Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dyl.
62 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy
+1
Håller med både weasley o Henkkalexi.
Håller med både weasley o Henkkalexi.
Precis.Henkkalexi skrev:Jag menar: jag kan ju inte bli balettdansör, eftersom mina fysiska förutsättningar sätter käppar i hjulet och jag kan inte bli skarpskytt eftersom min syn är för dålig.
På samma sätt fick jag inte bli ens flygmekaniker pga mitt synfel. Men utifrån mina förutsättningar hade jag tex kunnat bli flygplanssimulatorprogrammerare om intresset hade varit tillräckligt stort.
Henkkalexi skrev:Att samtidigt som man kämpar med sina svårigheter få höra att anledning till att man misslyckas är för att man inte vill tillräckligt mycket tycker jag är så hemskt, och det är den sortens vidrigheter som jag vänder mig mot inom ex. coachning.
Ja, för där är det lätt att de totalt missar poängen med coachning - att se utifrån personens förutsättningar och egna intressen och viljor vad som är möjligt att genomföra. Coacher är enligt min erfarenhet sällan personer som kommit i kontakt med avvikande grupper i samhället så de följer en framgångsmall efter amerikanskt mått: allt är ditt ansvar.
Jag tycker den inställningen är hemsk. Drar man det till sin spets, som de gör i vissa sekter som Livets Ord etc, så är fattigdom, sjukdomstillstånd och liknande sådant som personen själv förtjänat eftersom den inte varit tillräcklig på något vis. Inte tillräckligt amerikansk, inte tillräckligt gudstroende, inte tillräckligt positiv, inte tillräckligt säljande. Samtidigt ska man se upp till dem som lyckats, så det skapas någon sorts "inställningsuppdelning" i samhället. "Titta på mej och tillbed mej ty jag har gjort allt rätt och det har inte du".
Usch och tvi vale.
Kollade här om det gick ta bort sina inlägg... ser inte ut så vad jag kan se.. Jämfört med er andra här gick jag arton år med epilepsi varje vecka iallafall från två års ålder och gått igenom operationer,missade mycket av skoltiden,det jag har gått igenom har nog påverkat mej en hel del,att vissa saker i livet sitter bara inte i bakhuvet.
- Uddaaspergare
- Anslöt: 2011-09-21
Att inte va värd mer än ett ruttet lingon ungefär om man har funktionshinder av nåt slag är ju fel.många blir duktiga på vissa områden och kan komma oerhört långt i livet trots det ja absolut! för egen del måste jag för att orka med acceptera att vissa saker har jag ingen smart lösning på,så ser det ut.
- Uddaaspergare
Uddaaspergare skrev:Att inte va värd mer än ett ruttet lingon ungefär om man har funktionshinder av nåt slag är ju fel.många blir duktiga på vissa områden
Jag får höra tvärtom, att jag inte kan ha de problem jag har eftersom jag är så smart.
Med andra ord tror väldigt många att jag kan göra mer än kan.
Jag säger inte att jag inte kan nått, för jag tror att jag kan göra nått, jag har bara inte hittat rätt grej än.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
KaosPrinsessa skrev:Jag får höra tvärtom, att jag inte kan ha de problem jag har eftersom jag är så smart. Med andra ord tror väldigt många att jag kan göra mer än kan. Jag säger inte att jag inte kan nått, för jag tror att jag kan göra nått, jag har bara inte hittat rätt grej än.
Om jag fått en krona varje gång jag hört det, så hade jag varit rik nu.
Ofta verkar människor inte alls förstå att begåvningar kan vara väldigt ojämna hos oss med NPF. Jag är exempelvis matematiskt "intelligent", fast jag alltid trott jag var urusel. Det som ställer till det är min ADD, och därför har jag inte kunnat lära mig matte på det sätt som "normala" kan, hur mycket jag än ville.
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Henkkalexi skrev:Om jag fått en krona varje gång jag hört det, så hade jag varit rik nu.
Ofta verkar människor inte alls förstå att begåvningar kan vara väldigt ojämna hos oss med NPF. Jag är exempelvis matematiskt "intelligent", fast jag alltid trott jag var urusel. Det som ställer till det är min ADD, och därför har jag inte kunnat lära mig matte på det sätt som "normala" kan, hur mycket jag än ville.
Rik hade jag med varit då.
Jo vet vad du menar, har ju själv ADHD.
Kan dessutom mycket fakta ordagrant från böcker och dokumentärer, men fattar faktiskt inte alltid vad det menar och har dessutom svårt att applicera fakta på verklighet.
Jag kan dessutom många ord och kan prata rätt faktaboksaktigt.
Vilket tydligen gör att folk tror att jag har lätt för allt.
Så när man börjar försöka förklara att man får ångest av vissa ljud eller inte klarar av att prata i telefon eller sköta ett hem eller har svårt att förstå och uppfatta tidens gång med mera.. ja då måste man ju ljuga för en som kan så mycket som jag kan ju inte ha sånna problem.
Önska många gånger att jag kunde tvinga in fakta om npf i huvudet på folk.
- KaosPrinsessa
Ok! Ja jag kan faktiskt säga det att för inte så länge sen sa psykologen jag har att man är 97% normal... jodå tack! vore det så hade man inte varit där man är idag så enkelt är det med det ...men ska jag va ärlig vet jag inte exakt vad som menades! men att tänka att man är ett ufo eller annat knäppt,det har man lagt ner,har skämtat med andra ibland om det förut men insåg att det var bara så fruktansvärt korkat.KaosPrinsessa skrev:Uddaaspergare skrev:Att inte va värd mer än ett ruttet lingon ungefär om man har funktionshinder av nåt slag är ju fel.många blir duktiga på vissa områden
Jag får höra tvärtom, att jag inte kan ha de problem jag har eftersom jag är så smart.
Med andra ord tror väldigt många att jag kan göra mer än kan.
Jag säger inte att jag inte kan nått, för jag tror att jag kan göra nått, jag har bara inte hittat rätt grej än.
- Uddaaspergare
Henkkalexi skrev:Tittar just nu på Dokument Inifrån om Caremas äldreomsorg. Snacka om oseriöst, oetiskt och omänskligt.
http://svt.se/2.119700/dokument_inifran ... from=tabla
Min mamma jobbade på det där stället förut, Koppargården. Hon kallade det för slutstationen.
Bra formulerat eller skrivet då av dej! kan bara berömma såna som kan uttrycka sej i text så att det blir någolunda trovärdigt och att det innehåller något som har en någon slags mening istället för luddigt skitsnack.KaosPrinsessa skrev:
Så när man börjar försöka förklara att man får ångest av vissa ljud eller inte klarar av att prata i telefon eller sköta ett hem eller har svårt att förstå och uppfatta tidens gång med mera.. ja då måste man ju ljuga för en som kan så mycket som jag kan ju inte ha sånna problem.
Senast redigerad av Uddaaspergare 2011-11-08 0:15:54, redigerad totalt 2 gånger.
- Uddaaspergare
Nefarious skrev:Henkkalexi skrev:Tittar just nu på Dokument Inifrån om Caremas äldreomsorg. Snacka om oseriöst, oetiskt och omänskligt.
Min mamma jobbade på det där stället förut, Koppargården. Hon kallade det för slutstationen.
Det var alltså så illa som det beskrevs?
- Henkkalexi
- Inaktiv
Henkkalexi skrev:Nefarious skrev:Henkkalexi skrev:Tittar just nu på Dokument Inifrån om Caremas äldreomsorg. Snacka om oseriöst, oetiskt och omänskligt.
Det var alltså så illa som det beskrevs?
Ja, definitivt.
Uddaaspergare skrev:Bra formulerat eller skrivet då av dej! kan bara berömma såna som kan uttrycka sej i text så att det blir någolunda trovärdigt och att det innehåller något som har en någon slags mening istället för luddigt skitsnack.
Kan inte förklara det mer än som jag skrev och det verkar inte göra så att andra förstår så det är inte till någon direkt hjälp.
- KaosPrinsessa
Nu tänker jag inte bli uppvarvad eller missförstå dej för förstår precis vad du menar tror jag iallafall.. hur tydlig man än är inför andra om ångest och annat (många iallafall) väljer dom att göra som strutsen om du förstår vad jag menar och det vet jag att du gör,dom vill helst inte höra att det finns något slags problem utan att man helt och hållet ska stå på egna ben och helst orkar jobba för fullt och få lön! så vill alla att det ska se ut inte kosta på funktionshindrade en massa rättigheter som kostar pengar för dom på kommunerna! Detta handlar inte nu om oseriösa människor som har nån slags ersättning men som i själva verket är kapabel att ta ansvar för ett krävande,stressigt jobb.KaosPrinsessa skrev:Uddaaspergare skrev:Bra formulerat eller skrivet då av dej! kan bara berömma såna som kan uttrycka sej i text så att det blir någolunda trovärdigt och att det innehåller något som har en någon slags mening istället för luddigt skitsnack.
Kan inte förklara det mer än som jag skrev och det verkar inte göra så att andra förstår så det är inte till någon direkt hjälp.
- Uddaaspergare
Jag menar ju att vissa har rätt till ersättning för att det är ju en överlevnad det handlar om ja! sen om det förekommer nåt oseriöst kring detta så är det ju djupt beklagligt i sådana fall.Uddaaspergare skrev:Nu tänker jag inte bli uppvarvad eller missförstå dej för förstår precis vad du menar tror jag iallafall.. hur tydlig man än är inför andra om ångest och annat (många iallafall) väljer dom att göra som strutsen om du förstår vad jag menar och det vet jag att du gör,dom vill helst inte höra att det finns något slags problem utan att man helt och hållet ska stå på egna ben och helst orkar jobba för fullt och få lön! så vill alla att det ska se ut inte kosta på funktionshindrade en massa rättigheter som kostar pengar för dom på kommunerna! Detta handlar inte nu om oseriösa människor som har nån slags ersättning men som i själva verket är kapabel att ta ansvar för ett krävande,stressigt jobb.KaosPrinsessa skrev:Uddaaspergare skrev:Bra formulerat eller skrivet då av dej! kan bara berömma såna som kan uttrycka sej i text så att det blir någolunda trovärdigt och att det innehåller något som har en någon slags mening istället för luddigt skitsnack.
- Uddaaspergare
KaosPrinsessa skrev:Rik hade jag med varit då.
Jo vet vad du menar, har ju själv ADHD.
Kan dessutom mycket fakta ordagrant från böcker och dokumentärer, men fattar faktiskt inte alltid vad det menar och har dessutom svårt att applicera fakta på verklighet.
Jag kan dessutom många ord och kan prata rätt faktaboksaktigt.
Vilket tydligen gör att folk tror att jag har lätt för allt.
Just det där att prata faktaboksaktigt och kunna mycket fakta stämmer inte på mig. Däremot så är det ingen som tror mig när jag säger att jag har problem med det sociala.
Jag önskar också att folk kunde vara mer förstående när det gäller NPF och allt vad det kan innebära, inte för min egen skull utan för de som har riktiga problem. Jag blir arg och ledsen när jag läser vilket bemötande vissa av er får av det som ska vara ett stöd (hab, psyk, skola, föräldrar etc.).
Uddaaspergare skrev:Nu tänker jag inte bli uppvarvad eller missförstå dej för förstår precis vad du menar tror jag iallafall.. hur tydlig man än är inför andra om ångest och annat(många iallafall) väljer dom att göra som strutsen om du förstår vad jag menar och det vet jag att du gör,dom vill helst inte höra att det finns något slags problem utan att man helt och hållet ska stå på egna ben och helst orkar jobba för fullt och få lön! så vill alla att det ska se ut inte kosta på funktionshindrade en massa rättigheter som kostar pengar för dom på kommunerna! Detta handlar inte nu om oseriösa människor som har nån slags ersättning men som i själva verket är kapabel att ta ansvar för ett krävande,stressigt jobb.
Jag förstår inte vad du menar med strutsdelen. Dessutom tror jag faktiskt inte att folk faktiskt förstår vad jag menar eftersom mitt sett att beskriva saker är lite udda, det jag nu kan beskriva. Jag har inte haft nått problem att få aktivitetsersättning utan snarare förståelse från andra som bör förstå (ex LSS) och det verkar vara pga att jag kan mycket fakta samt att mitt IQ är högt, iaf är det det de sagt.
- KaosPrinsessa
Banzai skrev:Just det där att prata faktaboksaktigt och kunna mycket fakta stämmer inte på mig. Däremot så är det ingen som tror mig när jag säger att jag har problem med det sociala.
Jag önskar också att folk kunde vara mer förstående när det gäller NPF och allt vad det kan innebära, inte för min egen skull utan för de som har riktiga problem. Jag blir arg och ledsen när jag läser vilket bemötande vissa av er får av det som ska vara ett stöd (hab, psyk, skola, föräldrar etc.).
Jo många har svårt att förstå hur mkt energi det tar med det sociala, att jag har problem verkar de fatta men inte hur mkt energi det tar. Däremot min sociala ångest har en del svårt att tro på samt mina mer kognitva problem rörande uppfattningsförmåga, eller vad jag ska kalla det för.
- KaosPrinsessa
Vi kan dra ett streck över strutsen med en gång!!!har för mej jag hört bara ungefär så här.. ja att man väljer dyka ner med huvet i sanden som strutsen när man inte vill höra eller förstå, ja typ!KaosPrinsessa skrev:Uddaaspergare skrev:Nu tänker jag inte bli uppvarvad eller missförstå dej för förstår precis vad du menar tror jag iallafall.. hur tydlig man än är inför andra om ångest och annat (många iallafall) väljer dom att göra som strutsen om du förstår vad jag menar och det vet jag att du gör,dom vill helst inte höra att det finns något slags problem utan att man helt och hållet ska stå på egna ben och helst orkar jobba för fullt och få lön! så vill alla att det ska se ut inte kosta på funktionshindrade en massa rättigheter som kostar pengar för dom på kommunerna! Detta handlar inte nu om oseriösa människor som har nån slags ersättning men som i själva verket är kapabel att ta ansvar för ett krävande,stressigt jobb.
Jag förstår inte vad du menar med strutsdelen. Dessutom tror jag faktiskt inte att folk faktiskt förstår vad jag menar eftersom mitt sett att beskriva saker är lite udda, det jag nu kan beskriva. Jag har inte haft nått problem att få aktivitetsersättning utan snarare förståelse från andra som bör förstå (ex LSS) och det verkar vara pga att jag kan mycket fakta samt att mitt IQ är högt, iaf är det det de sagt.
- Uddaaspergare
Jag har en slags ersättning,haft det i många år nu,träffade nyss en läkare på vuxenhab och vi har aldrig setts förut men hon kunde bara efter ett besök, se att jag behöver min ersättning finns inget annat alternativ till överlevnad,kändes bra att få höra det också,själv tvivlar jag inte på det. Kul för dej att du är smart och har väldigt hög IQ! det är en stor fördel om man ska orka hänga med i dagens samhälle jo visst visst.KaosPrinsessa skrev:Uddaaspergare skrev:Nu tänker jag inte bli uppvarvad eller missförstå dej för förstår precis vad du menar tror jag iallafall.. hur tydlig man än är inför andra om ångest och annat (många iallafall) väljer dom att göra som strutsen om du förstår vad jag menar och det vet jag att du gör,dom vill helst inte höra att det finns något slags problem utan att man helt och hållet ska stå på egna ben och helst orkar jobba för fullt och få lön! så vill alla att det ska se ut inte kosta på funktionshindrade en massa rättigheter som kostar pengar för dom på kommunerna! Detta handlar inte nu om oseriösa människor som har nån slags ersättning men som i själva verket är kapabel att ta ansvar för ett krävande,stressigt jobb.
- Uddaaspergare
Nu har jag inte någon asperger diagnos utan jag stämmer bara in på några kriterier.
Det svenska vårdsystemet är mer eller mindre förstört i mina ögon.
Man ger i många fall ut medicin som är farligare och mer beroendeframkallande än det som finns på gatan.
Detta skrivs ut av läkare, som i många fallen inte vet vad de sysslar eller har att göra med (iaf i min kommun).
Det är absolut inte individens fel att denna inte har jobb.
Det är i många fall samhällets ignorans och idioti som slår ner på människor utanför deras normer.
Det enda jag har hittat som har hjälpt till ett bättre liv utan en massa grubblande på hemska situationer från det förflutna.
Är magisk svamp, något jag inte rekommenderar någon som inte har respekt eller förståelse för vad det är och vad som kan hända.
Du har ingen aning om vad du ger dig in på förrän du sitter där och då är det kanske försent.
Det svenska vårdsystemet är mer eller mindre förstört i mina ögon.
Man ger i många fall ut medicin som är farligare och mer beroendeframkallande än det som finns på gatan.
Detta skrivs ut av läkare, som i många fallen inte vet vad de sysslar eller har att göra med (iaf i min kommun).
Det är i många fall samhällets ignorans och idioti som slår ner på människor utanför deras normer.
Det enda jag har hittat som har hjälpt till ett bättre liv utan en massa grubblande på hemska situationer från det förflutna.
Är magisk svamp, något jag inte rekommenderar någon som inte har respekt eller förståelse för vad det är och vad som kan hända.
Du har ingen aning om vad du ger dig in på förrän du sitter där och då är det kanske försent.
Diverse hallucinogena svampar tror jag definitivt hör till oseriösa företeelser...
- Henkkalexi
- Inaktiv
Jag har inget jobb men det handlar då inte om självvald slöhet från min sida,inte heller så att jag inte vill utan en riktig anledning till det (så pass vet jag själv), andra får tro vad dom vill, lathet, bortskämd....snyft skrev:
Sen kan dom flesta ha nåt slags arbete bara man själv vill.. jodå! gäller då att hitta det som passar för en också om det överhuvudtaget ska fungera!
- Uddaaspergare
Och att man inte blir bortsollad som verkar vara relativt vanligt.
Rätt många här som kan bygga både det ena och det andra som skulle vara nyttigt men inte klarar fikarumssnacket så bra.
Rätt många här som kan bygga både det ena och det andra som skulle vara nyttigt men inte klarar fikarumssnacket så bra.
Återgå till Aspergare och vården