Ska utredas för Asperger hur tänker min psykolog ...
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Ska utredas för Asperger hur tänker min psykolog ...
Hon kommer gå igenom min journal sen ADHD utredningen & se vad som kan användas där, samt för att se om jag kan slippa göra vissa delar av tester. Det vi kommer göra nästa gång är att jag fyller i skattningsfrågor & hon kommer fråga om min barndom. Nån som tycker detta låter vettigt vad mer kommer hon göra tro?
Re: Ska utredas för Asperger hur tänker min psykolog ...
mumsisen skrev:Hon kommer gå igenom min journal sen ADHD utredningen & se vad som kan användas där, samt för att se om jag kan slippa göra vissa delar av tester. Det vi kommer göra nästa gång är att jag fyller i skattningsfrågor & hon kommer fråga om min barndom. Nån som tycker detta låter vettigt vad mer kommer hon göra tro?
Jag gjorde nån slags utredning 3-5 år innan min AS-utredning. Vissa resultat från den första utredning återanvändes sedan vid AS-utredingen. Jag tyckte det var ok.
treeman skrev:mumsisen skrev:Hon kommer gå igenom min journal sen ADHD utredningen & se vad som kan användas där, samt för att se om jag kan slippa göra vissa delar av tester. Det vi kommer göra nästa gång är att jag fyller i skattningsfrågor & hon kommer fråga om min barndom. Nån som tycker detta låter vettigt vad mer kommer hon göra tro?
Jag gjorde nån slags utredning 3-5 år innan min AS-utredning. Vissa resultat från den första utredning återanvändes sedan vid AS-utredingen. Jag tyckte det var ok.
ok blir nog bra till slut
Det går säkert bra! När jag fick diagnosen personlighetsstörning UNS och Posttraumatiskt stressyndrom fick jag göra olika tester som användes till min utredning om AS långt senare.
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
'mumsisen skrev:Hon kommer gå igenom min journal sen ADHD utredningen & se vad som kan användas där, samt för att se om jag kan slippa göra vissa delar av tester. Det vi kommer göra nästa gång är att jag fyller i skattningsfrågor & hon kommer fråga om min barndom. Nån som tycker detta låter vettigt vad mer kommer hon göra tro?
Det är väldigt svårt att 'överta' en utredning från ADHD till Autism eftersom det finn så otroligt mycket kvalitativa aspekter man behöver väga in under tiden man tester som man går miste om genom att bara läsa journaler från tidigare utredning. Dock kommer hon beroende på vad hon hittar, komplettera med andra typer av tester för att testa de förmågor som brister vid autism i jämförelse med uppmärksamhetsstörning. Vilka dessa test är och hur de går till ska jag inte gå in på för det påverkar din utredning och testsituationen negativt. Hon ska dock gå igenom med dig hur planen är så du vet. Men hon ville säkert börja med att läsa igenom journaler då anamnes (livshistoria) är den viktigaste delen vid neuropsysykiatriska diagnoser.
mar0der skrev:'mumsisen skrev:Hon kommer gå igenom min journal sen ADHD utredningen & se vad som kan användas där, samt för att se om jag kan slippa göra vissa delar av tester. Det vi kommer göra nästa gång är att jag fyller i skattningsfrågor & hon kommer fråga om min barndom. Nån som tycker detta låter vettigt vad mer kommer hon göra tro?
Det är väldigt svårt att 'överta' en utredning från ADHD till Autism eftersom det finn så otroligt mycket kvalitativa aspekter man behöver väga in under tiden man tester som man går miste om genom att bara läsa journaler från tidigare utredning. Dock kommer hon beroende på vad hon hittar, komplettera med andra typer av tester för att testa de förmågor som brister vid autism i jämförelse med uppmärksamhetsstörning. Vilka dessa test är och hur de går till ska jag inte gå in på för det påverkar din utredning och testsituationen negativt. Hon ska dock gå igenom med dig hur planen är så du vet. Men hon ville säkert börja med att läsa igenom journaler då anamnes (livshistoria) är den viktigaste delen vid neuropsysykiatriska diagnoser.
ok tack för svar tänkte nästan det med, för de kan ju inte bara ta ADHD utrednings journalen rakt av... Hon nämnde även att hon skulle titta på anhörigintervjun om min bardom.
Återgå till Aspergare och vården