Ska Gillbergs kriterier tolkas bokstavligt?
38 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Ska Gillbergs kriterier tolkas bokstavligt?
Alien skrev:Det är alltså det här som inte gäller dig. Det är ICD-10, som är det officiella i Sverige när man anger diagnos.
Inom psykiatrin används huvudsakligen DSM-IV-TR för diagnostik även om koder från ICD-10 rapporteras.
Høyst på tide at det ble strengere diagnosekriterier slik at ikke for eksempel vellykkede familiefedre/mødre med 1001 venner ikke kan få seg en Aspergers syndrom diagnose av snille leger og føle seg som noe spesielt bare for sin egen del.
Dette irriterer meg. Så mange med Aspergers syndrom som har sin egen familie samt 1001 venner.
Ja, og hva omhandler kjæreste alene også.
Jeg forstår ikke hvordan dere får det til!
Forklaringsproblemet?
Jeg forstår ikke hvordan dere får det til!
Forklaringsproblemet?
Men man får ju inte en diagnos utan problem. Även om man till det yttre ser "vällyckad" ut. Och 1001 vänner på Facebook betyder inte vänner man umgås med, snarare bekanta.
http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... s_syndrom/För att man ska ställa diagnosen Aspergers syndrom, måste svårigheterna medföra allvarliga problem i vardagen.
Nån annan än jag som tänkt att det kan vara bipolär istället? Stämmer inte det på TS beskrivning?
Krake skrev:Nån annan än jag som tänkt att det kan vara bipolär istället? Stämmer inte det på TS beskrivning?
Det var den första utredning jag gjorde men det stämde inte alls. Asperger stämmer till och med in på små, små detaljer, bortsett från den sociala delen. Detta stämmer: svart/vitt tänkande, bokstavligt tolkande av meningar, extremt ärlig och sanningsdyrkande, äter helst upp en rätt i taget på tallriken, kompensatoriska strategier så som att skapa en "egen värld" där jag kan vara för mig själv, ett extremt självförtroende som i vissa sammanhang kan bli arrogans men aldrig aggressivitet osv...
Det enda kriteriet i ICD-10:s sociala del som (utifrån mitt egna perspektiv) stämmer väl in på mig är (c) bristande modulering av socio-emotionell ömsesidighet som visar sig genom nedsatt eller avvikande gensvar på andra människors känslor, eller bristande anpassning av beteendet till det sociala sammanhanget, eller en dålig integration av sociala, emotionella och kommunikativa beteenden;
Men som jag redan sagt så är jag medveten om att jag bryter normer och kan utan problem följa dom, jag ser bara inte poängen i att alltid göra det i sammanhang då jag vet att det inte får allvarliga konsekvenser. Om det får konsekvenser så följer jag normen, samtidigt så är min definition av "konsekvens" inte samma som "normala" människors eftersom jag inte bryr mig så mycket om vad andra tycker om mig vilket jag ser enbart som en fördel. Jag har alla positiva egenskaper som hör till AS och har lyckats vända de flesta AS-egenskaperna till min fördel, det enda negativa är att vissa specialintressen krossar mitt liv och driver mig in i väggen.
- KourosGould
- Anslöt: 2013-09-17
Krake skrev:Nån annan än jag som tänkt att det kan vara bipolär istället? Stämmer inte det på TS beskrivning?
En nära anhörig till mig är bipolär och har väl uppvisat liknande saker som TS vid ett par tillfällen, innan han fick hjälp. Kan man teoretiskt sett behandla med lithium bara för att utesluta bipoläritet om det är påvisat att TS har upprepade ''skov'' och haft så under åtm ett par års tid?
KourosGould skrev:I somras blev det en kulmen då jag under en tid haft kristendomen och Jesus som specialintresse, tack och lov gick jag in i väggen innan jag han säga upp min hyresrätt för att ge mig ut på gatan och leva på allmosor, jag hann tyvärr sälja de flesta av mina ägodelar.
Det här är väl det som är bipolärt.
---
I övrigt kan jag tillägga att när det kommer till DSM så finns det en betydligt mer detaljerad bok som man går efter när man utreder. Med exempel och fördjupning vid de olika kriterierna.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Ur DSM-5:
In adults without intellectual disabilities or language delays, deficits in social-emotional reciprocity may be most apparent in difficulties processing and responding to complex social cues (e.g., when and how to join a conversation, what not to say). Adults who have developed compensation strategies for some social challenges still struggle in novel or unsupported situations and suffer from the effort and anxiety of consciously calculating what is socially intuitive for most individuals.
Among adults with fluent language, the difficulty in coordinating nonverbal communication with speech may give the impression of odd, wooden, or exaggerated "body language" during interactions. Impairment may be relatively subtle within individual modes (e.g., someone may have relatively good eye contact when speaking) but noticeable in poor integration of eye contact, gesture, body posture, prosody, and facial expression for social communication.
Deficits in developing, maintaining, and understanding relationships should be judged against norms for age, gender, and culture. There may be absent, reduced, or atypical social interest, manifested by rejection of others, passivity, or inappropriate approaches that seem aggressive or disruptive. (...) Older individuals may struggle to understand what behavior is considered appropriate in one situation but not another (e.g., casual behavior during a job interview), or the different ways that language may be used to communicate (e.g., irony, white lies). There may be an apparent preference for solitary activities or for interacting with much younger or older people. Frequently, there is a desire to establish friendships without a complete or realistic idea of what friendship entails (e.g., one-sided friendships or friendships based solely on shared special interests).
KourosGould skrev:ett extremt självförtroende som i vissa sammanhang kan bli arrogans men aldrig aggressivitet
Det där får mig att tänka på Sheldon Cooper i The Big Bang Theory. Har du sett den serien?
Men som jag redan sagt så är jag medveten om att jag bryter normer och kan utan problem följa dom, jag ser bara inte poängen i att alltid göra det i sammanhang då jag vet att det inte får allvarliga konsekvenser. Om det får konsekvenser så följer jag normen, samtidigt så är min definition av "konsekvens" inte samma som "normala" människors eftersom jag inte bryr mig så mycket om vad andra tycker om mig vilket jag ser enbart som en fördel.
Att tänka självständigt ser jag också som en fördel.
Men att inte följa normerna automatiskt (dvs utan att tänka och utan att ens vara medveten om det), det tycker jag låter aspigt. Liksom att inte känna behovet av att vara en del av gruppen.
Kanin: Du har den?
- earlydayminer
earlydayminer skrev:Kanin: Du har den?
Jag har tjuvkikat lite... (innan jag offrar en knapp tusenlapp på en föga underhållande bok).
Bristande sociala förmågor i barndomen är avgörande:
the report (by parents or another relative) that the individual had ordinary and sustained reciprocal friendships and good nonverbal communication skills throughout childhood would rule out a diagnosis of autism spectrum disorder
Kanin skrev:earlydayminer skrev:Kanin: Du har den?
Jag har tjuvkikat lite... (innan jag offrar en knapp tusenlapp på en föga underhållande bok).
Bristande sociala förmågor i barndomen är avgörande:the report (by parents or another relative) that the individual had ordinary and sustained reciprocal friendships and good nonverbal communication skills throughout childhood would rule out a diagnosis of autism spectrum disorder
Det kan alltid vara en god idé, men något underhållande är den typen av böcker.
Barndomen var värst för mig, mycket svårt att få vänner. I alla fall vanliga vänner, mina svenska vänner var alltid lite annorlunda. Blev nästan aldrig vän med svenska barn, mycket enklare att bli vän med invandrare.
- earlydayminer
Återgå till Att leva som Aspergare