Sjukgymnast?
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Sjukgymnast?
ska till sjukgymnasten på måndag för mitt dåliga knä (antagligen löparknä) och undrar om h*n kan hjälpa mig med mina motoriska problem (grov motorik, motorisk automatisering, kordination, balans (och plattfothet, kankse inte har så mkt med AS att göra dock). eller kan man bara få hjälp med sånt hos habiliteringen? (vi har ingen habilitering i länet)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:53:47, redigerad totalt 1 gång.
Jag är nästan säker på att du kan få hjälp från sjukgymnasten med de sakerna, även om det inte är habiliteringens sjukgymnast. Koordination, balans osv är ju allmän sjukgymnastik också (?)
Vad tokigt att ni inte har habilitering i länet. Jag trodde det fanns överallt.
Vad tokigt att ni inte har habilitering i länet. Jag trodde det fanns överallt.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 22:53:47, redigerad totalt 1 gång.
- TheBoxSaysNo
- Anslöt: 2008-05-16
frågade sjukgymnasten, men fick inget svar... tror jag. han frågade direkt istället varför jag inte fått hjälp av barn och ungdoms habiliteringen (som finns i länet) men efter att jag svarat att jag fick diagnos då jag var 20 (ok kanske 21 men det sa jag inte) sa han bara att det var konstigt/dåligt att ingen märkt min AS problematik tidigare.
(knäet verkar som tur är bara vara irriterat och inte inflammerat, fick strechingsövningar att göra 2 ggr/dag i två veckor och se om det hjälper. däremot sa ahn att inget gick att göras mot min överpronation, men jag fick iallafall veta att jag behöver bättre löparskor, dvs speciellt anpassad efter mig och inte "bara" sådana som hjälper mot överpronation och kostar 1400)
(knäet verkar som tur är bara vara irriterat och inte inflammerat, fick strechingsövningar att göra 2 ggr/dag i två veckor och se om det hjälper. däremot sa ahn att inget gick att göras mot min överpronation, men jag fick iallafall veta att jag behöver bättre löparskor, dvs speciellt anpassad efter mig och inte "bara" sådana som hjälper mot överpronation och kostar 1400)
Qi-gong, yoga och sjukgymnastik inriktat på bålbalansering, gärna med boll och få maskiner är saker som är bra för att förbättra koordination och motorik. Jag testade alltihop samtidigt när avsikten var att träna bort värk och fick förbättrad koordination som bieffekt. Vet därför inte riktigt vad av det som gav bäst effekt. Följden blev bland annat att jag kraftigt förbättrade min förmåga att simma längre sträckor. Balansplatta tror jag också är bra.
Jag tror det viktigaste är att man gör rörelser som går långsamt och tar ut rörelserna ordentligt. Sånt hafs som de håller på med på Friskis uppfattar jag mest som stressande och förvirrande.
Nu har jag ju aldrig varit superklumpig och har inte heller någon AS-problematik, utan bara varit lite sen med sånt som jag tror har med koordination att göra alltifrån knyta skorna, lära mig cykla etc.
Jag tror det viktigaste är att man gör rörelser som går långsamt och tar ut rörelserna ordentligt. Sånt hafs som de håller på med på Friskis uppfattar jag mest som stressande och förvirrande.
Nu har jag ju aldrig varit superklumpig och har inte heller någon AS-problematik, utan bara varit lite sen med sånt som jag tror har med koordination att göra alltifrån knyta skorna, lära mig cykla etc.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 22:53:47, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
åh, om ni ska tipsa om träning i tråden kanske jag ska säga vilken träning jag gör.
Jag tränar
Karate (kyokushin) fast har en liten paus efetrsom vissa karateställningar inte är snälla mot knät.
Gym/Styrketräning: föredrar fria vikter eftersom det inte är bra att ha "tunga ben" på karaten + att jag tack vare annan träning tränar bena så kör jag inte ben utan bara, mage/rygg, bröst/triceps och biceps/axlar. för tillfället iallafall (träningsscemat byts då och då)
Yoga: vare morgon dock bara lärt mig av en bok och har en dålig yoga period nu så jag kör bara solhälsningen x2
Löpninge/annan kondition: eftersom jag inte just nu kan springa pga mitt knä så kör jag alternativ kondition tex rodd men vill tillbaka till löpningen då jag får enklare att gå då. däremot skulle många nog snarare kalla det jogging
Övrigt: kör då och då, pilbågsskytte (mongolisk, inte ,mordern skit), Air soft, leker docka till min fästman som fåt testa ju jutsu tekniker på mig (inte hö knä), vapenträning (försvar mot kniv m.m.) lätt styrka mage hemma m.m.
vardagsmotion: går oftast en promenad/dag minst på ca 30 min. har inget körkort så jag får gå överallt, har ingen hiss i huset och bor på översta våningen, cycklar till gymmet m.m.
nu låter det som mkt men jg kör inte allt sammtidigt särskilt inte nu då jag vilar knäet
Jag tränar
Karate (kyokushin) fast har en liten paus efetrsom vissa karateställningar inte är snälla mot knät.
Gym/Styrketräning: föredrar fria vikter eftersom det inte är bra att ha "tunga ben" på karaten + att jag tack vare annan träning tränar bena så kör jag inte ben utan bara, mage/rygg, bröst/triceps och biceps/axlar. för tillfället iallafall (träningsscemat byts då och då)
Yoga: vare morgon dock bara lärt mig av en bok och har en dålig yoga period nu så jag kör bara solhälsningen x2
Löpninge/annan kondition: eftersom jag inte just nu kan springa pga mitt knä så kör jag alternativ kondition tex rodd men vill tillbaka till löpningen då jag får enklare att gå då. däremot skulle många nog snarare kalla det jogging
Övrigt: kör då och då, pilbågsskytte (mongolisk, inte ,mordern skit), Air soft, leker docka till min fästman som fåt testa ju jutsu tekniker på mig (inte hö knä), vapenträning (försvar mot kniv m.m.) lätt styrka mage hemma m.m.
vardagsmotion: går oftast en promenad/dag minst på ca 30 min. har inget körkort så jag får gå överallt, har ingen hiss i huset och bor på översta våningen, cycklar till gymmet m.m.
nu låter det som mkt men jg kör inte allt sammtidigt särskilt inte nu då jag vilar knäet
Återgå till Aspergare och vården