Skapa papperskorg i Thunderbird
19 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag använder numer thunderbird. Har många konton, och varje har en egen papperskorg. Jag har valt att sortera så att alla sådana där (inkorg, papperskorg m.m.) hamnar ihop, så jag har en huvudpapperskorg som innehåller de andra.
Genom att slinta lite, råkade jag radera en papperskorg. Märkte det inte, utan kom på det när jag en stund felsökt varför det inte gick att radera mail från ett av kontona.
Hur får jag en ny papperskorg, eller hittar den gamla? Tror att den är borta, då mina papperskorgar töms när jag stänger, så låg den i en annan papperskorg, är den nog borta.
Hjälp? Min inkorg svämmar över av mail som inte går att ta bort Google var INTE min bästa vän den här gången.
Genom att slinta lite, råkade jag radera en papperskorg. Märkte det inte, utan kom på det när jag en stund felsökt varför det inte gick att radera mail från ett av kontona.
Hur får jag en ny papperskorg, eller hittar den gamla? Tror att den är borta, då mina papperskorgar töms när jag stänger, så låg den i en annan papperskorg, är den nog borta.
Hjälp? Min inkorg svämmar över av mail som inte går att ta bort Google var INTE min bästa vän den här gången.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Sv: Skapa papperskorg i Thunderbird
Det är inte så att den hamnat som en papperskorg i en annan papperskorg?
Jo, antagligen, men som sagt, alla papperskorgar töms när jag stänger, så den är borta nu. :@
- Bror Duktig
Aha - jag tömmer bara mina manuellt. Inte i datorns allmänna papperskorg då?
Du kunde prova att ta bort kontot och skapa det på nytt, det borde återskapa alltsammans, även papperskorgen.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag är rädd att mina sparade mail ska konstra sig på något sätt, men jag kanske snurrar till det. Mår inget vidare => hjärnan fungerar inte. Vad händer när jag skapar nytt konto och har en massa sparade med samma adress, "sugs de in" med den nya kontot? D.v.s. kommer thunderbird reagera på de gamla med samma adress, som tillhör de det nya kontot?
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Jag är rädd att mina sparade mail ska konstra sig på något sätt, men jag kanske snurrar till det. Mår inget vidare => hjärnan fungerar inte. Vad händer när jag skapar nytt konto och har en massa sparade med samma adress, "sugs de in" med den nya kontot? D.v.s. kommer thunderbird reagera på de gamla med samma adress, som tillhör de det nya kontot?
Det är nog lättare att svara på det om du ger domänen (exv live.se) och typen (IMAP eller POP3).
- barracuber
Min egen domän, huserad på manufrog, och pop3 där mailen sparas på servern tills jag tar bort dem (regel=ta bort när TB stängs).
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Min egen domän, huserad på manufrog, och pop3 där mailen sparas på servern tills jag tar bort dem (regel=ta bort när TB stängs).
Med tanke på att detta kontot är POP3 så är det bra att du är försiktig.
Som du vet så föredrar jag webbaserat IMAP (gmail i mitt fall). Poängen med IMAP är att man ska kunna nå mailen från mer än en enhet (datorer/mobiler/plattor osv) vilket jag själv har behov av. Som exempel använder jag både OSX och Windows7 liksom min smartphone. Dessutom har jag övriga familjens prylar att tänka på (skrivardelning, fildelning, backup/restore mm vilket inte är helt trivialt alltid).
Här är en förklarande sida om POP3 och IMAP som visserligen kan vara "företagsfärgad" men ändå i mina öron låter någorlunda korrekt.
Jag började skriva på en egen jämförelse mellan POP3 och IMAP men fastnade på att jag inte orkade reda ut alla varianter. Eftersom jag inte känner något behov av att köra klienter som TB och Outlook så kör jag det säkraste som jag uppfattar det - webbaserad IMAP. Om någon kan ge mig tillräckligt bra skäl till att replika mail lokalt så är jag intresserad.
Rent generellt, när det gäller lokala data så tenderar jag mer och mer mot att minimera lokal datalagring så mycket det går (pga risk att OS:et kraschar - en risk som iofs mest gäller Windoze) och istället börja se på strategier för synkning, replikering, backup, restore med hjälp av kataloger, partioner, hårddiskar och molnlösningar.
EDIT: Märker att jag inte ger dig några tips i din situation. Du vet min inställning och jag kommer just nu inte på några lösningar som har med POP3 att göra. Rekommenderar att du läser länken och annan info om POP/IMAP och stångar vidare. Ställ gärna mer frågor i tråden.
- barracuber
Här är något som skulle kunna styrka min tes att IMAP är att föredra framför att använda POP3 med "leave on server". Enligt denna tekniska diskussion skulle POP3 och "leave on server" visserligen fungera ungefär som IMAP men med sämre prestanda "by design".
http://en.wikipedia.org/wiki/Post_Office_Protocol
Ytterligare ett argument för IMAP kontra POP3 är att POP3 kan få Skickat-mappen ur synk om man använder flera datorer/mobiler/plattor. Om jag exv kör Outlook POP3 i min windowsdator och skickar ett mail så synkas det inte till serverns Skickatmapp. Om jag går till en annan enhet exv min smartphone ser jag alltså inte det som har skickats så länge jag inte synkar windowsdatorn emot servern. Det är iofs inget jätteproblem om man bara kör en enda enhet. Men ju fler enheter man använder desto jobbigare blir det att hålla Skickatmappen uppdaterad på servern, eftersom varje enhet individuellt måste synkas emot servern. Lägg därtill mänskliga faktorn.
Ber om ursäkt för att jag inte är mer hjälpsam. Bästa hjälpen kan du nog få från någon som själv använder TB/Outlook och verkligen bemästrar de miljöerna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Post_Office_Protocol
Comparison with IMAP
Clients that leave mail on servers generally use the UIDL command to get the current association of message-numbers to message identified by its unique identifier. The unique identifier is arbitrary, and might be repeated if the mailbox contains identical messages. In contrast, IMAP uses a 32-bit unique identifier (UID) that is assigned to messages in ascending (although not necessarily consecutive) order as they are received. When retrieving new messages, an IMAP client requests the UIDs greater than the highest UID among all previously retrieved messages, whereas a POP client must fetch the entire UIDL map. For large mailboxes, this can require significant processing.
Ytterligare ett argument för IMAP kontra POP3 är att POP3 kan få Skickat-mappen ur synk om man använder flera datorer/mobiler/plattor. Om jag exv kör Outlook POP3 i min windowsdator och skickar ett mail så synkas det inte till serverns Skickatmapp. Om jag går till en annan enhet exv min smartphone ser jag alltså inte det som har skickats så länge jag inte synkar windowsdatorn emot servern. Det är iofs inget jätteproblem om man bara kör en enda enhet. Men ju fler enheter man använder desto jobbigare blir det att hålla Skickatmappen uppdaterad på servern, eftersom varje enhet individuellt måste synkas emot servern. Lägg därtill mänskliga faktorn.
Ber om ursäkt för att jag inte är mer hjälpsam. Bästa hjälpen kan du nog få från någon som själv använder TB/Outlook och verkligen bemästrar de miljöerna.
- barracuber
Kom på att webb inte är enda sättet att köra IMAP. Man kan ju mycket väl köra både TB och Outlook med IMAP. Har själv gjort det förr och det funkar helt ok. Man kan köra även nedkopplat och det är svårt att slå smidigheten och flytet i en lokal klient.
Set Up IMAP - Thunderbird
How to configure Outlook to receive e-mail messages from an IMAP server
När det gällde Outlookklienten hade jag dock extremt dåliga erfarenheter av pst-filerna (den lokala lagringen). Minst en gång har jag förlorat hundratals mail pga pst-filerna jävlats med mig. TB tror jag har bättre funktioner för att exportera hela maildatabasen till olika format, för att senare kunna importeras på en annan dator. Men allt sånt här bök får mig dock att längta efter ett rent och enkelt webbgränssnitt som exv gmail eller outlook.com.
Set Up IMAP - Thunderbird
How to configure Outlook to receive e-mail messages from an IMAP server
När det gällde Outlookklienten hade jag dock extremt dåliga erfarenheter av pst-filerna (den lokala lagringen). Minst en gång har jag förlorat hundratals mail pga pst-filerna jävlats med mig. TB tror jag har bättre funktioner för att exportera hela maildatabasen till olika format, för att senare kunna importeras på en annan dator. Men allt sånt här bök får mig dock att längta efter ett rent och enkelt webbgränssnitt som exv gmail eller outlook.com.
- barracuber
Mitt POP3 funkar så som jag vill. IMAP känns jobbigt.
Försökte nu skapa nytt konto, men TB vägrar så länge ett likadant finns. Försökte ändra lite på det gamla, men det hjälpte inte, något känns igen, och det vill inte fungera. Frågan är om jag kan radera kontot, och om då alla hämtade mail är kvar? Antar det? Servern är tom, och att de ligger kvar där, är enbart för att vid vissa tillfällen så ska nyinkommet gå att läsa på både telefon coh dator. Rensas varje kväll helst eftersom servern inte är lagringsplats för mig, enbart hjälp för att inte hämta hem mail så de inte syns när jag är ute med endast telefon samma dag.
Försökte nu skapa nytt konto, men TB vägrar så länge ett likadant finns. Försökte ändra lite på det gamla, men det hjälpte inte, något känns igen, och det vill inte fungera. Frågan är om jag kan radera kontot, och om då alla hämtade mail är kvar? Antar det? Servern är tom, och att de ligger kvar där, är enbart för att vid vissa tillfällen så ska nyinkommet gå att läsa på både telefon coh dator. Rensas varje kväll helst eftersom servern inte är lagringsplats för mig, enbart hjälp för att inte hämta hem mail så de inte syns när jag är ute med endast telefon samma dag.
- Bror Duktig
Här är en som också råkade ta bort papperskorgen och fick tillbaka den.
http://www.iform.no/forum/index.php?topic=43645.0;wap2
- barracuber
Does deleting an account in Thunderbird delete e-mails?
Samma problem som du får tipset att använda tillägget mozbackup för att spara undan mailen och sedan återställa dem i den nya profilen. Allting lokalt förstås jag håller inte på och mässar om server nu
Obs att tillägget mozbackup inte görs av Mozilla men jag har sett det nämnas så ofta så förhoppningsvis är det kosher.
EDIT: Här är några fler tips på exporttillägg men obs från 2009.
En till How to Export and Archive Your Emails in Thunderbird
Samma problem som du får tipset att använda tillägget mozbackup för att spara undan mailen och sedan återställa dem i den nya profilen. Allting lokalt förstås jag håller inte på och mässar om server nu
Obs att tillägget mozbackup inte görs av Mozilla men jag har sett det nämnas så ofta så förhoppningsvis är det kosher.
EDIT: Här är några fler tips på exporttillägg men obs från 2009.
En till How to Export and Archive Your Emails in Thunderbird
- barracuber
Får inte upp första länken, något fel. Har klippt och kortat och grejat, men det funkar inte. Gick du in via telefon, och kan se om du kan få fram samma på datorn?
- Bror Duktig
Jag backuppade, tog bort kontot, alla email försvann. Skapade nytt konto, restorade enbart email, fick tillbaka alla email, och förlorade papperskorgen igen. Fy fan.
- Bror Duktig
barracuber skrev:Här är en som också råkade ta bort papperskorgen och fick tillbaka den.
Om du menar iform-länken så får jag upp den i datorn men inte i android. Om du har fortf har problem har jag mailat sidan som en annan länk till din domänmail.Bror Duktig skrev:Får inte upp första länken, något fel. Har klippt och kortat och grejat, men det funkar inte. Gick du in via telefon, och kan se om du kan få fram samma på datorn?
- barracuber
Tack. Funkade inte det som stod i den tråden, men jag fann mappar och hittade papperskorgen. den hade flyttats till en mapp med importerade Outlook-mail, och där förlorat typ halva sin status som papperskorg, men gick ändå inte att flytta eller radera. Hade bytt namn också (från trash till papperskorg, i filsystemet alltså).
Jag hittade flera mappar med min domän, och alla hade trash utom en, så jag skapade helt sonika trash och trash.msf. Stängde TB, öppnade, och nu fungerar det. Raderade via utforskaren även den där underliga papperskorgen.
Jag hittade flera mappar med min domän, och alla hade trash utom en, så jag skapade helt sonika trash och trash.msf. Stängde TB, öppnade, och nu fungerar det. Raderade via utforskaren även den där underliga papperskorgen.
Senast redigerad av Bror Duktig 2013-04-20 22:26:14, redigerad totalt 2 gånger.
- Bror Duktig
Fan vad svårt det är att hitta saker i filsystemet nu för tiden. Man letar liksom igenom "tusentals" mappar som är möjliga. Förr fattade man att i Mozilla låg mozillagrejer, men nu finns det tretusen mozillamappar på tretusen olika förgreningar, innehållandes lite här och lite där, och vissa platser inget alls.
- Bror Duktig