enormt personliga.
Själv tycker jag att det är trevligt, för det mesta, men ibland kan jag bli rätt förbannad.
Det var t ex en kille som babblade på i en halvtimma om absolut nonsens och sedan sade han: "Jag hade gärna velat köpa eran produkt, för du låter så himla trevlig men man blir ju lurad att det sitter en söt tjej där i andra änden. Men jag vet att alla telefonförsäljare är fula; för fula för att kunna få jobb någonstans där man syns. Osv.."
Sådant kan nog vara enormt sårande för vissa skulle jag tro.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 2 gånger.
- missbutterfly
ufo skrev:missbutterfly:
Jag ifrågasätter inte att du är av en sällsynt art.
Bra
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 16:01:16, redigerad totalt 1 gång.
- missbutterfly
Inger skrev:Bravo, Sommar!
Tack!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:01:16, redigerad totalt 1 gång.
Resten av samtalet med telefonförsäljaren (när han fattat att jag var jag och inte ett barn):
- Så du är Inger?
- Ja.
- Stör jag?
- Ja, om du ska sälja nåt så stör du. Hur fick du mitt telefonnummer?
- Är du nixad?
- Ja.
- Jaha, då tar jag bort dig från listan.
Därmed var samtalet slut, innan jag ens behövde höra vad han ville sälja. Kändes underbart att bli respekterad av en försäljare för en gångs skull och slippa vidare tjafs!
- Så du är Inger?
- Ja.
- Stör jag?
- Ja, om du ska sälja nåt så stör du. Hur fick du mitt telefonnummer?
- Är du nixad?
- Ja.
- Jaha, då tar jag bort dig från listan.
Därmed var samtalet slut, innan jag ens behövde höra vad han ville sälja. Kändes underbart att bli respekterad av en försäljare för en gångs skull och slippa vidare tjafs!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:01:16, redigerad totalt 1 gång.
ufo skrev:Kan också tillägga att jag ibland på ren djävelskap tackar ja. Bara för att sedan ställa till med ett djävla liv när de sedan skickar varor som jag inte har beställt.
Bandinspelningen är inte, i alla fall inte alltid, en bluff! Jag har tvingat till mig den inspelning Tele-2 gjorde när de lurade min fru att byta mitt telefonabonnemang.
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:01:16, redigerad totalt 1 gång.
- HellviHumle
- Anslöt: 2008-09-24
Och nu när sonen(3 år) har börjat intressera sig för att prata i telefonen. Och när han följer med och bara vill få prata så svarar jag försäljarna "Ja ett ögonblick" och ger honom telefonen, och lämnar rummet.
Några minuter senare lägger han på luren för att den andra ändan inte fortsätter att prata.
Säkert inte så moget men vem orkar bry sig.
Några minuter senare lägger han på luren för att den andra ändan inte fortsätter att prata.
Säkert inte så moget men vem orkar bry sig.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 16:01:16, redigerad totalt 1 gång.
Jag dumpade mitt förrförra nummer hos Telenor eftersom de tvingade mig välja mellan att ha hemligt nummer och att listas på Eniro och Hitta och sådana ställen. Hade sedan Comviq ett tag, som låter en välja mellantinget. Nu har jag en tredje leverantör som låter mig göra samma sak.
Har inte anmält mig till något Nix, men inte heller förut blivit uppringd av någon telefonförsäljare, så jag blev väldigt förvånad när det hände härom veckan. Men det var min leverantör, så det fick väl gå för sig. Jag kan knappast dölja mitt nummer för dem.
(Sedan finns ju alltid motmanuskriptet.)
Har inte anmält mig till något Nix, men inte heller förut blivit uppringd av någon telefonförsäljare, så jag blev väldigt förvånad när det hände härom veckan. Men det var min leverantör, så det fick väl gå för sig. Jag kan knappast dölja mitt nummer för dem.
(Sedan finns ju alltid motmanuskriptet.)
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:01:16, redigerad totalt 1 gång.
- apkonstapel
- Anslöt: 2008-10-21
apkonstapel skrev:Har inte anmält mig till något Nix, men inte heller förut blivit uppringd av någon telefonförsäljare,
Det låter märkligt. När jag hade missat att återaktivera min spärr i Nix ringde telefonförsäljarna flera gånger om dagen. De gjorde uppehåll över helgen, vill jag minnas, men på måndagen satte de igång igen. Som mest ringde de åtta gånger på en dag. Så höll det på några veckor innan jag fick spärren att träda i kraft igen.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 16:01:16, redigerad totalt 1 gång.
Hur ska de kunna få tag i mina två aktiva telefonnummer? Jag bad i bägge fallen uttryckligen om att numren inte skulle lämnas till tredje part, och det verkar ha fungerat. Dock fick jag på det senaste abonnemanget hemligt nummer på köpet, men det var inte värre än att jag stängde av den tjänsten så var det precis som jag ville.
Det vore till och med lite intressant att anmäla mitt äldre nummer, som jag sällan använder, till Nix Telefon bara för att få det listat någonstans. Kanske börjar de ringa då?
Det vore till och med lite intressant att anmäla mitt äldre nummer, som jag sällan använder, till Nix Telefon bara för att få det listat någonstans. Kanske börjar de ringa då?
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:01:16, redigerad totalt 1 gång.
- apkonstapel
- Anslöt: 2008-10-21