Skrivaren skriver ut på eget bevåg!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Skrivaren skriver ut på eget bevåg!

Inläggav Alien » 2011-01-29 3:17:39

Jag sitter och läser en tråd på AF. Plötsligt hörs ett oväsen och skrivaren startar och skriver ut ena sidan efter den andra i tråden. Jag vill inte alls ha några utskrifter av AF, men nu skriver den ut hela långa tråden! Pappret i kassetten tar slut.

Dels fattar jag inte varför den börjar skriva ut, jag har inte gett något utskriftskommando. Dels undrar var jag snabbt kan annullera utskriften. Om jag skulle behöva skriva ut något så måste jag sätta på skrivaren igen, och då kommer den förstås att fortsätta att skriva ut AF först. :?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Lilla Gumman » 2011-01-29 9:48:57

Hej!

På vår skrivare har vi en knapp som heter Stop/Exit. Om vi trycker på den stoppas utskriften. Det kan också hjälpa att stänga av skrivaren för att på så sätt nollställa skrivarens minne. Har du provat, så att du vet att det inte funkar att stänga av skrivaren?

I datorn kan man ju altlid rensa i utskriftshanteraren när det händer. Gå in på Kontrollpanelen, välj maskinvara och sen skrivar. Sen är det bara stt dubbelklicka på skrivaren så kommer utskriftshanteraren upp. Klicka på det som skrivs ut och tryck på delete. De sidor som hunnit överföras till skrivaren skriver ut ändå, så då kan man behöva stänga av skrivaren för att nollställa den.

Men varför skrivaren skriver ut plötsligt vet jag inte.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Ärlige Frank » 2011-01-29 11:22:23

Ge den en omgång tillsammans med Lilla Gumman <3
Ärlige Frank
Ny medlem

Anslöt: 2010-12-28

Inläggav barracuber » 2011-01-29 11:46:24

Lilla Gumman skrev:...I datorn kan man ju altlid rensa i utskriftshanteraren när det händer. Gå in på Kontrollpanelen, välj maskinvara och sen skrivar. Sen är det bara stt dubbelklicka på skrivaren så kommer utskriftshanteraren upp. Klicka på det som skrivs ut och tryck på delete. De sidor som hunnit överföras till skrivaren skriver ut ändå, så då kan man behöva stänga av skrivaren för att nollställa den.

Detta brukar dock ta extremt lång tid i Windoze (om det öht funkar) ..I OS X funkar det bättre.

Lilla Gumman skrev:Men varför skrivaren skriver ut plötsligt vet jag inte.

Inte jag heller.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Alien » 2011-01-30 19:18:58

Att stänga av skrivaren går inte snabbt. Den är placerad på en hylla. För att komma åt att stänga av den, måste jag kliva upp på soffans armstöd. Detta kräver en viss försiktighet, så jag inte ramlar och bryter lårbenshalsen. Det går i så fall fortare att stoppa utskriften genom att ta bort pappren ur kassetten.

Att gå in på kontrollpanelen går inte heller fort. Vad jag skulle behöva är att kunna klicka på någon ikon längst ned.

Jag tycker inte jag kan ha kommit åt någon tangent av misstag. Svårt att "råka" komma på både Ctrl och P samtidigt.

Ingen som råkat ut för samma sak?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Miche » 2011-02-01 2:45:16

Alien skrev:Att gå in på kontrollpanelen går inte heller fort. Vad jag skulle behöva är att kunna klicka på någon ikon längst ned.

Så länge som utskriften skickas från datorn så ligger det en skrivarikon längst ner bredvid klockan, har den försvunnit ligger hela utskriften buffrad i skrivaren, då är det den du måste bryta utskriften hos...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav emer2 » 2011-02-07 7:14:10

Snabbstopp? :shock:
Ryck ut skrivarens sladd/220volt, nere vid golvet, bara skrivarsladden. Borde nolla skrivaren dessutom. Den har ju en liten strömbrytare också nånstans.
Installera om skrivarens drivrutin. Mest för att utesluta den eventuella felkällan.
Kolla hur skrivaren mår! Dammig? Gammal och glapp? Glappande anslutningar? Inte så troligt fel dock.
Om den utan direkt order skriver ut saker, kan felet ligga i ditt tangentbord/mus. D.v.s. trasigt, kärvande knapp eller glapp som aktiverar utskrift av öppet fönster/dokument. Mild rengöring föreslås, passande för din dator förstås.
Det vanligaste felet enligt bekant som jobbat många år med datasupport: Användaren! :wink:
Kanske har du printgenväg på tangentbordet och trycker på den av misstag?
Fel på windows/mac operativsystem, visst kan det hända men är inte så vanligt vad jag vet.(och har inte hört talas om på många år).

Inget funkar? Återvinn skräpet på din lokala sopstation!
emer2

Anslöt: 2010-10-24

Återgå till IT-forum

Logga in