Skumt bredband
30 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Skumt bredband
Mitt bredband, eller rättare sagt den uppkolling som nu ingår i min nuvarande andrahndskvart beter sig skumt. Det kan fungera utan problem i flera timmar. För att sedan helt plötsligt sluta fungera. Det som händer då är att jag oavsett vilken webbsida jag försöker ladda kommer till meddelandet at sidan inte kan nås av webbläsaren. I det här fallet google crome. När jag tittar på uppkopplingen idatorn ser det ut som om den är igång och att signalstyrkan (trådlöst nätverk) är utmärkt. Varför händer detta? Jag finner ingen logisk förklaring till det.
Jag och datorer är en usel kombination. Jag råkar alltid ut för sådana hör konstiga fel.
Har provat att starta om datorn. Det hjälper inte. Att stänga av datorn helt hjälper ibland, men felet återkommer fort även efter denna åtgärd (det fungerar ett tag först för att sedan gå ner igen). Jag fattar inte hur detta kan komma sig. Ibland kan det fungera hela dagar, ibland inte alls länge. Märk väl att det trådlösa nätverket hela tiden indikerar att jag är ansluten med god signalstyrka.
Nu har jag gett upp och startat igång mitt mobila bredband, men det är ju ingen lösning på problemet. Jag blir tokig på att dessa oförklarliga fel som det inte går att göra något åt hela tiden drabbar mig.
Jag och datorer är en usel kombination. Jag råkar alltid ut för sådana hör konstiga fel.
Har provat att starta om datorn. Det hjälper inte. Att stänga av datorn helt hjälper ibland, men felet återkommer fort även efter denna åtgärd (det fungerar ett tag först för att sedan gå ner igen). Jag fattar inte hur detta kan komma sig. Ibland kan det fungera hela dagar, ibland inte alls länge. Märk väl att det trådlösa nätverket hela tiden indikerar att jag är ansluten med god signalstyrka.
Nu har jag gett upp och startat igång mitt mobila bredband, men det är ju ingen lösning på problemet. Jag blir tokig på att dessa oförklarliga fel som det inte går att göra något åt hela tiden drabbar mig.
Re: Skumt bredband
Sådant är ju heljobbigt, första jag skulle göra är att pinga tex http://www.sunet.se kontinueligt med någon sekunds intervall bara för att kontrollera när websidorna går ned ifall datorn fortfarande kan skicka trafik.
Går det trafik så kan man utesluta att det är själva uppkopplingen det är bekymmer med.
Det kan tom vara så att länken hålls uppe för att det går trafik i kopplingen och du inte får några bekymmer om det skickas ett paket i minuten eller så.
Går det trafik så kan man utesluta att det är själva uppkopplingen det är bekymmer med.
Det kan tom vara så att länken hålls uppe för att det går trafik i kopplingen och du inte får några bekymmer om det skickas ett paket i minuten eller så.
Ping google.se (eller vad som helst) och ping 8.8.8.8 (för att utesluta DNS problem)
Funkar det trots att webbläsaren strular testa en annan webbläsare. Funkar det inte då heller så kan man börja misstänka uppkopplingen. Första jag hade gjort är nog att skapa en ny anslutning. Använder du windows så finns det nog någon nätverksfelsidentifierare i kontrollpanelen, testat den?
Funkar det trots att webbläsaren strular testa en annan webbläsare. Funkar det inte då heller så kan man börja misstänka uppkopplingen. Första jag hade gjort är nog att skapa en ny anslutning. Använder du windows så finns det nog någon nätverksfelsidentifierare i kontrollpanelen, testat den?
prodge64 skrev:Vad är det för speciellt med adressen 8.8.8.8?
Enkel att komma ihåg. Sällan eller aldrig nere (google).
Det kan vara ett värmeproblem på modemet vilket jag råkat ut för, inte minst i somras.
Om det är ett ADSL-bredband kan det bero på att modemet inte är anslutet till första jacket (då kan telefonsamtal störa, speciellt då luren lyfts respektive läggs på), även detta problem har jag upplevt.
Möjligt att ett annat trådlöst i nätverk i närheten ligger på samma kanal och stör, vilket knappast påverkar signalstyrkan (jag kan för lite om sånt, men det är inte bra med flera trådlösa nätverk på samma kanal). Om du har en smartphone så skaffa hem en WiFi-analysator som visar vilka kanaler som används.
Om det är ett ADSL-bredband kan det bero på att modemet inte är anslutet till första jacket (då kan telefonsamtal störa, speciellt då luren lyfts respektive läggs på), även detta problem har jag upplevt.
Möjligt att ett annat trådlöst i nätverk i närheten ligger på samma kanal och stör, vilket knappast påverkar signalstyrkan (jag kan för lite om sånt, men det är inte bra med flera trådlösa nätverk på samma kanal). Om du har en smartphone så skaffa hem en WiFi-analysator som visar vilka kanaler som används.
Finns vanliga dataprogram där man kan titta efter vilka kanaler som nätverken ligger på. Är det så flera av grannarna kör på samma kanal kan man byta. I
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
De brukar strula ändå, har varit med om att det ligger nere flera timmar i sträck...Miche skrev:Om det är ett ADSL-bredband kan det bero på att modemet inte är anslutet till första jacket (då kan telefonsamtal störa, speciellt då luren lyfts respektive läggs på), även detta problem har jag upplevt.
- Mellanvärld
- Anslöt: 2010-11-28
Mellanvärld skrev:De brukar strula ändå, har varit med om att det ligger nere flera timmar i sträck...
Då kan modemet vara paj (fungerar sporadiskt)!
Provade att byta modem, märkte ingen skillnad. Kan det vara fel på telestationen; problemen började efter hastighetsbyte.Miche skrev:Mellanvärld skrev:De brukar strula ändå, har varit med om att det ligger nere flera timmar i sträck...
Då kan modemet vara paj (fungerar sporadiskt)!
- Mellanvärld
Mellanvärld skrev:Provade att byta modem, märkte ingen skillnad. Kan det vara fel på telestationen; problemen började efter hastighetsbyte.
Inte omöjligt! Felanmäl hos din ISP, du har gjort vad du kunnat för att hitta felet (om det nu inte är en router mellan som krånglar)!
En router borde dock inte påverka modemets synk-lampa; provade även att koppla förbi routern, gjorde varken till eller från.Miche skrev:Mellanvärld skrev:Provade att byta modem, märkte ingen skillnad. Kan det vara fel på telestationen; problemen började efter hastighetsbyte.
Inte omöjligt! Felanmäl hos din ISP, du har gjort vad du kunnat för att hitta felet (om det nu inte är en router mellan som krånglar)!
- Mellanvärld
När felet uppstår fungerar ingenting att ladda från nätet, varken saker via webbläsare, spotify etc. Trots att datorn säger att den är ansluten till internet med utmärkt signalstyrka. Felet avhjälps inte genom att koppla ifrån och ansluta igen. Felet avhjälps inte om jag startar om datorn, men väl om jag stänger av den helt. Men det återkommer senare igen. Det kan handla om timmar innan det återkommer, ibland mycket kortare. Jag fattar inget av detta.
Om jag använder mitt mobila bredband så uppstår inte detta problem.
Jag drar av detta slutsatsen att det är min datorn som det är fel på. Som vanligt så har den pryl jag köpt något fel som inte går att avhjälpa. Jag ska helt enkelt inte ha några tekniska prylar verkar det som. Allt jag har får mystiska fel som ingen kan förklara eller åtgärda. Eller så är det bara jag som är för dum.
Jag får väl leva med att det krånglar, som alla mina andra prylar.
*skittrött på tekniska saker - ge gör aldrig annat än krånglar*
Om jag använder mitt mobila bredband så uppstår inte detta problem.
Jag drar av detta slutsatsen att det är min datorn som det är fel på. Som vanligt så har den pryl jag köpt något fel som inte går att avhjälpa. Jag ska helt enkelt inte ha några tekniska prylar verkar det som. Allt jag har får mystiska fel som ingen kan förklara eller åtgärda. Eller så är det bara jag som är för dum.
Jag får väl leva med att det krånglar, som alla mina andra prylar.
*skittrött på tekniska saker - ge gör aldrig annat än krånglar*
Har du försökt med det som Parvlon sa? Försök pinga en IP när problemet uppstår. Jag tycker det låter som DNS problem.
Jag hade nåt liknande problem för ett par år sen. Det visade sig att om jag körde nån uppladdning och uppladdningshastigheten gick upp på max så la nerkontakten av helt. Det tog ett par minuter innan den kom igång igen.
Att det funkar för dig efter avstängning av datorn kanske beror på att det tar tillräckligt lång tid?
Om du har inbyggt modem så kanske det inte startas om vid omstart av datorn, däremot efter avstängning.
Min lösning var att använda Netlimiter ställd strax under max upp när jag kör fildelningsprogram och andra uppladdningar.
Att det funkar för dig efter avstängning av datorn kanske beror på att det tar tillräckligt lång tid?
Om du har inbyggt modem så kanske det inte startas om vid omstart av datorn, däremot efter avstängning.
Min lösning var att använda Netlimiter ställd strax under max upp när jag kör fildelningsprogram och andra uppladdningar.
Senast redigerad av Dagobert 2011-04-07 11:23:03, redigerad totalt 2 gånger.
Dagobert skrev:Jag hade nåt liknande problem för ett par år sen. Det visade sig att om jag körde nån uppladdning och uppladdningshastigheten gick upp på max så la nerkontakten av helt. Det tog ett par minuter innan den kom igång igen.
Att det funkar för dig efter omstart av datorn kanske beror på att det tar tillräckligt lång tid?
Detta är än idag relativt vanligt förekommande vid bland annat ADSL-anslutningar, det är en teknisk begränsning.
Jag la till det här medan prodge postade:
Vi verkar ha samma problem som du Kristofer.
Täckning finns men likförbannat går det inte att ansluta.
Har brandväggen någon betydelse i sammanhanget?
Täckning finns men likförbannat går det inte att ansluta.
Har brandväggen någon betydelse i sammanhanget?
Mitt problem är att täckning finns och datorn säger att den är ansluten, men det fungerar inte att surfa, streama etc...
När problemet inträffar fungerar ingenting. Trots att uppkopplingen enligt windows är igång.
Jag fildelar inget så det är ingen uppladdning som kan gå till max.
Skulle det vara själva uppkopplingen borde ju windows indikera att den är nere.
Jag antar att jag får väja mig vid detta, för så här (eller liknande olösliga irriterande fel) har jag haft med tre alla datorer jag ägt genom åren. Kastar snart ut fanskapet, trots att min dator bara är tre månader gammal. Köper snart ny för jag orkar inte med att alla datorer jag har hela tiden bråkar och det aldrig går att lösa.
Felet inträffar när som helst, det kan gå timmar innan problem kommer, eller som ikväll att det blir problem på mindre än 30min.
Det är ingen ADSL-anslutning som jag har. Tror att det är en BBB-uppkopplign, men jag vet inte eftersom den inte är min utan bara ingår i den lgh dör jag råkar bo detta halvår.
När problemet inträffar fungerar ingenting. Trots att uppkopplingen enligt windows är igång.
Jag fildelar inget så det är ingen uppladdning som kan gå till max.
Skulle det vara själva uppkopplingen borde ju windows indikera att den är nere.
Jag antar att jag får väja mig vid detta, för så här (eller liknande olösliga irriterande fel) har jag haft med tre alla datorer jag ägt genom åren. Kastar snart ut fanskapet, trots att min dator bara är tre månader gammal. Köper snart ny för jag orkar inte med att alla datorer jag har hela tiden bråkar och det aldrig går att lösa.
Felet inträffar när som helst, det kan gå timmar innan problem kommer, eller som ikväll att det blir problem på mindre än 30min.
Det är ingen ADSL-anslutning som jag har. Tror att det är en BBB-uppkopplign, men jag vet inte eftersom den inte är min utan bara ingår i den lgh dör jag råkar bo detta halvår.
Att Windows visar ok tyder på att datorn uppfattar modemets (eller vad du har, var ett tag sedan jag läste tråden) signal, och att problemet ligger på vägen in till huset. ville bara säga det, ursäkta om det var självklart.
Om du har windows 7 finns det ett nätverksschema som visar var problemet kan ligga
Har du kört bredbandskollen.se eller tptest? Jag tycker tptest är bäst för då slipper man att flash kan störa.
Om du har windows 7 finns det ett nätverksschema som visar var problemet kan ligga
Har du kört bredbandskollen.se eller tptest? Jag tycker tptest är bäst för då slipper man att flash kan störa.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Förtydligande:
Har inte BredBandsBolaget ADSL?
Kristofer skrev:Det är ingen ADSL-anslutning som jag har. Tror att det är en BBB-uppkopplign
Dagobert skrev:Förtydligande:Kristofer skrev:Det är ingen ADSL-anslutning som jag har. Tror att det är en BBB-uppkopplign
Jo, sedan de köptes upp av Telenor 2005.