Se hit alla mattesnillen på forumet

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav nallen » 2008-10-01 21:29:29

Då får ni väl lite (mycket) hjälp på traven: http://www.geometer.org/mathcircles/diophantine.pdf
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:16:59, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19689
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

FRÅGELÅDA - matematik!

Inläggav Pemer » 2009-02-27 0:43:17

Problemet på den här bilden har beskrivits för mig på telefon och anges lyda "så fort du ser hur de tre siffrorna hänger ihop i varje grupp, så ser du lätt vilka siffror som fattas..."

Bild

Någon som får ihop det?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:17:00, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Manar » 2009-02-27 1:23:01

Elementärt min kära Pemer.
Talen hänger ihop tre och tre. Det är det 'andra' talet, den som sitter i hörnet som är den viktiga. Du ska se det tvåsiffriga talet som två separata siffror.
Talet till vänster är dessa två siffror adderade till varandra.
Talet under är dom två siffrorna multipicerade med varandra.

Först är t.ex talet 24 dvs 2 och 4.
2+4 = 6
2*4 = 8

För den andra är talet 65
6+5 = 11
6*5=30

Den tredje är 72.
7+2 = 9
7*2 = 14

Den fjärde är 49
4+9 = 13
4*9 = 36
Senast redigerad av Manar 2011-05-04 19:17:00, redigerad totalt 1 gång.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav Pemer » 2009-02-27 2:00:28

Jag förstod att det skulle vara så in i helskotta simpelt. Det var ju för femteklassare. :oops:

Tack!!! :D
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:17:00, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Mattefråga

Inläggav Inger » 2009-04-27 12:38:06

Om 18800 utgör den totala summan och en del av detta är 1200, hur räknar man för att få fram hur många % den delen utgör av helheten?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:17:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Trolsk » 2009-04-27 12:41:19

1%: 1 / 100
5%: 5 / 100 ...

Och 1200/18800 ~= 6%
Senast redigerad av Trolsk 2011-05-04 19:17:00, redigerad totalt 1 gång.
Trolsk
 
Inlägg: 347
Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Inger » 2009-04-27 12:46:07

Tack, jag räknade själv ut att det låg däromkring genom att testa olika %-tal på miniräknaren.

Men om man vill veta exakt? Finns det något sätt att räkna (på miniräknaren alltså) som går snabbare än att hålla på och testa sig fram utifrån vad man på ett ungefär bedömer att man bör hamna?

(Någon visade mig för ett tag sen men det fastnade inte i minnet så jag skulle gärna vilja ha det på pränt ifall jag glömmer igen.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:17:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav jonsch » 2009-04-27 12:49:18

100*delen/helheten= antalet %
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 19:17:00, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Inger » 2009-04-27 12:52:03

Tack!! :D
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:17:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Miche » 2009-04-27 23:05:51

Om räknaren har en procentknapp så kan man använda den (om man tillskillnad från mig lärt sig hur knappen fungerar...)

Om ingenting annat hjälper, läs bruksanvisningen...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:17:01, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Inger » 2009-05-01 14:07:25

Nej det kan man inte. För enklare procentfrågor samt uppskattning av ungefärliga värden men inte för att få fram den exakta siffra jag efterfrågar, vilket däremot formeln ovan gjorde på ett utmärkt sätt. Frågan kan därmed anses besvarad.

Brukar man få bruksanvisning till miniräknare?? Kan man inte räkna hjälper nog inte en bruksanvisning.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:17:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Parvlon » 2009-05-01 17:50:23

Är det inte därför de satt dit en procent knapp? För att folk inte kan räkna?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 19:17:01, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Mats » 2009-05-01 18:09:06

Jag antar att det finns en procentknapp för att underlätta en viss typ av uträkningar, inte för att folk inte kan räkna.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 19:17:01, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5607
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Miche » 2009-05-01 18:13:12

Jag håller nog med Parvlon, procentknappen har jag alltid ansett vara redundant och gör ingen större nytta...
Jag har läst bruksanvisningen för miniräknare några gånger men aldrig förstått mig på knappen, har alltid föredragit att göra det den vanliga vägen!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:17:01, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Mats » 2009-05-01 18:19:25

En knapp som inte är nyttig för mig kan inte vara nyttig för någon. Eller...?
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 19:17:01, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5607
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Miche » 2009-05-01 18:23:30

Bara för att du och jag (och kanske några till) inte har nytta av den knappen så innebär det ju inte automagiskt att den inte är nyttig för någon... Eller?
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:17:01, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav TK » 2009-05-01 18:25:57

Den här procentknappsdiskussionen påminner mig om vissa inslag i dagstidningen under semestertider. :wink:
Senast redigerad av TK 2011-05-04 19:17:01, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Parvlon » 2009-05-01 18:28:39

Jo, den är säkert till nytta. För de som säljer miniräknare..
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 19:17:01, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Mats » 2009-05-01 18:34:24

Miche skrev:Bara för att du och jag (och kanske några till) inte har nytta av den knappen så innebär det ju inte automagiskt att den inte är nyttig för någon... Eller?

Precis det jag ville ha sagt.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 19:17:01, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5607
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Bror Duktig » 2009-05-01 20:38:22

Procentknappen är väl till för att man ska slippa multiplicera med hundra 8)
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:17:01, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Mats » 2009-05-01 20:43:19

Precis som att pi-knappen är till för att man ska slippa knappa in 3.1415927...
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 19:17:01, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5607
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Lilla Gumman » 2009-05-01 21:37:15

Hej!

Miniräknare är väl till för alla som är dåliga på huvudräkning, eller ska räkna ut större tal. Alla knappar med procent, pi, roten ur, x upphöjt till 2 och liknande är till för dem som inte kan formlerna. Eller för dem som är lata och inte orkar använda papper och penna.

För den som räknar D-matte krävs en grafritande miniräknare. Jag har en. Men jag har aldrig lyckats få den att rita grafer. Den använder jag mest till de fyra räknesätten och lite andra specialknappar. För övrigt kuggade jag i D-matten.

(Men jag har kuggat även i C-matten och B-matten, av en rätt trist anledning. När jag gick på folkhögskola och skulle bättra på mina mattekunskaper gjorde jag ett test för A-matten. Matteläraren ansåg att eftersom jag hade mer än hälften rätt på A-matten skulle jag läsa B-matte för att få "en utmaning". Därför läste jag B-matte ett år, men hade inte tillräckliga förkunskaper. Kuggade på slutprovet. Matteläraren sa att eftersom jag läst matte B ett år fick jag inte läsa det nästa år, jag skulle läsa matte C i stället. Fattade inte mycket av C-matten. Kuggade på slutprovet. Mitt tredje år satte jag mig demonstrativt i klassrummet för C-matten och sa till matteläraren att nu tänker jag räkna om matte C-boken. Läraren sa nej och skickade in mig till den lärare som hade hand om en klick som läste D-matte. Där gick jag ett år och ritade med passaren och räknade men hade knappt en susning om vad jag gjorde. Och slutprovet kuggade jag även på detta år. Så följden blev att jag klatade engelska och svenska men kuggade i matte.)

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 19:17:01, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav jorand » 2009-05-03 0:28:27

Den som så önskar kan använda %-knappen på exempelvis följande sätt:

200 - 25 % =

Blir svaret 150 har ni en miniräknare som räknar rätt!

Man kan alltså addera eller subtrahera procentsatser på ett möjligen enklare sätt.. fungerar även på datorns inbyggda (windows)
Senast redigerad av jorand 2011-05-04 19:17:01, redigerad totalt 1 gång.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Mattefråga, läxa årskurs 1

Inläggav Truly » 2010-01-27 0:35:02

***

Min dotter och jag behöver hjälp med dotterns matteläxa.
Hon går i årskurs 1 och vi har ingen aning om vad uppgiften går ut på eller hur den ska lösas.

Jag kan tänka mig några alternativa lösningar (fritt tänkande, kreativitet osv) men det känns liksom inte logiskt att göra en sån läxa för barn i åk1 då de ska lära sig matematikens grunder.

Har någon något förslag?
Det gäller uppgiften i mitten av bilden: "Bygg 5 mattan" och "Skriv mönstret här".

Bild


***
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 19:17:02, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in