servercertifikat
11 inlägg
• Sida 1 av 1
servercertifikat
jag får upp en flik på webbläsaren "chrome" att" servercertifikat inte kan kontrolleras" på vissa sidor.
jag använder tele2 mobila internet.
Jag använder även norton 360.
Är det möjligen tele2 jag skall kontakta för att åtgärda det nyss uppkomna "servercertifikatet" inte kan kontrolleras.
jag använder tele2 mobila internet.
Jag använder även norton 360.
Är det möjligen tele2 jag skall kontakta för att åtgärda det nyss uppkomna "servercertifikatet" inte kan kontrolleras.
Senast redigerad av dumle 2011-05-04 23:12:13, redigerad totalt 1 gång.
Det kan vara ett fel som fanns runt version 2.
Har du en äldre Chrome? Klicka på verktygsknappen och välj Om Google Chrome.
Den senaste Chrome är 3.0.nnn.n nånting.
En annan kan vara att du behöver tömma cacheminnet. Klicka på verktygsknappen och välj Ta bort sökdata.... Bocka för de du vill, det är bra att rensa då och då.
Har du en äldre Chrome? Klicka på verktygsknappen och välj Om Google Chrome.
Den senaste Chrome är 3.0.nnn.n nånting.
En annan kan vara att du behöver tömma cacheminnet. Klicka på verktygsknappen och välj Ta bort sökdata.... Bocka för de du vill, det är bra att rensa då och då.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:12:13, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Re: servercertifikat
dumle skrev:Är det möjligen tele2 jag skall kontakta för att åtgärda det nyss uppkomna "servercertifikatet" inte kan kontrolleras.
Nej, det är inte hos dem man kan göra det.
Sen kan du fråga dig om du behöver kontrollera det eller inte. Vet du vad ett servercertifikat är?
Kortfattat: Du behöver kunna kontrollera det om det är viktigt att du besöker den siten du tror att du besöker -- och inte nån bedragarsite som låtsas vara den riktiga.
Jag vet inte när Chrome säger så här, men jag gissar på att det kan röra sig om självsignerade certifikat.
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-04 23:12:13, redigerad totalt 1 gång.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
tack
tack för era svar..
jag provade tipset från dig Barracuber,,men det hjälpte inte..bra tips ändå.
jag har nyaste goggle chrome.
tex om jag markerar Avanza i min sökmotor..när jag då hamnar på denna hemsida ..får jag upp en flik..med certifikatformulering" osv
inget stort problem...lite irriterande bara...
jag provade tipset från dig Barracuber,,men det hjälpte inte..bra tips ändå.
jag har nyaste goggle chrome.
tex om jag markerar Avanza i min sökmotor..när jag då hamnar på denna hemsida ..får jag upp en flik..med certifikatformulering" osv
inget stort problem...lite irriterande bara...
https://www.avanza.se är ju en bank, så ska du göra nåt som kräver inloggning är det inget bra om certifikatet inte stämmer.
Du får upp ett hänglås till höger i adressraden? Eller kanske ett överkorsat eller nåt?
Klicka på det så bör du få upp en ruta med "Säkerhetsinformation", därifrån kan du välja Certifikatinformation där du bör se att det är utfärdat av Verisign, och sen Certificate Path där bör du kunna se varför det inte kan kontrolleras.
Du får upp ett hänglås till höger i adressraden? Eller kanske ett överkorsat eller nåt?
Klicka på det så bör du få upp en ruta med "Säkerhetsinformation", därifrån kan du välja Certifikatinformation där du bör se att det är utfärdat av Verisign, och sen Certificate Path där bör du kunna se varför det inte kan kontrolleras.
- Le_inimitable
tack...
http är överkorsat..jag har klickat på säkerhets infon. jag skall läsa på mera om detta...i certicficate path...certifikatet gäller till enligt dem till 2010-
4 november.
detsamma får jag upp i PPM-fonder ...tydligen är det något med inloggnings funktion och säkerhet.
4 november.
detsamma får jag upp i PPM-fonder ...tydligen är det något med inloggnings funktion och säkerhet.
Re: tack...
Nejdå, inte alls. Om vi antar att ingen försöker lura av dig lösenord, dvs att det här är rätt siter, då handlar det om att du inte kan hämta information från de siter som verifierar att certifikaten är äkta.dumle skrev:tydligen är det något med inloggnings funktion och säkerhet.
Och det är ju lite skumt, för Avanza använder Verisign och PPM använder Thawte.
Kommer du åt http://www.verisign.com/ och http://www.thawte.com/ ?
Och så kanske den viktigaste frågan: Har det här fungerat förut?
- Le_inimitable
Re: tack...
dumle skrev:...certifikatet gäller till enligt dem till 2010-
4 november.
detsamma får jag upp i PPM-fonder
Oj då: Avazas gäller till 2010-04-29 och PPMs till 2010-03-03.
Det är alltså inte deras.
"Issued to" och "Issued by" är också intressant information.
- Le_inimitable
min bank nordea uppträder med samma symtom...
jag tror att jag av misstag har gjort någon förändring på min egna dator.
jag har ett svagt minne av att jag gjort något som jag inte visste omfattningen av..
att 3 olika siter uppträder på samma sätt ...
Detta stärker min misstanke att felet är hos mig och min dator.
det är således en inställning på min egna dator som jag skall försöka hitta tillbaka till.
jag tror att jag av misstag har gjort någon förändring på min egna dator.
jag har ett svagt minne av att jag gjort något som jag inte visste omfattningen av..
att 3 olika siter uppträder på samma sätt ...
Detta stärker min misstanke att felet är hos mig och min dator.
det är således en inställning på min egna dator som jag skall försöka hitta tillbaka till.
explorer
jag prövade att använda min förra webb läsare explorer -
då fick jag inga varnings meddelande..således ligger inställningen hos google chrome..och jag är rätt så övertygad att jag gjort en fel konfiguration där...
jag ska pröva mig fram...
då fick jag inga varnings meddelande..således ligger inställningen hos google chrome..och jag är rätt så övertygad att jag gjort en fel konfiguration där...
jag ska pröva mig fram...
funkar som vanligt..
nu har funkar det som vanligt...inga varningsmedelanden..
det kan vara så enkelt att när jag gjorde manövern med att rensa cache minnet var man tvungen att göra omstart...
jag får tacka än en gång för tipsen....lite klokare blir man alltid..men
ibland får man gråa hår över små bekymmer...
det kan vara så enkelt att när jag gjorde manövern med att rensa cache minnet var man tvungen att göra omstart...
jag får tacka än en gång för tipsen....lite klokare blir man alltid..men
ibland får man gråa hår över små bekymmer...