Skapa egna former/uttryck för stöd, skapa egna LSS-insatser

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav slackern » 2016-12-29 16:16:03

snuggelhund skrev:
slackern skrev:
snuggelhund skrev:
Precis. Men politikerna tänker ju inte långsiktigt.

Som sjukersatt är man permanent samhällsparasit och då vill de inte slösa mer än absolut nödvändigt.

Har du frågat din socialarbetare om dom kan bidra med det så att du kan ta dig till din sysselsättning?

Nej. Menar du att kommuner brukar bidra med den sortens utlägg ? Det är isf helt nytt för min del..

Jag kan inte lova dig att kommunen kommer att göra det, men det är inte heller omöjligt, kan även vara värt att fråga FK, men kommunen tror jag är enklast, så går det säkert även att söka fonder för det.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav kiddie » 2016-12-29 19:07:06

När jag hade försörjningsstöd kunde jag söka extra till buss till verksamhet. Men med sjukersättning ska man själv ha råd med det. Kanske man har men betala för att jobba? Aldrig fattat grejen. Jag har lust att sluta på min nuvarande DV eftersom det bara går jämnt ut om jag jobbar mer än fyra timmar. Just nu orkar jag inte det.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav rapchic » 2016-12-29 20:31:37

Förutom Krigis förslag om ersättning för resor och hälsofrämjande aktivitet så tycker jag även det ska finnas mer stöd för att komma in i eller vara i arbetslivet oavsett anställningsform. Just nu finns det tex inget stöd alls för mig med mitt jobb eftersom jag är egen företagare (en jobbform som inte är helt ovanlig bland personer med AS vad jag förstår).

Exakt vad den skulle gå ut på är jag inte säker på, om det skulle gå att få det mindre "klapp på huvudet" skulle exempelvis en stödperson i början (under en inskolning, eller uppstart av företag etc) säkert kunna hjälpa endel utan att kosta multum (man skulle ju få igen det med skattepengar). Rätt till längre inskolning (tex att FK betalar den extra tiden), ekonomiskt stöd till speciella hjälpmedel etc

Även hjälpmedel från arbetsterapeuter som faktiskt hjälper skulle vara kul
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav kiddie » 2016-12-29 21:37:27

Helt sant, de kan inte bara hoppa över egenföretagare. Tror också att en del aspergare jobbar så eftersom de kan styra mer över jobbet på så vis.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Flinta » 2016-12-29 21:46:49

Säkerligen skulle många kunna ha nytta och gjädje av en
"Egna företagare med AS"-grupp på t ex facebook där man kan bolla idéer och funderingar, ge stöd, tips och råd. Kanske någon vill starta en grupp?

Arbetsförmedlingen skulle kunna erbjuda mentorstöd genom någon yrkesverksam med AS som sedan några år själv startat och drivit eget.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav slackern » 2016-12-29 23:15:28

rapchic skrev:

Det har du ju redan rätt till om du har behov utav det via Habliteringen.
slackern

Inläggav Fleure123 » 2016-12-30 3:47:26

rapchic skrev:Förutom Krigis förslag om ersättning för resor och hälsofrämjande aktivitet så tycker jag även det ska finnas mer stöd för att komma in i eller vara i arbetslivet oavsett anställningsform. Just nu finns det tex inget stöd alls för mig med mitt jobb eftersom jag är egen företagare (en jobbform som inte är helt ovanlig bland personer med AS vad jag förstår).

Exakt vad den skulle gå ut på är jag inte säker på, om det skulle gå att få det mindre "klapp på huvudet" skulle exempelvis en stödperson i början (under en inskolning, eller uppstart av företag etc) säkert kunna hjälpa endel utan att kosta multum (man skulle ju få igen det med skattepengar). Rätt till längre inskolning (tex att FK betalar den extra tiden), ekonomiskt stöd till speciella hjälpmedel etc

"

Vet inte om det här kan vara nåt:
"Stöd till personligt biträde
Du kan få ekonomisk ersä ning om du låter någon av dina medarbetare hjälpa en annan medarbetare som har nedsa arbetsförmåga på grund av en funktionsnedsä ning.
Du kan även få ersä ningen om du är egen företagare eller en fri yrkesutövare och själv har en funktionsnedsä ning"
Fleure123

Anslöt: 2016-04-21

Inläggav Fleure123 » 2016-12-30 3:50:24

"Hur mycket får jag i ersä ning?
Du kan få ekonomisk ersättning till ett personligt biträde med högst 60 000 kronor per år. Om du är egen företagare och har
en funktionsnedsättning som medför stora kommunikationssvårigheter kan du få upp till 120 000 kronor per år."

Arbetsförmedlingen

(T-en verkar försvinna när jag kopierade texten).
Fleure123

Inläggav Fleure123 » 2016-12-30 3:56:19

Stöd till hjälpmedel
på arbetsplatsen
Du kan få ekonomiskt ersä ning för hjälpmedel till medarbetare som har nedsa arbetsförmåga på grund av en funktionsnedsä ning. Hjälpmedlet ska kompensera för den nedsa a arbetsförmågan och hjälpa personen a få eller behålla en anställning, starta eget, delta i e arbetsmarknadspolitiskt program eller delta i skolans arbetslivsorientering. Ibland kan det handla om e individuellt hjälpmedel. Men det kan också handla om a anpassa e program eller anpassa arbetsplatsen fysiskt.

/// Du kan även få ersä ningen om du är egen företagare eller fri yrkesutövare.
Fleure123

Inläggav rapchic » 2016-12-30 10:03:57

slackern skrev:
rapchic skrev:

Det har du ju redan rätt till om du har behov utav det via Habliteringen.

Citerar mig själv
som faktiskt hjälper

Mycket känns anpassat för personer som är mer lågfungerande el det som fungerar dåligt fungerar på ett annat sätt.

Dessutom har jag ju även andra problem (som försvåras av AS el försvårar min AS) som inte räknas in under HAB
rapchic

Inläggav rapchic » 2016-12-30 10:05:27

Flinta skrev:Säkerligen skulle många kunna ha nytta och gjädje av en
"Egna företagare med AS"-grupp på t ex facebook där man kan bolla idéer och funderingar, ge stöd, tips och råd. Kanske någon vill starta en grupp?

Arbetsförmedlingen skulle kunna erbjuda mentorstöd genom någon yrkesverksam med AS som sedan några år själv startat och drivit eget.

Jag kan göra en dold grupp för AS företagare inne på företagande.ifokus om det finns intresse, jag orkar nog däremot inte dra igång en ny grupp på facebook
rapchic

Inläggav rapchic » 2016-12-30 10:06:34

Fleure123 skrev:"Hur mycket får jag i ersä ning?
Du kan få ekonomisk ersättning till ett personligt biträde med högst 60 000 kronor per år. Om du är egen företagare och har
en funktionsnedsättning som medför stora kommunikationssvårigheter kan du få upp till 120 000 kronor per år."

Arbetsförmedlingen

Tur att någonting finns iallafall
rapchic

Inläggav Toblerone » 2016-12-30 11:53:42

Mats skrev:
Flinta skrev:Vad vill ni ha för stöd som inte finns att söka idag?

Jag skulle vilja ha hjälp att hitta en flickvän. Det klarar jag inte själv.

Jag tror det kan vara svårt att liksom anlita en person med den uppgiften. Det är ju i regel lite tur och lite slump om man träffar rätt person, så det känns lite grann en för svår uppgift för någon boendestödjare. Han kan ju inte garantera att han kan hjälpa dig där.

Däremot, mitt tipps är att du kan försöka låta folk i din omgivning veta att du skulle vilja hitta en lämplig kvinna, så kan de tippsa dig (eller henne) om det dyker upp nån som skulle passa. Så gjorde man ju också förr i tiden och det funkade ju bra. Matchmaker kallade man folk som hittar passande partners på engelska i alla fall. Framför allt kvinnor är användbara för att de kanske känner andra kvinnor.

Och inte bara det, utan de kan även tala om för eventuellt passande kvinnor att du är en trevlig kille. Kvinnor är ju ofta försiktigare än män med nya kontakter. Det är ju inte så konstigt för de är ju fysiskt svagare och vill inte råka ut för en farlig person. Det är i alla fall en bra idé att leta bland dem som har ungefär samma omständigheter, dvs. det här forumet och andra Asperger-aktiviteter är ganska lämpliga att börja på. Och om du då skulle få närmare kontakt med nån som är lite försiktig och inte vågar träffas personligen, så kan det ju hjälpa att tala om att några andra har träffat dig. Du får gärna använda mig som "referens", även om jag inte känner dig så väl, men jag tror det duger i dem flesta fallen, att man har pratat med personen, att man kan säga: jo, han är väl trevlig.
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Inläggav Mats » 2016-12-30 12:04:13

Toblerone skrev:Det är i alla fall en bra idé att leta bland dem som har ungefär samma omständigheter, dvs. det här forumet och andra Asperger-aktiviteter är ganska lämpliga att börja på.

Har gjort det sen 2006 utan nåt som helst resultat. :(
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Inläggav Flinta » 2016-12-30 13:05:43

KrigarSjäl skrev:
Vi med sjukersättning bör tillåtas studera på högskolenivå - det vore för oss normalbegåvade meningsfull sysselsättning på riktigt till skillnad från reguljär dagcenterverksamhet där meningsfull bara kan uppfattas omvänt.

Jag tror absolut att många skulle må bättre om denna möjlighet fanns som ett alternativ till DV. För det gör man ju om man känner mening med det man sysselsätter sig med.
Flinta

Inläggav slackern » 2016-12-30 13:09:25

rapchic skrev:

Arbetsförmedlingen

Det kanske till och med är större än din årsomsättning? Då är det ju inte så lite.
slackern

Inläggav Flinta » 2016-12-30 13:14:26

Fleure123 skrev:
Vet inte om det här kan vara nåt:
"Stöd till personligt biträde
Du kan få ekonomisk ersä ning om du låter någon av dina medarbetare hjälpa en annan medarbetare som har nedsa arbetsförmåga på grund av en funktionsnedsä ning.
Du kan även få ersä ningen om du är egen företagare eller en fri yrkesutövare och själv har en funktionsnedsä ning"

Någon som känner någon med funktionsnedsättningar t ex AS som velat starta eget och ansökt och blivit beviljad detta? Jag vet bara vissa företagare med AS som ansökt och (på grunder jag ej minns) blivit nekade.
Flinta

Inläggav Maggi » 2016-12-30 13:18:12

sugrövmanövern skrev:
KrigarSjäl skrev:Vore bra om det fanns reseersättning till och från hälsofrämjande/rehabiliterande fritidsaktiviteter samt bidrag för dessa. Detta finns vid aktivitetsersättning men inte vid sjukersättning.
Ja, helt klart. Jag förstår inte varför man anses icke behöva extra pengar längre efter att man fyllt 30. Jag får altid höra "men du har ju valt att bo där" när jag påpekar att jag har 3,5 mil enkelresa att köra och inte har råd att åka som en skottspole härs och tvärs.

Men och? Jag blir ju friskare av att inte bo bland en massa folk. Det borde belönas att man gjort sig själv friskare, men det är liksom ingenting värt i något sammanhang.

Det skulle bli lättare att träffa kontaktpersonen eller göra saker som vattengympa om man fick en liten allmosa för att kunna ta sig dit. Det skulle inte ens göra stora hål i statskassan :-)005 . Om jag fick en tia per mil jag kör eller om nån annan får en bussbiljett för 40 kr... eller ens om du fick ett gymkort.

Håller helt med, detta är riktigt feltänkt från myndigheter, Detta skulle ju främja hälsa och psyke och därmed bespara samhället sjukvårdskostnader och andra insatser, samt höja livskvaliteten.
Bor vi inte i ett rikt land ?
Maggi

Anslöt: 2013-09-04

Inläggav slackern » 2016-12-30 13:29:53

Maggi skrev:
sugrövmanövern skrev:
KrigarSjäl skrev:Vore bra om det fanns reseersättning till och från hälsofrämjande/rehabiliterande fritidsaktiviteter samt bidrag för dessa. Detta finns vid aktivitetsersättning men inte vid sjukersättning.
Ja, helt klart. Jag förstår inte varför man anses icke behöva extra pengar längre efter att man fyllt 30. Jag får altid höra "men du har ju valt att bo där" när jag påpekar att jag har 3,5 mil enkelresa att köra och inte har råd att åka som en skottspole härs och tvärs.

Men och? Jag blir ju friskare av att inte bo bland en massa folk. Det borde belönas att man gjort sig själv friskare, men det är liksom ingenting värt i något sammanhang.

Det skulle bli lättare att träffa kontaktpersonen eller göra saker som vattengympa om man fick en liten allmosa för att kunna ta sig dit. Det skulle inte ens göra stora hål i statskassan :-)005 . Om jag fick en tia per mil jag kör eller om nån annan får en bussbiljett för 40 kr... eller ens om du fick ett gymkort.

Håller helt med, detta är riktigt feltänkt från myndigheter, Detta skulle ju främja hälsa och psyke och därmed bespara samhället sjukvårdskostnader och andra insatser, samt höja livskvaliteten.
Bor vi inte i ett rikt land ?

Sjukersättning får ju folk som troligtvis aldrig kommer tillbaks till arbetslivet, medans du är sjukskriven är det ju en jävla massa satsningar på rehabilitering. Kommunen är nog dit folk ska vända sig som vill ha sysselsättning, du kan ju få anpassad efter dina önskemål och behov, verkar vara en massa fördomar att folk bara målar färgkulor, men beror säkert på vart man bor, här i Stockholm finns valmöjligheter som kanske inte finns i Sveg.
slackern

Inläggav Toblerone » 2016-12-30 14:09:29

Mats skrev:
Toblerone skrev:Det är i alla fall en bra idé att leta bland dem som har ungefär samma omständigheter, dvs. det här forumet och andra Asperger-aktiviteter är ganska lämpliga att börja på.

Har det inte funnits nån lämplig kvinna eller har du inte försökt "fördjupa kontakten"? Har du varit för passiv där kanske?
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Inläggav Mats » 2016-12-30 14:27:06

Toblerone skrev:
Mats skrev:

Har det inte funnits nån lämplig kvinna eller har du inte försökt "fördjupa kontakten"? Har du varit för passiv där kanske?

Det har funnits kvinnor som jag har tyckt vara lämpliga och jag har försökt fördjupa kontakten men misslyckats varje gång. Jag vet inte om det beror på att jag har varit för passiv eller om jag har gjort något annat fel. Det är därför jag skulle behöva hjälp, för jag klarar det inte själv.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Inläggav rapchic » 2016-12-30 16:08:31

slackern skrev:
rapchic skrev:

Arbetsförmedlingen

Det kanske till och med är större än din årsomsättning? Då är det ju inte så lite.

Jo men för mig verkar det inte vara något då jag inte har (större) kommunikationssvårigheter
rapchic

Inläggav slackern » 2016-12-30 18:05:13

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:Tur att någonting finns iallafall

Jo men för mig verkar det inte vara något då jag inte har (större) kommunikationssvårigheter

Du vet väl att du har rätt att träffa en kurator på Habliteringen som kan hjälpa dig och informera vilka bidrag du kan söka om du har behov utav det?
slackern

Inläggav rapchic » 2016-12-30 19:38:35

slackern skrev:
rapchic skrev:
slackern skrev:

Du vet väl att du har rätt att träffa en kurator på Habliteringen som kan hjälpa dig och informera vilka bidrag du kan söka om du har behov utav det?

Nope, det har ingen sagt till mig. När jag pratat om det tex så jag var inskriven på arbetsförmedlingen i flera månader och förlorade 40 000:- på att försöka få ett bidrag så var det min egen idé att söka det bidraget.

Fast just bidrag för problem med kommunikation hjälper inte just mig, men det är bra att det finns för dom som behöver det
rapchic

Återgå till Aspergare och vården

Logga in