Se hit alla mattesnillen på forumet
100 inlägg
• Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Då får ni väl lite (mycket) hjälp på traven: http://www.geometer.org/mathcircles/diophantine.pdf
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:16:59, redigerad totalt 1 gång.
FRÅGELÅDA - matematik!
Problemet på den här bilden har beskrivits för mig på telefon och anges lyda "så fort du ser hur de tre siffrorna hänger ihop i varje grupp, så ser du lätt vilka siffror som fattas..."
Någon som får ihop det?
Någon som får ihop det?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:17:00, redigerad totalt 1 gång.
Elementärt min kära Pemer.
Talen hänger ihop tre och tre. Det är det 'andra' talet, den som sitter i hörnet som är den viktiga. Du ska se det tvåsiffriga talet som två separata siffror.
Talet till vänster är dessa två siffror adderade till varandra.
Talet under är dom två siffrorna multipicerade med varandra.
Först är t.ex talet 24 dvs 2 och 4.
2+4 = 6
2*4 = 8
För den andra är talet 65
6+5 = 11
6*5=30
Den tredje är 72.
7+2 = 9
7*2 = 14
Den fjärde är 49
4+9 = 13
4*9 = 36
Talen hänger ihop tre och tre. Det är det 'andra' talet, den som sitter i hörnet som är den viktiga. Du ska se det tvåsiffriga talet som två separata siffror.
Talet till vänster är dessa två siffror adderade till varandra.
Talet under är dom två siffrorna multipicerade med varandra.
Först är t.ex talet 24 dvs 2 och 4.
2+4 = 6
2*4 = 8
För den andra är talet 65
6+5 = 11
6*5=30
Den tredje är 72.
7+2 = 9
7*2 = 14
Den fjärde är 49
4+9 = 13
4*9 = 36
Senast redigerad av Manar 2011-05-04 19:17:00, redigerad totalt 1 gång.
Mattefråga
Om 18800 utgör den totala summan och en del av detta är 1200, hur räknar man för att få fram hur många % den delen utgör av helheten?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:17:00, redigerad totalt 1 gång.
Tack, jag räknade själv ut att det låg däromkring genom att testa olika %-tal på miniräknaren.
Men om man vill veta exakt? Finns det något sätt att räkna (på miniräknaren alltså) som går snabbare än att hålla på och testa sig fram utifrån vad man på ett ungefär bedömer att man bör hamna?
(Någon visade mig för ett tag sen men det fastnade inte i minnet så jag skulle gärna vilja ha det på pränt ifall jag glömmer igen.)
Men om man vill veta exakt? Finns det något sätt att räkna (på miniräknaren alltså) som går snabbare än att hålla på och testa sig fram utifrån vad man på ett ungefär bedömer att man bör hamna?
(Någon visade mig för ett tag sen men det fastnade inte i minnet så jag skulle gärna vilja ha det på pränt ifall jag glömmer igen.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:17:00, redigerad totalt 1 gång.
Nej det kan man inte. För enklare procentfrågor samt uppskattning av ungefärliga värden men inte för att få fram den exakta siffra jag efterfrågar, vilket däremot formeln ovan gjorde på ett utmärkt sätt. Frågan kan därmed anses besvarad.
Brukar man få bruksanvisning till miniräknare?? Kan man inte räkna hjälper nog inte en bruksanvisning.
Brukar man få bruksanvisning till miniräknare?? Kan man inte räkna hjälper nog inte en bruksanvisning.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:17:01, redigerad totalt 1 gång.
Jag håller nog med Parvlon, procentknappen har jag alltid ansett vara redundant och gör ingen större nytta...
Jag har läst bruksanvisningen för miniräknare några gånger men aldrig förstått mig på knappen, har alltid föredragit att göra det den vanliga vägen!
Jag har läst bruksanvisningen för miniräknare några gånger men aldrig förstått mig på knappen, har alltid föredragit att göra det den vanliga vägen!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:17:01, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:Bara för att du och jag (och kanske några till) inte har nytta av den knappen så innebär det ju inte automagiskt att den inte är nyttig för någon... Eller?
Precis det jag ville ha sagt.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 19:17:01, redigerad totalt 1 gång.
Procentknappen är väl till för att man ska slippa multiplicera med hundra
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:17:01, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Inlägg: 14352
- Anslöt: 2008-07-18
Hej!
Miniräknare är väl till för alla som är dåliga på huvudräkning, eller ska räkna ut större tal. Alla knappar med procent, pi, roten ur, x upphöjt till 2 och liknande är till för dem som inte kan formlerna. Eller för dem som är lata och inte orkar använda papper och penna.
För den som räknar D-matte krävs en grafritande miniräknare. Jag har en. Men jag har aldrig lyckats få den att rita grafer. Den använder jag mest till de fyra räknesätten och lite andra specialknappar. För övrigt kuggade jag i D-matten.
(Men jag har kuggat även i C-matten och B-matten, av en rätt trist anledning. När jag gick på folkhögskola och skulle bättra på mina mattekunskaper gjorde jag ett test för A-matten. Matteläraren ansåg att eftersom jag hade mer än hälften rätt på A-matten skulle jag läsa B-matte för att få "en utmaning". Därför läste jag B-matte ett år, men hade inte tillräckliga förkunskaper. Kuggade på slutprovet. Matteläraren sa att eftersom jag läst matte B ett år fick jag inte läsa det nästa år, jag skulle läsa matte C i stället. Fattade inte mycket av C-matten. Kuggade på slutprovet. Mitt tredje år satte jag mig demonstrativt i klassrummet för C-matten och sa till matteläraren att nu tänker jag räkna om matte C-boken. Läraren sa nej och skickade in mig till den lärare som hade hand om en klick som läste D-matte. Där gick jag ett år och ritade med passaren och räknade men hade knappt en susning om vad jag gjorde. Och slutprovet kuggade jag även på detta år. Så följden blev att jag klatade engelska och svenska men kuggade i matte.)
Hälsningar
Lilla Gumman
Miniräknare är väl till för alla som är dåliga på huvudräkning, eller ska räkna ut större tal. Alla knappar med procent, pi, roten ur, x upphöjt till 2 och liknande är till för dem som inte kan formlerna. Eller för dem som är lata och inte orkar använda papper och penna.
För den som räknar D-matte krävs en grafritande miniräknare. Jag har en. Men jag har aldrig lyckats få den att rita grafer. Den använder jag mest till de fyra räknesätten och lite andra specialknappar. För övrigt kuggade jag i D-matten.
(Men jag har kuggat även i C-matten och B-matten, av en rätt trist anledning. När jag gick på folkhögskola och skulle bättra på mina mattekunskaper gjorde jag ett test för A-matten. Matteläraren ansåg att eftersom jag hade mer än hälften rätt på A-matten skulle jag läsa B-matte för att få "en utmaning". Därför läste jag B-matte ett år, men hade inte tillräckliga förkunskaper. Kuggade på slutprovet. Matteläraren sa att eftersom jag läst matte B ett år fick jag inte läsa det nästa år, jag skulle läsa matte C i stället. Fattade inte mycket av C-matten. Kuggade på slutprovet. Mitt tredje år satte jag mig demonstrativt i klassrummet för C-matten och sa till matteläraren att nu tänker jag räkna om matte C-boken. Läraren sa nej och skickade in mig till den lärare som hade hand om en klick som läste D-matte. Där gick jag ett år och ritade med passaren och räknade men hade knappt en susning om vad jag gjorde. Och slutprovet kuggade jag även på detta år. Så följden blev att jag klatade engelska och svenska men kuggade i matte.)
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 19:17:01, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Inlägg: 5451
- Anslöt: 2007-08-01
- Ort: Ludvika
Den som så önskar kan använda %-knappen på exempelvis följande sätt:
200 - 25 % =
Blir svaret 150 har ni en miniräknare som räknar rätt!
Man kan alltså addera eller subtrahera procentsatser på ett möjligen enklare sätt.. fungerar även på datorns inbyggda (windows)
200 - 25 % =
Blir svaret 150 har ni en miniräknare som räknar rätt!
Man kan alltså addera eller subtrahera procentsatser på ett möjligen enklare sätt.. fungerar även på datorns inbyggda (windows)
Senast redigerad av jorand 2011-05-04 19:17:01, redigerad totalt 1 gång.
Mattefråga, läxa årskurs 1
***
Min dotter och jag behöver hjälp med dotterns matteläxa.
Hon går i årskurs 1 och vi har ingen aning om vad uppgiften går ut på eller hur den ska lösas.
Jag kan tänka mig några alternativa lösningar (fritt tänkande, kreativitet osv) men det känns liksom inte logiskt att göra en sån läxa för barn i åk1 då de ska lära sig matematikens grunder.
Har någon något förslag?
Det gäller uppgiften i mitten av bilden: "Bygg 5 mattan" och "Skriv mönstret här".
***
Min dotter och jag behöver hjälp med dotterns matteläxa.
Hon går i årskurs 1 och vi har ingen aning om vad uppgiften går ut på eller hur den ska lösas.
Jag kan tänka mig några alternativa lösningar (fritt tänkande, kreativitet osv) men det känns liksom inte logiskt att göra en sån läxa för barn i åk1 då de ska lära sig matematikens grunder.
Har någon något förslag?
Det gäller uppgiften i mitten av bilden: "Bygg 5 mattan" och "Skriv mönstret här".
***
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 19:17:02, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Intressanta intressen