Skadliga azofärger i räkorna - artikel i SvD
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Skadliga azofärger i räkorna - artikel i SvD
Olika "matlarm" kanske inte är det roligaste att tipsa om, men då det faktiskt gäller AZO-ämnen, så kan jag liksom inte låta bli.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3482671.svd
Noterar fö en detalj i textrutan till höger om artikeln, nämligen att
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3482671.svd
Så kallade azofärger, syntetiskt framställda livsmedelstillsatser som kan ge upphov till hyperaktivitet och allergier, används fortfarande för att göra räkor mer aptitliga för ögat. När de köps av grossister på fiskauktionerna är de märkta, men i fiskaffären får kunden inget veta.
Användningen av så kallade azofärger är inte tillåten för att på konstgjord väg göra räkor aptitligt röda. Åtminstone gäller det räkfiskare som följer de regler som Sveriges fiskares riksförbund, Yrkesfiskarna, har satt upp. Däremot finns det sedan 1999, då EU:s regler ersatte den svenska lagstiftningen, inget förbud mot azofärgerna som bland annat också förekommer i godis.
Räkor är gråa från början, men blir röda då de kokas. Men under vissa tider på året då räkorna fiskas på grunda och syrefattiga vatten får de ibland inte den röda färgen som fiskarna och handlarna tror att konsumenten vill ha. Detta kan dock lätt ordnas genom att man, vid kokningen ombord på fiskebåten, tillsätter en nypa omdebatterad azofärg.
2006 skrev Göteborgs-Posten om azofärgningen av räkor. Tidningen köpte räkor i åtta butiker och skickade in dem för en kemisk analys. Det visade sig att fyra av proverna, trots att handlarna förnekade att räkorna var färgade, hade spår av ämnena E 110 och E 124.
– Efter detta satte branschen ned foten och man kom överens om att inte färga räkor som fiskas och landas i Sverige. Det är tuffa och klara regler, som finns på Livsmedelsverkets hemsida. Ändå förekommer det att azofärger används, jag har talat med fiskhandlare som medger att räkorna är färgade. Men vi konsumenter får ju inte veta det, säger Louise Ungerth på Konsumentföreningen Stockholm.
De eventuella skaderiskerna är dock inget som oroar henne särskilt mycket.
– Fast jag skulle vilja veta hur mycket färg som finns kvar i räkorna. Konsumenterna har absolut rätt att kräva tydliga besked, fastslår Louise Ungerth.
Yrkesfiskarna hävdar att branschen respekterar förbudet.
– Mig veterligen förekommer det inte. Jag är övertygad om att näringens samvete i det här fallet är rent, säger ombudsman Fredrik Lindberg.
Enligt Gay Olsson, som fiskat räkor i femton år, var det tidigare ganska vanligt att man piffade upp fångsten.
– Vi gjorde det en gång för flera år sedan när vi hade fiskat på grunt vatten. En av grabbarna ombord gav sedan bort ett kilo till en släkting som faktiskt blev dålig och fick allergiska besvär. Efter det har vi aldrig gjort om det. Vi fiskar heller aldrig på så grunt vatten. Men visst är det så att ett fåtal fiskare fortfarande använder färgerna, säger han.
Detta bekräftas också av de stora fiskeauktionshusen på Västkusten.
– Det säljs en del färgade räkor här - ja, och kunderna vet om att de är färgade. Då bör det ju också framgå när man köper dem över disk, säger Henrik Johansson, platschef på Göteborgs Fiskauktion.
De räkälskare som vill undvika azofärgerna är dock inte hjälpta av att fråga personalen i fiskaffärer och delikatessdiskar. Hos Tysta Mari i Östermalmshallen kan ingen uttala sig om saken och även Nils Molinder, delägare till Melanders Fisk, svävar på målet.
– Så vitt jag vet säljs inga färgade räkor hos oss. Jag tror i alla fall att det är så, säger han.
Noterar fö en detalj i textrutan till höger om artikeln, nämligen att
Azofärgerna är förbjudna i djurfoder, men tillåts i människoföda.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 21:29:03, redigerad totalt 1 gång.
Hur var det nu med EU (minns inte)? Tillät / tillåter de dessa ämnen och stämmer det att de tvingade / tvingar Sverige att släppa på vårt förbud? Isf undrar jag bara, hur fasiken kan EU göra så?? Eller blandar jag ihop med ngt helt annat?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:29:03, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Det är EU som bestämmer, det är det som är grejjen med överstatlighet. (tyvärr)barracuber skrev:Hur var det nu med EU (minns inte)? Tillät / tillåter de dessa ämnen och stämmer det att de tvingade / tvingar Sverige att släppa på vårt förbud? Isf undrar jag bara, hur fasiken kan EU göra så?? Eller blandar jag ihop med ngt helt annat?
Azofärger även i läkemedel / Nyheter / Läs ~ Råd och Rön24 jan 2008 ... I Sverige var azofärger förbjudna både i livs- och läkemedel, tills vi gick med i EU. – Vi blev inte särskilt glada åt att de tilläts igen, ...
Politikerbloggen » Krav på förbud mot AzofärgerAzofärger i mat bör förbjudas i hela EU. Det kräver Åsa Westlund (s), EU- parlamentariker med ansvar för översynen av tillsatser i livsmedel. ...
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:29:03, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Man färgar ju även odlad lax. Jag brukar köpa ekolax som är betydligt blekare. Naturligtvis är den dyrare.
Ja, det där är riktigt galet. Brukar som du köpa ekolax, dessutom är den mycket godare.
Dessutom märkte jag att halstabletter från apoteket, Strepsils, innehåller azofärger, två stycken! VARFÖR DÅ liksom? Det är ju inte som att kunden förväntar sig att just halstabletter måste vara röda? De kan väl vara helt bleka eller nåt, bara de hjälper
Livsmedelsverket skriver dessutom att azofärger bara kan ge lindriga allergiska reaktioner, de skriver ingenting om hyperaktivitet, det trodde jag var ganska klarlagt?
Senast redigerad av IckyFlix 2011-05-04 21:29:03, redigerad totalt 1 gång.
IckyFlix skrev:[
Dessutom märkte jag att halstabletter från apoteket, Strepsils, innehåller azofärger, två stycken! VARFÖR DÅ liksom? Det är ju inte som att kunden förväntar sig att just halstabletter måste vara röda? De kan väl vara helt bleka eller nåt, bara de hjälper
Folk konsumerar antagligen mer halstabletter om dom är röda. Röd färg säger vissa ska påverka aptiten positivt, så att man vill ha mer. Kungen av Danmark t ex äter jag som godis (visserligen alla Vicks-tabletterna och Fünf Kreuter också). Ica och Mac Donalds med fler anammar verkligen detta med röd färg. Själv saknar jag dom här gamla konsumförpackningarna (nu är dom som finns ljusblå) t ex tyckte jag deras vaniljglass-förpackningar som var vita och mörkblå kändes så fräscha (blev nog ganska lurad här, innehöll säkerligen mkt jox). Håller med om att halstabletter inte ska vara färgade.