Särskola för barn med Aspergers syndrom
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Särskola för barn med Aspergers syndrom
Inlägget flyttat från denna avdelning: studier-och-arbetsliv-f32.html Trådar om grundskolan placeras här i Barn och föräldrar.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Hej!
I Stockholm finns det en särskola för barn med Asperger syndrom, autism och näraliggande fumktionshinder. Som jag har fattat det så måste man vara utvecklingsstörd för att få gå i särskola. Hur hänger det ihop?
http://www.stockholm.se/-/Serviceenhets ... b4ceec597a
Rent generellt tycker jag att man ska vara försiktig med att sätta barn i särskola. Vi med Asperger syndrom är ju normalintelligenta, och kan kanske på sin höjd ha nytta av aspergerklass om det finns nån sån i närheten. Men särskola för oss? Är det verkligen bra? Är man lindrigt utvecklingsstörd ska man inte ha en AS-diagnos utan istället autismdiagnos. Tycker jag.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Hej!
Just därför jag reagerade på Lunaskolans särskola, en fristående alternativ grundskola för elever med funktionshindren Asperger Syndrom, Autism samt andra närliggande funktionshinder. Jag kan förstå om de kör i mindre grupper och anpassar nivån efter individen. Men att kalla det för särskola är lika fel som att skicka barn med AS till särskolan.
Hälsningar
Lilla Gumman
KrigarSjäl skrev:Aspergerbarn har inte i särskola att göra öht.
Just därför jag reagerade på Lunaskolans särskola, en fristående alternativ grundskola för elever med funktionshindren Asperger Syndrom, Autism samt andra närliggande funktionshinder. Jag kan förstå om de kör i mindre grupper och anpassar nivån efter individen. Men att kalla det för särskola är lika fel som att skicka barn med AS till särskolan.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Googlade lite. Autister och autismliknade tillståndspersoner hör visst hemma på särskola.
Okej. Då ser jag till mig själv. Jag ligger lika långt från mitten som gemene särskoleeleven, fast åt andra hållet. Jag ligger alltså lika långt från läraren, fast i HÖG iq, som de andra, som har LÅG iq.
Skulle det vara en anpassning som passade MIG? Knappast.
Helvete vad skönt det är att arbetslivet tillhör det förflutna.
Okej. Då ser jag till mig själv. Jag ligger lika långt från mitten som gemene särskoleeleven, fast åt andra hållet. Jag ligger alltså lika långt från läraren, fast i HÖG iq, som de andra, som har LÅG iq.
Skulle det vara en anpassning som passade MIG? Knappast.
Helvete vad skönt det är att arbetslivet tillhör det förflutna.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Hej!
Okej. Jag ger mig. Men det passar inte alla.
Hälsningar
Lilla Gumman
Savanten Svante skrev:Googlade lite. Autister och autismliknade tillståndspersoner hör visst hemma på särskola.
Okej. Jag ger mig. Men det passar inte alla.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Med den nya läroplanen som gäller från 1 juli i år hör inte autister hemma i särskolan om de inte samtidigt är utvecklingsstörda.
Så här står det i den gamla skollagen:
Länk
Länk
Länk
medan det i den nya skollagen står
Länk
Länk
Länk
Åtminstone jag har svårt att se annat än att det skett en förändring där. En förändring till är att särskolan blir nioårig istället för, som tidigare, tioårig.
Nuvarande skollag
Ny skollag
Skolverket om nya skollagen
Frågan om aspergerbarn i särskolan har debatterats länge. Här är ett par citat från 2008:
Dagens Samhälle 080904
Dagens Samhälle 081030
Så här står det i den gamla skollagen:
1 § Utbildningen i särskolan syftar till att ge utvecklingsstörda barn och ungdomar en till varje elevs förutsättningar anpassad utbildning som så långt det är möjligt motsvarar den som ges i grundskolan och gymnasieskolan. Lag (1993:800).
2 § Eleverna skall ha inflytande över hur deras utbildning utformas. Omfattningen och utformningen av elevernas inflytande skall anpassas efter deras ålder, mognad och förutsättningar i övrigt.
3 § Särskolan omfattar obligatorisk särskola (grundsärskola och träningsskola) samt gymnasiesärskola (nationella, specialutformade och individuella program).
Grundsärskolan och träningsskolan skall ha tio årskurser. Träningsskolan är avsedd för elever som inte kan gå i grundsärskolan. Styrelsen för särskolan avgör om en elev som tas emot i särskolan skall gå i grundsärskolan eller träningsskolan.
Länk
3 § Barn i allmänhet ska tas emot i grundskolan.
Barn som bedöms inte kunna nå upp till grundskolans kunskapsmål därför att de är utvecklingsstörda ska tas emot i särskolan.
Barn som på grund av sitt funktionshinder eller andra särskilda skäl inte kan gå i grundskolan eller särskolan ska tas emot i specialskolan om de
1. är synskadade och har ytterligare funktionshinder,
2. är döva eller hörselskadade, eller
3. har en grav språkstörning. Lag (2008:403).
Länk
16 § Det som i lagen sägs om utvecklingsstörda gäller även dem som har fått ett betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder på grund av hjärnskada, föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, samt personer med autism eller autismliknande tillstånd.
Länk
medan det i den nya skollagen står
Allmänna bestämmelser
Utbildningens syfte
2 § Grundsärskolan ska ge elever med utvecklingsstörning en utbild-
ning som är anpassad till varje elevs förutsättningar och som så långt det
är möjligt motsvarar den som ges i grundskolan. Utbildningen ska ligga
till grund för fortsatt utbildning och i övrigt så långt det är möjligt mot-
svara vad som anges för grundskolan i 10 kap. 2 §.
Av 29 kap. 8 § följer att det som sägs i denna lag om elever med ut-
vecklingsstörning också ska gälla vissa andra barn, ungdomar och vuxna.
Länk
Årskurser, läsår och terminer
4 § Grundsärskolan ska ha nio årskurser. Utbildningen i varje årskurs
ska bedrivas under ett läsår, som består av en hösttermin och en vår-
termin.
Regeringen får meddela föreskrifter om läsårets längd och om när läs-
året ska börja och sluta.
Länk
Personer med begåvningsmässig funktionsnedsättning
8 § Det som i denna lag sägs om personer med utvecklingsstörning
gäller även dem som har fått en betydande och bestående begåvnings-
mässig funktionsnedsättning på grund av hjärnskada, föranledd av yttre
våld eller kroppslig sjukdom.
Personer med autism eller autismliknande tillstånd ska vid tillämp-
ningen av denna lag jämställas med personer med utvecklingsstörning
endast om de också har en utvecklingsstörning eller ett sådan funktions-
nedsättning som avses i första stycket.
I lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade
finns bestämmelser om vissa andra särskilda insatser än utbildning.
Länk
Åtminstone jag har svårt att se annat än att det skett en förändring där. En förändring till är att särskolan blir nioårig istället för, som tidigare, tioårig.
Nuvarande skollag
Ny skollag
Skolverket om nya skollagen
Frågan om aspergerbarn i särskolan har debatterats länge. Här är ett par citat från 2008:
Stina Engström, Led (fp), gymnasienämnden, Skellefteå skrev:I särskoleförordningen (1995:206) sägs att utvecklingsstörning är grund för särskoleplats. Med sådan jämställs betydande begåvningsmässigt funktionshinder på grund av yttre våld, sjukdom eller autism och autismliknande tillstånd.
Skolverket har trots denna snäva definition registrerat en relativt stor ökning av andelen särskoleelever efter kommunaliseringen. Man har också sett att det skiljer mellan kommunerna och därför gett ut allmänna råd 2001. Ökningen har dämpats men andelen ligger kvar på en högre nivå. Övergången till särskola sker under hela skoltiden.
Dagens Samhälle 080904
Carin Holtz,Skolinspektionen, Linköping skrev:Bara autism inte skäl nog
Enligt 3 kap 3 § skollagen har en elev med utvecklingsstörning, som inte bedöms nå upp till grundskolans kunskapsmål, rätt att bli mottagen i den obligatoriska särskolan.
Med en elev med utvecklingsstörning likställs i 1 kap 16 § skollagen bland andra elever med autism eller autismliknande tillstånd.
Det krävs således dels att en elev inte kan nå upp till kunskapsmålen, dels att hon eller han har något av dessa funktionshinder för att särskolan ska vara ett alternativ.
Om inte båda dessa förutsättningar är uppfyllda ska eleven stanna kvar i grundskolan och få det stöd som hon eller han har rätt till där.
Dagens Samhälle 081030
Lilla Gumman skrev:Hej!KrigarSjäl skrev:Aspergerbarn har inte i särskola att göra öht.
Hälsningar
Lilla Gumman
Lunaskolan känner iaf inte jag till som särskola, men det är möjligt att de förutom sin AS-verksamhet har en särskoleverksamhet, för barn med autism och utvecklingsstörning? Så är det på Svedenskolan t ex. Men barnen går inte ihop, iaf inte annat än på enstaka aktiviteter.
De personer jag känner som har barn på Luna har aspiga ungar som är mer än normalbegåvade, och de är också mycket nöjda med skolan, så vitt jag vet.
Specialskola kanske det heter, men särskola har jag aldrig hört det kallas.
---------
Kolla själva. Det står inget om sär, så vitt jag kan se:
http://www.lunaskolan.se
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Det står ju Lunaskolans särskola och Grundskola med särskoleverksamhet här:
Lunaskolans särskola
Antingen har de fel benämning på sin verksamhet, el också är barnen feldiagnosticerade. Särskola är till för barn med begåvningshandikapp, och AS-diagnosen ges till normalbegåvade. Klart och tydligt, men så tycks det inte vara i praktiken.
Lunaskolans särskola
Antingen har de fel benämning på sin verksamhet, el också är barnen feldiagnosticerade. Särskola är till för barn med begåvningshandikapp, och AS-diagnosen ges till normalbegåvade. Klart och tydligt, men så tycks det inte vara i praktiken.
Alien skrev:Det står ju Lunaskolans särskola och Grundskola med särskoleverksamhet här:
Lunaskolans särskola
Jag klickade på länken och kollade, och antingen är det som jag sa först, att de ÄVEN har särskoleverksamhet, som Svedenskolan som har både aspisar och klassiska autister varav en stor del också har utvecklingsstörning.
ELLER så har det blivit fel på Stockholms stads sida. Det kanske inte är skolorna själva som utformat sin annons där och kanske man inte varit uppmärksam nog. Det vore inte första exemplet på sånt jag ser...
- alfapetsmamma
Hej!
Jag har fattat att det kan vara fel nånstans. Men det är ju lite vilseledande, för den som råkar hitta nån sån här sida och tror att vi med AS ligger på särskolenivå, vilket vi inte kan göra eftersom alla har en IQ på över 70. Kanske borde jag inte bry mig.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag har fattat att det kan vara fel nånstans. Men det är ju lite vilseledande, för den som råkar hitta nån sån här sida och tror att vi med AS ligger på särskolenivå, vilket vi inte kan göra eftersom alla har en IQ på över 70. Kanske borde jag inte bry mig.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Jag tycker det här är ett bra exempel på hur man kan hetsa upp sig kring ett pseudoproblem.
Det är bara om man söker på Lunaskolans särskola som man bara får upp den skolan och tror att det betyder att de bara har särskoleverksamhet och att barn med normalbegåvning men med diagnoser inom autismspektrum ska gå där.
Går man in på Stockholms stads startsida och sen letar vidare inom barn- och utbildning, grundskolor osv så får man upp en sida om alla grundskolor som finns i Stockholms stad.
Sen kan man gå vidare till de grundskolor med särskoleverksamhet som finns i Stockholm. Det är 49 st vanliga grundskolor som dessutom har särskola.
Snälla läs och ta reda på innan ni hetsar upp er!
Det är bara om man söker på Lunaskolans särskola som man bara får upp den skolan och tror att det betyder att de bara har särskoleverksamhet och att barn med normalbegåvning men med diagnoser inom autismspektrum ska gå där.
Går man in på Stockholms stads startsida och sen letar vidare inom barn- och utbildning, grundskolor osv så får man upp en sida om alla grundskolor som finns i Stockholms stad.
Sen kan man gå vidare till de grundskolor med särskoleverksamhet som finns i Stockholm. Det är 49 st vanliga grundskolor som dessutom har särskola.
A skrev:Jag tycker det här är ett bra exempel på hur man kan hetsa upp sig kring ett pseudoproblem.
Det var ungefär vad jag också menade.
- alfapetsmamma
Läste en artikel nyss, som handlade att den nya skollagen gör att barn med någon form av autismdiagnos, tex asperger, inte kan tillhöra särskolan:
http://karlskoga-kuriren.se/nyheter/kar ... -skolklass
Karlskoga-kuriren skrev:Under sportlovet fick Anna-Karin Pettersson och Håkan Robertsson en chock. Deras 15-åriga son Filip har diagnosen autistiskt syndrom utan utvecklingsstörning och har gått i särskolan sedan lågstadiet. Nu är han enligt den nya skollagen för frisk för särskolan trots att föräldrarna menar att han inte klarar av att gå i en vanlig klass.
Per Blom, chef för barn- och utbildningsförvaltningen berättar att det handlar om den nya skollagen som träder i kraft.
– I den nya skollagen finns ett särskilt avsnitt för grundsärskolan. Det krävs att man har en diagnostiserad utvecklingsstörning för att bli placerad i grundsärskolan. Där är lagen klar.
– För de barn med autism utan utvecklingsstörning som i dag finns i särskolan kommer vi att söka lösningar för var och en.
http://karlskoga-kuriren.se/nyheter/kar ... -skolklass
Sär. Särbegåvning. Särbegåvade barn.
Låter det muppigt?
http://www.mensa.se/programmet-foer-begavade-barn
Låter det muppigt?
http://www.mensa.se/programmet-foer-begavade-barn
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Återgå till Barn och föräldraskap