Skapa DVD med 1 miljon inlägg
49 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
rdos skrev:Miche skrev:Det är inget problem att göra databasen brännbar, men det är jävligt oschysst eftersom man som användare i dagsläget kan anmäla sina gamla inlägg och få de censurerade (ex.vis för att ta bort bilder eller kontaktinformation), läggs inläggen på en DVD saboteras den möjligheten.
Inläggen skrivna i slutna avdelningar får definitivt inte läggas på någon DVD.
Du är väl medveten om att Google och andra söktjänster har all gammal information, och att inget ni gör i er databas kan påverka dessa kopior?
För det första så ser inte Google de slutna avdelningarna, för det andra så visst kan (nästan) allt i öppna avdelningar finnas hos Google men det är inget som normala Googleanvändare kan se, de ser bara en relativt nyligen cachad sida.
kullan skrev:Det finns en orsak varför vissa avd. på forumet är OffGoogle. En DVD skulle ju inte bli OffGoogle.
Google har väl inte nödvändigtvis tillgång till en DVD.
HGJ skrev:kullan skrev:Det finns en orsak varför vissa avd. på forumet är OffGoogle. En DVD skulle ju inte bli OffGoogle.
Google har väl inte nödvändigtvis tillgång till en DVD.
Nä men vem får se denna DVD då? Det har vi ju ingen koll på.
Miche skrev:För det första så ser inte Google de slutna avdelningarna, för det andra så visst kan (nästan) allt i öppna avdelningar finnas hos Google men det är inget som normala Googleanvändare kan se, de ser bara en relativt nyligen cachad sida.
På en sådan DVD så har ju en registrerad användare möjlighet att lägga med Google offtopic och andra avdelningar som inte är öppna på Google. Om DVD även kan innehålla PA beror på den användare som används har tillgång till PA eller inte.
Fast om man ska logga in på forumet så ökar ju komplexiteten i programmet.
Den enklast lösningen vore ju om någon administratör bara exporterade databasen och la ut en iso-fil.
Polisanmälan räcker inte för den som lägger ut de inlägg jag gjort i off-google-avdelningar.
Och ja - det är ett hot (för att jag blir så jävla förbannad helt enkelt)!
Flia skrev:Polisanmälan räcker inte för den som lägger ut de inlägg jag gjort i off-google-avdelningar.
Ta två steg tillbaka, andas ut och se över tråden istället för att slänga meningslösa hot hit och dit. Du tillför i detta nu ingenting till trådens ämne. Jag skulle rekommendera att du släpper hotet om polisanmälan då att bränna ut inläggen inte strider emot någon lag och istället diskuterar för din åsikt som en mogen person.
Två frågor som jag kan slänga emot Gadas, då han verkar vara en av de få personer som ser nytta i detta:
* Finns det någon praktiskt anledning av att ha inläggen på en CD gentemot att använda hemsidan?
Jag själv kan inte se det. Varenda inlägg är redan väl sökbart på forumet och att använda sig av en CD känns inte nödvändigt då hemsidan är redan väl nog praktiskt för att hitta och läsa inläggen. För de som är intresserade av att läsa gamla inlägg så behöver de bara gå in på hemsidan.
* Är anledningen av att man kan läsa inläggen då man är offline och vill ha en CD i det fallet?
Jag kan inte riktigt se anledningen av det. Det finns redan flertal verktyg och alternativ för att cacha en hemsida och dess innehåll för att läsa medan man är offline.
Flia skrev:Polisanmälan räcker inte för den som lägger ut de inlägg jag gjort i off-google-avdelningar.
Jag känner samma sak. Jävligt korkad idè.
rdos skrev:Den enklast lösningen vore ju om någon administratör bara exporterade databasen och la ut en iso-fil.
Oj, sådana där tekniska nymodigheter har vi dålig pejl på.. Kan det inte vara ett smidigare alternativ att exportera hela klabbet till mikrofiche istället? Så firar vi 1 miljon-jubileum hemma hos mig och turas om att kolla in gamla inlägg i läsaren..
Lika kortsiktiga resonemang som jag är van att möta. Hade hoppats på något annat här.
Finns det någon praktiskt anledning av att ha inläggen på en CD gentemot att använda hemsidan?
Nej, naturligtvis inte, för forumet kommer ju att finnas kvar i all oändlighet eller åtminstone i tusen år.
Ingen annan än du själv har lagt ut eller tänkt lägga ut dem. Kanske bäst du hotar dig själv innan du lägger ut något mer.
Vem har föreslagit att något ska läggas ut från Off-Google ?? Hittar inget sådant inlägg. Och vad viktigare är: Det är redan utlagt. Vem som helst har hela tiden kunnat läsa sidan. Skillnaden blir att DVDn kommer ingen att kunna läsa, så länge inte någon här är intresserad. Så vad är problemet?
Jag upprepar frågan:
"En stilla undran: Vad är det som man är beredd att visa upp för hela världen men absolut inte vill ha med på en DVD?"
Det är som om Carl Bildt skulle hota att hoppa av som utrikesminister för att någon vill lägga alla hans valtal i en kista och gräva ner i marken.
Jag tror inte det handlar om något annat än det jag alltid möter i NT-världen: Total misstänksamhet mot allt som verkar vara nytt. Ni kanske är NT förresten, finns väl ingen koll på här...
Och så vill jag påpeka att jag var den förste att föreslå att vi INTE skulle ta med sådant som skribenten inte vill ha med.
Vem som helst kan göra en DVD av forumet, men kanske bara jag är beredd att lägga ner det arbete som krävs.
Finns det någon praktiskt anledning av att ha inläggen på en CD gentemot att använda hemsidan?
Nej, naturligtvis inte, för forumet kommer ju att finnas kvar i all oändlighet eller åtminstone i tusen år.
kullan skrev:Flia skrev:Polisanmälan räcker inte för den som lägger ut de inlägg jag gjort i off-google-avdelningar.
Jag känner samma sak. Jävligt korkad idè.
Ingen annan än du själv har lagt ut eller tänkt lägga ut dem. Kanske bäst du hotar dig själv innan du lägger ut något mer.
Vem har föreslagit att något ska läggas ut från Off-Google ?? Hittar inget sådant inlägg. Och vad viktigare är: Det är redan utlagt. Vem som helst har hela tiden kunnat läsa sidan. Skillnaden blir att DVDn kommer ingen att kunna läsa, så länge inte någon här är intresserad. Så vad är problemet?
Jag upprepar frågan:
"En stilla undran: Vad är det som man är beredd att visa upp för hela världen men absolut inte vill ha med på en DVD?"
Det är som om Carl Bildt skulle hota att hoppa av som utrikesminister för att någon vill lägga alla hans valtal i en kista och gräva ner i marken.
Jag tror inte det handlar om något annat än det jag alltid möter i NT-världen: Total misstänksamhet mot allt som verkar vara nytt. Ni kanske är NT förresten, finns väl ingen koll på här...
Och så vill jag påpeka att jag var den förste att föreslå att vi INTE skulle ta med sådant som skribenten inte vill ha med.
Vem som helst kan göra en DVD av forumet, men kanske bara jag är beredd att lägga ner det arbete som krävs.
gadas skrev:Och så vill jag påpeka att jag var den förste att föreslå att vi INTE skulle ta med sådant som skribenten inte vill ha med.
Hur hade du tänkt att du ska få svar från alla inaktiva medlemmar, dessutom hantera de citat de skrivit?
Miche skrev:gadas skrev:Och så vill jag påpeka att jag var den förste att föreslå att vi INTE skulle ta med sådant som skribenten inte vill ha med.
Hur hade du tänkt att du ska få svar från alla inaktiva medlemmar, dessutom hantera de citat de skrivit?
Precis.
Härmed deklarerar jag att du inte får ta med något som kommer från mitt tangentbord, eller något som kan hänvsia till mig.
Flia skrev:Härmed deklarerar jag att du inte får ta med något som kommer från mitt tangentbord, eller något som kan hänvsia till mig.
Detsamma gäller mig!!!
Admin:
På internet fungerar det ju så att man aldrig kan vara säker på att det man skriver inte används på ett sätt som man inte gillar. Man kan aldrig heller vara helt säker på att det inte blir synligt för någon som man inte vill ska se det.
Men det är ändå lämpligt att inte låta någon som inte är inloggad att läsa inlägg från avdelningar som kräver inloggning, det är en fråga om förtroende forummedlemmar emellan. Reglerna tillåter inte det. Detta är såklart särskilt viktigt när det gäller privata avdelningen.
Att be alla medlemmar om lov innan man lagrar inlägg är såklart inte värt mödan, många är inte aktiva längre och man kan inte vänta sig att alla som är aktiva svarar heller.
Vi har i alla fall inga planer på att skapa en sån här DVD.
På internet fungerar det ju så att man aldrig kan vara säker på att det man skriver inte används på ett sätt som man inte gillar. Man kan aldrig heller vara helt säker på att det inte blir synligt för någon som man inte vill ska se det.
Men det är ändå lämpligt att inte låta någon som inte är inloggad att läsa inlägg från avdelningar som kräver inloggning, det är en fråga om förtroende forummedlemmar emellan. Reglerna tillåter inte det. Detta är såklart särskilt viktigt när det gäller privata avdelningen.
Att be alla medlemmar om lov innan man lagrar inlägg är såklart inte värt mödan, många är inte aktiva längre och man kan inte vänta sig att alla som är aktiva svarar heller.
Vi har i alla fall inga planer på att skapa en sån här DVD.
underjord skrev:gadas skrev:Kan någon göra i ordning filer med samtliga inlägg här, som är färdiga att brännas till en DVD (M-disc) till miljonfödelsedagen ?
Nej, ingen kan göra det. Det verkar helt meningslöst.
Hej, jag heter ingen.
Vad använder ni för databashanterare?
Det går att göra en dbdump ganska enkelt och filtrera bort t.ex. off-google innehåll genom en SQL fråga. För övrigt är det sajtägaren som äger era inlägg, det finns ingen integritet på internet om det inte finns någon automatisk spärr (t.ex. inloggning på Facebook) som gör att materialet inte är direkt synbart, vem som helst kan läsa material på denna sajt utan att logga in = Ingen integritet. Av samma orsak kan du inte ha någon förväntan på integritet när du är ute på stan och går och sedan kräva att ingen tar foton på dig eller förvänta dig att ingen lyssnar på vad du och dina polare står och pratar om.
Har du skrivit någonting dumt så:
- 1. Otur.
- 2. Välkommen till internet. Det du gör, det gör du för alla människor på planeten.
Angriff skrev:Det går att göra en dbdump ganska enkelt och filtrera bort t.ex. off-google innehåll genom en SQL fråga. För övrigt är det sajtägaren som äger era inlägg, det finns ingen integritet på internet om det inte finns någon automatisk spärr (t.ex. inloggning på Facebook) som gör att materialet inte är direkt synbart, vem som helst kan läsa material på denna sajt utan att logga in = Ingen integritet. Av samma orsak kan du inte kräva integritet när du är ute på stan och kräva att ingen tar foton på dig.
Har du skrivit någonting dumt så:
1. Otur.
2. Välkommen till internet. Det du gör, det gör du för alla människor på planeten.
Att det är praktiskt möjligt att skapa en DVD, och att det antagligen inte är juridiskt fel att göra det innebär inte att det nödvändigtvis är en bra idé att göra det.
Det finns massor av saker som är fullt möjliga att göra utan att bryta mot lagen, men som man ändå bör låta bli av hänsyn till andra människor. Att göra en DVD med foruminnehållet tycker jag låter som en sån sak.
Vem som helst har ju ändå möjlighet att bli medlem på forumet och därmed komma åt allt material här. Enda undantaget är personer som blivit bannade från forumet och det blir man vad jag förstår bara om man betett sig mycket illa mot andra på forumet. Så jag förstår helt enkelt inte vad man skulle åstadkomma genom att skapa en sån DVD, bortsett från att göra många forummedlemmar arga och ledsna.
Det som många inte tänker på att det ofta går automatiska backupper varje dag där information lagras och det kan finnas historik tillbaka i flera år. Sedan finns det sajtägare som länkar till tjänster i andra länder, t.ex. Pixbox hade en bildtjänst som låg i Usa, vilket gjorde att bilderna behandlades/indexerades av ett amerikanskt företag som gjorde vem vet vad med bilderna. Men ändå klagar ingen.
Frågan är ju förstås vad de ska använda informationen till. Ska de sälja E-post adresserna till ett spam företag? Isf så har de gått över en tydlig gräns. Ska de ge skivan till en forskare inom Asperger/Autism? Isf kan det vara värt det.
Frågan är ju förstås vad de ska använda informationen till. Ska de sälja E-post adresserna till ett spam företag? Isf så har de gått över en tydlig gräns. Ska de ge skivan till en forskare inom Asperger/Autism? Isf kan det vara värt det.
Angriff skrev:Ska de ge skivan till en forskare inom Asperger/Autism? Isf kan det vara värt det.
Men om forskarna inte är bannade från forumet så kan de ju bli medlemmar. På det viset får de tillgång till mer info (en DVD uppdateras ju inte när nya inlägg skrivs). Och jag hoppas ju innerligt att seriösa autism-spektrum-forskare inte beter sig så illa att de blir bannade härifrån... isåfall bör man nog kanske inte direkt underlätta deras arbete tror jag.
Gafsan skrev:Angriff skrev:Ska de ge skivan till en forskare inom Asperger/Autism? Isf kan det vara värt det.
Men om forskarna inte är bannade från forumet så kan de ju bli medlemmar. På det viset får de tillgång till mer info (en DVD uppdateras ju inte när nya inlägg skrivs). Och jag hoppas ju innerligt att seriösa autism-spektrum-forskare inte beter sig så illa att de blir bannade härifrån... isåfall bör man nog kanske inte direkt underlätta deras arbete tror jag.
Jag har aldrig träffat en (seriös) forskare som uppför sig oprofessionellt. Någon som utger sig för att vara forskare på internet ska man kolla upp. T.ex. träffas och diskutera på ett universitet är ett bra sätt.
Grejen är att aggregerat material är enklare att analysera offline än på ett forum. T.ex. vilka ord använd autister i jämförelse med andra människor (Vi är ju ofta hyperlexiska), vad pratar de om? Vilka problemfaktorer diskuteras (osv.)
Angriff skrev: Grejen är att aggregerat material är enklare att analysera offline än på ett forum. T.ex. vilka ord använd autister i jämförelse med andra människor (Vi är ju ofta hyperlexiska), vad pratar de om? Vilka problemfaktorer diskuteras (osv.)
OK. Men då kanske det är bättre att du avvaktar med att framställa DVD:n tills du får en förfrågan från någon forskare, så att hen får ett så komplett material som möjligt.
Gafsan skrev:OK. Men då kanske det är bättre att du avvaktar med att framställa DVD:n tills du får en förfrågan från någon forskare, så att PERSONEN får ett så komplett material som möjligt.
Jag är inte sajtägare, jag har däremot arbetat som DBA och en del annat och sa att det går att göra.
Angriff skrev:Gafsan skrev:OK. Men då kanske det är bättre att du avvaktar med att framställa DVD:n tills du får en förfrågan från någon forskare, så att PERSONEN får ett så komplett material som möjligt.
Jag är inte sajtägare, jag har däremot arbetat som DBA och en del annat och sa att det går att göra.
Jag tror att det är mot forumreglerna att redigera citat. Citera mig gärna men korrekt, tack.
Jag vet att du sa att det går att göra en DVD. Jag tycker att det verkar olämpligt och onödigt, men jag ifrågasätter absolut inte att det skulle vara praktiskt möjligt.
Om någon vill ta reda på svar om något efter att sajten inte finns längre. Då kan det bli problem.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
För egen del har jag inget att invända mot att en DVD innehållandes foruminnehåll skapas och jag förstår inte heller de som tycker att man i så fall inte skulle ta med de inlägg som ligger i off-google-avdelningar. Som påpekats tidigare så kan vem som helst registrera sig på detta forum i vilket fall och då gå in och se alla inlägg i alla olika avdelningar.
Wine skrev:För egen del har jag inget att invända mot att en DVD innehållandes foruminnehåll skapas och jag förstår inte heller de som tycker att man i så fall inte skulle ta med de inlägg som ligger i off-google-avdelningar. Som påpekats tidigare så kan vem som helst registrera sig på detta forum i vilket fall och då gå in och se alla inlägg i alla olika avdelningar.
Nej, inte de som bannats från forumet. De får ju inte bli medlemmar igen, och det är väl bra. Det finns ju skäl till att de bannats, t.ex. att de använt material från forumet på ett sätt som kränkt andra forumisters integritet. Därför tycker jag att det verkar dumt att låta det här materialet cirkulera utanför forumledningens kontroll.