Skottlands självständighet
Det är skillnad på knappt 100 år och 400 år. Det är inte alla skottar som vill skiljas från UK.
Alien skrev:Det är skillnad på knappt 100 år och 400 år. Det är inte alla skottar som vill skiljas från UK.
Då kan vi ju ta Island och Danmark.
slackern skrev:Huggorm skrev:Det finns inte alls samma önskan om frigörelse i norrbotten eller norrland. Till och med Jämtland tar ju sin "republik" bara på skoj. Känslorna i Skottland är något helt annat.
Det är för att dom flesta i Norrland är ättlingar till Svear. Hur det ser ut i Jämtland är nog lite annorlunda. Var väl någon form utav bonderepublik innan det tillföll Norge och sedan Sverige.
Det är självklart att de delar av Sverige där inte ens befolkningen ser sig som svenskar ska få självständighet.
- LordNelson
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2010-06-25
Kostymhippie skrev:Jag stödjer till fullo ett självständigt Skottland. Detsamma gäller Katalonien.
+1 på det. Stödjer även Baskien (dock ej ETA).
Kahlokatt skrev:Kostymhippie skrev:Jag stödjer till fullo ett självständigt Skottland. Detsamma gäller Katalonien.
Korsika då? Du som gillar öar.
slackern skrev:Kahlokatt skrev:Kostymhippie skrev:Jag stödjer till fullo ett självständigt Skottland. Detsamma gäller Katalonien.
Mjaa. Har inget emot ett fritt Korsika, men där har man mig veterligen också använt terror för att framföra sin sak och det kan jag definitivt inte stödja.
Kahlokatt skrev:slackern skrev:Kahlokatt skrev:
Mjaa. Har inget emot ett fritt Korsika, men där har man mig veterligen också använt terror för att framföra sin sak och det kan jag definitivt inte stödja.
Det har man väl även gjort på Irland och i Baskien?
Det kommer att sluta som för med Libyen och Syrien galna skottar som spränger bomber och hugger huvudet av folk med claymores.
Gällande EU kommer det med stor säkerhet vara så att Skottland (om de blir självständiga) kommer att försöka att bli EU-medlemmar igen inom kort då Skottland är en väldigt EU-positiv del av Storbritannien. De kommer dock inte vara ett EU-land direkt när de blir självständiga utan kommer att ansöka om medlemskap.
Det kan också bli så att det får långtgående konsekvenser för bl.a. brittisk inrikespolitik. Då Skottland är en del av Storbritannien idag som är ett ytterst starkt Labour-område, så kommer ett skotskt utträde påverka Labour ytterst negativt och utan Skottland torde Tories chanser att vinna valen öka rätt så mycket.
Men för EU kan det få riktigt långtgående konsekvenser om Skottland begär utträde ur Storbritannien, detta då Storbritannien kommer att ha folkomröstning om EU-medlemskap år 2017. Bryter sig Skottland loss från Storbritannien så ökar chansen för att det blir ett utträde ur EU för Storbritanniens del enligt vissa bedömare. Detta då Skottland är en väldigt EU-vänlig del av Storbritannien och Nej-sidan skulle helt klart tjäna på ett skotskt utträde. Skulle därför tro att EU bävar inför ett skotskt utträde ur Storbritannien.
Det kan också bli så att det får långtgående konsekvenser för bl.a. brittisk inrikespolitik. Då Skottland är en del av Storbritannien idag som är ett ytterst starkt Labour-område, så kommer ett skotskt utträde påverka Labour ytterst negativt och utan Skottland torde Tories chanser att vinna valen öka rätt så mycket.
Men för EU kan det få riktigt långtgående konsekvenser om Skottland begär utträde ur Storbritannien, detta då Storbritannien kommer att ha folkomröstning om EU-medlemskap år 2017. Bryter sig Skottland loss från Storbritannien så ökar chansen för att det blir ett utträde ur EU för Storbritanniens del enligt vissa bedömare. Detta då Skottland är en väldigt EU-vänlig del av Storbritannien och Nej-sidan skulle helt klart tjäna på ett skotskt utträde. Skulle därför tro att EU bävar inför ett skotskt utträde ur Storbritannien.
Jag är generellt emot separatism som jag skrev i en annan tråd.
Vore jag skotte skulle jag rösta Nej. Man vet vad man har men inte vad man får.
post1122361.html#p1122361Alltså grunden till alla negativ nationalism och separatism är ju att allt fokuseras på skillnaderna istf likheterna. Behov av en grupp att se ner på och ta avstånd ifrån?
Vore jag skotte skulle jag rösta Nej. Man vet vad man har men inte vad man får.
slackern skrev:Kahlokatt skrev:slackern skrev:
Jo. Och jag stödjer både ett fritt Baskien och ett irländskt Nordirland, men inte ETA eller IRA. Så visst, gärna ett fritt Korsika, men inte genom terror.
Kahlokatt skrev:slackern skrev:Kahlokatt skrev:
Jo. Och jag stödjer både ett fritt Baskien och ett irländskt Nordirland, men inte ETA eller IRA. Så visst, gärna ett fritt Korsika, men inte genom terror.
Det finns en intressant bok om terrorism. Där skriver författaren att terrorism är den fattige mannens krig. Med det vill jag inte säga att det är rätt eller fel men jag kan förstå det.
Sedan är det ju egentligen den styrande parten som bestämmer vad som är terrorism. De som bekämpade apartheidregimen i Sydafrika kallades ju en gång i tiden för terrorister. Var går egentligen gränsen mellan terrorism och frihetskamp? Hur långt får man gå i sin strävan? Svåra frågor... ![Funderar :-)063](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/eusa_think.gif)
![Funderar :-)063](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/eusa_think.gif)
Kahlokatt skrev:Sedan är det ju egentligen den styrande parten som bestämmer vad som är terrorism. De som bekämpade apartheidregimen i Sydafrika kallades ju en gång i tiden för terrorister. Var går egentligen gränsen mellan terrorism och frihetskamp? Hur långt får man gå i sin strävan? Svåra frågor...
Även nazisterna kallade motståndsmän terrorister. Så exakt som du säger så är det den styrande eller vinnaren som skriver historian.
Hur små delar av ett land kan egentligen bryta sig loss, kan t.ex. en rik stadsdel som inte vill betala för andra bryta sig loss, Lidingö t.ex.?
Parvlon skrev:Så små som ett hus om man får tro Filip och Fredrik, har jag för mig.
Nu börjar det likna något
![Gillande :-)Happy](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/NEW_smile_happy.gif)
Charlie72 skrev:Hur små delar av ett land kan egentligen bryta sig loss, kan t.ex. en rik stadsdel som inte vill betala för andra bryta sig loss, Lidingö t.ex.?
Stockholms län skulle däremot kunna bryta sig loss.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Re: Sv: Skottlands självständighet
plåtmonster skrev:Charlie72 skrev:Hur små delar av ett land kan egentligen bryta sig loss, kan t.ex. en rik stadsdel som inte vill betala för andra bryta sig loss, Lidingö t.ex.?
Stockholms län skulle däremot kunna bryta sig loss.
Hur tänker du nu?
@Charlie72: för ovanlighetens skull är vi överens ![Jätteroligt :mrgreen:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Nationalstaten är en förlegad konstruktion många gånger byggd på konstgjorda identiteter som den dominerande folkgruppens elit påtvingat massorna i ett större område än sin egen naturliga hemvist.
I många länder, inkl. Sverige, skiljer sig kultur, politiska åsikter och traditioner mer inom landet än mellan länderna. Är det dessutom stora språk- eller dialektskillnader (skotsk engelska skiljer sig markant från engelsk engelska) så blir känslan av samhörighet inom gruppen och motstånd mot övriga grupper starkare.
Till skillnad mot t.ex. Alien så är jag separatist och stödjer alla gruppers rätt till fullt självbestämmande. Jag anser det vara en mänsklig rättighet att själv få bestämma över sitt eget område.
Go Skottland, bryt er loss från det brittiska imperiet och bilda en självständig republik!
![Jätteroligt :mrgreen:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Nationalstaten är en förlegad konstruktion många gånger byggd på konstgjorda identiteter som den dominerande folkgruppens elit påtvingat massorna i ett större område än sin egen naturliga hemvist.
I många länder, inkl. Sverige, skiljer sig kultur, politiska åsikter och traditioner mer inom landet än mellan länderna. Är det dessutom stora språk- eller dialektskillnader (skotsk engelska skiljer sig markant från engelsk engelska) så blir känslan av samhörighet inom gruppen och motstånd mot övriga grupper starkare.
Till skillnad mot t.ex. Alien så är jag separatist och stödjer alla gruppers rätt till fullt självbestämmande. Jag anser det vara en mänsklig rättighet att själv få bestämma över sitt eget område.
Go Skottland, bryt er loss från det brittiska imperiet och bilda en självständig republik!
- Kostymhippie
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2011-10-12
Kostymhippie skrev:@Charlie72: för ovanlighetens skull är vi överens
Ja där ser man, du kan vara mänsklig också
![Jätteroligt :mrgreen:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Skämtar :wink:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_wink.gif)
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Kostymhippie skrev:Go Skottland, bryt er loss från det brittiska imperiet och bilda en självständig republik!
Dom borde väl få drottningen? Var det inte vi någon skotsk kung Skottland och England bildade en union?
Återgå till Intressanta intressen