Skola + lite vänner?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Skola + lite vänner?

Inläggav gräddglass » 2010-07-08 2:25:10

Just nu går jag på en liten skola... där de flesta har asperger (jag har den mildaste)! Och när jag frågar någon om de vill hitta på något efter skolan så säger de nej. Vi som har så kul hela tiden ju... men iallafall, när jag slutade i min förra skola (vi var jätte liten klass men stor skola över 300 elever) så gled alla ifrån varandra och jag umgås med en tjej därifrån som är så taskig mot mig men jag kan inte säga att jag är så trött på henne eftersom då har jag nästan ingen att vara med...

Men jag har väldigt några vänner jag är med på fritiden. Visst har jag flera kompisar än den jag skrev om, jag har min bästa vän som jag fick när jag började på min nya skola. Men i den skolan... jag platsar inte in, jag är.. normal jämfört med dom, men mina föräldrar vill inte byta skola till mig! Jag blir väldigt ledsen över det här, fast mina föräldrar är världens bästa så vet jag att jag bara skulle gråta om jag berätta vad jag kände för dom.

Jag vill inte gå kvar i min skola, jag vill vara med en större folkmassa, ha mera vänner (man träffar ju oftast vännerna i skolan) och känna att jag har ett liv. Jag är trött på att sitta hemma nästan hela tiden. Visst, jag kan ringa mina gamla kompisar men jag vill också visa att jag har ett liv och vänner (jag har inte svårt att få vänner men eftersom det är en liten skola och så lite tjejer finns det ju inte så många att välja på och iallafall när de inte vill umgås på fritiden).

Någon som kan ge mig tips hur jag ska göra, för jag börjar tröttna på att gå runt och grubbla på alla mina tankar. Jag VILL HA vänner
gräddglass
Inaktiv

Anslöt: 2010-07-08

Inläggav DIProgan » 2010-07-08 10:18:11

Visa den här texten för dina föräldrar istället för att berätta rent ut så behöver du inte gråta. Fritidsintressen brukar vara ett bra sätt att träffa vänner också, försök tänk på något du skulle kunna gilla att göra där det finns människor eller fråga dina föräldrar vad de tror skulle passa dig. Sedan har du såklart alltid nätet men det är ju inte samma sak.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Alien » 2010-07-08 12:40:08

Går du i en aspergerklass? Varför tycker dina föräldrar att du ska gå där? Enbart för att du har AS, el för att de är rädda att du skulle bli mobbad i en vanlig klass? Har du perceptionsproblem, t ex svårt att klara av när det blir höga ljud och stökigt omkring dig?

Det kan vara så att du är mer utåtriktad och social än de andra aspergarna och därför skulle passa bättre i en vanlig klass. Går du fortfarande i grundskolan?

Många frågor men jag tycker inte jag kan säga något om hur du ska göra annars.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav gräddglass » 2010-07-08 13:40:36

Alien skrev:Går du i en aspergerklass? Varför tycker dina föräldrar att du ska gå där? Enbart för att du har AS, el för att de är rädda att du skulle bli mobbad i en vanlig klass? Har du perceptionsproblem, t ex svårt att klara av när det blir höga ljud och stökigt omkring dig?

Det kan vara så att du är mer utåtriktad och social än de andra aspergarna och därför skulle passa bättre i en vanlig klass. Går du fortfarande i grundskolan?

Många frågor men jag tycker inte jag kan säga något om hur du ska göra annars.

Jag har aldrig varit mobbad heller, när jag gick i en "normal" klass så var jag en av de som pratade mest och skrattade och var helt enkelt social, "en av de populära", jag har aldrig varit mobbad för hur jag ser ut eller hur jag är. Jag klär mig som alla "normala" tonåringar klär sig, fixar håret och sminkar mig. Så nej jag har aldrig blivit mobbad.

jag går i grund skolan ja. Jag vet att jag klarar att gå i en stor klass, jag gjorde det i flera år och våran klass var den stökigaste klassen i skolan! Jag är väldigt social så jag fattar inte varför mina föräldrar tvingar mig att gå till den skolan eftersom jag inte ens trivs där. Känns som ett fängelse.
gräddglass
Inaktiv

Anslöt: 2010-07-08

Inläggav Jnx » 2010-07-08 14:31:44

Bytte de skola helt utan anledning? Det låter konstigt tycker jag. Om det är som du säger att du klarar av den vanliga skolan tycker jag verkligen du borde ligga på dina föräldrar för att få byta tillbaka. Att ha vänner är mycket viktigare än det stöd du kan få av skolan.
Jnx

Anslöt: 2009-09-30

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in