Skriva ut + faxa via datorn

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Skriva ut + faxa via datorn

Inläggav Lilla Gumman » 2010-06-02 12:31:33

Hej!

Jag kan inte skriva ut på vår multifunktionsskrivare. Maken kan, så jag får skicka via mejl till honom så kan han skriva ut.

Jag har skrivaren installerad och det är rätt skrivare vald (alltså inte fax eller nåt liknande) när jag ska skriva ut. Dokumentet (oftast skrivet i Word) hamnar i skrivarkö men blir liggande där utan att skrivas ut.

Jag har försökt att få igång fax via datorn, men får det inte att fungera riktigt. Vi kan faxa via multifunktionsskrivaren och maken kan faxa även via datorn. Det finns en faxguide i Word, som jag inte riktigt får att fungera. Men oftast har jag ju skrivit ett dokument i Word som jag sedan skickar som bifogad fil i mejl till de som har det, och vill sedan faxa det till de som har fax istället. Då vore det smidigare att kunna faxa dokumentet direkt i datorn, istället för att skriva ut det (genom att skicka til maken, jag kan ju inte skriva ut) och faxa sen, eller kopiera texten och klistra in i faxguiden.

För att göra det hela tydligare så kan jag inte faxa via faxguiden i datorn. Inte på något vis. Jag får skriva brev/hälsningar med tjock svart eller mörkblå tuschpenna och sedan lägga i multifunktionsskrivaren och faxa iväg det. De sm har fax vill inte att man skriver med bläck/kulspetspenna, det syns dåligt när det kommer fram.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav barracuber » 2010-06-02 12:40:52

Så det finns verkligen folk som fortfarande använder fax? :shock: Är det myndigheter som tar emot underskrifter den vägen?

Har bara faxat från en jobbdator några gånger, aldrig hemma.

Att du bara hamnar i skrivarkön låter som något kommunikationsfel mellan datorn och skrivaren, kanske nåt fel i USB-kommunikationen. Eller har du en trådlös skrivare?

Har du några gula utropstecken i Enhetshanteraren?

Du kan högerklicka på skrivaren och välja Utskriftsinställningar... och kolla runt där. jag har en Brother Laser och den installerar en egen flik som heter Support. Kanske din skrivare också gör det. I min Supportflik kan man göra diagnostiska tester, testa fonter, inställningar. Skriva ut provsida ska man också kunna göra nånstans.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Parvlon » 2010-06-02 13:01:59

Typiskt.

SUNET:s tjänst för faxförmedling stängs av

SUNET:s tjänst för faxförmedling stängs av fr.o.m. 2010-01-01

Eftersom användningen av SUNET:s tjänst för faxförmedling minskat kraftigt har styrelsen för SUNET beslutat att stänga av denna tjänst från den 1 januari 2010.

Inlagt av Hans Wallberg den 29 december 2009
http://basun.sunet.se/html_docs/info_sunet/fax_gate.html
Var nog en av de bättre, helt gratis.

Finns andra, men om de funkar vet jag ej.
http://www.tpc.int
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Lilla Gumman » 2010-06-02 21:14:45

Hej!

barracuber skrev:Så det finns verkligen folk som fortfarande använder fax? :shock: Är det myndigheter som tar emot underskrifter den vägen?

Har bara faxat från en jobbdator några gånger, aldrig hemma.

Att du bara hamnar i skrivarkön låter som något kommunikationsfel mellan datorn och skrivaren, kanske nåt fel i USB-kommunikationen. Eller har du en trådlös skrivare?

Har du några gula utropstecken i Enhetshanteraren?

Du kan högerklicka på skrivaren och välja Utskriftsinställningar... och kolla runt där. jag har en Brother Laser och den installerar en egen flik som heter Support. Kanske din skrivare också gör det. I min Supportflik kan man göra diagnostiska tester, testa fonter, inställningar. Skriva ut provsida ska man också kunna göra nånstans.

Min svärmor använder fortfarande fax, men hon har dator och mejladress också. En av mina svägerskor har en egen dator, men vägrar skaffa mejl utan använder fax eller vanliga brev. Då och då får vi små trevliga hälsningar på faxen, och det är ju pappersslöseri att först skriva i datorn, sedan skriva ut texten, faxa texten och sen slänga papperet.

Nej, inga utropstecken i Enhetshanteraren.

Min skrivare står dock i Offline-läge när jag går in på Skrivare i Kontrollpanelen. Vid försök att skriva ut en testsida går det inte heller.

Skrivaren är kopplad direkt till vår trådlösa router. Den är alltså inte kopplad till en dator med usb eller liknande. Maken kan skriva ut så felet ligger inte i routern.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2010-06-04 22:05:28

Hej!

Jag har provat att avinstallera skrivaren och installera drivrutinen igen. Jag måste ha gjort något fel. Innan jag avinstallerade stod skrivaren som Offline jämt. Nu står det: "Tar bort. -Offline"

Ingenting verkar funka.

Det är en Brother MFC-425CN Network. Och ja, jag har gått via Brothers hemsida för att avinstallera och installera igen.

Jag är glad att jag kan skicka till maken som kan skriva ut vid behov.

När jag skriver i Word och skickar till min pappa kan han inte läsa det trots att han har Word själv. Han har en nyare version än jag, men Word brukar ju vara bakåtkompatibelt.

Hälsningar

Lilla Gumman

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Återgå till IT-forum

Logga in