Skriva snabbare på dator?
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Skriva snabbare på dator?
Hej allihopa!
Jag skulle vilja ha tips på hur man kan öva upp sin skrivhastighet på dator (tangentbordet). Men utan att för den skull skriva en massa fel förstås.
Finns det någon slags drill-övningar man kan använda sig av (ungefär som när man lär sig spela ett instrument - att man tränar samma stycke om och om igen, för att få in grunderna.)
Finns det något sådant utlagt på internet eller någon bok eller annat ni kan tipsa om?
(Skriver ni fort eller sakta?)
Jag skulle vilja ha tips på hur man kan öva upp sin skrivhastighet på dator (tangentbordet). Men utan att för den skull skriva en massa fel förstås.
Finns det någon slags drill-övningar man kan använda sig av (ungefär som när man lär sig spela ett instrument - att man tränar samma stycke om och om igen, för att få in grunderna.)
Finns det något sådant utlagt på internet eller någon bok eller annat ni kan tipsa om?
(Skriver ni fort eller sakta?)
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:17:46, redigerad totalt 1 gång.
Googlade på <a target="_blank" href="http://www.google.com/search?q=speed+typing&rls=com.microsoft:sv:IE-Address&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7SUNA_sv">speed typing</a>.
Det verkar finnas en hel del, både gratis online och licensprogram.
/Barracuber
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:17:46, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:Googlade på <a target="_blank" href="http://www.google.com/search?q=speed+typing&rls=com.microsoft:sv:IE-Address&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7SUNA_sv">speed typing</a>.
/Barracuber
TACKAR!
(Men det var så mycket text och info, så jag fattade just nu inte så mycket. Och om det är på engelska så finns väl inte ö, ä och å i kursmaterialet?
Men jag ska kolla in det igen, när jag känner mig mindre lätt-förvirrad. )
Förlåt om jag är tjatig...
Men jag skulle vilja träna upp mig på det här.
Är det så att man först bör träna upp grundtangenterna: ASDF och JKLÖ och få de att "sitta" (att man automatiserar dem, eller vad det heter) INNAN man kan gå vidare?
För i så fall kanske man kan träna med några slags ramsor, eller nåt??
(Hittade förresten aldrig det där typingtestet som skulle finnas i det Barracuber postade. Jag drunknade i all info... )
(Var förresten inte Astrid Lindgren kontorist eller sekreterare eller nåt sånt innan hon blev författare? Undrar hur hon lärde sig skriva maskin (snabbt). På den tiden fanns inga internetkurser ju... )
Men jag skulle vilja träna upp mig på det här.
Är det så att man först bör träna upp grundtangenterna: ASDF och JKLÖ och få de att "sitta" (att man automatiserar dem, eller vad det heter) INNAN man kan gå vidare?
För i så fall kanske man kan träna med några slags ramsor, eller nåt??
(Hittade förresten aldrig det där typingtestet som skulle finnas i det Barracuber postade. Jag drunknade i all info... )
(Var förresten inte Astrid Lindgren kontorist eller sekreterare eller nåt sånt innan hon blev författare? Undrar hur hon lärde sig skriva maskin (snabbt). På den tiden fanns inga internetkurser ju... )
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:17:46, redigerad totalt 2 gånger.
Sabina skrev:...Och om det är på engelska så finns väl inte ö, ä och å i kursmaterialet?
Nej i de engelska programmen finns inte å,ä,ö, det är sant.
Det verkar finnas dåligt med svenska program. <a target="_blank" href="http://www.frolundadata.se/index.cgi?cmd=Shop&cat=1&ucat=120&prod=28">Här är ett</a> med bland annat röstfunktion för att träna diktamen. Men ärligt talat hur många kör diktamen idag? Sedan verkar det delvis vara för barn och så verkar det vara ett rätt gammalt program också.
Jag hade maskinskrivning i gymnasiet där jag övade upp min snabbhet. Sedan var jag telegrafist i lumpen också....
Du kanske helt enkelt får strunta i å,ä,ö när du övar på ditt skrivande!
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:17:46, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Sabina skrev:...
Jag gjorde detta testet alldeles nyss:
http://www.calculatorcat.com/typing_test/
(bläddra ner en liten bit tills du ser rutan How Fast Can You Type?)
Jag fick 55 ord i minuten. (Men bli inte ledsen om du inte kommer upp i det, glöm inte att jag varit telegrafisk och skrivit maskin...) Just det här testet testar enbart antal ord per minut, inte stavningen.....
Det här gjorde jag också:
http://www.powertyping.com/typing_test/ ... test.shtml
Jag fick 51 ord i minuten. Jag hade 4,6 fel per minut och programmet talade om att endast 1 fel per minut är accepterat! Oh yeah? Up yours!
OBS att inget av de här testerna är enkla! Tvärtom de verkar vara gjorde för supersekreterare eller nåt! Ledsen jag inte hittar något mera "mänskligt".....
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:17:46, redigerad totalt 2 gånger.
- barracuber
barracuber skrev:Det verkar finnas dåligt med svenska program. <a target="_blank" href="http://www.frolundadata.se/index.cgi?cmd=Shop&cat=1&ucat=120&prod=28">Här är ett</a> med bland annat röstfunktion för att träna diktamen. Men ärligt talat hur många kör diktamen idag? Sedan verkar det delvis vara för barn och så verkar det vara ett rätt gammalt program också.
Tack för länken! Jag är nog barnslig, för den här sidan hade jag mycket lättare att förstå mig på.
Och diktamen verkar bra att kunna ifall jag behöver anställa en privatsekreterare.
barracuber skrev:Sabina skrev:...
http://www.calculatorcat.com/typing_test/
(bläddra ner en liten bit tills du ser rutan How Fast Can You Type?)
Jag gjorde detta testet alldeles nyss och fick 55 ord i minuten. Just det här testet testar enbart antal ord per minut, inte stavningen.....
/Barracuber
Tack Barracuber!
Aha, är det det där som är hela testet? Är det bara en mening man ska skriva, som i exemplet: "How bitter a thing it is to look into happiness through another man's eyes!"
Jag fattade i så fall inte det, utan försökte klicka mig vidare för att komma till "det riktiga testet" i tron att det skulle vara nåt mer omfattande...
Men det stämmer som du säger att det ju inte bara är viktigt med hastighet, utan med stavning också...
barracuber skrev:
Det här gjorde jag också:
http://www.powertyping.com/typing_test/ ... test.shtml
Jag fick 51 ord i minuten. Jag hade 4,6 fel per minut och programmet talade om att endast 1 fel per minut är accepterat! Oh yeah? Up yours!
OBS att inget av de här testerna är enkla! Tvärtom de verkar vara gjorde för supersekreterare eller nåt! Ledsen jag inte hittar något mera "mänskligt".....
/Barracuber
Tack för den länken också!
Finns det ingen kurs på t e x Komvux eller dylikt? Eller kan man "bara" lära sig programvarorna där och inte grunder i "maskinskrivning"?
Eller finns nån bok för hemträning? "Den lille aspergaren lär sig skriva så snabbt och korrekt att han snart kan slå alla andra på fingrarna med sina vältränade händer" eller dylik uppbyggelig titel.
barracuber skrev:Jag fick 51 ord i minuten. Jag hade 4,6 fel per minut och programmet talade om att endast 1 fel per minut är accepterat! Oh yeah? Up yours!
/Barracuber
Kuriosa, kanske. Bara nyfiken: Är sådana här siffror med hur många ord man skriver i minuten (och antal felslag) information som man måste uppge när man söker arbetet som supersekreterare och dylikt? Eller att det är krav på att man måste kunna skriva med en viss hastighet för att kunna komma in på utbildning till supersekreterare, läkarsekreterare eller dylikt?
(Hoppas man dessutom inte måste kunna koka kaffe också. Det finns väl kaffeautomater nu för tiden? )
Finns "vanlig" sekretarutbildning öht nuförtiden förresten? Heter det inte ofta nåt annat nu för tiden???
Om man arbetar som statssekreterare så kokar man nog inte så mycket kaffe i alla fall.