"Skolan överraskad av våld mot elev"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2012-10-27 15:43:34

Det hela utspelades sig under höstterminen 2011 i Westerlundska gymnasiet i Enköping. Nu har tingsrättens dom fallit.

Misshandeln skedde i december förra året, och bestod i att de sex eleverna, samtliga i 16–17-årsåldern på olika sätt deltog i att linda in den andra eleven i eltejp, knuffa in honom i en dusch och duscha honom, släpa honom genom skolan och hela tiden filma vad som hände i avsikt att lägga ut filmen på internet. Händelseförloppet stoppades av att en skolsköterska ingrep.
Den misshandlade sade först att han varit med på det hela, men någon dag senare kom det fram att han hela terminen känt sig trakasserad av gänget.

Tre av de åtalade döms till 30 respektive 40 timmars ungdomstjänst för misshandel, två till ungdomsvård med särskilda föreskrifter och den sjätte till villkorlig dom och 50 timmars samhällstjänst.
http://www.unt.se/enkoping/skolelever-d ... 26443.aspx

Men den lagfarne domaren ville frikänna, så domen kommer säkert att överklagas.

Rådmannen Nils Pålbrant ville inte döma de sex ungdomarna för misshandel utan i stället helt frikänna dem, eftersom 16-åringen först några dagar efter tejpningen sade att han inte vågat göra annat än samtycka till det gruppen gjorde.
– Objektivt rör det sig om misshandel och det är oklart om man kan samtycka till det, men enligt min uppfattning är det möjligt. För att de tilltalade ska fällas måste de ha förstått att han inte menade allvar med det samtycke han gav upprepade gånger. Jag tycker inte att man med säkerhet kan påstå att de förstått detta. Därför väljer jag att fria.
http://www.unt.se/enkoping/skolan-overr ... fault.aspx

Hellre fria än fälla, som sagt.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2012-10-27 16:00:52

De ansvariga på skolan fattade inte allvaret förrän den trakasserade eleven släpades genom korridoren i december.

16-åringen trakasserades på olika sätt under hela höstterminen 2011. Upprepade inbrott i elevskåpet, läsk inhälld i skåpet så att böcker förstördes, och dagligen grova tillmälen riktade mot sig. De verbala trakasserierna kom från den grupp elever i klassen som nu dömts för misshandel.

Skolsköterskan visste om att 16-åringen var utsatt i klassen. Biträdande rektorn kände också till det eftersom han tidigare varit i bråk med en av killarna, och att samtal då hade förts med båda eleverna. Personalen och 16-åringens föräldrar fick uppfattningen att situationen förbättrades efter detta.

Många, såväl elever som personal, hade sett när han fjättrad, genomvåt och barfota drogs genom skolan den där decemberdagen.
Först när skolsköterskan såg vad som pågick avbröts det hela. En lärare som sett, men av killarna i gruppen fått höra att de filmade på skoj, vittnade i tingsrätten när de sex åtalats. Enligt domen sade han att ”han är van vid sådant beteende och han hade bråttom ... så han gick därifrån. Han hörde att det var bråk och sprang tillbaka och mötte (skolsköterskan) och killarna.”
http://www.unt.se/enkoping/skolan-overr ... fault.aspx

Hur kunde killarna tro att de kunde komma undan med så många vittnen? Ja, det hade ju gått bra hittills. Offret var för skrämt för att våga berätta. Och förresten, de blir troligen frikända i hovrätten. För att de inte förstått att han inte var med på det!

Under rättegången mot de sex ungdomarna sade biträdande rektorn för programmet att skolan ”inte varit beredd på hur mycket hjälp eleverna skulle behöva” och att många av dem hade olika typer av svårigheter.
Det är en förklaring till att det gick så långt som till misshandel innan vuxenvärlden ingrep. En annan är att den utsatte 16-åringen ända till ett par dagar efter att han tejpades, höll fast vid att han varit med på det som hände, att han samtyckt.

Ja, så kan man komma undan ansvaret för både misshandel och våldtäkt. "H-n var med på det!" Men vem vill egentligen bli misshandlad och förnedrad? Kan inte skolan ha regler som säger att det är förbjudet med förnedrande behandling och misshandel, även om offret skulle gå med på det?
Alien
Moderator

Inläggav radix » 2012-10-27 16:58:12

Tekniskt sett behövs inga fler regler, allt det där är redan olagligt, problemet är ju att det 'tolereras'.
radix

Anslöt: 2012-05-22

Inläggav Alien » 2012-10-27 17:04:22

Nja, de säger du att de leker el skojar. Och det godtas så länge offret inte vågar protestera. Jag väntar bara på att några ska säga att det är ett "konstprojekt". "Vi spelar in en film om mobbning, som vi ska lägga in på youtube", låter också bra.

Typiskt att både skolpersonalen och offrets föräldrar trodde att allt blivit bra efter samtal. Det borde finnas någon metod att följa upp hur det verkligen gått.
Alien
Moderator

Inläggav Zombie » 2012-10-27 17:13:53

Jo. Och det tycks behövas debatt om det egna omdömets roll i rättspraxis. Ty ett sådant finns ju och måste finnas.

En fråga bland andra är vad det omdömet ska spela för roll gentemot att hellre fria än fälla enligt hävdanden som är svåra att motbevisa, eller med litet andra ord: hur man ska motverka att rättssystemet uppmuntrar till brott genom att vara löjligt korkat, utan att behöva tumma på rättssäkerheten.

I samma veva kan man ju också fråga sig vad för rättspraxis Pålbrant stöder sig på. Hur gammal? Har den förändrats och i så fall åt vilket håll?
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Krillo » 2012-10-27 17:24:15

Mycket besynnerligt. Om jag skulle misshandla någon som inte talar de språk som jag behärskar, så kan jag alltså bara hävda att jag inte förstått att vederbörande inte var med på det? :-)063 :-)051
Krillo

Anslöt: 2011-02-12

Inläggav plåtmonster » 2012-10-27 19:25:20

Jag tycker historien är ett praktexempel på hur verkligheten fungerar. Man kan ju också fundera på vad som hadde hänt om man dragit in skolsköterskan..

Om inte skolan, rättväsende, eller föräldrar agerar. Så blir det ju bara medborgarliknande aktioner som återstår. Man blir mörkrädd.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav imperativ » 2012-10-27 23:48:13

Skolorna bör ta mer ansvar för sina studerande. Skolorna måste kräva mer ansvar från sin personal. Mjäkigheten hos skolor är alldeles för utbredd och det har den varit länge. Skolorna måste få känna att dom får lösa problem mer handfast, direkt och resolut utan att slösa tid hos rättsväsende förutom vid extremfall. Poängen är att även om domen blir friande så ska skolan ändå ha möjlighet att dela ut sina "kännbara straff". Idag finns ingen sån policy någonstans vad jag vet och det är jävligt sorgligt.

Det är min utopi iaf.
imperativ

Anslöt: 2008-11-22

Inläggav plåtmonster » 2012-10-28 0:50:07

Tror dessvärre att i nuvarande situation måste den påverkan komma utifrån. Helvetet lär nog få absoluta nollpunkten att verka riktigt varmt innan det sker något av egen kraft.

När man upptäcker att vissa skolor haft denna problematik decennier. Tja.. då blir man ju fundersam..
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in