Skydda dina googlesökningar före 1 mars och allmänt skydd
32 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Skydda dina googlesökningar före 1 mars och allmänt skydd
EFF tipsar om hur du förhindrar att Google lagrar alla dina sökningar ifall du skapat ett konto hos Google.
Samt hur man i övrigt håller sitt privatliv .. privat.
1. Don't put personally identifying information in your search terms (easy)
2. Don't use your ISP's search engine (easy)
3. Don't login to your search engine or related tools (intermediate)
4. Block "cookies" from your search engine (intermediate)
5. Vary your IP address (intermediate)
6. Use web proxies and anonymizing software like Tor (advanced)
http://www.torproject.org/
http://www.privoxy.org/
http://www.anonymizer.com/
Samt hur man i övrigt håller sitt privatliv .. privat.
3. Don't login to your search engine or related tools (intermediate)
4. Block "cookies" from your search engine (intermediate)
5. Vary your IP address (intermediate)
6. Use web proxies and anonymizing software like Tor (advanced)
http://www.torproject.org/
http://www.privoxy.org/
http://www.anonymizer.com/
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Re: Skydda dina googlesökningar före 1 mars och allmänt skyd
För mig fungerar
Dock 3 fungerar inte. När jag skapade google-email addressen så tänkte jag inte på att Google också har en sökmaskin. Idag så använder jag ibland duckduckgo, men ibland så behöver jag google search.
4 kanske fungerar med noscript
Inte 5 vet jag inget om
6 Tor använder jag ibland även för google-sökningar (ja man måste lösa en captcha men sen kan man söka så mycket man vill! )
Dock 3 fungerar inte. När jag skapade google-email addressen så tänkte jag inte på att Google också har en sökmaskin. Idag så använder jag ibland duckduckgo, men ibland så behöver jag google search.
4 kanske fungerar med noscript
Inte 5 vet jag inget om
6 Tor använder jag ibland även för google-sökningar (ja man måste lösa en captcha men sen kan man söka så mycket man vill! )
- Tor_och_i2p
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-08-11
Ärligt talat så fattar jag inte vad för skada som kan drabba mig. om google vill lagra mina sökningar så låt fan göra det då. Jag är inte så spännande.
Tack monstret!
Skadliga insticksprogram kan kapa ditt Facebookkonto: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.440279/skadliga-insticksprogram-kapar-ditt-facebook
Skadliga insticksprogram kan kapa ditt Facebookkonto: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.440279/skadliga-insticksprogram-kapar-ditt-facebook
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Det är väl bara om man är inloggad på nån av googles sidor som de sparar aktiviteterna?
Frånsett att mitt privatliv inte blir privat vad annars kan jag bli drabbad av?
Tja du tycker att det är roligt att få riktad annonsering. Det tycker inte jag. Så länge uppgifterna stannar hos Google så är det kanske inte så farligt för den enskilde men det som är jobbigt med utvecklingen på nätet är att tjänsteleverantörerna köper upp varandra och alltfler profiler slås ihop samt att säkerhetsinställningarna upprepade gånger ändras så att man rätt som det är står med en profil med mer information än man hade tänkt sig avslöja öppet redovisat för allmänheten. Detta har skett flera gånger med Facebook och i ännu högre grad med Google.
Det kan finnas tillfällen när det är nödvändigt för människor att deras privatliv blir privat om inte för deras egen skull kanske av hänsyn till närstående. Det är inte alltid så lätt att förutse vad en olämplig uppgift kan få för konsekvenser.
Sen kan det nog finnas en viss ökad risk att råka ut för olika typer av brottslighet om man är väldigt frikostig med privata uppgifter, såsom inbrott eller identitetsstöld
Det kan finnas tillfällen när det är nödvändigt för människor att deras privatliv blir privat om inte för deras egen skull kanske av hänsyn till närstående. Det är inte alltid så lätt att förutse vad en olämplig uppgift kan få för konsekvenser.
Sen kan det nog finnas en viss ökad risk att råka ut för olika typer av brottslighet om man är väldigt frikostig med privata uppgifter, såsom inbrott eller identitetsstöld
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Om man inte har Google-konto, alltså inte surfar inloggad på Google, är det lugnt då?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Återstår dessa säkerhetshål:
* Identifierande söktermer
* Cookies spårar mellan sessioner
* IP address kan spåras
* Cookies spårar mellan sessioner
* IP address kan spåras
- plåtmonster
Och det löser man genom att surfa anonymt?
Isf, hur fixar man anonym surfning på enklast vis?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Bjäbbmonstret skrev:Tja du tycker att det är roligt att få riktad annonsering.
Well, det bekommer mig inte. Jag läser inte reklamen så mig gör dom ingen vinst på.
jag har ingenting å dölja
- Issa Jesus
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2012-01-06
KrigarSjäl skrev:Och det löser man genom att surfa anonymt?
Om du skaffar en anonymiseringstjänst som IPredator gömmer du i alla fall din IP-address för utomstående. Kostar en femtiolapp i månaden, är enkelt att sätta upp och har bra prestanda. Sen kan man ju fundera hur mycket man kan lita på de som ligger bakom IPredator...
Stänger du av användingen av cookies blir det svårare för utomstående att identifiera dig, men många sidor kräver cookies. Då får man manuellt gå in och tillåta cookies för de sidorna.
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
Cookies är aldrig ett krav, det är alltid frivilligt. Jo, "krav" i så mening att vissa saker (som påloggning, profil, kundvagn mm) blir enklare med cookies aktiverat. Men sådana uppgifter går att fylla i upprepade gånger med lite extra ansträngning och få att fungera även utan cookies.
Vad gäller anonymisering så använde jag mig en gång av Tor och det var helt gratis. även i smartphone.
Vad gäller anonymisering så använde jag mig en gång av Tor och det var helt gratis. även i smartphone.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag tror att cookies är en överdriven fara, visserligen sparas det information om ditt surfande men den informationen sparas lokalt på den dator du surfar ifrån, det är ytterst få som har någon möjlighet att komma åt den informationen.
Miche skrev:Jag tror att cookies är en överdriven fara, visserligen sparas det information om ditt surfande men den informationen sparas lokalt på den dator du surfar ifrån, det är ytterst få som har någon möjlighet att komma åt den informationen.
HTML5 inför ju också en förbättrad utökad cookiefunktion - Session Storage och Local Storage där man skärpt säkerheten (kan dock inga detaljer). Så ifall man bara undviker riktigt gamla sajter (före XHTML/HTML5) bör man klara sig rätt väl. Utvecklingen på webben går och har alltid gtt väldigt fort, dvs bland utvecklarna. Gamla sajter lyser idag lite som fyrar. Ser man en gammal sajt idag så bör man dra öronen åt sig (framförallt om det är en säljsajt/webshop). Om ägaren inte moderniserar sin sajt kan man undra över dennes affärsidé från i grunden.
- barracuber
barracuber skrev:kan man undra över dennes affärsidé från i grunden
Att det viktiga är det man säljer, inte webbsajten?
För övrigt kan man hantera cookies genom att tillåta dom. Och sedan ha automatisk radering av de som är äldre än X dagar.
IP skydd ordnas mha proxy eller allra helst TOR.
- plåtmonster
barracuber skrev:Cookies är aldrig ett krav, det är alltid frivilligt. Jo, "krav" i så mening att vissa saker (som påloggning, profil, kundvagn mm) blir enklare med cookies aktiverat. Men sådana uppgifter går att fylla i upprepade gånger med lite extra ansträngning och få att fungera även utan cookies.
På vissa websidor är smarta nog att komma ihåg inloggningar etc även om inte cookies är aktiverade, andra inte. Jag har använt websidor där det inte går att logga in om man har inaktiverat cookies.
- Sammelsurium
Miche skrev:Jag tror att cookies är en överdriven fara, visserligen sparas det information om ditt surfande men den informationen sparas lokalt på den dator du surfar ifrån, det är ytterst få som har någon möjlighet att komma åt den informationen.
Grejen är att om det t.ex ligger en Facebook-reklam på sida X så kan FB se att du har varit inne på den sidan. När du sedan går in på sida Y kan FB se att samma "person" varit inne på sida Y och kan således koppla samman att du har varit inne på både sida X och sida Y.
Ju sidor du besöker som har FB-reklamen desto mer kommer FB att veta om dina surfvanor.
- Sammelsurium
Nästa person som använder samma dator får sedan underlig reklam och blir väldigt undrande..
- plåtmonster
Sammelsurium skrev:Jag har använt websidor där det inte går att logga in om man har inaktiverat cookies.
Det är ganska nonchalant att stänga ute de användare som inaktiverat cookies dvs att göra sajtens funktion beroende av någonting som är frivilligt för användaren. I en sajts utveckling ingår att testa i olika miljöer inklusive avinaktivetat javascift, css, cookies mm. Annars har sajten inte gjort sin hemläxa vilket kan straffa sig.
- barracuber
Om man surfar med Firefox så kan man ju använda Collusion för att se till vilka parter sidorna skickar cookies. Jag testade det under drygt en vecka och det var fantastiskt vilket "spindelnät" det blev...var rätt överraskad att t.o.m. Twitter delar information om mig, jag har aldrig använt Twitter...
De blå är sidor man besökt, de grå är sidor man inte besökt.
De blå är sidor man besökt, de grå är sidor man inte besökt.
plåtmonster skrev:Återstår dessa säkerhetshål:
Vad menas med det här, konkret?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Om du gör en sökning på Google efter KrigarSjäl kombinerat med några andra ord så lagras både orden och kombinationerna i en databas tillsammans med den IP som du sökt ifrån. Tillsammans med alla andra sökningar från detta IP går det att bygga en bild av den som sökt (syftet Google har med det är att kunna skapa riktad reklam som har ett högre marknadsmässigt värde än vilken slumpartad reklam som helst).