Ska jag ladda ner Bortmedvirus?
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Ska jag ladda ner Bortmedvirus?
Plötsligt dyker det dels upp en ruta som på icke helt korrekt svenska säger att måste ladda ner Bortmedvirus. Men tänk om just detta är ett virus? Så jag klickar bort det.
Då kommer det en varning från Mozilla Firefox Security Center att min "security level is too low" och ännu en uppmaning att ladda ner Bortmedvirus. Men vad är detta Bortmedvirus, är det tillförlitligt? Enligt Norton är min säkerhetsnivå medelhög.
Då kommer det en varning från Mozilla Firefox Security Center att min "security level is too low" och ännu en uppmaning att ladda ner Bortmedvirus. Men vad är detta Bortmedvirus, är det tillförlitligt? Enligt Norton är min säkerhetsnivå medelhög.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:16:25, redigerad totalt 1 gång.
Re: Ska jag ladda ner Bortmedvirus?
Alien skrev:Plötsligt dyker det dels upp en ruta som på icke helt korrekt svenska säger att måste ladda ner Bortmedvirus. Men tänk om just detta är ett virus? Så jag klickar bort det.
Det bör man nog akta sig för. Själv har jag lyckats slippa råka ut för det hittills - ta i trä
Läs här till exempel:
http://www.2-spyware.com/remove-bortmedvirus.html
Länken ovan skrev:BortMedVirus is a malicious rogue anti-spyware parasite that propagates with the help of malicious toolbars and trojans such as Zlob or via unsecure internet sites.
After installing itself into your hard drive, the parasite starts to generate massive amount of pop-up security messages, prompting you to check your computer for spyware with a free BortMedVirus version. After the check is complete, you will be presented with a list of fake spyware threats that have supposedly infected your computer.
However, the catch is that BortMedVirus will not repair these bogus threats until you pay for its "full" version, which is as counterfeit as the free version. Our piece of advice is to remove BortMedVirus immediately after detection.
<a target="_blank" href="http://www.google.se/search?q=BortMedVirus&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=FlockInc.:en-US:official&client=firefox">Googling på 'bortmedvirus'</a>
Deras hemsida - bortmedvirus.com - är, som tur är, ett ganska bra exempel på hur klumpiga sådana här illvilliga typer ofta beter sig, när de ska försöka framstå som ärliga, kompetenta och ute i goda avsikter. Bara en sån sak som att det inte finns ett enda telefonnummer, inte en enda address, inget organisationsnummer osv osv osv. Det enda som finns är en mailaddress och ett oerhört opersonligt formulär. Där bet de sig själva i svansen.
Alien, du skrev inte ifall din dator börjat gå segt men, utan att ha läst noga, så är risken att du redan fått in virus. Läs diskussionen:
http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?kanalm ... Id=1049376
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:16:25, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Ja, den var väldigt trög idag. Jag tittade på IDG-sidan. En del verkade väldigt komplicerat. Men har laddat ner ewido anti-spyware som nån tipsade om. Scanning är nästan klar.
Följande verkar ha "low security":
Not-A-Virus
Vad är det?
Datorn verkar mindre trög nu.
Not-A-Virus
Vad är det?
Alien skrev:Ja, den var väldigt trög idag. Jag tittade på IDG-sidan. En del verkade väldigt komplicerat. Men har laddat ner ewido anti-spyware som nån tipsade om. Scanning är nästan klar.
Not-A-Virus
Vad är det?
Jag googlade på Not-A-Virus och det verkar gammalt - träffarna var från 2005-2006. Försök att ta bort eller neutralisera det eller vad det kallas.
Ewido är nog bra - det har jag själv använt.
Jag läste tipsen i den sista länken - http://ceblstockholm.googlepages.com/home - och de verkar vettiga. De tipsar om Comodo och jag har själv just bytt ut min gamla resurskrävande Norman Security mot gratispaketet Comodo Firewall - antivirus - antispyware, som, så här långt fungerar bra och bara verkar ta en bråkdel av resurserna som Norman tog. Dessutom är Comodo helt gratis!! (till skillnad från Norman)
Alien: Posta igen hur det går. Jag kan tänka mig att det känns jobbigt som tusan att drabbas av sån där skit.
/Barracuber
- barracuber
Jag letade efter Not-A-Virus på Lägg till/ta bort program på Kontrollpanelen. Men jag hittade det inte.
Jag hade ju också fått Tittis virus, som hon skrev i sin tråd. Har kört en Norton-scanning men vet inte om det är borta, eftersom jag inte vet vad viruset heter.
Eller var det detta virus (trojan?) som gjorde att jag fick detta om Bortmedvirus?
Jag hade ju också fått Tittis virus, som hon skrev i sin tråd. Har kört en Norton-scanning men vet inte om det är borta, eftersom jag inte vet vad viruset heter.
Eller var det detta virus (trojan?) som gjorde att jag fick detta om Bortmedvirus?
Norton är ju ett proffsprogram så det borde ju både hitta och oskadliggöra den typen av - dessutom - gamla och kända virus. Ifall datorn fungerar som vanligt är du nog på säker mark igen.
Gjorde du samma sak som Titti gjorde med hennes virus?
Skriv ifall något börjar strula igen.
/Barracuber
/Barracuber
- barracuber
www.nod32.se
Vad jag använder, fungerar felfritt.
Rekommenderar starkt att du om inget annat installerar gratisversionen, norton/macafee ska du definitivt inte förlita dig på då de slöar med uppdateringarna.
Din dator är säkert infesterad upp till öronen med skit så säkert en bra idé att installera ad-aware dessutom, helt gratis är det dessutom... http://www.snabbstart.com/download/ad-aware
Utöver det så är det nog smart att gå igenom autostart (start -> kör -> msconfig -> autostart) och ta bort allt som verkar mysko, och dra fram aktivitetshanteraren (ctrl+shift+esc) nu och då efter du har startat datorn ifall något ändå lyckats slinka igenom.
Rekommenderar starkt att du om inget annat installerar gratisversionen, norton/macafee ska du definitivt inte förlita dig på då de slöar med uppdateringarna.
Din dator är säkert infesterad upp till öronen med skit så säkert en bra idé att installera ad-aware dessutom, helt gratis är det dessutom... http://www.snabbstart.com/download/ad-aware
Utöver det så är det nog smart att gå igenom autostart (start -> kör -> msconfig -> autostart) och ta bort allt som verkar mysko, och dra fram aktivitetshanteraren (ctrl+shift+esc) nu och då efter du har startat datorn ifall något ändå lyckats slinka igenom.
Senast redigerad av Brillmongot 2011-05-04 14:16:25, redigerad totalt 1 gång.
- Brillmongot
- Anslöt: 2008-05-26
Alien, som Brillmongot skrev är ad-aware ett bra tips. Ett svenskt världsberömt program faktiskt som finns i gratisversion, den senaste versionen heter <a target="_blank" href="http://www.lavasoftusa.com/products/ad_aware_free.php">Ad-Aware 2008 Free</a>.
Rekommenderar också <a target="_blank" href="http://free.grisoft.com/ww.homepage">AVG Anti-Virus Free Edition</a> som jag själv kört tidigare och vet många som kör. Gratis, sköter sig självt om man vill. Enda nackdelen är att det tar en del internminnesresurser (fast inte på långt när lika mycket som Norton dock). Om internminne är en flaskhals i din dator (vilket det är för mig just nu) så testa Comodo-sviten, som jag skrev om innan.
Andra gratisprogram:
Hmm..kom just på att du ju kör Norton så då kanske du inte är intresserad av gratisprogram. Och varje extra program innebär ju en viss ytterligare tyngd på datorn. Men det går ju - liksom man kan ha flera hus och bilförsäkringar - att köra med mer än ett antivirusprogram och mer än ett antispywareprogram (även om Security Center i XP SP2 och Vista brukar börja bråka om att den inte har koll på programmen). Däremot brukar det inte gå att ha mer än en brandvägg. Vissa program (som ad-aware) kör man bara när man vill medan andra (som AVG) ligger aktiva hela tiden och fångar upp skiten.
Ett allmänt tips: Det är mycket information och ny kunskap att ta till sig. När du testar ett program, känn efter om du trivs med programmets handhavande (dvs grafiken, layouten, dialogerna, handhavandet) och fråga dig själv om du verkligen hänger med något så här i instruktionerna. När du sätter dig ned vid datorn, försök vara avslappnad och hyfsat harmonisk, ha på nån mysig musik, en kopp te eller kaffe eller något annat du tycker om. Du ska inte vara stressad, irriterad, ledsen, förbannad, trött osv. (risken är nämligen stor att datorskärmen åker ut genom fönstret då!). Som sagt, om ett program känns fel eller du inte fattar nånting - lämna det då och gå på nästa!
* kanske självklarheter men jag vet själv hur mycket min sinnesstämning påverkar mig *
/Barracuber
Rekommenderar också <a target="_blank" href="http://free.grisoft.com/ww.homepage">AVG Anti-Virus Free Edition</a> som jag själv kört tidigare och vet många som kör. Gratis, sköter sig självt om man vill. Enda nackdelen är att det tar en del internminnesresurser (fast inte på långt när lika mycket som Norton dock). Om internminne är en flaskhals i din dator (vilket det är för mig just nu) så testa Comodo-sviten, som jag skrev om innan.
Andra gratisprogram:
- <a target="_blank" href="http://www.clamwin.com/">ClamWin Free Antivirus</a>
<a target="_blank" href="http://www.avast.com/eng/avast_4_home.html">FREE avast! antivirus 4.x Home Edition, anti-spyware & anti-rootkit for Windows</a>
<a target="_blank" href="http://www.free-av.com/">Avira Anti-Vir</a>
Hmm..kom just på att du ju kör Norton så då kanske du inte är intresserad av gratisprogram. Och varje extra program innebär ju en viss ytterligare tyngd på datorn. Men det går ju - liksom man kan ha flera hus och bilförsäkringar - att köra med mer än ett antivirusprogram och mer än ett antispywareprogram (även om Security Center i XP SP2 och Vista brukar börja bråka om att den inte har koll på programmen). Däremot brukar det inte gå att ha mer än en brandvägg. Vissa program (som ad-aware) kör man bara när man vill medan andra (som AVG) ligger aktiva hela tiden och fångar upp skiten.
Ett allmänt tips: Det är mycket information och ny kunskap att ta till sig. När du testar ett program, känn efter om du trivs med programmets handhavande (dvs grafiken, layouten, dialogerna, handhavandet) och fråga dig själv om du verkligen hänger med något så här i instruktionerna. När du sätter dig ned vid datorn, försök vara avslappnad och hyfsat harmonisk, ha på nån mysig musik, en kopp te eller kaffe eller något annat du tycker om. Du ska inte vara stressad, irriterad, ledsen, förbannad, trött osv. (risken är nämligen stor att datorskärmen åker ut genom fönstret då!). Som sagt, om ett program känns fel eller du inte fattar nånting - lämna det då och gå på nästa!
* kanske självklarheter men jag vet själv hur mycket min sinnesstämning påverkar mig *
/Barracuber
- barracuber
barracuber skrev:Norton är ju ett proffsprogram så det borde ju både hitta och oskadliggöra den typen av - dessutom - gamla och kända virus. Ifall datorn fungerar som vanligt är du nog på säker mark igen.
/Barracuber
Jag kan inte göra samma saker som Titti men jag har scannat med Norton flera gånger. (Har skrivit om det i Tittis tråd.)
Men nu dyker den här rutan med Bortmedvirus upp igen. Dessutom dyker en annan ruta upp från PC Säkerhet Centrum, som varnar för att jag riskerar förlora data ur registret. Usch, jag blir stressad men jag antar att det är bluff också?
Brillmongot skrev:www.nod32.se
Jo, datorn är säkert full med skit men jag vet ju inte vad som är skit och inte. Jag kan alltså inte ta bort det som är mysko, eftersom jag inte vet hur jag upptäcker vad som är mysko.
Ad-aware har jag faktiskt redan på datorn. Men när jag kör den så säger den att jag har:
MRU 25 objects do not pose a threat
Tracking cookies 72 objects
Vilket ju inte tyder på virus el trojaner så vitt jag förstår.
Nytt problem: När jag sätter på datorn så kommer det en stor svart ruta och överst står C:windowsis154890.exe. Är det nåt farligt?
Alien skrev:barracuber skrev:Norton är ju ett proffsprogram så det borde ju både hitta och oskadliggöra den typen av - dessutom - gamla och kända virus. Ifall datorn fungerar som vanligt är du nog på säker mark igen.
/Barracuber
Jag kan inte göra samma saker som Titti men jag har scannat med Norton flera gånger. (Har skrivit om det i Tittis tråd.)
Men nu dyker den här rutan med Bortmedvirus upp igen. Dessutom dyker en annan ruta upp från PC Säkerhet Centrum, som varnar för att jag riskerar förlora data ur registret. Usch, jag blir stressad men jag antar att det är bluff också?
Det låter som att det kommer saker hela tiden mer eller mindre på din dator. Jag tror tyvärr inte jag kan ge dig den support du behöver, är inget proffs på virusbekämpning. Här på ASF finns ju många duktiga datatyper men frågan är om ens dem kan, såvida inte någon har haft en väldigt liknande situation.
Har du någon support o/e garanti på datorn? Kontakta isf din support där, det vore ju det bästa för de ska ju känna till din dator, ditt OS osv. Om inte så är du nog tyvärr hänvisad till information på nätet, från bekanta osv.
Det där om PC Säkerhet Centrum låter inte som ett virus utan mer som en typisk störande reklam popup. Det tycker jag händer jätteofta att man utsätts för sådana "reklamangrepp" om att "din säkerhet är bara 10%", "du riskerar bla bla bla", "köp vårt paket". Har du popupblockerare i din webbläsare? Firefox har en ganska effektiv sådan och även andra webbläsare.
Är din Norton uppdaterad? Sköter den det själv eller får du en dialog där den frågar och du måste bekräfta? Att den inte är uppdaterad skulle kunna förklara varför den tydligen inte hittar och oskadliggör det du vill. Vad hittar egentligen scanningarna?
/Barracuber
- barracuber
Alien skrev:barracuber skrev:Norton är ju ett proffsprogram så det borde ju både hitta och oskadliggöra den typen av - dessutom - gamla och kända virus. Ifall datorn fungerar som vanligt är du nog på säker mark igen.
/Barracuber
Det låter som att det kommer saker hela tiden mer eller mindre på din dator. Jag tror tyvärr inte jag kan ge dig den support du behöver, är inget proffs på virusbekämpning. Här på ASF finns ju många duktiga datatyper men frågan är om ens dem kan, såvida inte någon har haft en väldigt liknande situation.
Har du någon support o/e garanti på datorn? Kontakta isf din support där, det vore ju det bästa för de ska ju känna till din dator, ditt OS osv. Om inte så är du nog tyvärr hänvisad till information på nätet, från bekanta osv.
Det där om PC Säkerhet Centrum låter inte som ett virus utan mer som en typisk störande reklam popup. Det tycker jag händer jätteofta att man utsätts för sådana "reklamangrepp" om att "din säkerhet är bara 10%", "du riskerar bla bla bla", "köp vårt paket". Har du popupblockerare i din webbläsare? Firefox har en ganska effektiv sådan och även andra webbläsare.
Är din Norton uppdaterad? Sköter den det själv eller får du en dialog där den frågar och du måste bekräfta? Att den inte är uppdaterad skulle kunna förklara varför den tydligen inte hittar och oskadliggör det du vill. Vad hittar egentligen scanningarna?
/Barracuber
- barracuber
Har ju kört Live Update el vad det heter på Norton. Den har ju också hittat saker men kanske viruset återkommer i ny form hela tiden så man måste scanna igen och igen.
Det där PC Säkerhet försökte jag få bort genom att klicka Avbryt, i krysset el genom Alt + F4 men det återkom ständigt och påstod att det skulle göra en sökning.
Det där PC Säkerhet försökte jag få bort genom att klicka Avbryt, i krysset el genom Alt + F4 men det återkom ständigt och påstod att det skulle göra en sökning.
Laddade ner en 30-dagars NOD32 men när jag skulle installera, så kom en varning för allvarliga problem om jag hade andra antivirusprogram som var minnesresidenta (el vad det hette), så då vågade jag inte mer. Förutom Norton har jag ju Hijackthis.
Du kan ju alltid överväga att avinstallera Norton och köpa NOD32 istället. Jag har NOD och är väldigt nöjd med det. Uppdateras typ hela tiden, mycket oftare än Norton.
Jag har anti-pop-up-program men ibland kommer ändå några extra envisa rackare som är svåra att bli av med. Där hjälper det inte att klicka på krysset för vissa luringar är inställda att tolka det som ett samtycke. Bäst är att bara stänga ner webläsaren helt då, alt. hela datorn.
Har i alla fall avinstallerat mitt MSN för säkerhets skull nu eftersom jag ändå aldrig chattar numera.
Jag har anti-pop-up-program men ibland kommer ändå några extra envisa rackare som är svåra att bli av med. Där hjälper det inte att klicka på krysset för vissa luringar är inställda att tolka det som ett samtycke. Bäst är att bara stänga ner webläsaren helt då, alt. hela datorn.
Har i alla fall avinstallerat mitt MSN för säkerhets skull nu eftersom jag ändå aldrig chattar numera.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:16:25, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:
Och om du gör det meebo.com helt ok.
Såvida du inte vill briljera med en massa animerade smilies vill säga som chattande tonåringar gör idag Sånt skit stödjer nog bara Microsoft MSN / Live Messenger * say no more *
/Barracuber
- barracuber